پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
فاطمه رهبر

حوزه/ سخنگوی شورای نگهبان ار انتخاب جایگزین مرحومه فاطمه رهبر، منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس، در انتخابات میان دوره‌ای خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، عباسعلی کدخدایی در گفتگویی با اعلام این خبر گفت: چون انتخابات در حوزه انتخابیه تهران برگزار و صحت آن نیز از جانب شورای نگهبان تایید شده است، بنابراین هرگونه تایید در منتخبان اعم از برکناری، فوت یا استعفا، نیازمند برگزاری انتخابات میان دوره‌ای است که این انتخابات نیز از چند سال پیش با انتخابات اصلی برگزار می‌شود.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: چون در سال ۱۴۰۰ انتخابات ریاست جمهوری در پیش است، نخستین انتخابات میان دوره‌ای مجلس نیز هم زمان با آن برگزار خواهد شد.

کدخدایی افزود: شبهه‌ای که برای برخی درباره جایگزینی مرحومه خانم رهبر ایجاد شده مربوط به انتخابات شورای شهر است، چون در آن انتخابات علاوه بر نمایندگان اصلی، نمایندگان علی البدل نیز انتخاب می‌شوند و هر یک از اعضای اصلی به هر علت، مانند برکناری، استعفا یا فوت نیاز به جایگزین داشته باشند، از اعضای علی البدل جایگزین آنان خواهند شد.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان اظهار کرد: در انتخابات مجلس شورای اسلامی عضو علی البدل نداریم و اگر انتخابات در هر حوزه انتخابیه مانند تهران و آستانه اشرفیه مشکلی نداشته باشد که در این دوره نداشته است و دو منتخب این دو حوزه به رحمت خدا رفته اند، در انتخابات میان دوره‌ای مجلس، جایگزین آنان انتخاب خواهند شد.

وی افزود: طبق قانون برای جایگزینی منتخبان این دو حوزه، داوطلبان نام نویسی می‌کنند و باید مراحل بررسی صلاحیت آنان انجام شود و پس از تایید صلاحیت داوطلبان، افراد می‌توانند وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha