جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سید محسن امامیان

حوزه/ مدرّس و پژوهشگر سینما تصریح کرد: ما باید شرایط و زمینه ای فراهم کنیم که خانواده ها برای تماشای فیلم های متعهد و انقلابی، انگیزه و رغبت لازم را داشته باشند.

سید محسن امامیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به وضعیت خاص سینمای ایران در سالی که گذشت، اظهار داشت: در پایان امسال به جهت شیوع ویروس کرونا، عملاً سینماها در مقطع پرفروش اکران شب عید، تعطیل شد و پیش بینی می شود حداقل تا اردیبهشت یا خرداد سال آینده، همچنان شاهد تعطیلی بسیاری از سینماها باشیم.

وی افزود: در بازه ی زمانی ماه مبارک رمضان نیز به آن شکل سینماها فروشی ندارند مگر این که شرایط کشور برای اکران عید فطر مساعد باشد اما بعد از آن هم تا ماه محرم و صفر فرصت چندانی باقی نیست، بنابر این باید در رابطه با اکران و فروش فیلم ها، بیشتر روی شش ماهه دوم سال حساب باز کرد.

مدرس فیلمنامه نویسی همچنین با اشاره به فروش نسبتاً خوب و اُمیدوارکننده فیلم " منطقه پرواز ممنوع" به عنوان یک فیلم ارزشی و متعهدانه که بسیاری از نوجوانان و خانواده های آن ها چه در سینما و چه اکرانهای مساجد و دیگر اماکن به تماشای آن نشستند، گفت: چگونگی اکران و تبلیغات این فیلم یک تجربه بسیار خوب بود و این مسأله نشان داد که اگر هر فیلمی یک ستاد اکران و تبلیغات و بازاریابی مناسبی داشته باشد می تواند دست کم هزینه تمام شده خود را در بیاورد.

وی بیان داشت: از سوی دیگر برای این فیلم در هر شهر و منطقه ای یک نرخ بلیت مشخص شد، به عنوان مثال برای شهر قم که درآمد و قدرت خرید مردم پایین تر است، بلیت چهارهزار تومانی تعیین شد و در تهران بلیت هشت هزار تومانی و لذا این مساله باعث می شود که یک نوع انعطاف در این زمینه وجود داشته باشد و افراد و خانواده های بیشتری بتوانند به تماشای این گونه آثار بنشینند.

امامیان همچنین افزود: یکی دیگر از تجربه های قابل توجه درباره فیلم " منطقه پرواز ممنوع" اکران آن در سطح مساجد و پایگاه های بسیج و غیره بود که البته در شهرها و مناطقی که سینما وجود ندارد، این حرکت خوبی است اما در جایی که سینما وجود دارد باید فیلم سینمایی را در فرمت خاص خود بر روی پرده سینما دید.

وی بیان داشت: ما باید عادت کنیم که فیلم سینمایی را داخل سینمای خوب و مجهز ببینیم و البته مردم را نیز دعوت کنیم که برای دیدن فیلم های خوب و پرمحتوا و در عین حال جذاب، هزینه کنند و این هزینه را در واقع حمایت از جریان سالم سینما می دانیم که باعث می شود فیلم هایی از جنس" منطقه پرواز ممنوع" بتوانند تولید شده و اکران داشته باشند.

این محقق و پژوهشگر سینما همچنین گفت: نکته حائز اهمیت دیگر این که ما باید زمینه حمایت از فیلمسازان انقلابی و بچه مسلمان را فراهم کنیم که البته در سال های اخیر حرکت های خوبی در این باره شروع شده و امید است که این جریان همچنان با قوت ادامه یابد.

وی افزود: ما باید در این راستا بیش از هر چیز دغدغه فرهنگی به منظور حمایت از فیلم ارزشی داشته باشیم و این مجاهدت فرهنگی را دنبال کنیم تا ان‌شاءالله ثمراتش را هم در جریان سینمای کشور ببینیم.

امامیان همچنین خاطرنشان کرد: شاید بشود گفت که برای دوره کوتاه مدت برخی از نهادهای فرهنگی از این دست آثار حمایت کنند اما برای بلند مدت باید فرهنگ سازی کرد تا مردم و خانواده ها فیلم خوب و بامحتوا ببینند و از آن سو کاری کرد که فیلم های ضعیف و سخیف به تدریج فروش نداشته و از دور خارج شوند.

وی گفت: از سویی به هر حال صنعت سینما مبتنی بر بازار عرضه و تقاضاست، چرا که این مخاطب است که تعیین می‌کند تا کدام فیلم فروش بالاتری داشته باشد ولی در همین شرایط ما باید با حمایت از فیلم های خوب و دعوت به تماشای آنها کاری کنیم که جریان سینمای متعهد و انقلابی به تدریج تقویت گردد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha