جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام دیرباز

حوزه/ رئیس دانشگاه قم با گلایه از کسانی که در تحلیل شرایط کشور، صرفاً نیمه خالی لیوان را می بینند، تقویت اُمید در جامعه و تلاش و مجاهدت انقلابی را از الزامات مهم غلبه بر مشکلات دانست.

حجت الاسلام و المسلمین عسکر دیرباز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با ابراز امیدواری از این که انشاالله سال ۹۹ برای همه ملت ایران، سال پرخیر و برکتی باشد، اظهار داشت: در طلیعه سال جدید حقیقتاً باید از خدای متعال بخواهیم که ضمن عنایت در راستای غلبه بر ویروس نحس کرونا و تحقق سلامت و عافیت برای همه مردم، زمینه ای فراهم شود که به نسبت سال گذشته و سال های قبل تر در جامعه ما، گناه و معصیت کمتری صورت گیرد و البته این مهم پس از عنایات الهی در سایه ارتقای معنویت و ایمان و تقوا و رعایت مسایل دینی از سوی خودمان محقق می شود.

وی افزود: همچنین از خدا می خواهیم که سال جدید، سال ظهور حضرت ولی عصر(عج) و گشایش در همه کارها به واسطه ظهور قطب عالم امکان باشد و این که در قیاس با گذشته، امور خیر و نیک در جامعه ما چه از منظر کمی و چه از حیث کیفی، بیشتر و مشهودتر باشد.

صرفاً نیمه خالی لیوان را نبینید

عضو خبرگان رهبری همچنین با انتقاد از کسانی که در تحلیل قضایای سال ۹۸ به خصوص پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، صرفاً به اخبار و داده های منفی پرداخته و به نگرانی های مردم به نوعی دامن می زنند، گفت: البته کسی منکر ضعف ها و نقص ها و کم کاری ها و بی تدبیری ها نیست اما گویا عده ای در تحلیل شرایط کشور، تنها نیمه خالی لیوان را می بینند و لذا فضا را به کلی سیاه و تیره و تار به تصویر می کشند که این رویه قطعاً با انصاف نمی خواند و مطابق با واقعیت جامعه امروز ایران نیست.

وی افزود: وقتی ما نسبت به نیمه پر لیوان که اتفاقاً بزرگتر از نیمه خالی است، بی توجه باشیم، نتیجه اش این می شود که در اثر سیاه نمایی در فضای رسانه ای و به خصوص فضای مجازی، اُمید به آینده در بین بخش هایی از مردم کمرنگ می شود و حال آن که امید و انگیزه و شادابی لازمه ترقی و توسعه یک کشور است.

نسل جوان تحصیلکرده؛ پایه قدرت کشور

وی با بیان این که ایران اسلامی به لطف الهی از حیث منابع و امکانات طبیعی و ثروت های خدادادی و به خصوص منابع و سرمایه انسانی، یک کشور غنی به شمار می رود، گفت: ما در حال حاضر نسل جوان تحصیل کرده ای در اختیار داریم که این ها در حال مهارت آموزی بیشتر هستند و اگر به درستی از این ظرفیت عظیم استفاده کنیم، قطعاً قطار پیشرفت کشور با شتاب بیشتری حرکت خواهد کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: از آن سو، افراد پیشکسوتی داریم که این ها یا بازنشسته شده و یا در شرف بازنشستگی هستند؛ این ها عموماً جوان ها اول انقلاب بوده اند که در حال حاضر سرمایه بزرگی برای کشور به شمار می روند چرا که کوهی از تجربه هستند و اگر این تجربه ها در کنار نیروی با نشاط جوانی قرار گیرد، به خواست و عنایت پروردگار متعال، معجزه ها رخ خواهد داد.

توسعه چشمگیر زیرساخت های کشور به برکت انقلاب اسلامی

وی بیان داشت: حقیقتاً منابع و امکانات و به ویژه زیرساخت های کشور در طول چهل و یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی چنان عظیم و خیره کننده بوده که به هیچ وجه قابل قیاس با دوران قبل از انقلاب نیست و حتی دشمنان ملت ما به این موضوع معترف هستند، هر چند که می کوشند وقایع را در رسانه های مغرض خود طور دیگری نشان دهند.

حجت الاسلام و المسلمین دیرباز افزود: البته ما نمی گوییم که همه جای کشور به یک سان بهره مند شده چه آن که متاسفانه در برخی جاها، کم توجهی هایی صورت گرفته اما اجمالاً در کشور در طول این چهار دهه به تصدیق صاحب نظران و کارشناسان، کارهای بسیار بزرگی صورت گرفته و خدمت رسانی به مردم شتاب بیشتری داشته، هر چند که باید ضعف ها و نواقص فعلی را نیز دید و با روحیه انقلابی و کار جهادی به اصلاح آن ها پرداخت.

برای حل مشکلات اقتصادی باید قوی شویم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که در حال حاضر بسیاری از مردم و تولیدکنندگان و اصناف و بازاریان در شرایط دشوار اقتصادی قرار دارند، ابراز داشت: البته انصافاً در سال گذشته به عنوان سال رونق تولید در این راستا با وجود همه مشکلات و تحریم ها و فروش پایین نفت، کارها و اقدامات خوبی صورت گرفت که باید این ها را به سمع و نظر مردم رساند.

وی گفت: از سویی ضمن بیان نقاط ضعف با رویکرد اصلاحی باید نقاط قوت دولت ها را نیز تبیین کرد، ضمن آن که راه حل مشکلات اقتصادی فعلی کشور، عمل به توصیه های مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی و تلاش همه جانبه در راستای قوی شدن کشور است.

لزوم تلاش بیشتر مسئولان در مبارزه با فساد

عضو خبرگان رهبری ضمن تأکید بر لزوم اهتمام همه مسئولان قوای سه گانه مبنی بر مبارزه با فساد تصریح کرد: عده ای این شائبه را در اذهان مردم می اندازند که قاطبه بدنه دولت و مسئولان، اهل سوء استفاده هستند اما تا جایی که ما می دانیم و اوضاع را رصد می کنیم، حقیقتاً این طور نیست و اکثریت مدیران با وجود برخی ضعف ها، پاکدست و اهل تلاش و کوشش برای حل مشکلات مردم هستند، هر چند که نمی توان برخی بی تدبیری ها و سوء مدیریت ها را نادیده گرفت اما این سخن به آن معنا نیست که بگوییم بیشتر مسئولان و مدیران کشور ما فاسد هستند.

وی گفت: از همه این ها مهم تر این که برخلاف رویه دشمن و برخی دوستان ناآگاه و یا افراد داخلی مغرض و همسو با دشمن، نگاه مقام معظم رهبری به عنوان سکاندار حکیم انقلاب و یک کارشناس و صاحب نظر خبره، نگاه امیدوارانه به آینده است و لذا ما هم باید به تاسی از ایشان این امید به آینده را هر چه بیشتر در جامعه ترویج کنیم.

تقویت اُمید به آینده در میان ملت

وی افزود: اساساً واقعیت های امروز کشور و توفیقات به دست آمده در این چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مؤید این حقیقت است که کشور با وجود همه مشکلات و تحریم ها و فشارهای دشمن، در مسیر رشد و تحول است و باید با اُمید به آینده، در این مسیر با قدرت هر چه بیشتر حرکت کرد.

رئیس دانشگاه قم همچنین بیان داشت: از سوی دیگر ما وقتی به سراغ آیات نورانی قرآن کریم و نیز روایات و فرمایشات اهل بیت(ع) می رویم، می بینیم آن ها هم بر این نکته کلیدی تصریح می کنند که خدای متعال خُلف وعده نمی کند به این معنا که وقتی قرآن تصریح می کند خدا پشتیبان مومنین است و کسانی که اهل استقامت باشند و در راه دین او حرکت کنند را نصرت عنایت می کند، بنابر این ما در سایه ایمان و تقوا و صبر و استقامت در راه خدا، می توانیم بر مشکلات غلبه کنیم و این وعده الهی است.

همکاری و مشارکت مردم؛ لازمه شکست کرونا

وی در قسمت دیگری از صحبت های خود با اشاره به شیوع ویروس کرونا و لزوم مشارکت، همدلی و همکاری همه مردم برای شکست این ویروس منحوس اظهار داشت: در این شرایط سخت ما باید به هم بیشتر از گذشته کمک کنیم و مراقب باشیم که خدای ناکرده به کسی ظلم و اجحاف صورت نگیرد. از سویی اغنیای جامعه به فقرا و مستضعفین توجه بیشتری کرده و بدانند که در این صورت لطف و عنایت خداوند شامل حال آن ها می گردد.

عضو خبرگان رهبری همچنین افزود: در همین روزهای اخیر دیدیم که قاطبه مومنین با بسته شدن حرم های اهل بیت(ع) مشکلی نداشتند و از سویی نمازهای جمعه و مراسم های مذهبی و سخنرانی ها و هیئات نیز تعطیل شد و این ها همه نشانه انعطاف دین مقدس اسلام و مذهب شیعه است و از سویی خود علما و مراجع تقلید و در رأس آن ها مقام معظم رهبری بیش از سایرین نسبت به سلامت جامعه و حفظ آرامش مردم دغدغه مند هستند و توصیه های ارزشمندی در این خصوص دارند.

مسافرت نوروزی مردم، روند مقابله با کرونا را طولانی تر می کند

وی گفت: متاسفانه در این شرایط، برخی از مردم برخلاف توصیه ها و نظرات پزشکان و مسئولان امر، همکاری لازم را ندارند و در سطح شهر، ترددهای غیرضروری دارند، ضمن آن که در همین ایام، بعضی از مردم به مسافرت می روند و این در حالی است که به گفته مسئولان وزارت بهداشت، مسافرت نوروزی مردم، روند مقابله با کرونا را طولانی تر و در عین حال سخت تر می کند.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط، بهترین راه مصون ماندن این است که افراد در خانه بمانند و نوروز را در منازل خود سپری کنند، ضمن آن که در این روزها و شب ها از دعا و مناجات و قرائت قرآن و توسل بر اهل بیت (ع) غافل نشوند.

حجت الاسلام و المسلمین دیرباز در خاتمه سخنان خود ابراز داشت: انشاالله به تدریج که به ماه مبارک رمضان نزدیک می شویم، با حاکم شدن فضای معنوی در جامعه و روزه داری، این اُمور باعث صحت و عافیت بیشتر می شود و به لطف الهی و دعای خیر حضرت ولی عصر(عج) در حق مردم ما، از مشکلات و گرفتاری های اخیر نیز به سلامت عبور خواهیم کرد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha