جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علی ربیعی

حوزه/ سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران جزو شفاف‌ترین کشورها در اطلاع رسانی و اعلام خبرهای مربوط به ویروس کرونا بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اعلام این که بیماری کرونا مثل دیگر بیماری‌های عالم گیر مانند سارس و ایدز یک تهدید جهانی است، گفت: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی امروز بیش از ۶۰ کشور درگیر این بیماری شده اند.

سخنگوی دولت ادامه داد: اتفاقا ایران جزو شفاف‌ترین کشورها در زمینه اعلام این موضوع بوده و به رغم وجود برخی کاستی‌ها از تمام ظرفیت‌های خود برای پیشگیری کنترل و درمان بیماری کرونا و ارایه خدمات به مردم استفاده کرده است.

وی افزود: ما مانند برخی از کشورها که در این زمینه مصلحت اندیشی‌های سیاسی و اقتصادی را مقدم بر جان و سلامت مردم خود می‌دانستند، عمل نکردیم و جان و سلامت مردم ایران را بر همه چیز مقدم دانسته و می‌دانیم.

ربیعی تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران از ابتدای قطعی شدن اولین نتیجه تست بیماری کرونا در کشور بدور از هر گونه ملاحظه و حاشیه به صورت شفاف اطلاع رسانی کرد.

سخنگوی دولت افزود: ما معتقد بوده و هستیم که در مسئله سلامت عمومی و مردم، صداقت یکی از بدیهیات و پیش درآمدهای اصلی است.

 ربیعی بر همکاری دولت و مردم با جامعه پزشکی و سازمان‌های مدنی و فعال در این زمینه تاکید کرد و گفت: با همکاری و همدلی مردم شریف ایران، نه تنها این بیماری عظیم را پشت سر خواهیم گذاشت، بلکه در پسابحران کرونا، سطح سلامت جمعیت کشورمان را هم ارتقا می‌دهیم، زیرا تنها از طریق ارتقای سطح سلامت است که می‌توان از مرحله درمان عبور کرد و پیشگیری‌های آینده را مورد ملاحظه قرار داد.

وی در ادامه نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه موضوع آسیب به کسب و کارها به علت شیوع ویروس کرونا دیروز (یکشنبه) در هیئت دولت بررسی شد، افزود:​ به همین منظور معاون اقتصادی رئیس جمهور موظف شد تا با تشکیل ستادی، موضوع را بررسی و راهکارهایی در این زمینه ارائه کند.

سخنگوی دولت  اظهار کرد: برای کاهش فشار بر مردم مقرر شد، سررسید اقساط وام‌های مرتبط با کسب و کارها و برخی دیگر از وام‌ها، دو ماه به تعویق بیفتد.

وی افزود:​ این مسئله فردا (سه شنبه) در شورای عالی پول و اعتبار مطرح و تصمیم‌گیری خواهد شد و آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: مقرر شد درباره استمهال بدهی‌های مالیاتی فعالان اقتصادی تسهیلاتی ارائه شود و اگر منع قانونی بود، فردا در جلسه سران قوا مطرح شود، ولی تصور ما این است که اختیارات لازم در دست دولت است و تا آخر هفته در این باره تصمیم‌گیری خواهد شد.

ربیعی همچنین گفت: مقرر شد درباره تشکیل مجامع شرکت‌های بورسی و حل مشکلات بیمه‌ای تا آخر هفته دولت تصمیمات حمایتی اتخاذ کند.

وی افزود:​ از جمله مسائل دیگر مطرح شده در هیئت دولت، هزینه درمان بیماری برای مردم بود که مقرر شد بیمه سلامت متوقف نشود و در این زمینه هم به مردم بویژه طبقات آسیب‌پذیر فشاری وارد نیاید.

 ربیعی در ادامه گفت: رفع ممنوعیت واردات و لغو سود بازرگانی برای کالاهای مرتبط با کرونا و اعمال محدودیت صادرات در این رابطه به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شد.

راه اندازی ۱۰۷ کارگاه جدید برای تولید اقلام بهداشتی

وی در ادامه افزود: براساس گزارش وزارتخانه‌های صمت و بهداشت برای رفع کمبود اقلام بهداشتی ۱۰۷ کارگاه جدید راه اندازی و دستور تغییر کاربری برای تولید مواد ضدعفونی ساده داده شده است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: همچنین براساس گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تولید ماسک‌های نانو n ۹۵ ویژه کارکنان بیمارستانی نیز تا پایان هفته به روزی ۳۰۰ هزار عدد خواهد رسید و تولید همه این ماسک‌ها در داخل کشور است.

ربیعی با بیان اینکه همه این موارد به غیر از ظرفیت تولیدات وزارت دفاع است، گفت: از جمله مهمترین تولیدات وزارت دفاع تولید کیت تشخیص بیماری کروناست که دستاورد متخصصین این وزارتخانه محسوب می‌شود.

وی افزود:​ دولت برای تولید کیت‌های تشخیصی با پنج شرکت دانش بنیان در حال عقد قرارداد است.

سخنگوی دولت از مردم خواست مراسم‌های جمعی خود را هم تا حد امکان برگزار نکنند.

ربیعی ابراز امیدواری کرد: تمام تشکل‌ها و مجامع در صورتی که ضرورت ندارند، جلسات خود را برگزار نکنند و در صورتی که ضرورت وجود دارد از طریق فناوری‌های ارتباطی و بصورت مجازی این جلسات برگزار شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha