جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر سعید نمکی

حوزه/ وزیر بهداشت گفت: برخی افراد آمارهای ما در رابطه با کرونا ویروس را زیر سوال برده اند که در این مورد، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت ضمن بررسی آمارهای ما، بیانیه ای صادر و اعلام کرد که سیستم گزارش دهی ایران کاملا صحیح، بدون عیب و نقص و مورد اطمینان است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران،  دکتر سعید نمکی، سه شنبه ۱۳ اسفندماه، در کنفرانس خبری، ضمن تقدیر از خدمات ارزشمند کادر بهداشت و درمان کشور و تمامی دست اندرکاران که در زمینه کنترل و مقابله با کرونا همراهی می کنند، گفت: ما و همکارانمان در تلاش هستیم تا با استفاده از ظرفیت بی بدیل شبکه بهداشتی و درمانی کشور که در عرصه های مختلف جدا پای کار آمدند، با کمک تمامی دستگاه های ذی ربط، طرحی نو در اندازیم، تحت عنوان بسیج ملی مبارزه با کرونا. یعنی به جای اینکه بنشینیم ویروس به سراغ ما بیاید، ما به سراغش برویم.

وی با اشاره به مصاحبه ای که چند روز قبل انجام و در آن موضوع ضدعفونی کردن منازل افراد مبتلا به کرونا مطرح شد، اظهار کرد: دو روز قبل در مصاحبه ای گفتیم که قرار است به خانه های مردم برویم و به دلیل کج فهمی و بدسلیقگی برخی افراد یا به دلایل دیگر که اخیرا از این قبیل رفتارها کم ندیده ایم، این موضوع غلط برداشت شد. به نظر می رسد برخی افراد به جای اینکه ما را یاری کنند، می خواهند مدام مشکل ایجاد کنند. ما نیز "وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم، که در طریقت ما کافریست رنجیدن" آنچه که امروز برای ما اهمیت زیادی دارد، سلامت مردم است و در این راه، حاضریم جان خود را فدا کنیم چه رسد به آبرو و حیثیت.

دکتر نمکی ادامه داد: اینکه گفتیم به خانه های مردم می رویم، این طور تلقی شد که می خواهیم به خانه تک تک مردم برویم، این برداشت شبیه آن است که به جای ماشین حساب، از چرتکه استفاده کنیم. در حال حاضر، زیرساختی به نام پرونده الکترونیک سلامت داریم که بعداز مدتها بر زمین ماندن، با کمک همکاران ارجمندم و با حضور رییس جمهور محترم در بهار امسال کلید خورد. امروز با استفاده از ظرفیت پرونده الکترونیک سلامت اطلاعات و کدملی تمام اعضای خانواده ها را در دسترس داریم. مقرر است، با سامانه ای که طراحی کرده ایم، ۳۰۰ هزار اکیپ را در سراسر کشور آماده کنیم تا با حضور در مراکز بهداشتی، درمانی، پایگاه های بسیج و در مدارس که در حال حاضر دانش آموزان در آن حضور ندارند، استفاده کنیم و این اکیپ ها از آنجا با استفاده از اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت، با تماس با خانواده ها، اطلاعات تمامی اعضا را دریافت کنیم. در این طرح چند هدف را دنبال می کنیم، یکی اینکه، افرادی که علائم دارند را به سرعت تشخیص دهیم و قبل از اینک وارد فاز حاد بیماری شوند آنها را شناسایی کنیم و دوم اینکه، افرادی که بیمار شده اند و کانون آلودگی هستند را هرچه سریع تر از اطرافیان سالمشان جدا کنیم، سوم اینکه افرادی که آلودگی دارند و اطرافیان آنها اطلاعات فنی لازم ندارند را با خطرات ویروس آشنا کنیم و از بقیه جدا کنیم تا در قرنطینه خانگی قرار گیرند و چهارم اینکه، آموزش ها را به مردم منتقل کنیم. در حال حاضر، صدا و سیما در این زمینه کمکهای بسیاری کرده، اما نمی دانیم که آیا همه مردم پیام های ما را دریافت کرده اند یا نه.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: قرار شده با در اختیار داشتن ۸۰ میلیون پرونده الکترونیک سلامت در کشور، اطلاعات درون همه خانواده ها ثبت شود و با ثبت داده ها در پایان هر روز، اطلاعات به پزشک مرکز داده شده و پزشک نیز موارد مشکوک را به مرکز بهداشتی و درمانی فراخواند. در این مراکز امکانات تشخیصی لازم وجود دارد. در این مرحله، بیمار مشکوک دیگر به بیمارستان نمی رود که موارد مشکوک با موارد آلوده در کنار یکدیگر قرار گیرند. چراکه یکی از مشکلات روزهای اخیر ما این بود که موارد بیمارستانی مان، آمیزه ای از موارد مشکوک و موارد آلوده به ویروس بودند و تا زمانی که تست افراد مشکوک قطعی نمی شد، بیماری شان تایید نشده و درکنار سایر بیماران بودند. لذا، از این پس، راه ورود به بیمارستان فقط برای موارد تایید شده بیماری با نشانه های منطبق بر بیماری، باز است.

وی بیان کرد: زمانی که افراد به کلینیک مراجعه کردند، ارزیابی می شوند و چنانچه درمان دارویی مناسب آنها بود، دارو را از داروخانه ها دریافت می کنند و در منزل دوره بیماری را طی می کنند. خوشبختانه، مطالعات بالینی ما نشان داده که داروهای ضدویروس ساخت ایران بیش از کشور چین اثربخشی داشته است. حدود ۲۰ درصد از بیماران ما به سمت بهبودیافتگی می روند. در مورد افراد بهبود یافته در جهان رتبه دوم شده ایم.

دکتر نمکی عنوان کرد: برخی افراد آمارهای ما در رابطه با کرونا ویروس را زیر سوال برده اند که در این مورد، جناب آقای تدروس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت ضمن بررسی آمارهای ما، بیانیه ای صادر کرده و اعلام کردند که سیستم گزارش دهی ایران کاملا صحیح، بدون عیب و نقص و مورد اطمینان است.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه موارد آلوده به ویروس در مراکز بهداشتی و درمانی تشخیص داده شده و درمان در منزل برای آنها مناسب ارزیابی شود، با توجه به اثربخشی به داروی ضدویروس در کشورمان، آنها را تحت درمان قرار می دهیم. افرادی که فقط علائم اولیه داشته باشند، توسط مراقبین بهداشت از راه دور مرتبا تحت نظر قرار می گیرند و به آنها اعلام می شود که چنانچه علائم بیشتری مشاهده کردند، با تماس با مراقب بهداشت، به بیمارستان ارجاع داده شوند و این چرخه ای است که برای مدیریت بیماری در کشور طراحی کرده و انجام می دهیم.

وی ادامه داد: اجازه نخواهیم داد، موردی از ابتلای به ویروس در مراحل اولیه در کشور باشد و بعد از مدتها که به سمت حاد شدن پیش رفت، تازه متوجه شویم که فرد مبتلا به بیماری شده است و در این مدت، بسیاری از افراد را مبتلا کرده باشد. ما زنجیره انتقال بیماری به دیگران را در این بسیج قطع می کنیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه، چنانچه بیماری در بیمارستان فوت کرده یا در بیمارستان بوده و بهبود پیدا کرده باشد، همکاران ما با اعضای خانواده اش تماس می گیرند و اگر احساس کنند اعضای خانواده بیمار به دلیل ناتوانی در منزل مانده و نمی تواند به بیمارستان مراجعه کند، در این مرحله به خانه فرد می رویم و با لباس و حفاظ کامل، ضدعفونی کردن خانه و انتقال اعضای خانواده (در صورت بیمار بودن) را به بیمارستان انجام می دهیم. اگر بیمار فوت شده باشد نیز آموزش ها و مشاوره های لازم به بازماندگان داده می شود.

دکتر نمکی درخصوص کنترل ورودی شهرها بیان کرد: ما با کمک نیروهای بسیج و سایر دستگاه ها، تمامی ورودی های شهرها را تحت کنترل قرار خواهیم داد و چنانچه افراد مشکوک به بیماری مشاهده کنیم، براساس پروتکل ها با آنها رفتار خواهیم کرد.

وزیر بهداشت در پایان تاکید کرد: این طرح از فردا رسما آغاز خواهد شد و با استفاده از ظرفیت گسترده بهداشتی و درمانی کشور، همانطور که در ریشه کنی مالاریا، فلج اطفال و حذف سرخک، موفق بودیم، با همکاری گسترده بین بخشی، بدون تردید کرونا را زودتر از آنچه انتظار می رود، شکست خواهیم داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha