جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین عندلیب

حوزه/دبیر علمی همایش بین‌المللی پژوهش‌های کاربردی در علوم انسانی و علوم اسلامی با محوریت ایثار اجتماعی و نوع‌دوستی از دیدگاه ادیان بابیان این‌که ایثار اجتماعی بالاترین ایثار است، گفت: هدف همایش احیای گفتمان امام و رهبری درزمینهٔ نوع‌دوستی است.

 خبرگزاری حوزه/ اسلام آخرین دین الهی است که برای سعادت انسان‌ها از سوی خداوند متعال نازل‌شده است و در این میان شاید به جرأت  گفت، توجهی که اسلام به ایثار و مهربانی به هم نوعان کرده است بیش از سایر دین‌های الهی بوده است که پیش از آن نازل‌شده است.

اما با این‌وجود توطئه‌های  دشمنان اسلام به حدی بوده است که نه‌ تنها باعث ایجاد گروه‌های سلفی و .. در بین مسلمانان شده است، بلکه چهره‌ای زشت و خطرناک را از اسلام برای جهانیان ساخته است که خلاف واقعیت‌ها و اصل رحمانیت  اسلام است.

در این میان برگزاری همایش‌های مختلف به‌منظور نشان دادن چهره‌ای واقعی اسلام می‌تواند تا حدود بسیار زیادی این پروپاگاندای صورت گرفته را از بین برود.

همایش بین‌المللی پژوهش‌های کاربردی در علوم انسانی و علوم اسلامی با محوریت ایثار اجتماعی و نوع‌دوستی از دیدگاه ادیان یکی از این همایش‌ها است که در جهت معرفی چهره‌ای واقعی اسلام به جهانیان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین عندلیب دبیر علمی همایش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، به بیان اهداف و برنامه‌های این همایش پرداخته است که در ادامه می‌آید.

پنج پیش نشست برای همایش تشکیل‌شده است

مرکز بین‌الملل توسعه علم ، فرهنگ و عقلانیت جزء مؤسسات بین‌الملل زیر نظر حوزه علمیه است که از سال ۹۳ تشکیل‌شده و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه در آن فعالیت می‌کنند.

تاکنون دغدغه‌هایی که داشتیم پژوهش‌های کاربردی در زمینهٔ علوم انسانی بود که همایشی را با نام تمدن اسلامی در سال ۹۵ برگزار کردیم.

 بعد از آن‌ هم همایش نماز، تعالی فردی و اجتماعی را برگزار کردیم و امسال هم همایش بین‌المللی پژوهش‌های کاربردی درزمینهٔ علوم انسانی و اسلامی با محوریت ایثار اجتماعی و نوع‌دوستی از دیدگاه ادیان اسلامی است.

تاکنون ۵ پیش نشست این همایش را در مراکز مختلفی ازجمله دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه ، دانشگاه تهران ، دانشگاه ادیان و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار کرده‌ایم.

هدف از همایش احیای گفتمان امام و رهبری است

هدف از همایش احیای گفتمان امام و رهبری در خصوص خدمت‌رسانی ، نوع‌دوستی و کمک به یکدیگر است که یکی از پیام‌های جمهوری اسلامی ایران نیز بوده است که نه‌تنها ما به مردم خودمان خدمت می‌کنیم بلکه به دیگر مسلمانان و انسان‌ها نیز در سایر کشورها خدمت می‌کنیم.

در واقع می‌خواهیم این مهم را به جهانیان اعلام کنیم که تمامی کمک‌هایی که به مردم در تمامی نقاط جهان می‌کنیم ناشی از نوع‌دوستی و گفتمان امام و رهبری است.

جنبه کاربردی ایثار برجسته می‌شود

در این همایش یک جنبه کاربردی ایثار به‌عنوان ایثار اجتماعی برجسته خواهد شد که نیاز امروز مابعد از دوران دفاع مقدس است، در دوران دفاع مقدس، ایثار به معنای واقعی کلمه در شهادت بود والان نیز ایثار اجتماعی بالاترین ایثار است.

با تشکیل گروه‌های جهادی، کمک به مردم محروم و فقرزدایی مصادیقی از ایثار اجتماعی است و قصد داریم ازنظر ریشه‌ای و هم ازنظر ادیان این مسئله برجسته شود و این ایران هراسی که وجود دارد و نسبت‌هایی ناصحیحی که به ایران داده می‌شود از بین برود.

به‌هرحال خدماتی که جمهوری اسلامی درزمینهٔ نوع‌دوستی در جهان کرده است باید به جهانیان عرضه شود چراکه  از ابتدای انقلاب تاکنون خدمات بسیار زیادی جمهوری اسلامی ایران کرده که باید به مردم جهان به‌نوعی معرفی شود.

یکی دیگر از اهداف همایش گفتمان سازی است

گفتمان سازی هدف دیگر این همایش است که  به همین منظور تاکنون در ۵ دانشگاه پیش نشست‌هایی برگزار کرده‌ایم.

به‌عنوان‌مثال بعد از برگزاری پیش نشست در دانشگاه تهران ، نگاه دانشجویان به حوزه تغییر کرد چراکه مشخص بود که این کار حوزوی است و حداقل ۴، ۵ روحانی در این همایش شرکت دارد و برای دانشجویان این‌که حوزه به دنبال ترویج نوع‌دوستی و .. در سطح جهان است جالب‌توجه بود.

نکته دیگری که باید بیان کنم حوزه‌های علمیه و گروه‌های جهادی مظلوم هستند به‌طوری‌که گروه‌های چند هزارنفری جهادگران حوزوی معرفی نشده‌اند حتی رهبر معظم انقلاب نیز فرموده‌اند که حوزویان حجم بزرگ کارهایی را که انجام داده‌اند را به مردم بیان کنند.

یکی دیگر از اهداف همایش این است که در مقابل جریان تکفیری قرائت اسلام شیعی انسان دوستانه را معرفی کند و این را بگوییم که مردم ایران با حکومت‌های استکباری که شامل آمریکا و اسرائیل است مشکل‌داریم آن‌هم با خود این حکومت‌ها نه با مردم و ملت‌های آن‌ها.

در این میان نگاه ادیانی نیز در این همایش وجود دارد به‌طوری‌که قصد داریم از ظرفیت دیگر دین‌ها نیز بهره ببریم ، در این زمینه اساتید مجربی نیز دعوت‌شده‌اند.

در خصوص مقاله نیز از ملیت‌های مختلف تاکنون مقاله ارائه داده‌اند که در این زمینه می‌توان به کشورهای فرانسه، آلمان ، انگلستان و عراق اشاره کرد و روز همایش مقاله‌ها به ۵ زبان ارائه می‌شود

علاوه بر این در روز همایش نیز مقاله‌هایی که توسط اساتید مجرب حوزه و دانشگاه به دبیرخانه همایش ارائه‌شده که در قالب کتاب رونمایی می‌شود.

مرکز نخبگان شاهد و ایثارگر، بنیاد ملی نخبگان، جامعه المصطفی، دانشگاه تهران، دانشگاه ادیان و مذاهب ، موسسه خاتم و موسسه بین‌المللی صلح و ادیان در این همایش با مرکز بین‌الملل توسعه علم ، فرهنگ و عقلانیت همکاری دارند.

همایش به‌صورت سالانه در قم برگزار خواهد شد

یکی از تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته این بوده است که همایش به‌صورت سالیانه در قم برگزار شود که قطعاً می‌تواند در آینده اثرات بسیار خوبی در سطح دنیا داشته باشد.

علاوه بر این دستاوردهای همایش به‌صورت کتاب و فایل اینترنتی در سایت‌های معتبر جهان عرضه خواهد شد تا در اختیار عموم قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha