جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر / مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا (س) همراه با بزرگداشت شهید سلیمانی در بیت آیت الله فقیهی

حوزه/ اعتکاف در عین فردی بودن عمل اجتماعی است، چرا که همه افراد در کنار هم در مکان مقدس معتکف می شوند و اعمال عبادی و... انجام می دهند.

آیت الله فقیهی گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اعمال ماه رجب از جمله اعتکاف گفت: یکی از برکات انقلاب اسلامی در ایران، برگزاری مراسم معنوی چون اعتکاف است. در سالهای بعد از پیروزی انقلاب شاهد توسعه برگزاری مراسم اعتکاف در بین قشر جوان بودیم و این اتفاق بسیار خوبی بود که درجامعه به وقوع پیوسته است.

این استاد خارج حوزه اظهار داشت: اگر چه اعتکاف عمل مستحبی است، ولی بسیار مهم و در رسیدن انسان به درجات والایی نفسی و معرفتی بسیار مؤثر است، چرا که فرد در این مدت سه روز در اماکن مقدس، امامزاده ها و مساجد با معتکف شدن، مناجات، خلوت کردن با خدا، گریه، تضرع، روزه داری و خواندن ادعیه و قرآن توجه خدا را به خود جلب می کند.

وی بیان داشت: خدای تعالی در قرآن به مسئله اعتکاف اشاره می کند و می فرماید«ما تعهد از حضرت ابراهیم و اسماعیل( علیهم السلام» گرفتیم که خانه خدا را برای معتکفین آماده و مهیا کنند و فرموده معتکفین کسانی هستند که ایمان به خدا دارند».

آیت الله فقیهی گفت: خدای متعال در مقابل این عمل معتکف، در کنار ثوابهایی که می دهد، گناهانش را می آمرزد، می بخشد، همانند کسی که در پیاده روی اربعین شرکت می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: خدای متعال اجر و مزد بسیار با ارزشی برای شرکت کنندگان در راهپیمایی اربعین حسینی قرار داده و کسانی که در اعتکاف شرکت می کنند ثواب بسیار با ارزشی برای آنها در نظر گرفته است، چرا که انسان با سه روز، روزه داری و معتکف شدن در مسجد، خود را از گناه دور کرده و به خدا نزدیک و روح خود را از هر آلودگی دور می کند.

این استاد خارج حوزه اظهار داشت: اعتکاف درعین فردی بودن عمل اجتماعی است، چرا که همه افراد در کنار هم در مکان مقدس معتکف می شوند و اعمال عبادی و... انجام می دهند.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha