جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
غار حرا

حوزه/ نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام بیان کرد: بعثت، انقلاب بزرگ بر ضد جهل، گمراهی، فساد و تباهی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت الله سروری در گفتگو با خبرگزاری حوزه،  با تبریک بعثت پیامبر مکرم اسلام(ص)، گفت: روز مبعث، بی شک بزرگترین روز تاریخ بشر است؛ زیرا هم آن کسی که طرف خطاب خداوند قرار گرفت و مأموریت بر دوش او گذاشته شد -یعنی وجود مکرم نبی بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله - بزرگترین انسان تاریخ و عظیم ترین پدیده عالم وجود و مظهر اسم اعظم ذات اقدس الهی است.

وی افزود: به تعبیری خود اسم اعظم الهی وجود مبارک اوست و هم از این جهت که آن مأموریتی که بر دوش این انسان بزرگ گذاشته شد -یعنی هدایت مردم به سوی نور، برداشتن بارهای سنگین از روی دوش بشر و تمهید یک دنیای مناسب وجود انسان و بقیه ی وظایف لایتناهی بعثت انبیا- وظیفه ی بسیار بزرگی بود. یعنی هم مخاطب بزرگترین است؛ هم وظیفه بزرگترین است.

استاد حوزه بیان کرد: پس، این روز بزرگترین و عزیزترین روز تاریخ است. هُوَ الّذی بَعَثَ فِی اْلأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ. (جمعه: 2)اجازه می‌خوام چند مطلب در مورد  آیه فوق اشاره کنم: قرآن کریم، سند جاودانگی بعثت است. بعثت، همزاد قرآن است و با قرآن آغاز می شود.

وی گفت: خداوند در قرآن، از بعثت پیامبران و اهداف آن سخن به میان آورده است. در آیه دوم از سوره جمعه، نکته هایی درباره بعثت پیامبران وجود دارد که به برخی اشاره می‌کنیم: هو الذی بَعَثَ،  به معنی برانگیزاننده پیامبران، خداوند است. به بیان دیگر، بعثت پیامبران، به ویژه پیامبر اسلام با آن ویژگی هایی که جز از راه اعجاز نمی توان تفسیر کرد، نشان عظمت خداوند و شاهکار آفرینش اوست.

حجت‌الاسلام والمسلمین  سروری با اشاره به معنی فی الامیین، گفت: علم نبوت و رسالت در کتاب ها نیست، بلکه علم لَدُنی و از سوی خداوند است. پیامبر اسلام از میان قشر درس نخوانده برخاست و همین مسئله، دلیل حقانیت اوست؛ زیرا کتابی مانند قرآن با آن همه محتوای عظیم و ژرف نمی تواند زاییده فکر بشر باشد.

این محقق و نویسنده حوزوی، با اشاره به معنی رسولاً منهم هم بیان کرد: پیامبران از قشرهای متوسط یا پایین جامعه و از جنس خود مردم اند؛ یتلوا علیهم، مطالعه آیات الهی، مقدمه و لازمه تزکیه نفس است. انسان در پرتو قرآن از هرگونه شرک، کفر، انحراف و فساد، پاک و پاکیزه می شود و کتاب و حکمت می آموزد. یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ هم به معنی پاک شدن صحیفه دل، مقدمه تعلیم آیات الهی است.

استاد حوزه گفت: در این آیه شریفه یادشده، هدف بعثت در سه امر خلاصه شده است: یکی جنبه مقدماتی دارد و آن، تلاوت آیات الهی است که با تلاوت آن، جهان تازه ای پیش چشم جهانیان باز شد و مردم با حقایق زندگی آشنا شدند.

وی اظهارکرد: دو قسمت دیگر، یعنی تهذیب و تزکیه نفس و تعلیم کتاب و حکمت، دو هدف بزرگ و نهایی را تشکیل می دهد. البته قرآن کریم نخستین و اساسی ترین هدف بعثت پیامبران، دعوت به توحید و یکتاپرستی و نفی هرگونه شرک و طاغوت است. ومی فرماید: «ما در هر امتی رسولی برانگیختیم که خدای یکتا را بپرستید و از طاغوت اجتناب کنید».

حجت‌الاسلام والمسلمین  سروری افزود: به عبارت دیگر می توان گفت:مبعث در حقیقت روز برافراشته شدن پرچم رسالتی است که خصوصیات آن برای بشریت، ممتاز و بی نظیر است. مبعث در حقیقت پرچم علم و معرفت را برافراشت. بعثت با «إقرء» شروع شد: «إقرء باسم ربک الذی خلق» و با «ادع إلی سبیل ربک بالحکمهٔ و الموعظهٔ الحسنهٔ» ادامه یافت؛ یعنی دعوت همراه با حکمت. دعوت اسلامی در حقیقت گسترش و پراکندن حکمت در سراسر عالم و در طول تاریخ است.

استاد حوزه، یادآورشد: همچنان که بعثت، پرچمداری و برافراشته شدن پرچم عدل است؛ یعنی در میان مؤمنین، بندگان خدا و آحاد بشر، عدالت استقرار پیدا کند؛ همچنان که رسالت، برافراشتن پرچم اخلاق والای انسانی است؛ «بعثت لأتمم مکارم الاخلاق». خدای متعال خطاب به پیغمبر می فرماید: «و ما أرسلناک الا رحمهٔ للعالمین»؛ یعنی همه چیزهایی که بشر - در همه ی زمان ها، در همه ی شرایط و در هر نقطه عالم - به آن نیاز دارد، در این بعثت گنجانده شده است؛ یعنی علم و معرفت، حکمت و رحمت، عدل و برادری و برابری؛ چیزهای اساسی ای که جریان زندگی سالم انسان به اینها وابسته است.
وی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) گفت: ایشان فرمودند که خداوند او را در زمانی فرستاد که روزگاری بود پیامبری برانگیخته نشده بود. مردم در خوابی طولانی به سر می بردند. فتنه ها بالا گرفته و کارها پریشان شده بود. آتش جنگ ها شعله می کشید، دنیا بی فروغ و پر از مکر و فریب گشته، برگ های درخت زندگی به زردی گراییده و از به بار نشستن آن قطع امید شده بود.
سالروز بعثت پیامبر اکرم(ص)، روز بزرگی برای تاریخ و بشریت است

حجت‌الاسلام والمسلمین سروری افزود: واقعه بعثت، جایگاه ویژه ای در فرهنگ مسلمانان دارد. بعثت درحقیقت، نقطه آغازین اسلام است. دین اسلام که در سال های نخستین خود با پیروانی اندک و در شرایط سخت آغاز شد، بعدها در سراسر جهان انتشار یافت و دل های فراوان را به سوی خود جذب کرد. این اتفاق بزرگ، در روز دوشنبه 27 رجب سال چهلم عام الفیل روی داد. با بعثت رسول خدا یک برنامه کامل وجامع برای انسان به ارمغان آورده شد.
وی تصریح کرد: اگر خاتم پیامبران به رسالت برانگیخته نشده بود، امروز اثری از تمدن درخشان اسلامی و برترین فرهنگ، یعنی فرهنگ اسلامی نبود و به بیان دیگر، از این همه دستاوردهای مادی و معنوی در این جهان پهناور، خبری نبود. خدا رو شکر می کنیم که با بعثت رسول اکرم(ص) بر ما منت گذاشت و ما رو از امت او قرار داد.

وی گفت: بعثت، انقلاب بزرگ بر ضد جهل، گمراهی، فساد و تباهی است. مبعث، پیام آور عدالت و کرامت انسانی است. پیام مبعث، خروج انسان از ظلمت و حرکت به سوی نور است. بزرگ ترین و زیبا ترین ره آورد مبعث، را می توان قرآن کریم دانست. بعثت، تجلی انوار الهی طلوع خورشید درخشان خاتمیت است.

نویسنده تاریخ اسلام بیان کرد:  بعثت محمد مصطفی(ص)، تفسیر چگونه انسان زیستن و خوب بودن است. معنویت و توجه به مبدأ آفرینش میوه بعثت رسول الله است. بعثت، روز توحید و آزادگی است. روزی که بابعثت محمد(ص)، جهانی مبعوث شد. بعثت، انفجار نور درخشان الهی، در ظلمات جهل و خرافات بود.

وی گفت: بعثت، نشانه مهرورزی خدا با خاکیان و باران رحمت بی حد او بر زمینیان است. بعثت، امید انسان به فردایی روشن است. بعثت، روز شکست اهریمن و شرک و روز جهانی شدن دین اسلام است. بعثت، بهار آفرینش است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سروری در پاسخ به این سوال که حالا وظیفه ما مسلمان ها و امت پیامبر در قبال زحمات آن بزرگوار و پیام بعثت چیست؟ تصریح کرد: پیام مهم بعثت، تحول است. تحول و چرخش کامل از همه انحراف ها و بدی ها  وحال  خود را تبدیل به احسن حال کردن وبه سوی نیکی ها و ارزش ها رفتن است. پیام بعثت، ایمان، رجا، وفا، رافت، عفت، عدل، اخلاص، شکرگزاری، دانایی و گذشت صداقت مهربانی تلاش همیشگی و خستگی ناپذیر برای رسیدن به قله سعادت است.

وی گفت: ما مسلمان ها وظیفه داریم در هرجا و هر زمان که هستیم، محیط خودمون رو از آلودگی، سستی، تبعیض و پلیدی پاک کنیم و دنیا رو به محیطی امن و پاک تبدیل کنیم تا در پرتو آموزه های آسمانی رسول خدا(ص) در دنیا و آخرت، دل شاد و پیروز باشیم. امروز در این شرایط سخت  وبحرانی کشور  که  همه به نوعی درگیر با ویروس کرونا هستیم  همه ما شاهدیم که  مردم عزیز ایران اسلامی، به برکت آموزه های رسول خوبی ها پیامبر اعظم، در کنار هم، با همدلی و همبستگی، ایثار و از خودگذشتگی، شبانه روز کادر پزشکی و درمانی کشور، روحانیون و طلبه‌های جهادگر و نیروهای انقلابی و بسیجی در کنار ارگانهای نظامی و دولتی با تمام وجود به صحنه آمدن تا در خط جهاد سلامت جانانه با این ویروس منحوس مبارزه می کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سروری یادآورشد: در هیچ دینی به اندازه اسلام تاکید به بهداشت و نظافت شخصی نشده است و  امروز به راحتی میتوان رشد و بالندگی وفرهنگ غنی مردم ایران عزیزمان را با کشورهای غربی و اروپایی در این روزها به نظاره نشست. پیامبر مبعوث شد برای القای ریشه های اخلاقی در کالبد جامعه انسانی .

وی گفت: بعثت رسول خدا(ص)، حکایت پایان یافته ای نیست. و مساله امروز و فردای ماست. همه انسان های دیروز و امروز و فردا  وفرداها مخاطب اویند که فرمود: «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» آری! رستگاری، نتیجه حتمی اقرار و زیر چتر توحید قرار گرفتن است. بعثت رسول خدا(ص)، از نظر تاریخی، فقط یک بار و در چهارده قرن پیش رخ داده است، ولی این حادثه، برخلاف دیگر حوادث تاریخی و دیگربعثت ها، یک حادثه تمام شده نیست، بلکه فرآیندی است که همواره دوام و جریان دارد. سخن آخر اینکه حقیقتاً امروز بشریّت از هر زمان دیگر محتاج‌تر است برای فهم معنای بعثت و حقیقت بعثت و اهمیت بعثت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احمد IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    4 0
    خیلی زیبا بود ممنون از خبرگزاری حوزه