پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مصباح یزدی

حوزه/ امروز مراکز علمی دنیا مشغول تحقیق و فهم قرآن و اسلام می باشند. حتی پاپ اسبق اعلام همکاری با مراکز علمی ایران و برای اسلام شناسی کرد. افرادی هستندکه دنبال اسلام شناسی می باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله مصباح یزدی بعد از ظهر امروز در همایش قرآن و مقاومت که در اداره کل تبلیغات  اسلامی قم و به همت موسسه  تدبر وحی برگزار شد، بر اهمیت توجه به قرآن کریم را تأکید کرد  وگفت: امروز شیطان باعث غفلت از این کتاب الهی شده است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: از اوئل دوران غیبت بعضی ها کاری کردند که مردم ازمراجع و فهم و تدبر در قرآن منصرف شوند.

وی بیان داشت: اما به مرور زمان شاهد و نیات خالص ازسوی کسانی برای فهم و تدبر در قرآن بودیم و در این بین افراد و مذاهبی بودند که از تفاسیر علیه شیعه استفاده می کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه اظهارداشت: اگر چه در بعضی تفاسیر کارهای خوبی شده، ولی در همین نوع تفاسیر به شیعه و اهل بیت(ع) تعرض می کردند و با حرکت شان به اختلافات دامن می زدند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: شبیه این نوع کارها تفسیر المنار بود. مفسر این کتاب با وجود همه خوبیها ولی تحت تأثیر تفکر وهابیت بود و علیه شیعه مطالبی را نوشت.

ایشان بیان داشت: به مرور زمان شخصیتی در دنیای اسلام  به نام علامه طباطبایی اقدام به نوشتن تفسیری چون المیزان می کند که در چند کشور اسلامی هم منتشر می شود و این کتاب پاسخ قاطعی به کتابهای تفاسیری بود که مباحثی را به شیعه نسبت می دادند.

عضو جامعه مدرسین حوزه اظهارداشت: عمده مشکل در جامعه اسلامی این بود که کسی به تفسیر نگاه جدی نداشت و حتی به عنوان درس توجه نمی شد، این مسئله در حوزه هم رواج داشت. این زمانی بود که هنوز کتابی به نام المیزان نوشته نشده بود.

ایشان بیان داشت: بعضی علما معتقد بودند که تفسیر المیزان قرآن را از مهجوریت خارج کرد و شاید مهمترین انگیزه شان برای نوشتن تفسیر رد شبهات به کسانی  بود که گرایش وهابیت داشته اند و این کتاب حتی مورد تشویق و تقدیر مذهب اهل سنت قرار گرفت و حتی الازهر مصر هم از علامه طباطبایی به دلیل نوشتن این کتاب تقدیر کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه اظهارداشت: امروز در چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم و بالاترین نعمت، نشر وتوسعه فهم و تدبر قرآن کریم است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: هر کسی نسبت به قرآن رسالت های دارد که از جمله آن عمق بخشیدن به فهم قرآن و سرعت بخشیدن فهم و تدبر قرآن در جامعه است.

ایشان  بیان داشت:  امروز کشور ما نعمت هایی دارد که می توانیم در جهان اثرگزار باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه اظهارداشت: اخیرا متوجه شدیم شخصیتهایی از سایر مذاهب چون اساتید کاتولیک و مسیحی کارهای عمیق و طولانی در مورد قرآن انجام داده اند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: استادی نقل می کرد دانشمندان آلمانی درمورد قرآن و اسلام مشغول انجام تحقیقات هستند و جای این نگرانی است که برای انجام تحقیقات علمی خود نیازبه تفاسیر علمی آنها پیدا کنیم.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: امروز مراکز علمی دنیا مشغول تحقیق و فهم قرآن و اسلام می باشند. حتی پاپ اسبق اعلام همکاری با مراکز علمی ایران و برای اسلام شناسی کرد. افرادی هستندکه دنبال اسلام شناسی می باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه اظهارداشت: بنابراین این کاری که برای بهتر فهم قرآن حتی با زبانهای بین المللی انجام شده می تواند زمینه تبلیغ دین و قرآن در دنیا باشد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha