پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
photo_۲۰۲۰-۰۳-۱۷_۱۹-۰۰-۰۸.jpg

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: طلاب مدارس علمیه خواهران سراسر استان در سه بخش؛ «خدمت رسانی»، «فرهنگی» و «رسانه ای» مشغول فعالیت هستند و در زمینه خدمت رسانی، به دوخت و توزیع بیش از ۶ هزار ماسک و لباس ویژه پزشکان پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، در این روزها که نه تنها مردم ایران، بلکه همه جهانیان برای شکست ویروس منحوس کرونا تلاش می کنند و اغلب کشور با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند، طلاب و روحانیون براساس رسالت ذاتی خود پای در میدان جهاد حفط سلامت جامعه گذاشته اند و در این راه تا پای جان ایستاده اند.

طلاب جهادی در راه حفظ سلامتی مردم و کمک به کادر پزشکی و درمانی، از هیچ تلاشی فروگذار نیستند، از ضدعفونی و گندزدایی معابر عمومی شهرها گرفته تا رسیدگی به نیازمندان و حتی کفن و دفن اموات کرونایی.

در این بین بانوان طلبه هم از قافله خدمت رسانی عقب نمانده و در این جهاد مقدس نقش آفرینی می کنند.

برای اطلاع از فعالیت های جهادی طلاب خواهر استان گلستان، خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به سراغ خانم سیده نفیسه حسینی واعظ، مدیر حوزه خواهران استان رفته و  با او به گفت و گو نشسته است که آن را در ادامه می خوانید:

حوزه های علمیه و طلاب و روحانیون در ایامی که جامعه درگیر ویروس کروناست، چگونه به ایفای نقش می پردازند؟

همه می دانیم که انقلاب از درون حوزه های علمیه آغاز شد، ادامه پیدا کرد و در عرصه های مختلف طلاب و روحانیون در خط مقدم خدمت رسانی بودند که البته این وظیفه ذاتی حوزه های علمیه است که:

بنی آدم اعضای یکدیگرند                  که در آفرینش زیک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار              دگر عضوها را نماند قرار

خدمت به جامعه از وظایف مهم حوزه های علمیه است و خواهران طلبه گلستانی همیشه در امر خدمت رسانی به مردم حضور فعال داشته اند؛ در عرصه های سیل استان گلستان، سیستان و بلوچستان، مناطق زلزله زده و اکنون کمک رسانی به مردم در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا همچون گذشته در صحنه خدمت رسانی حاضر هستند. 

خواهران طلبه چه اقداماتی انجام داده اند؟

طلاب مدارس علمیه خواهران سراسر استان در سه بخش؛ خدمت رسانی، فعالیت های فرهنگی و رسانه ای مشغول فعالیت هستند.

* در زمینه خدمت رسانی جهادی، مدارس علمیه استان یا بصورت مستقل و یا با مشارکت سپاه، بسیج، شهرداری و مراکز بهداشتی به دوخت بیش از ۶ هزار ماسک و لباس ویژه پزشکان پرداختند و همچنان ادامه دارد. گاهی برخی مدارس با تشکیل گروهی ۶۰ نفره با حضور خیاطان به ساماندهی پک ها، بسته بندی، تحویل و توزیع پرداختند.

ماسک ها در بین نیازمندان و اقشار مختلف اعم از کارگران، رانندگان ‌تاکسی و مشاغل مختلف توزیع شده است و لباس های مخصوص به نهادهای ذی صلاح و مشارکت کننده سپرده شده است.

لازم به ذکر است، به دلیل رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا اکثریت طلاب و گروه ها در منازل خود بصورت انفرادی مشغول به خدمت هستند.

از دیگر فعالیت های طلاب، می توان به ضدعفونی برخی مساجد، مدارس علمیه، و ... اشاره کرد که با کمک کارکنان مدارس علمیه و طلاب و نیز همکاری برخی خانواده های آنان انجام می گیرد.

اجرای طرح مشارکتی «ذبح قربانی»

در این میان، "طرح مشارکتی ذبح قربانی" نیز با هدف حفظ سلامتی امام زمان(عج) و به نیت دفع بلا و بیماری و سلامتی آحاد جامعه با کمک مبلغان، طلاب و خیّرین در حال انجام است که تاکنون چند رأس گوسفند خریداری و قربانی شده و در بین نیازمندان توزیع شده است.

* در عرصه فرهنگی، طلاب و مسئولان با دلجویی از خانواده های داغدیده از ویروس کرونا و ابراز همدردی، جهت ایجاد آرامش و حفظ روحیه امید و اخلاص، تلاش نمودند که این یکی از وظایف ذاتی حوزه های علمیه است.

پاسخگویی به سؤالات شرعی و ارائه مشاوره به بانوان، توزیع کتاب های مذهبی، تربیتی و کودکان و برگزاری پویش هایی همچون "بهار مهربانی و همدلی" و "خانه های فاطمی" از جمله دهها فعالیت فرهنگی طلاب و مسئولان مدارس علمیه استان است.

* در عرصه رسانه ای هم گروه ها و کانال هایی تشکیل شده است که به تولید محتوا با محوریت نکات بهداشتی مورد تاکید پزشکان و راه های جلوگیری از شیوع کرونا می پردازد. به طوری که قریب به ۳۰ گروه و کانال در پیام رسان های سروش، ایتا و تلگرام تشکیل شده است. البته تعداد زیادی از طلاب نیز در فضای اینستاگرام علاوه بر انتشار محتوای دینی در مناسبت های مختلف، به این امر مهم (مبارزه با بیماری کرونا) پست هایی را به اشتراک گذاشته اند.

 فعالیت گروه ها و کانال ها، روزانه با آموزش، و انتشار محتواهای امیدبخش، ادعیه و مناجات ها، روایات با موضوعات مختلف به صورت عکس نوشته، ارائه نکات بهداشتی و ترغیب به ماندن در خانه، تهیه کلیپ و برگزاری مسابقات از اهم فعالیت های طلاب گلستانی است.

اقدامات و خدمت رسانی طلاب تا چه زمانی ادامه دارد؟

امروز همه باید برای مقابله با این بیماری به میدان بیایند، و تنها با عزم ملی و مدیریت جهادی می توان از این شرایط سخت عبور کرد. به امید خدا، حرکت های جهادی طلاب تا پایان شکست کرونا ادامه خواهد داشت. برخی از طلاب عزیز ما حتی مدرسه علمیه خود را رها نکرده و در ایام تعطیل نوروز برای پیگیری فعالیت ها و انجام کارها هر روز در مدرسه حضور می یابند.

رفتار مردم در این ایام باید چگونه باشد؟

در اسلام به حفظ سلامتی توصیه های زیادی شده است و لازم است ملت عزیز ایران با رعایت کردن توصیه های پزشکی در از بین بردن این ویروس به همدیگر یاری رسانند.

با توجه به اینکه در هر امری باید به اهل فن آن رجوع کرد، پزشکان محترم که امروزه جهادگران خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، تاکید فراوانی بر حضور در منزل جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا دارند، رهبر معظم انقلاب و علما و مراجع و نیز مسئولان هم موکدا اعلام کردند؛ بنابراین، عقل حکم می کند برای حفظ سلامتی خود، خانواده و هموطنان "در خانه بمانیم". در عید امسال دیدارها را تعطیل کرده و از طریق تلفن و فضای مجازی ارتباطات ادامه پیدا کند.

سخن آخر؛

لازم می دانم از تلاش های شبانه روزی و بی وقفه پزشکان و پرستاران عزیز تشکر و قدردانی کنم، چرا که اگر جانفشانی های این بزرگواران در مبارزه با کرونا و جلوگیری از شیوع آن نبود، معلوم نبود چه بر سر مردم می آمد.

در مرحله بعد لازم است از تمامی مسئولان در هر رده و در هر نهادی که به ایفای وظیفه می پردازند و همچنین طلاب جهادگر سلامت و مسئولان و طلاب خواهر گلستانی عرض تشکر و خداقوت داشته باشم که امیدوارم خداوند این تلاش های خالصانه را قبول فرموده و ان شاءالله مصداق آیه شریفه «إن الله یحب المحسنین» قرار بگیریم.

در سالی که گذشت، با توجه به حوادث و اتفاقات مختلف؛ عزیزان بسیاری در میان ما نیستند و بسیاری از خانواده ها داغدار هستند، ان شاءالله در سایه عنایات خاصه الهی و توجهات اهل بیت علیهم السلام و به ویژه امام موسی کاظم که سال جدید با نام مبارک ایشان آغاز می شود، سالی سرشار از خیرات و برکات الهی در پیش داشته باشند.  

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
    0 0
    برای اینکه نگرانی‌ها و استرس‌های خود را کنترل کنیم اولین گام این است که افکار خود را کنترل کنیم و فکرهای منفی خود را بشناسیم. سعی کنید با غلبه بر درشت نمایی ها و تعمیم‌های مبالغه آمیز، افکاری که بیش از اندازه به عنوان پیش‌بینی منفی در نظر گرفته می‌شود، آنها را مدیریت کنید.