پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 887058
۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴
انتخابات

حوزه/ یکی از مصادیق انتخاب صحیح رای دادن به کسی است که خودباخته نباشد، پایبند به آئین و ملت و علاقمند به میهن خود باشد و در یک کلام غربزده نباشد.

خبرگزاری حوزه | انتخابات موسم مهمی است که با توجه به رهنمودهای امامین انقلاب می توان با انتخاب صحیح، کشور را از دست نااهلان و غربزده ها نجات داد و باعث پیشرفت و آبادانی آن شد.

در نظام اسلامی ما انتخابات رکن نظام است و هر بار که مردم پای صندوق های رای حاضر می شوند در واقع با نظام اسلامی بیعتی مجدد می نمایند.

در این میان مسئولین وظایفی دارند و مردم نیز وظیفه ای دارند؛

- وظیفه مجریان، برگزاری انتخابات است با رعایت امانت داری و حفظ آراء مردم

- وظیفه ناظران، تائید صلاحیت نامزدها و نظارت بر روند صحیح و قانونی اجرای انتخابات و ... است

- اما در این مورد، وظیفه مردم چیست؟

موضوع این مطلب، پاسخ به همین سوال است. در مورد دو محور نخست سخنان زیادی ایراد شده و به لحاظ قانونی نیز مباحث خوبی ایراد شده است، [۱] ولکن آنچه اهمیت بالایی دارد و پرداختن به آن ضرورت بسیاری دارد محور سوم است و آن اینکه وظیفه مردم نسبت به این موضوع مهم چیست؟

بنابراین نکاتی به اختصار عرض می شود؛ اولین وظیفه مردم(وظیفه شرعی و عقلی و عرفی) شرکت با شکوه در انتخابات است؛ این حضور گسترده موجب بیمه شدن انقلاب و استحکام هرچه بیشتر پایه های آن می شود و نقشه ها و تحلیل های دشمن را نقش بر آب می کند و بعلاوه موجب ثبات و امنیت کشور می شود، بنابراین رهبر معظم انقلاب بارها فرموده اند که حتی کسانی که به ایران(فقط) علاقه دارند، باید در انتخابات شرکت کنند.

در مورد این وظیفه آگاهی سازی و فرهنگ سازی های خوبی صورت گرفته و می گیرد و همچنین در ایام نزدیک به انتخابات، حماقت دشمن باعث می شود مردم متحدتر و منسجم تر به پای صندوق ها بیایند، بنابراین موضوع این مقاله، اولین وظیفه مردم نیز نیست.

اما دومین وظیفه مردم؛

دومین وظیفه انتخاب صحیح است، یعنی رای دادن بر اساس مطالعه و تفکر و دقت، تا انسان در مورد رای خود حجت داشته باشد و بتواند از آن دفاع کند. یکی از مصادیق انتخاب صحیح رای دادن به کسی است که خودباخته نباشد، پایبند به آئین و ملت و علاقمند به میهن خود باشد و در یک کلام غربزده نباشد.

درباره این مهم بهترین مطالب، سخنان حضرت امام خمینی ره است که باید آن ها را مورد توجه قرار دهیم و از توصیه ها و رهنمودهایش بهره ببریم. ایشان می فرمود: نگذارید انقلاب به دست نااهلان بیفتد، از طرفی در سخنرانی های مختلف درباره خطر غربزده ها اخطار می داد و توصیه هایی برای دفع خطر آنها بیان می فرمود، از جمله می فرمود:

-  (در بحث دانشگاه) ما خودمان می خواهیم خودمان را اداره کنیم ... باید تصفیه بشود از این مغزهای پوسیده ای که عاشق آمریکا هستند و عاشق غرب هستند، باید تصفیه شود از این موجودات. [۲]

- ما بین راه هستیم، گردنه ها داریم، که دزدها در آن گردنه ها هست ... در کمین نشسته اند ...

من التماس می کنم به ملت ایران، من دست ملت ایران را می بوسم، اسلام را می خواهند ببرند ... این غرب زده ها را کنار بگذارند ...

- ما از شر رضا خان و محمد رضا خلاص شدیم، لکن از شر تربیت یافتگان غرب و شرق به این زودی ها نجات نخواهیم یافت.

- آقا امروز مملکت ما غرب زده است که از زلزله زده بدتر است. امروز بعضی از اشخاص در این مملکت می خواهند نگذارند اسلام تحقق پیدا بکند... الآن ما زلزله زده هستیم، غرب زده هستیم، همه باید دست به هم بدهیم و این راه را تا اینجا که آمدیم، باقیش هم برویم. [۳]

- ای غرب زده ها! ای اجنبی زده ها! ای انسان های میان تهی! ای انسان های بی محتوا! به خود آیید، همه چیز خودتان را غربی نکنید. [۴]

- هرچه طرف غرب بروید آن ها از شما بهره می برند ... این مثل رابطه برّه با گرگ است. رابطه برّه با گرگ، رابطه صلاحمندی برای برّه نیست. این ها می خواهند از ما بدوشند. این ها نمی خواهند به ما چیزی بدهند. [۵]

- ما امروز قبل از هر چیز وظیفه داریم تبلیغات چند صد ساله اجانب و عمّال استعمار را خنثی کنیم. کارشناسان استعمار با کمال تزویر و حیله، با اسم اسلام دوستی و شرق شناسی پرده های ضخیمی بر چهره نورانی اسلام کشیده و اسلام را با معماری ها و نقاشی ها، ابنیه عالیه و هنرهای زیبا معرفی نموده و حکومت های جائرانه ضد اسلام اموی و عباسی و عثمانی را به اسم خلافت اسلامی به جامعه ها تحویل داده اند و چهره واقعی اسلام را در پشت این پرده ها پنهان نگه داشته، به طوری که امروز مشکل است ما بتوانیم حکومت اسلام و تشکیلات اساسی و سیاسی و اقتصادی و اجتماعی آن را بر جوامع بشری حتی مسلمین بفهمانیم. باید کوشش کرد و پرده از تبلیغات مسموم چند صد ساله اجانب برداشت. شما نسل جوان موظف هستید غرب زده ها را از خواب بیدار کنید و فجایع حکومت های ضد انسانی آنها و عمال آنها را بر ملا نمائید.[۶]

- من باید به مصادر امور بگویم که اخطار کنم که این قدر ضعف نفس به خرج ندهید، دنبال این نباشید که فرم غربی پیدا کنیم. بیچارگی ما این است که دنبال این هستیم که فرم غربی پیدا کنیم.[۷]

- این قدر ضعیف النفس نباشید، ما قانون غنی داریم، ما قانون الهی داریم. آن هایی که فرم غربی را بر فرم الهی ترجیح می دهند، این ها از اسلام اطلاع ندارند. آنهایی که می گویند نمی شود اسلام رادر این زمان پیاده کرد، برای این است که اسلام را نشناخته اند، نمی فهمند چه می گویند.[۸]

- ما همه چیز را باختیم. حالا دزدها را بیرون کردیم اما خودمان را پیدا نکردیم باید خودمان را پیدا کنیم. شرق باید در غرب را ببندد. در غرب را به روی خودش ببندد. تا غرب راه به اینجا دارد، شما به استقلال خودتان نمی رسید و تا این غربزده هایی که در همه جا موجودند، از این مملکت نروند یا اصلاح نشوند، شما به استقلال نخواهید رسید. این ها نمی گذارند. ما باید خودمان را پیدا کنیم تا بتوانیم سرپای خودمان بایستیم و بفهمیم ما هم موجودی هستیم.[۹]

همانطور که ملاحظه شد، به نظر امام خمینی ره «غرب زده» از محتوا تهی و پوچ است و هیچ گونه توانایی و قدرتی را در خود و جامعه خود نمی بیند، و در نتیجه تنها راه حل مشکلات و رسیدن به مقاصد مادی و معنوی و ترقی و پیشرفت را در غرب و فرهنگ غرب و توسل و استمداد از غرب می بیند. امام ره راه حل این معضل را نیز در لابلای سخنانش بیان می کند که از این قرار است:

۱- تصفیه از مغزهای پوسیده عاشق آمریکا و غرب

۲- کنار گذاشتن غرب زده ها(بصورت التماس به ملت ایران و دست بوسی ملت ایران این را توصیه می کند)

۳- بیدار کردن غرب زده ها

۴- اخراج غربزده ها از مملکت یا اصلاح شدن آنها

توضیح:

۱- تصفیه از مغزهای پوسیده ... که در رابطه با دانشگاهها ایراد شده، منوط به کار علمی و جهادی افراد متدین است و الحمدلله تا حدودی محقق شده است ولی باید همچنان تلاش و جهاد شود تا به نتیجه برسیم. (این مورد مربوط به بحث ما نیست)

۲- کنار گذاشتن غرب زده ها که امام ره چند بار توصیه به آن کرده است، را می توان مربوط به مقاله ما دانست.

۳- بیدار کردن غربزده ها منظور کسانی هستند که دچار اشتباه و غفلت اند، مثلا دانشجو یا طلبه جوان و یا هر فرد پیر و جوانی که نسبت به غرب خوش بین است و اطلاع درست و کاملی از غرب ندارد. (این مورد مربوط به کار فرهنگی است و مربوط به بحث ما نیست)

۴- این قسم را به دو تعبیر می شود بیان کرد:

الف) اخراج غربزده ها از مملکت، مگر اینکه اصلاح شوند و دست از بیگانه پرستی بردارند.

ب) اصلاح غربزده ها و اگر اصلاح نشدند، نهایتا از مملکت اخراج شوند.

این قسم غیر از بیدار کردن غربزده ها است، این قسم شامل افرادی است که سال ها در غرب زیسته اند و درس خوانده اند و ... و کاملا دلداده و واداده غرب و منفعل در برابر آن هستند، لذا امام ره می گوید: این ها را باید از مملکت اخراج کرد مگر اینکه اصلاح شوند. به هر حال این مورد را نیز می توان مربوط به بحث ما دانست.

بنابر این ما می توانیم از مورد دوم و چهارم برای مقصودمان در بحث انتخابات بهره ببریم.

امام ره می فرمود: من دست ملت ایران را می بوسم و التماس می کنم که این غرب زده ها را کنار بگذارید! و یا اینکه توصیه به اخراج و اصلاح غربزده ها می فرمود.

این توصیه امام ره را در ایام انتخابات در نظر بگیرید، اگر بخواهیم انتخاب صحیح داشته باشیم، باید به حرف امام ره و توصیه او عمل کنیم و غربزده ها را کنار بزنیم.

تنها راه نجات و پیشرفت کشور، توجه به سخنان امام ره و مقام معظم رهبری و عمل به رهنمودهای ایشان است.

باید توجه داشت که نجات کشور در گرو کنار زدن غربزده ها است و پیشرفت آن در گرو دل بستن به آموزه های اسلام و توجه به داخل است.

بدیهی است شناخت افراد غربزده کار سختی نیست، افراد و احزابی که در شعارهایشان صراحتا از غرب دم می زنند و آنجا را گلستان معرفی می کنند و راه حل مشکلات کشور را در دست غرب می دانند، این ها غربزده اند و باید از مصادر امور کنار گذاشته شوند و بهترین زمان برای این مهم، روز انتخابات است که با رای دادن صحیح باید بساطشان را از مجلس و دولت و حتی دیگر مساند متاثر از این دو قوه برچید.

بعون الله تعالی.

پی نوشت ها:


[۱] . البته آن دو محور نیز باید مورد بررسی و نقد بیشتر و دقیق تر واقع شوند تا مشکلات و آسیب هایشان به حداقل برسد.

[۲] . صحیفه امام، ج۱۰، ص۳۹۲

[۳] . صحیفه نور، ، ج ۷، ص ۱۲۰.

[۴] . همان، ج۷، ص۵۳.

[۵] . همان، ج ۷، ص ۸۵ و ج ۱۰، ص ۵۵.

[۶] . همان، ج ۱، ص ۱۵۲.

[۷] . همان، ج ۵، ص ۱۲۵.

[۸] . همان، ج ۵، ص ۱۲۵.

[۹] . همان، ج ۱۰، ص ۷۴.

به قلم: سعید یزدان پرست، از اساتید سطوح عالی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha