جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
image-20200219131303-1.png

حوزه / برگزاری انتخابات حتی در مورد خبرگان رهبری که وظیفه و رسالت اصلی شان تعیین رهبری و نظارت بر وظائف رهبری است، از سوی مردم برگزار می شوند و این مسئله نشان از دموکراسی واقعی در ایران است.

آیت الله فقیهی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به نقش خبرگان رهبری و رسالت آنها در جامعه گفت: یکی از رکن و ارگان مهم در جمهوری اسلامی، مجلس خبرگان رهبری است که به دلیل ارتباطش با بالاترین مقام نظام که مقام معظم رهبری باشند، دارای ویژگی های خاصی از نظر مشروعیت نظام به اجازه رهبر انقلاب است.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: و با رضایت و موافقت ایشان مجلس خبرگان تحقق پیدا می کند، این مسائل در ارتباط با قوه قضائیه و قوه مجریه است، یعنی عزل و نصب رئیس قوه قضائیه و امضای حکم تنفیض رئیس قوه مجریه به امضای رهبر انقلاب تحقق پیدا می کند.

این استاد حوزه اظهارداشت: رؤسای جمهور و مجریه حکم مشروعیت را از نظر رهبر انقلاب دریافت می کنند، البته بعد از این که مقبولیت رئیس قوه مجریه از سوی مردم قبول و تأیید شد، این امر مهم اتفاق می افتد.

وی بیان داشت: در نظام جمهوری اسلامی این گونه است که باید همه قوانین مورد تأیید رهبر انقلاب باشد و مورد تأیید ایشان قرار بگیرد. در ارتباط با شورای نگهبان همین طور است که فقهای این شورای از سوی ایشان نصب می شوند و با تأیید ایشان مقبولیت پیدا می کنند.

آیت الله فقیهی گفت: مسئله مشروعیت و مقبولیت در نظام جمهوری اسلامی امر مهمی است و برای تأیید مسئولی مثلا رئیس قوه قضائیه و... مشروعیت و مقبولیت لازم است در کنار هم باشند تا شاهد اجرای قوانین نظام جمهوری اسلامی باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: با توجه به این جوانب بیان شده، نظام اسلامی تشکیل می شود و لازم است هر بخشی برنامه های خود را برای تقویت نظام اجرایی کند.

این استاد حوزه اظهارداشت: برگزاری انتخابات حتی در مورد خبرگان رهبری که وظیفه و رسالت اصلی شان تعیین رهبری و نظارت بر وظائف رهبری است، از سوی مردم برگزار می شوند و این مسئله نشان از دموکراسی واقعی در ایران است و این مسئله نیز درجای خود دارای مقبولیت و مشروعیت است.

وی بیان داشت: معتقدیم برای رسیدن به عدالت در جامعه لازم است همه قوانین به درستی حفظ و اجرا ونظارت ها قوی تر برگزار شود.

آیت الله فقیهی گفت: اگر در موارد مختلف بصیرت افزایی نشود و مردم بصیرت های لازم را نداشته باشند، نباید شاهد اجرای درست قوانین و عملکرد درست مسئولان در بخش های مختلف بود.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha