پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام و شهیدان

حوزه/ شهید و شهادت حقیقتاً در قاموس اندیشه ای و معرفتی نظام جمهوری اسلامی ایران و به طور خاص کلام و رهنمودهای ماندگار امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار چنین نظام مقدسی دارای جایگاهی بس رفیع و بی بدیل است تا آن جا که از جمله اساسی ترین ارکان هویتی نظام و انقلاب اسلامی به شمار می رود.

 خبرگزاری حوزه،/ نقل است که پیامبر اعظم(ص) از شخصی شنید که در دعایش می گوید: "اسئلک خیرَ ما تُسئل؛ خدایا! بهترین چیزی که از تو درخواست می شود به من عطا کن" که حضرت درباره این فرد فرمود: "اگر این دعا مستجاب شود، در راه خدا شهید می شود".

فرارسیدن بیست و دوم اسفندماه، سالروز تأسیس بنیاد شهید به فرمان حضرت امام (ره) که به همین مناسبت "روز بزرگداشت شهدا" نام گذاری شده، بهترین فرصت است تا بازنگاهی داشته باشیم به بیانات و رهنمودهای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در خصوص جایگاه والای شهید و شهادت که حقیقتاً در قاموس اندیشه ای و معرفتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، دارای جایگاه رفیع و بی بدیلی است.

امام راحل از آن جا که در مکتب اهل بیت (ع) زیسته و درس خوانده و به اجتهاد و سپس رهبری جامعه اسلامی ما دست یافته، به خوبی کلام و سیره نورانی حضرات معصومین(ع) را ره توشه خویش ساخته و بر این کلام سیدالساجدین(ع) خطاب به ابن زیاد، یقین و باور کامل داشته که فرمود: "مرگ برای ما عادت است و شهادت، افتخار ماست".

حضرت امام (ره) نیز فرمود: "مرگ سرخ به مراتب از زندگی سیاه بهتر است و ما امروز به انتظار شهادت نشسته ایم تا فردا فرزندانمان در مقابل کفر جهانی با سرافرازی بایستند. "

در جای دیگر ایشان به صراحت می فرماید: "آنچه که ملت ما را پیروز کرد، ایمان به خدا و عشق به شهادت بود. ملت ایران هیچ نداشت و ایمان داشت و ایمان او را بر همه قدرت ها غلبه داد".

از نگاه امام خمینی(ره)، ایمان و اخلاص از جمله مهم ترین عواملی است که باعث می شود انسان در مسیر ایثار و شهادت قرار گرفته و به جایی برسد که به تعبیر آیه مبارکه قرآن از نزد خدای متعال روزی بخورد و زنده حقیقی تاریخ باشد.

کلام حضرت روح الله(ره) در این باره بس شفاف و گویاست: "ایمان است که شما را وادار می کند بروید و برای اسلام فداکاری کنید و ایمان است که در جبهه ها این عزیزان ما در جنگ تا حد شهادت حاضر هستند و تا این ایمان را حفظ کردید، هرگز نخواهید آسیب دید"

ایشان همچنین بر این اعتقاد راسخ بود که خلوص و معنویت اولاً موجب نورانیت قلب و توجه به ارزش های معنوی می گردد و ثانیاً موجبات عنایت به سیاست های اخلاقی و ارزشی و پرهیز از سیاست های ریاکارانه، دوگانه و التقاطی را فراهم می سازد.

امام (ره) فرمود: "شما این اخلاص تان و این شهادت طلبی و این ایثارتان برای خداست که ارزش به شما داده است و این ارزش را هیچ معیاری نمی تواند اندازه گیری کند".

از نگاه پیر جماران، ملتی که شهادت را برای خود فیض و سعادت می داند، پیروز است و اساساً شکست برایش معنایی ندارد.

از این منظر، شهیدان با خون خود درس پایداری و ایستادگی با صلابت را در مقابل دشمنان به جامعه اسلامی می دهند و همگان را به مقاومت و بردباری دعوت می کنند.

امام خمینی (ره) شهیدان را مظهر افتخار، غرور و شرف ملی قلمداد می کند و با تاکید بر این نکته که روحیه شهادت طلبی ملت ما منشأ پیروزی بر تمامی قدرتهای مادی غرب و شرق بوده است، تصریح می کند:"ملتی که شهادت را می خواهند، او را از چه می ترسانند؟ او را از مردن می ترسانند. اینها شهادت را شرف خودشان می دانند".

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، توجه عامه جامعه به ضرورت ادای تکلیف و وظیفه الهی را بسیار مهم و کلیدی برشمرده و می فرماید: "... ما آمدیم ادای وظیفه خدائی را بکنیم، آمدیم اسلام را حفظ بکنیم، اسلام از همه چیز عزیزتر است ... اسلام امانت خداست ... آنها تکلیف خودشان را عمل کردند و به شهادت رسیدند".

امام (ره) معتقد بود که شهادت برای احیای معنویت در جامعه ای است که توجه به مسائل اخلاقی و معنوی از ذهنیات رخت بربسته و لذا مقتضی است در جهان مادی گرای امروز دولت اسلامی ندای معنویت سر دهد تا انسان ها احساس کنند که حیات آنان در این روحیات معنوی نهفته است و شهادت طلبی نیز از باب احیای این بُعد بسیار مهم در زندگانی انسانی است. کلام ایشان در این باره نیز بسیار شنیدنی است: "مگر شهادت ارثی نیست که از موالیان که حیات را عقیده و جهاد می دانستند و در راه مکتب پر افتخار اسلام با خون خود و جوانان عزیز خود از آن پاسداری می کردند به ملت شهید پرور ما رسیده است!؟ "

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha