پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی

حوزه/ نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر این که تعهد به اسلام و پایبندی به ارزش های انقلابی از جمله شاخصه های مهم کاندیدای اصلح است، تصریح کرد: بی شک تشکیل یک مجلس کارآمد و انقلابی، زمینه ساز حل و یا کاهش مشکلات اقتصادی مردم خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه با آغاز تبلیغات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، فضای رقابت سیاسی کاندیداها برای جلب اعتماد مردم به منظور نشستن بر کرسی وکالت آن ها داغ تر از قبل شده است.

گرچه هر حزب و جناح و گروه سیاسی می کوشد که برپایه آرای عمومی افراد متمایل به طیف خود را به ساختمان بهارستان بفرستد اما در این میان نباید از اهمیت توجه به شاخصه های کاندیدای اصلح و به خصوص رعایت تقوا و اخلاق انتخاباتی در فرآیند تبلیغات غافل شد.

در همین خصوص با حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی از اساتید حوزه و نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن در ادامه می آید؛

به نظر شما چگونه می توان انتخابات مجلس شورای اسلامی را به یک انتخابات پرشور توأم با انتخاب آگاهانه و بر مدار شاخص های مجلس انقلابی تبدیل کرد؟

با توجه به شرایط کشور، منطقه و جهان باید گفت که انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی یک انتخابات بسیار مهم در تاریخ کشور ما به شمار می رود، به طوری که کینه و عداوت و هجمه فراوان رسانه های معاند علیه انقلاب و نظام اسلامی در برهه حساس کنونی نیز بر اهمیت این موضوع افزوده است.

در پاسخ به سوال شما باید بگویم هم کسانی که نامزد هستند و هم کسانی که عنوان رای دهنده دارند، باید عوامل موثر در یک انتخابات سالم و پرشور را در نظر بگیرند که مهم ترین مساله در بُعد تبلیغات کاندیداها، ناظر به صداقت در بیان و رفتار است.

گاهی اوقات صداقت در گفتار و رفتار یک امر مستحب محسوب می شود اما در بُعد مسایل اجتماعی یک مساله واجب است به خصوص در جایی مثل انتخابات مجلس که کاندیدا می خواهد وکیل مردم باشد و اساساً وکالت برپایه صداقت بنا می شود.

انتخابات پرشور با حضور گسترده مردم در پای صندوق های رأی یکی از خواسته ها و مطالبات جدی و همیشگی مقام معظم رهبری است، چرا که این مهم از جمله عوامل کلیدی تحقق بخش امنیت ملی است.

در این راستا بی شک در کنار بصیرت دهی به آحاد جامعه، خود کاندیداها و جریان های سیاسی نیز باید ملاک های انقلابی و منافع ملی را مدنظر قرار دهند تاان‌شاءالله شاهد انتخاباتی خوب و گسترده باشیم که در نهایت باعث انتخاب بهترین و کارآمدترین افراد برای مجلس شود.

کاندیدای اصلح از نگاه شما دارای چه ویژگی ها و شاخصه هایی است!؟

ما در این باره باید به کلام "امامین انقلاب" یعنی امام راحل و مقام معظم رهبری رجوع کنیم و از این حیث باید بیش از هر چیز بر ضرورت وجود تعهد و تخصص به شکل توأمان در افراد تاکید نمود.

اتفاقاً کاندیدای متعهد و متخصص از منظر چارچوب های دینی و اخلاقی عموماً به دنبال تبیین و تشریح توانمندی ها و کارآمدی های خود برای مردم است و لذا به دنبال تخریب دیگران نیست.

مسلم است کسانی که برای رأی جمع کردن وارد میدان بداخلاقی انتخاباتی می شوند، اصلح نیستند چرا که بداخلاقی آن ها عملاً بداخلاقی های دیگر را در جامعه پایه ریزی می کند.

از جمله مهم ترین شاخصه های کاندیدای اصلح بر اساس کلام نورانی حضرت امام (ره) و رهنمودهای گهربار رهبر معظم انقلاب می توان به مولفه هایی چون تعهد به اسلام و پایبندی به ارزش های انقلابی، امانت داری و فسادستیزی و نیز مردم داری و تلاش برای حل مشکلات جامعه به خصوص اقشار محروم و مستضعف اشاره کرد.

مقام معظم رهبری در بسیاری از سخنرانی های خویش به خصوص در دیدار با مسئولان و مدیران کشور به خصوص نمایندگان مجلس، آن ها را نسبت به رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم به خصوص طبقه ضعیف جامعه توصیه می کنند و البته تلاش صادقانه در این راستا باید با تکیه بر توانمندی های داخل صورت بگیرد.

مجلس آینده چگونه می تواند به شتاب تحولات کشور در گام دوم انقلاب در مسیر رشد و توسعه حقیقی کمک کند؟

به نکته بسیار خوبی اشاره کردید. ما در حال حاضر در گام دوم انقلاب قرار داریم و این گام، بی شک دارای افق و اهدافی است؛ خصوصاً این که در آینده بسیار نزدیک، ما باید زمینه ی توسعه همه جانبه کشور در فاز عملی را مهیا سازیم.

امام خمینی (ره) فرمود: مجلس در رأس امور است و لذا اهمیت قوه مقننه در پیشبرد اهداف کلان کشور و انقلاب چنان است که هیچ کس نمی تواند منکر آن شود.

اهمیت چنین جایگاهی می طلبد که مردم ما در انتخاب وکلای خود دقت کافی و لازم را داشته باشند و ضمن حضور گسترده در پای صندوق های رای در انتخابات دوم اسفندماه، شایسته ترین انتخاب را داشته باشند.

قبل از هر چیز مردم عزیز ما باید بدانند که فرد منتخب آن ها چه نقش مهمی در کلان کشور و پس از آن در حوزه انتخاباتی خودشان در ابعاد فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و اجتماعی دارد.

اساساً انتخابات یک امر دوسویه است؛ به این معنا که عده ای خود را در معرض رای مردم می گذارند و عده ای نیز باید از بین آن ها دست به انتخاب بزنند.

بنابر این در کنار اصل حضور حداکثری، اهمیت شناخت اصلح و رأی دادن به آن، مشخص می شود چرا که این مساله نه فقط در داخل بلکه در عرصه بین المللی نیز حائز اهمیت است و یک مجلس شجاع، انقلابی و متدین می تواند به بهترین شکل از منافع و مصالح ملی و اهداف مقدس انقلاب اسلامی حراست کند.

در وضعیت فعلی که به جهت شرایط خاص اقتصادی، بسیاری از مردم از وضعیت معیشتی خود گلایه مند هستند، یک مجلس انقلابی و برآمده از دغدغه های مردم چگونه می تواند از حجم مشکلات بکاهد و زمینه رضایتمندی ملت را در حد توان خود فراهم نماید؟

مقام معظم رهبری در همین رابطه نه یک بار بلکه چندین مرتبه -تا آن جا که بنده اطلاع دارم- بیان فرموده اند که اگر یک مجلسی قوی و کارآمد تشکیل شود، ریل گذاری کشور برای رسیدن به اهداف و افق های متعالی بهتر محقق می شود.َ

بدون تردید چنین مجلسی بهتر می تواند شنونده مطالبات مردم باشد و برای برآورده کردن آن ها تلاش کند و البته به عقیده بنده، بهترین ابزار برای تبیین مسایل و مشکلات، ابزار هنر و به خصوص سینماست، کما این که در بسیاری از فیلم های جشنواره فجر امسال نیز بیان مطالبات و اعتراضات مردمی مورد توجه قرار گرفته بود، هر چند که متاسفانه برخی نیز بیشتر حالت سیاه نمایی داشت.

نکته مهمی که وجود دارد این است که در تمام زمینه های رسانه ای و هنری باید مرز انتقاد مخرب را با انتقاد سازنده به خوبی بدانیم، چرا که اگر انتقاد به صورت تخریبی در قالب هنر مطرح شود، یقیناً این مساله باعث اختلاف در جامعه و حتی فاصله گرفتن بسیاری از کسانی می شود که نسبت به انقلاب دلسوز هستند.

مساله حائز اهمیت دیگر این است که ما باید بکوشیم زمینه و شرایط گفتگو و مناظره رو در رو در جامعه فراهم شود و بنده معتقدم که بسیاری از مسایل در صحبت های رودر رو و مناظرات عمومی قابل حل خواهد بود، به شرط آن که در گفتگوها رعایت اخلاق را داشته باشیم و مهم تر از هر چیز منافع ملی و اهداف انقلاب برایمان در درجه اول اولویت باشد.

ان شاءالله در سایه یک رقابت انتخاباتی سالم و بر محور ارزش های دینی و اخلاقی و چارچوب های ملی، شاهد این باشیم که بهترین و شایسته ترین افراد وارد مجلس یازدهم شده و به این وسیله زمینه کاهش مشکلات مردم به خصوص در عرصه اقتصاد و معیشت فراهم گردد.

گفتگو از: سید محمد مهدی موسوی 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha