سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام حسین بستان

حوزه/ اگر ریشه مشکلات حوزه خانواده و ازدواج را در ضعف آگاهی های جامعه می دانیم و قصد بالابردن آگاه ی های جامعه در جهت رفع این مشکل را داریم، نیاز به نگاه دانش بنیان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین حسین بستان امروز در همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی که در سالن همایش های  غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه در قم برگزار شد با ارائه مقاله با موضوع« چالش های سیاست گذاری خانواده و زنان در گام دوم » گفت: بحث ما درباره خانواده و زنان با نگاهی به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری است.

این پژوهشگر ادامه داد: در آغاز تصویری کلی از چالش های قابل پیشبینی در این حوزه که در گام دوم پیش روی ما خواهد بود، ارائه می دهیم. در گام دوم به تبیین این چالشها و در گام بعد، با رویکرد سیاست گذارانه، به اقدامات، راهبردها و راهکارهای مدنظر خواهیم پرداخت.

این محقق افزود: باتوجه به روند وضعیت حوزه زنان و خانواده در سالهای پیشین و وضعیت موجود و با نگاهی آینده پژوهانه، چالشهای این حوزه در چهار دسته قابل تقسیم است. چالشهای علمی، چالشهای اعتقادی و ارزشی، چالشهای ساختاری و مدیریتی و چالشهای فناورانه و ابزاری.

وی بیان داشت: در یک نگاه مقارن های، می توانیم قرینه هرکدام از این چالشها را در بیانیه گام دوم پیدا کنیم؛ یعنی تاکیداتی که مقام معظم رهبری بر محورهای مورد بحث ما کرده اند؛ مانند بحثهای ضعف معنویت و اخلاق، ترویج سبک زندگی غربی، مسائل و مشکلات اقتصادی، رسانه و مسئله پژوهش.

حجت الاسلام والمسلمین بستان گفت: در یک دسته بندی کلی چالشهای این حوزه به دو بخش چالشهای درونی و بیرونی تقسیم م یشوند؛ مسائل اعتقادی، علمی و ارزشی و اندیشهای جنبه درونی و مسائل ساختاری، مدیریتی و فناوری جنبه بیرونی دارند.

این پژوهشگر ادامه داد: بحث ما صرفا توصیفی نخواهد بود، بلکه می خواهیم واقعگرانه، علمی و مصداقی به مسائل نگاه کرده و با این دید به علت یابی چالشهای کنونی و پیش رو بپردازیم.

این محقق ابراز داشت: در یک تحلیل علمی، می توانیم محورهای زیادی را در بحث چالشها ذکر کنیم. برخی از محورها ساختاری و مدیریتی است؛ مانند نحوه برخورد دولتها با مسائل و مشکلات حوزه زنان و خانواده، نحوه حمایت از آنها و شیوه های نظارتی و کنترلی که ازجمله بحثهایی است که به مسئولیتهای حاکمیتی برمی گردد. اینها بخشی از مشکلات و چالش هاست که بررسی و پیگیری آنها نگاه مدیریتی می طلبد.

وی بیان داشت: بخشی از مسائل و مشکلات این حوزه جنبه نظری دارند و به کارهای پژوهشی و دانشگاهی نزدیکتر هستند و اگر بخواهیم راهکارهایی برای حل مسائل ارائه بشود، باتوجه به ظرفیت هایمان در این حوزه، نیاز به سرمایه گذاری بیشتری داریم.

حجت الاسلام والمسلمین بستان گفت:در حوزه های علمی و اعتقادی مشکلات بیشتری اتفاق می افتد و نیز در دو حوزه دیگر، نیاز به پشتیبانی علمی و پژوهشی وجود دارد. پژوهشی که در آن بیانیه بر آن تاکید شده است، برای خیلی از چالشهایی که ما در این حوزه ها با آنها روبرو هستیم، جنبه مقدماتی دارد.

این پژوهشگر اظهار داشت: یعنی اگر در حوزه اعتقادی و ارزشی می خواهیم کاری انجام دهیم و مشکلی را رفع کنیم، نیاز به پژوهش داریم که دانشگاه ها و پژوهشگاه ها مسئول این کار هستند و باید سرمایه گذاری کنند. در بخش علم که مقصود از آن ادراکات آگاه یهای کلی است که جامعه باید داشته باشد نیز یک پشتوانه پژوهشی و علمی نیاز داریم.

این محقق افزود: یعنی در هر زمینه ای که بخواهیم ورود کنیم، نیاز به پژوهش داریم. اگر ریشه مشکلات حوزه خانواده و ازدواج را در ضعف آگاه یهای جامعه می دانیم و قصد بالابردن آگاه یهای جامعه در جهت رفع این مشکل را داریم، نیاز به نگاه دانش بنیان وجود دارد.

وی اظهار داشت: اگر می خواهیم اقدامی راه گشا انجام دهیم، یکی از چالشهایی که تاکنون داشته ایم و پس از این نیز خواهیم داشت، فقدان نگاه دانش بنیان به مسائل است؛

حجت الاسلام والمسلمین بستان گفت: یعنی سیاست هایی که خیلی شتابان و بدون مطالعه در حوزه های اتخاذ می شوند، آسیب زا هستند و باعث ناتوانی در حل مشکلات می شوند و آنچنان که می دانیم، مشکلات ما حل نشده اند؛ پس نیاز به پژوهش در این بخش داریم.

 این پژوهشگر افزود: در قسمت ساختاری و مدیریتی نیز این گونه است؛ یعنی آنجا هم اگر بخواهیم راه حل یا پیشنهادی بدهیم، نیاز به پشتوانه پژوهشی قوی داریم؛ بنابراین، پژوهش گمشده ای است که در همه حوزه ها به آن نیازمندیم.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha