جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خانم سیده طاهره موسوی مسئول پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مقام معظم رهبری

حوزه/ خانم موسوی گفت: وضع موجود را به فرصت تبدیل کنید و در این ماه از خلوت اجباری که پیش آمده نهایت بهره معنوی را ببرید.

به مناسبت فرارسیدن ایام رجب المرجب، خانم سیده طاهره موسوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، ماه رجب و شعبان را مقدمه ورود به ماه رمضان دانست و گفت: ماه رمضان، ماه ضیافة الله است و کسانی به این ضیافت راه می یابند که مقدمات را طی کرده باشند.

وی، رجب و شعبان را مقدمه موصله نامید و افزود: مقدمه موصله، مقدمه ای است که قطعاً انسان را به ذی المقدمه می رساند، به طوری که بین مقدمه و ذی المقدمه یک نوع وحدت و ارتباط حقیقی وجود دارد که بدون گذر از این مقدمه، به ذی المقدمه راهی نیست.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بزرگان اهل طریق، ماه رجب را ماه تخلیه از آلودگی و کدورت ها و تطهیرشدن دل از آلودگی دانسته و ماه شعبان را ماه تحلیه و آراستگی به زیورهای اخلاقی و معنوی می نامند.

موسوی با استناد به دعای ماه رجب، گفت: «حفظ اللسان و غض البصر» در دعای ماه رجب، به این معناست که اگر انسان حفظ لسان و غض بصر و به اصطلاح، روزه حوارجی و جوانحی نداشته باشد، روزه های ظاهری مفید به حال او نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از بزرگان دین از حفظ لسان تعبیر به صَمت کرده اند، البته صَمت صرفاً به معنای سکوت نیست، بلکه حرف نزدن عقلانی است.

استاد حوزه و دانشگاه، شب زنده داری، دعا و مناجات را، راه رسیدن به حفظ لسان و روزه جوارحی و جوانحی دانست و خاطرنشان کرد: اثرِ اذکار، اوراد و مناجات در ماه رجب، چند برابر است، همچون فصل بهار که آثار آن بر طبیعت نسبت به دیگر فصول بسیار زیاد و متفاوت است.

موسوی با توجه به وضع کنونی، خطاب به طلاب، توصیه کرد: سعی کنید وضع موجود را به فرصت تبدیل کنید و در این ماه از خلوت اجباری که پیش آمده نهایت بهره معنوی را ببرید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha