پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام هادی صادقی

حوزه/ معاون فرهنگی دستگاه قضایی با تأکید بر این که دعا و ارتباط با خدا، ارتقا بخش روحیه فردی و اجتماعی برای شکست ویروس نحس کروناست، تصریح کرد: رسانه های جمعی در بیان اخبار مربوط به کرونا نباید به گونه ای عمل کنند که باعث خدشه بر آرامش و امنیت روانی مردم شود.

حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک سال جدید و آرزوی سالی خوب و پر از موفقیت، سلامت و عافیت برای همه هموطنان اظهار داشت: از اوایل اسفندماه سال گذشته تاکنون کشور ما همچون بسیاری از کشورهای دیگر دنیا، درگیر با ویروس نحس کرونا بوده و در این شرایط آن چه مهم می باشد، لزوم حفظ و تقویت روحیه امید در سطح جامعه و نیز تاکید بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی و اصل در خانه ماندن از سوی همگان است.

ابتلائات دنیوی؛ آزمایشی از سوی خدا

وی با بیان این که بلاها، آزمایش و نعمتی از جانب خدای متعال به ما هستند و باید بدانیم که آن کسی که بلا می‌دهد، خود نیز از بندگانش حمایت می‌کند، گفت: برپایه آموزه های ناب دینی متوجه می شویم که در این دنیا هیچ امری برای خدا الزامی و قطعی نیست و می‌تواند هر وقت که بخواهد شرایط و نتایج را تغییر دهد که یکی از آن ها، تغییر به واسطه دعا کردن است، کما این که امام سجاد(ع) می فرماید: "دعا کردن قضای حتمی الهی را هم تغییر می‌دهد، اگرچه کاملاً قطعی و محکم شده باشد"

 وی افزود: دعا سلاح مؤمن است و در بیماری‌ها و بلاها خدا دو وظیفه بر عهده انسان نهاده از جمله این که وظیفه دارد تا حد توان و نیاز خود به دنبال دارو و درمان برود و مسایل بهداشتی را رعایت کند و دوم هم این که در کنار این مسایل به اهمیت دعا و مناجات و ارتباط با خدا پی ببرد و در این راستا بکوشد.

توصیه های پیامبر (ص) برای دفع بلا و گرفتاری

این مقام دستگاه قضایی همچنین بیان داشت: در حدیثی از وجود پیامبر اکرم(ص) آمده که ایشان فرمودند: "در حوائجتان از خدا کمک بخواهید، در شدائد و گرفتاری ها به او پناه ببرید و به سوی او تضرع کنید، او را بخوانید و دعا کنید، چون دعا مغز عبادت است و هیچ مؤمنی خدا را نمی‏خواند مگر آن که یا در دنیا به زودی حاجتش را خواهد گرفت یا در آخرت آن را دریافت خواهد کرد و به مقداری که دعا کرده، گناهانش پرده پوشی خواهد شد به شرط آن که برای گناه دعا نکرده باشد".

وی افزود: دعا وسیله‌ای ارزشمند است که پروردگار عالم به رایگان در اختیار بندگانش قرار داده تا هر گاه که خواستند با او ارتباط بگیرند. متاسفانه گاهی ما از این فرصت فوق العاده غفلت می کنیم و از آن سو، یکی از موجبات روی‌آوری انسان به بهره‌گیری از این فرصت بزرگ الهی، بلاهایی است که در زندگی رخ می دهد و انسان را بار دیگر به سوی خدا می‌کشاند.

توبه و استغفار؛ عاملی برای رفع موانع و مشکلات

وی گفت: البته گاهی اوقات به دلایلی چون گناه و معصیت، خودمان شرایطی فراهم می کنیم که از خدا دور شویم و در چنین حالتی بی شک بهترین داروی معنوی، استغفار و طلب بخشایش از خدای مهربان است، چرا که استغفار بسیاری از موانع را برطرف می سازد و در زندگی انسان باعث گشایش می شود.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی همچنین ابراز داشت: از سویی دعا باعث می شود که انسان احساس شکست و تنهایی نکند و اساساً کسی که با خدا طرح دوستی ریخته و با او به گفتگو می پردازد و نجوا می کند، می‌داند که پشتیبانی قوی دارد که  او را از خطرات مصون می دارد.

اثر شگفت انگیز دعا در تقویت روحیه انسان

وی گفت: همچنین کسی که دست به دعا می‌شود، به جای انفعال در برابر مشکلات و بیماری‌ها، فعال برخورد می‌کند و با روحیه ای مبارزه طلبانه به جنگ مشکلات از جمله بیماری ها می رود و در این حالت، دعا اثر روحی و روانی بسیار مثبتی بر جسم گذاشته و باعث ارتقای قدرت مقاومت او می شود، ضمن آن که به هر حال کسی که دعا می‌کند خود را در مسیر تربیت اخلاقی قرار داده و بر این اساس، خداوند متعال نیز او را در این مسیر یاری می رساند.

وی با اشاره به این که غفلت و رویگردانی از دعا نوعی تکبر است که از بزرگترین رذایل اخلاقی محسوب می شود، خاطرنشان کرد: انسان مؤمن با دعا کردن بسیار، تواضع، حق‌شناسی، محبت، انسان‌دوستی، خیرخواهی، خودشناسی و توجه به گناهان خود، تلاش برای اصلاح رابطه خود با خدا و خلق خدا را می‌آموزد و این مساله نقش مهمی در رشد معنوی او دارد.

بهترین کتب ادعیه کدام است!؟

معاون فرهنگی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که در این شرایط کدام دعاها را بیشتر بخوانیم، اظهار داشت: بهترین دعاها همان هایی است که خود اهل بیت (ع) به ما یاد داده اند، چرا که به هر حال ایشان معصومند و جز آنچه از جانب خدای متعال به آنها رسیده را بیان نمی کنند.

وی افزود: از سویی دعاها و اذکاری که از غیر طریق اهل بیت (ع) بیان شده، معلوم نیست انسان را به خدا نزدیک کند و نتیجه مطلوبی داشته باشد و چه بسا خود موجب ظلمت و دوری از خدا گردد.

وی گفت: در میان کتب ادعیه، کتاب هایی چون "صحیفه سجادیه"، "مفاتیح الجنان" و نیز کتاب "الباقیات الصالحات" که در حاشیه مفاتیح نیز منتشر شده، از بهترین منابع است. همچنین از دیگر کتاب های معتبر و ارزشمند در این باره می توان به "مهج الدعوات" و "الاقبال" اشاره کرد که هر دوی این ها از سوی سید بن طاووس نوشته شده اما مردم عادی کمتر آن ها را می شناسند.

با "در خانه ماندن" به کادر پزشکی کمک کنیم

استاد حوزه و دانشگاه همچنین با تأکید بر این که ما با در خانه ماندن و مراعات مسایل بهداشتی، بهترین کمک را به کادر پزشکی کشور برای غلبه بر ویروس کرونا می کنیم، بیان داشت: در این ایام، بهترین کار این است که اعضای خانواده را در کارهای منزل یاری کرده و در عین حال از کمک های مالی به خانواده های بی بضاعت و کارگران روز مزدی که این ایام بی‌کار شده‌اند، غافل نشویم.

وی افزود: کسانی که توانایی مالی دارند می توانند به گروه های جهادی و تشکل های خیریه که به یاری نیازمندان، بیماران، پرستاران و ... می شتابند، کمک کنند و در مجموع باید به گونه ای رفتار کنیم که مصداق یک مسلمان مؤمن و واقعی باشیم.

صبور و خویشتن دار باشیم

حجت الاسلام و المسلمین صادقی همچنین بر لزوم خویشتن داری و صبر و مدارا در این ایام تأکید کرد و گفت: به هر حال این محدودیت‌ها و مشکلات نیز تمام می‌شود و میان کسانی که ناشکیبایی می‌کنند و کسانی که صبر را پیشه خود می‌سازند، در اصل این مشکلات تفاوتی نیست، بلکه اگر اذیتی هست، برای همه است، با این تفاوت که کسانی که بی صبری و ناشکیبایی می‌کنند دو زیان جدی متوجه آن هاست؛ یکی اینکه با بی‌صبری بر مشکلات خود و اطرافیان می‌افزایند و دیگر هم این که اجر خود را از میان می‌برند.

وی افزود: حدیثی از امام صادق(ع) در این باره داریم که بسیار شنیدنی است. ایشان می فرمایند: "صبر نسبت به ایمان مانند سر نسبت به بدن است، پس اگر سر برود بدن هم می میرد و از بین میرود؛ به همین ترتیب اگر صبر از دست برود ایمان او نیز از بین می‌رود".

رسالت خطیر رسانه ها در اطلاع رسانی و آرامش دهی به مردم

این مقام دستگاه قضایی همچنین با اشاره به این که رسالت و وظیفه رسانه های جمعی در این شرایط بسیار حساس و کلیدی است، بیان داشت: اولین وظیفه رسانه، اطلاع رسانی درست و به حق است. البته باید توجه داشت که این نوع اطلاع رسانی تنها با گفتن واقعیت حاصل نمی شود، بلکه باید واقعیت را به گونه ای گفت که همراه انجام وظایف دیگر مانند حفظ آرامش و امنیت روانی مردم، نینداختن ترس در دل مردم، شاد نکردن دشمن، جلوگیری از سوء استفاده دشمن، تقویت روحیه جبهه حق و در عین حال تضعیف جبهه باطل باشد.

وی با بیان این که دومین وظیفه رسانه، مشارکت در قرارگاه ملی مقابله با ویروس کرونا با تبعیت از سیاستهای اعلامی است، گفت: سومین وظیفه، جلب اعتماد همگانی به فرماندهان این قرارگاه و بسیج مردم برای تبعیت از این فرماندهی است؛ چرا که تنها در این صورت است که می توان به شکست کرونا و همچنین شکست کاسبان کرونا، شامل رسانه های دروغ پرداز غربی و صهیونیستی اُمید داشت.

وی افزود: وظیفه چهارم رسانه، سوق دادن مردم به دو کار همزمان است که به جسم و روح انسان مربوط می باشد، یعنی نخست تاکید بر لزوم رعایت کامل توصیه های بهداشتی و دیگری توجه دادن مردم به ضرورت اتصال و ارتباط بیشتر با خدا به عنوان مبدأ هستی و قادر متعالی که بر ما بینا و شنوا و مهربان است.

حفظ اعتماد مخاطب با تاکید بر اطلاع رسانی صحیح

 معاون فرهنگی قوه قضاییه ابراز داشت: وظیفه مهم دیگر، پرهیز از ارسال اخبار مشکوک و تأیید نشده است، به ویژه این که امروزه بیش از هر زمان دیگری مردم نیاز دارند تا اعتمادشان حفظ شود. اعتماد بزرگترین سرمایه اجتماعی است که وقتی تخریب شد، ساخت مجدد آن دشوار است.

وی در خاتمه گفت: رسانه ها باید به دور از فضای ناهنجاری که گاه در فضای مجازی دیده می شود به اطلاع رسانی بپردازند و رسانه در درجه اول باید اعتماد مخاطبش را به دست آورد، چرا که تنها پس از آن است که می تواند انتظار داشته باشد که مخاطبانش او را جدی بگیرند و رویش حساب باز کنند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha