جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 889642
۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
رژیم مصرف رسانه ای

حوزه/ رژیم مصرف رسانه‌ای، مهمترین عامل در راستای بهره‌بردن صحیح از رسانه به شمار می رود که تحقق این مهم در سلامت رفتاری، فکری و روانی اعضای جامعه نیز بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این اوضاع و احوال کرونایی که هر کسی به نحوی خود را محق می داند که به منبع انتشار اخبار مربوط به شیوع این ویروس نحس تبدیل شود، یکی از ضعف های جامعه ما که مرتبط با مقوله سواد رسانه ای است و در این قضایا خود را بیشتر از پیش نشان داده، ضعف مربوط به"رژیم مصرف رسانه ای" است.

این که در روزهای اخیر، مرتب از سوی کارشناسان و اساتید علم رسانه و ارتباطات هشدار داده می شود که " آسیب ویروس اخبار جعلی کمتر از کرونا نیست" بیانگر این حقیقت است که در سایه ضعف سواد رسانه ای در کشور، رژیم مصرف رسانه ای به درستی رعایت نمی شود.

در واقع یکی از فواید و کاربردهای بسیار مهم سواد رسانه ای و ارایه آموزش های مرتبط با آن، مشخص شدن تکلیف افراد در قبال رژیم مصرف رسانه ای است و به عبارت گویا تر به این وسیله معین می شود که" چه کسی، چه رسانه ای، چه میزان و چه وقت و در چه مکانی و در نهایت با چه هدفی استفاده کند؟ "

از این منظر باید گفت که رژیم مصرف رسانه‌ای، مهمترین عامل در راستای بهره‌بردن صحیح از رسانه به شمار می رود که تحقق این مهم در سلامت رفتاری، فکری و روانی اعضای جامعه نیز بسیار حائز اهمیت است.

از سویی و به اذعان متخصصان امر، سواد رسانه‌ای به سان یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب بدن است و کدام یک مضر به حال آن می باشد و در یک کلام این که چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و این‌که مقدار  مصرف هر ماده ای بر چه اساسی باید باشد.

در این ایام که کشور به جهت دچار شدن به "کرونا ویروس"، گرفتار اخبار و به تعبیری شایعات ناشی از این قضیه آن هم در بستر فضای مجازی است، تاکید بر لزوم رعایت رژیم مصرف رسانه ای یک ضرورت انکارناپذیر به شمار می رود، تا آن جا که که اگر مردم در مواجهه با انبوه اخبار و اطلاعات و شایعات کرونایی با درایت و بصیرت رفتار کرده و نسبت به استفاده متناسب و به اندازه از رسانه، اشرافیت داشته باشند، قطعاً فریب بسیاری از شایعه سازانی را نخواهند خورد که با هدف جنگ روانی به دنبال بر هم زدن آرامش فکری مردم هستند.

در واقع، رعایت این اصل در سایه تعمیق سواد رسانه ای در جامعه کمک می کند که همه ما از سفره ی عظیم رسانه‌ها به شکلی هوشمندانه و مفید بهره‌مند شویم، چرا که آدمی بدون داشتن مجموعه مهارت‌ها، شناخت و سواد لازم در این باره دچار گرداب آگاهی کاذب و نیز سیل مطالبی می شود که چه بسا ذهنیت و افکار او را به سمت و سویی می برند که هیچ قرابتی با واقعیت ندارد و بالطبع او را نیز به سرمنزل مقصود رهنمون نمی سازد.

در این روزها به خصوص باید مراقب بود که خواسته یا ناخواسته ما به شایعات فضای مجازی درباره کرونا دامن نزنیم و بدانیم که به هر حال این معضل نیز رفع خواهد شد اما نوع عملکرد ما در این قضیه باعث می شود که زودتر و بهتر بر این مشکل فائق آییم.

نکته واپسین هم این که به تعبیر یکی از کارشناسان علم رسانه و ارتباطات، تکنولوژی‌ معمولاً همچون شمشیری دو لبه عمل می کند که افراط و تفریط در استفاده از آن می‌تواند ما را اسیر و برده ی این دستاورد بشری کند؛ از این حیث ما قبل از هر چیز باید بدانیم این تکنولوژی است که علی القاعده باید در خدمت ما قرار گیرد و نه ما در خدمت آن!

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha