جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
خسروشاهی

حوزه/ مدیر کل امور تهذیبی حوزه علمیه خواهران گفت: مرحوم استاد خسروشاهی با خدمات گسترده علمی و فرهنگی که از خود بر جای گذاشت، به عنوان یک فرهنگبان مسلمان در مسیر تقویت وحدت و تقریب در میان مسلمین گام برمی داشت.

حجت الاسلام و المسلمین محسن رجبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اقدام ماندگار مرحوم حجت الاسلام و المسلمین خسروشاهی در جهت معرفی و تبیین اندیشه و عملکرد مصلح بزرگ، سیدجمال الدین اسدآبادی به جامعه اسلامی اظهار داشت: این عالم فرزانه به راستی فرهنگبانی سترگ بود که با تمام توان خود نستوه و پرشکوه در عرضه حقایق اصلاح اجتماعی مبتنی بر حقایق اسلامی در سراسر عالم کوشید و در عمل نیز به تقریب و اتحاد و اصلاح اهتمام بلیغی داشت.

وی افزود: یکی از کارهای مهم استاد خسروشاهی، کتاب نامه ها و اسناد سیاسی تاریخی سیدجمال الدین است که به حق از برترین آثار اوست و ۶۰ نامه و سند از سید را ارائه می دهد. به ویژه در این میان، نامه سید به پیشوای بزرگ شیعه در آن زمان یعنی حضرت آیت الله العظمی میرزا حسن شیرازی بسان لؤلؤی درخشان است. چه زیبا در فرازی از آن به حضرت میرزا چنین خطاب می کند که «تو ای پیشوای دین، اگر به کمک ملت برنخیزی و آنها را جمع نکنی و کشور را با قدرت خود از چنگ این گناهکار بیرون نیاوری، طولی نخواهد کشید که مملکت اسلامی زیر اقتدار بیگانگان در می آید آن وقت است که هر چه می خواهند می کنند و هر حکمی دلشان خواست می دهند. اگر این فرصت از دست برود و این معاهده ها در حیات تو صورت بگیرد در صفحه روزگار و صفحات تاریخ نام نیکی نخواهی داشت" و جالب این که همین نامه یکی از عوامل صدور فتوای معروف تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی شد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: احیای مقالات قرآنی، کلامی، فلسفی، عرفانی، اجتماعی و اصلاحی سید و نیز نشر کتاب فاخر «العروة الوثقی» که در حقیقت نوشته های سید در جریده و روزنامه ای با همین نام است نیز همه به همت استاد خسروشاهی صورت گرفت.

وی با بیان این که بخش دیگری از تلاش های استاد خسروشاهی، ناظر به احیا و حفظ و نشر آثار علامه طباطبایی (ره) بود، ابراز داشت: بی شک نشر این آثار در بیداری اسلامی معاصر تأثیرگذار بود، چنان که خود استاد در مقدمه العروة الوثقی می نویسد:"... همه ما آرزومندیم که با تقدیم این نوشتار خدمتی به حرکت اسلامی معاصر تقدیم کرده باشیم".

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha