پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 892156
۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰
سردارین

حوزه/ مدرسه سردارین قزوین در روزگار قاجار توسط دو برادر به نام های حسین خان و حسن خان که دارای منصب سرداری بودند و در جنگ های ایران و روسیه به شجاعت و لیاقت شهرت داشتند ساخته شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، مدرسه سردارین قزوین در روزگار قاجار توسط دو برادر که دارای منصب سرداری بودند و در جنگ های ایران و روسیه به شجاعت و لیاقت شهرت داشتند بنا شد.

 حسین خان و حسن خان سردار در سال ۱۲۳۱ قمری با احداث این مجموعه شاهکاری از معماری و هنر قاجاری را به وجود آورده اند. آنها دو مدرسه دیگر نیز بنا کردند که یکی در ایروان ارمنستان و دیگری در بین الحرمین کربلا  واقع شده است.

این بنا در دو طبقه، با ازاره سنگی و آجر تراش که با تزیینات کاشی همراه است ساخته شده، در طبقه همکف نمای تمامی دیوارها با کاشی تزیین شده و تکرار نام محمد با خط هندسی جلوه ای خاص به آن بخشیده است. نمای طبقه دوم از طاقنماهایی با قوس صفوی تشکیل شده و لچکی های آن به کاشی های مینایی مزین گشته است.

مدرسه سردارین در جانب شرقی امامزاده سلطان سید محمد قزوین و در محله آخوند، در مجاورت خیابان شهید انصاری واقع شده است. این مدرسه دارای دارای ۳۲ حجره است و حجره ها در دو سوی دو گوشوار که متصل به ایوان های کوچکی است بنا شده و در جلو هر حجره سکویی قرار دارد. کتیبه ای به نستعلیق ممتاز است از ترکیب بند محتشم کاشانی چهار سوی زیر رخبام را زینت داده و کتیبه ای مرمرین در سردر کاشیکاری شده مدرسه به زیبایی آن افزوده است.

مهتابی بزرگی در جنوب مدرسه گسترده است که به مسجد سردار می پیوندد. مسجد دارای سه طاق بزرگ آجری است که گنبد فیروزه ای کوچکی بر فراز آن قرار دارد. پنجره چوبی مشبک بسیار بزرگی که حاصل هنر گره چینی است طاقنمای جنوبی مدرسه را پوشانده و درِ ورودی به مسجد از مدرسه در دل آن تعبیه شده است.

حجت الاسلام اسدالله مهرآرا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، گفت: در زمان قاجار ملا صالح فرزند آغا بزرگ قزوینی و برادش ملا محمد تقی برغانی که معروف به شهید ثالث بود، تولیت این مدرسه را عهده دار بودند. مدرسه سردارین روزگاری شاهد حضور علما و فرهیختگان برجسته حوزوی ی مانند  آیت الله سید هاشم رودباری،  آیت الله سیدعلی رودباری، آیت الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی و آیت الله سید مجتبی رودباری بوده که شاگردان زیادی را برای نشر معارف اسلامی تربیت کرده اند.

مدیر مدرسه علمیه سردارین افزود: در حال حاضر مدیریت این مدرسه با  ۴ معاونت و ۱۹ استاد برای تحصیل  تعداد ۱۲۰ طلبه در مقطع سطح ۲، سطح ۳ و درس خارج حوزوی، فعالیت می کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha