پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اعلام وضع فاجعه از سوی ترامپ

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

روحانی آب گل‌آلود آمریکایی ها را پس زد

دکتر روحانی بیان داشت:اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند در شرایط سختی کرونا حاضریم به ایران کمک کنیم از آن دروغ‌های بزرگ تاریخ است؛ مثل یک آدمی که آمده سر چشمه را گرفته و نمی‌گذارد کسی به سمت چشمه آب زلالی که وجود دارد برود و یک لیوان آب گل‌آلود آورده و تعارف می‌کند و می‌گوید من آمده‌ام کمک کنم، می‌دانم شما تشنه هستید.شما اگر می‌خواهید کمک کنید چکمه‌ات را از مسیر راه بردار و از مسیر راه فعالیت یک ملت کنار برو؛ تو آمدی چشمه آب را بستی، تو آمدی برای فروش نفت مشکل درست کردی؛ آمدی برای گردش بانکی مشکل درست کردی؛ هم برای دارو، هم برای غذا، هم برای مواد اولیه، هم برای اشتغال؛ بخشی از بیکاری مسوولش آمریکاست، بخشی از زندگی سخت مردم مسوولش آمریکاست، بخشی از عدم سرمایه در گردش برای کارخانه‌ها مسوولش آمریکاست، کمبود برخی از داروها مسوولش آمریکاست، برخی از انسانهایی که به خاطر نداشتن شغل در یک شرایط فوق العاده بحرانی زندگی می‌کنند مسوول آن آمریکاست.آمریکایی ها که مسوول بزرگترین جنایات در این منطقه و مسوول جنایت در ایران و تروریسم به معنی واقعی کلمه هستند و در این شرایط افکار آنها و زیربنای تفکر غلط و تروریستی آنها برای دنیا آشکارتر شده، می‌گویند ما حاضریم در کرونا کمک کنیم؛ همان یک لیوان آب گل‌آلودی است که تعارف می‌کنند، اما نمی‌گویند چشمه‌های اصلی را جلوی این ملت بستیم.ما لیوان آب گل‌آلود شما را نمی‌خواهیم، شما کنار بروید؛ شما موانع را کنار بگذارید، شما ملت‌ها و شرکت ‌ها، خریداران، وارد کننده‌ها و صادرکننده‌ها را اذیت نکنید؛ ما خوب بلدیم چه کار کنیم. ملت ما ، تجار ما و پزشکان ما خوب بلد هستند؛ دانشمندان ما به خوبی آشنا هستند.متاسفانه در این شرایط، شیادان اصلی تاریخ، امروز زبان باز کردند و سخنانی را می‌گویند که فقط ماهیت افکار احمقانه خودشان را ظاهر می‌کنند؛ این تفکر، یک تفکر احمقانه و غلط است. آنها فکر می‌کنند مردم دنیا آنقدر ساده و زود باورند که حرفهای ناروای آنها را گوش کنند و یا ملت ایران که ملتی بزرگ و فهیم است، تحت تاثیر قرار بگیرد.بنابراین ان شاءالله ما روی پای خود ایستادیم و بر مبنای رهنمودی که امسال در اختیار داریم همه توان خود را برای تولید به کار می‌گیریم و به مردم عزیزم قول می‌دهم که پزشکان، پرستاران و همه بخش‌های مختلف در زمینه درمان و تولید موادی که به درد بهداشت می‌خورد با همه وجود پای کار هستند و ان شاءالله با کمک و یاری همدیگر از این بلیه عبور کرده و سال خوبی را تجربه خواهیم کرد و مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت که الحمدالله در این ایام این همکاری و کمک کاملا مشهود بوده و خداوند هم ما را یاری خواهد کرد.

ترامپ «وضع فاجعه» اعلام کرد

رییس جمهوری آمریکا متعاقب شیوع ویروس کرونا در ایالت کالیفرنیا «وضع فاجعه» اعلام کرد.متعاقب شیوع ویروس کرونا در ایالت کالیفرنیا از سوی دونالد ترامپ در این ایالت «وضع فاجعه» اعلام شد.کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت فدرال از این پس بودجه‌ای در اختیار سازمان‌های ایالتی و محلی و برخی نهادهای خصوصی غیرانتفاعی در کالیفرنیا قرار می‌دهد.ابتلای بیش از یک هزار و ۶۰۰ نفر به کرونا و مرگ ۳۰ تن در کالیفرنیا تأیید شده است.کالیفرنیا بعد از نیویورک و واشنگتن سومین ایالتی است که با موج گسترده شیوع کرونا مواجه شده است.

الجریده کودتای نظامی را لو داد

یک روزنامه کویتی از برنامه ریزی آمریکا برای اجرای کودتای نظامی قریب الوقوع در عراق خبر داد.روزنامه کویتی «الجریده» نوشت: کاخ سفید معتقد است ساختار سیاسی عراق به واشنگتن اجازه نمی‌دهد نخست وزیر وابسته به آن‌ها به قدرت برسد، مگر با کودتای نظامی.این روزنامه نوشت: آمریکا به همپیمانانش در بغداد اطلاع داده برای سیطره بر قدرت تکیه بر سازمان‌های مدنی کافی نیست و دخالت نیروهای مسلح وابسته به واشنگتن لازم است.منابع آگاه اعلام کرده اند تحرکات آمریکا در منطقه در چند روز گذشته تشدید شده است. این کشور چند روز پیش چندین فروند جنگنده خود را در پایگاهی در اردن مستقر کرده است.

کمیسر سابق حقوق بشر پشت پرده سیاست های آمریکا را فاش کرد

«ریچارد فالک » معتقد است که واشنگتن جهت تامین منافع خود از قدرت سخت و ابزارهای نظامی استفاده می کند این در حالی است که چین با تکیه بر قدرت نرم و ابزارهای اقتصادی منافع خود را تامین می کند.بازگشت به ناسیونالیسم و راست گرایی افراطی در اروپا و آمریکا در سال‌های اخیر به معضل بزرگی برای این کشورها مبدل شده است. راستگرایی افراطی با زمینه‌های سفیدبرتر پنداری در آمریکا که از سوی «دونالد ترامپ» مورد حمایت قرار گرفته و در دوران ریاست جمهوری وی از رشد قابل ملاحظه‌ای نیز برخوردار بوده، سبب تشدید نگرانی‌هایی در این کشور شده است.این معضل به عنوان میراث پایدار اتحادیه اروپا علاوه بر تبعات و پیامدهای ناخوشایند، نگرانی‌های جدی را در کشورهای عضو این بلوک سیاسی و اقتصادی برانگیخته است. ناسیونالیسم افراطی که در سال‌های اخیر به شکلی روزمره مردم کشورهای ایتالیا، سوئد، دانمارک، فرانسه، آلمان، انگلیس، اتریش، هلند، مجارستان و لهستان را هدف قرار داده به یکی از نقاط ضعف اتحادیه اروپا مبدل شده است.از سوی دیگر خیزش چین به عنوان قدرتی بزرگ در منطقه و جهان، قدرت هژمون ایالات متحدۀ امریکا را به چالش کشیده است. بنابراین می‌توان گفت یکی از مشکلات اساسی آمریکا در حال حاضر و در آینده چین است. در اسناد مختلف امنیتی غربی از جمله در بیانیه کنفرانس امنیتی مونیخ چین به همراه روسیه به عنوان تهدید مطرح شده اند. سوال اینجاست که آیا واشنگتن قادر به مهار چین است؟علاوه بر مسائل فوق، مسئله مهم جهانی در حال حاضر نحوه مقابله با ویروس کرونا و کاهش پیامدهای اقتصادی آن است. شیوع ویروس کرونا این نکته را یادآور شد که تهدیداتی وجود دارند که در سایه همکاری کشورها راحت تر قابل حل هستند. آیا جامعه جهانی از آسیب‌های ناشی از شیوع این ویروس درس خواهد گرفت و آیا شاهد افزایش همکاری بین المللی برای رفع تهدیدات جهانی خواهیم بود؟«ریچارد فالک» گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در فلسطین در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ نیز بوده و بالغ بر ۲۰ کتاب از وی منتشر شده است.

الحشد الشعبی تخلیه پایگاه های الانبار را تکذیب کرد

یک مقام سیاسی در الانبار (غرب عراق) عنوان کرد که نیروهای آمریکایی برای استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت در عراق، تصمیم به ایجاد پایگاه نظامی جدید در غرب این استان گرفتند و این نشان می دهد که آمریکایی ها به منظور آغاز ساخت پایگاه، در این منطقه کاوش کرده اند.خبرگزاری «المعلومه» به نقل از این مقام نوشت که نیروهای آمریکایی به منظور استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت برای محافظت از پایگاه هوایی «عین الاسد» و دیگر مقرهای خود در غرب عراق در برابر حملات احتمالی، تصمیم دارند پایگاه جدیدی در منطقه «ام سمیچ» در شمال بخش البغدادی در شهرستان «هیت» استان الانبار بسازند.

وزیر مصری ناخواسته بحران عربستان را فاش کرد

وزیر بهداشت مصر در پاسخ به اینکه چرا تعداد مبتلایان به کرونا در مصر بیشتر می‌شود، گفت که روزانه ۱۵ نفر مبتلا به کرونا از عربستان وارد مصر می‌شود.اظهارات وزیر بهداشت مصر در مورد ورود شهروندان سعودی مبتلا به کرونا به مصر، واکنش شهروندان مصری و سعودی را درپی داشت.  هبه زیاد، وزیر بهداشت مصر در گفت‌وگو با شبکه‌ای تلویزیونی ناخواسته اظهاراتی را به زبان آورد که نشان می‌دهد، اوضاع عربستان سعودی به دلیل کرونا بحرانی است.او در پاسخ به چرایی افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در مصر گفت: «هر روز ۱۵ مورد مبتلا به بیماری کرونا از عربستان سعودی وارد کشور (مصر) می‌شود». مبتلایان به کرونا همان مصری‌هایی هستند که به عمره رفته‌اند.برخی در شبکه‌های ارتباط جمعی به این اظهارات مقام مصری واکنش نشان دادند و پرسیدند به راستی عدد واقعی مبتلایان به کرونا در عربستان چقدر است. با این حال، عربستان نزدیک به یک هفته است که عمره را متوقف کرده است.هم مصر و هم عربستان سعودی متهم به پتهان‌کاری در ارائه آمار دقیق مبتلایان و فوتی‌های کرونا هستند. مجتهد، فعال توییتری و افشاگر اسرار خاندان سعودی اخیراً گفته که آمار رسمی عربستان از کرونا بسیار پایین‌تراز آمار واقعی است و چه بسا مبتلایان به ده‌ها هزار نفر برسد. وزارت بهداشت عربستان اعلام کرد که با ابتلای ۵۱ نفر جدید، شمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ به ۵۶۲ نفر رسیده است.پادشاه عربستان سعودی طی نطقی درباره شیوع ویروس کرونا در کشورش تاکید کرد که کشورش مرحله دشواری را سپری می‌کند و مرحله دشوارتری را هم پیش رو دارد.

مشاور بن نایف واقعیتی خطرناک را افشا کرد

مشاور شاهزاده محمد بن نایف نسبت به سکوت آل سعود درباره آمار واقعی مبتلایان به ویروس کرونا در عربستان سعودی هشدار داد. مشاور شاهزاده محمد بن نایف در صفحه خود در تویتر نوشت: اعلام نکردن آمار واقعی مبتلایان به ویروس کرونا خطرناک است به این دلیل که نشان می دهد رشته امور از دست حکومت خارج شده و سامانه بهداشتی عربستان سعودی در زمینه مقابله با این ویروس کارایی ندارد.مجتهد توییت نویس معارض سعودی نیز پیشتر اعلام کرده بود که شمار واقعی مبتلایان به ویروس کرونا در عربستان سعودی هزاران و چه بسا دهها هزار نفر است اما مقامهای آل سعود در این زمینه سکوت اختیار کرده اند.وی افزود که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در منطقه قطیف در شرق عربستان سعودی بیشتر از ۵۰۰۰ نفر، در مکه بیشتر از ۹۰۰ نفر و در ریاض بسیار بیشتر از این ارقام است.

کاخ سفید در اقدام نظامی علیه ایران به اختلاف افتاد

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در کاخ سفید درباره موضوع اقدام نظامی علیه ایران با مشاورانش به شدت درگیر شد آنهم در زمانی که ایران سرگرم مبارزه با کروناست و ترامپ نیز قصد اعلام حالت فوق العاده ملی در آمریکا را دارد.روزنامه نیویورک تایمز در این باره نوشت: مایک پومپئو وزیر امور خارجه و رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی ترامپ در این جلسه خواستار اقدام نظامی علیه ایران در پاسخ به حمله موشکی به پایگاه التاجی در شمال بغداد شدند که در جریان آن دو سرباز آمریکایی کشته شدند.اما مارک اسپر وزیر دفاع و ژنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک ضمن رد این پیشنهاد گفتند که پنتاگون و سیا هنوز دلیلی نیافته اند که ثابت کند ایران دستور حمله به التاجی را داده باشد.این دو هشدار دادند حمله به ایران به طور حتم واشنگتن را به جنگ گسترده با تهران و قطع رابطه آمریکا با عراق سوق خواهد داد.روزنامه تصریح کرد که ترامپ در نشست روز پنجشنبه دستور حمله هوایی به ۵ انبار سلاح در عراق را صادر کرد که شبانه اجرا شد.

ترکیه آب را به روی سوریه بست

خبرگزاری رسمی سوریه می‌گوید در شرایط دنیاگیری کرونا، ترکیه و مزدورانش پمپاژ آب شرب از یک نیروگاه در راس العین برای مردم شهر الحسکه را برای دومین روز متوالی قطع نگاه داشتند.خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد که ترکیه و مزدورانش از میان عناصر تروریستی برای دومین روز متوالی به اقدامات تروریستی خود علیه غیرنظامیان در شهر الحسکه و حومه آن با قطع آب این مناطق ادامه می‌دهند.به گزارش سانا در شرایطی که مردم برای مقابله با کرونا به نظافت و شستشو نیاز دارند نیروهای اشغالگر ترکیه پمپاژ آب شرب از ایستگاه علوک ریف راس العین به شهر الحسکه و شهرک‌های مسکونی حومه آن را قطع کردند.«محمود العکله» مدیر کل اداره آب الحسکه به سانا گفت: «رژیم ترکیه و مزدوران تروریست آن همچنان پمپاژ آب شرب ایستگاه علوک ریف راس العین به شهر الحسکه و شهرک‌های مسکونی توابع آن را قطع نگاه داشته‌اند و این در حالی است که برق مناطق تحت کنترل مزدوران ترکیه از نیروگاه مبروکه تامین می‌شود و مقداری از برق تولید شده در سد تشرین به منطقه راس العین اختصاص پیدا می‌کند».العکله گفت در صورتی که نیروهای اشغالگر ترکیه همچنان مانع پمپاژ آب از نیروگاه علوک شوند اداره آب، نیروگاه الحمه در سد شرقی را تجهیز کرده است و انتظار می‌رود ظرف دو روز آینده راه اندازی شود».او تاکید کرد: «اقدامات رژیم ترکیه در این شرایط اضطراری که نیازهای مردم به نظافت و ضد عفونی برای مقابله با ویروس کرونا بیش‌تر است، تروریستی است». ترکیه و مزدورانش با قطع پمپاژ آب از نیروگاه علوک، آب شرب بیش از ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت شهر الحسکه، تل تمر و شهرک‌های مسکونی اطراف آن را قطع کرده است.

الزرافی از امریکایی‌ها اعلام برائت کرد

نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه عراق تصریح کرد: نحوه نامزد شدن من برای تصدی نخست‌وزیری به صورت طبیعی انجام شد چرا که من یکی از نامزدهای تصدی این منصب بودم و ضرب الاجل قانونی برای انتخاب نامزد نخست وزیری به پایان رسیده بود، در مساله انتخاب من هیچ گونه معامله‌ای با رئیس جمهوری انجام نشد."عدنان الزرفی" در ادامه اظهار داشت: نحوه معرفی من به نخست وزیری بسیار طبیعی است به ویژه که رئیس جمهوری تمام راه‌های ممکن را اتخاذ کرد؛ وی علاوه بر اینکه به مهلت مشخص شده در قانون اساسی پایبند بود از فراکسیون‌های سیاسی مربوطه خواست پیش از پایان یافتن ضرب الاجل قانونی موضوع معرفی نامزد نخست وزیری را تعیین تکلیف کنند، رئیس جمهوری همچنین از دادگاه فدرال هم در این باره استفسار کرد.نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه عراق درباره شایعاتی که گفته می شود وی گزینه امریکا برای این پست است، اظهار داشت: من گزینه کاملا عراقی هستم، اینکه فردی در برهه‌ای از زندگی خویش ناگزیر شود به کشوری دیگر از جمله ایالات متحده امریکا رهسپار شود آن هم در شرایطی که در دوران رژیم گذشته زندان‌ها و بازداشت‌گاه‌ها آکنده از زندانیان بود، دلیل نمی شود که امریکایی باشد، این منطقی است که به هیچ عنوان عقل آن را نمی پذیرد.الزرفی اظهار داشت: آنچه که بیشترین اهمیت را برای من دارد، برقراری مناسبات متوازن با همه کشورهای منطقه اعم از کشورهای عربی و اسلامی و نیز ایجاد روابط متوازن با دیگر کشورهای جهان بر پایه منافع مشترک و اولویت‌دهی به منافع ملی عراق است.وی افزود: چالش‌ برآمده از بحران مالی که عراق اکنون در سایه کاهش شدید بهای نفت با آن دست به گریبان است، یکی از مهمترین مواردی است که باید با جدیت با آن مقابله و تلاش کرد، عراق اکنون با ارز ذخیره شده توسط دولت حیدر العبادی امور خود را رتق و فتق می کند.وی تصریح کرد: برنامه دولت من به چالش‌های اساسی می پردازد که اکنون با آن مواجه هستیم، از جمله چالش خارجی مربوط به شورای امنیت و ائتلاف بین المللی ضد داعش؛ به طوری که مواضع نسبت به عراق منفی به نظر می رسد و چه بسا در صورت عدم توجه به آن، در معرض تحریم قرار گیریم.الزرفی در ادامه گفت: رایزنی‌ها برای تشکیل دولت را از روز گذشته آغاز کرده ام و آنچه برای من حائز اهمیت است، مشارکت همگان در این دولت است.وی افزود: تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام تصمیمی صرفا دولتی نیست بلکه تصمیمی سیاسی است که مربوط به آمادگی فراکسیون‌ها و گروه‌های سیاسی برای برگزاری این انتخابات می شود لذا در صورتی که دولت جدید را تشکیل دهم و فراکسیون‌های سیاسی برگزاری انتخابات را ظرف مدت سه ماه خواستار شوند؛ من آمادگی این کار خواهم داشت.الزرفی درخصوص تداوم مواضع متفاوت گروه‌های شیعی در قبال خود گفت: فارغ از مواضع یاد شده، من تنها در صورتی دولت جدید را تشکیل خواهم داد که همه طرف‌ها و طیف‌های مختلف بر سر آن توافق داشته باشند زیرا من خواهان دولتی هستم که همگان در آن مشارکت داشته باشند.ائتلاف الفتح پیشتر ضمن مخالفت با نامزدی عدنان الزرفی، وی را نامزد ایالات متحده امریکا دانست، در همین  رابطه، "کریم علیوی" نماینده فراکسیون بدر، تاکید کرد که طرح امریکا در عراق، نمی‌تواند از طریق الزرفی و برهم صالح اجرا شود.

نیروهای افغان فرماندهان کلیدی طالبان را ترور کردند

یک منبع امنیتی اعلام کرد، نیروهای ویژه افغان پنج فرمانده کلیدی طالبان را حین عملیاتی در ولایت زابل کشتند.یک منبع امنیتی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: این عملیات در واکنش به حمله مسلحانه‌ای انجام شد که در روزهای گذشته جان ۲۲ سرباز افغان را گرفت.به گفته این منبع، نیروهای ویژه افغان عملیاتی نظامی علیه یکی از فرماندهان طالبان در منطقه‌ای در زابل انجام دادند که طی آن چندین تن کشته و پنج مظنون دیگر در این حمله بازداشت شدند. علاوه بر این، نیروهای افغان مهاجم اصلی را که به سوی نیروهای دولتی آتش گشوده بود، بازداشت کردند.اوایل مارس طالبان افغانستان اعلام کرد، به رغم امضای توافق صلح با واشنگتن، همچنان به حملاتش علیه نیروهای دولتی افغانستان ادامه می‌دهد چرا که کابل از آزادی ۵۰۰۰ زندانی طالبان امتناع کرده است.

احزاب شیعه عراق برای برکناری الزرفی به توافق رسیدند

«مختار الموسوی» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری المعلومه جزئیات نشست اخیر احزاب شیعه درباره موضوع تشکیل دولت را فاش کرد.وی در این باره گفت که احزاب شیعه عراق در نشست اخیر درباره کنار گذاشتن عدنان الزرفی، نخست‌وزیر مکلف این کشور توافق کرده‌اند. الموسوی در ادامه تصریح کرد: رؤسای احزاب شیعه همچنین درباره معرفی رؤسای دانشگاه‌های کوفه، بغداد و کربلا برای تصدی پست نخست‌وزیری عراق و تشکیل کابینه به توافق دست یافتند.وی همچنین افزود: احزاب شیعه با رؤسای ائتلاف القوی العراقیه به ریاست محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق و فراکسیون‌های کُرد درباره ضرورت معرفی نامزد جدید مورد قبول همه گفت‌وگو خواهند کرد و به همین منظور اعضای یک هیئت بلندپایه متشکل از احزاب شیعه برای بررسی برکناری الزرفی و معرفی نامزد جدید طی دو روز آینده با مقامات بلندپایه عراق دیدار می‌کنند.نشست مذکور در منزل عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت عراق و با حضور اعضای ائتلاف‌های فتح و دولت قانون، فراکسیون عطا، حزب الفضیله و بدون حضور ائتلاف نصر به ریاست حیدر العبادی برگزار شد.به گفته منابع آگاه، در این نشست درباره مسئله تشکیل دولت موقت عراق گفت‌وگو شد.عدنان الزرفی سه‌شنبه هفته گذشته توسط برهم صالح، رئیس جمهوری عراق مکلف به تشکیل دولت شد.

داعش پایگاه آمریکایی بگرام را به راکت بست

همزمان با افزایش جنگ و ادامه حملات طالبان به نیروهای دولتی افغانستان، مقامات محلی این کشور اعلام کردند که شب گذشته به پایگاه نظامی آمریکایی در ولایت پروان حملات راکتی انجام شده است براساس این گزارش، تمام این راکت‌ها توسط سیستم دفاعی این پایگاه نظامی خنثی شده و کسی در این حادثه آسیب ندیده است.نیروهای خارجی نیز ضمن تایید این خبر از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کردند.داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.همچنین در ۴۸ ساعته گذشته در حملات طالبان به پایگاه‌های ارتش افغانستان بیش از ۴۰ نظامی جان خود را از دست داده‌اند و نیروهای امنیتی افغانستان اعلام کردند که حملات به مواضع طالبان از سرگرفته خواهد شد.این در حالی است که براساس توافق آمریکا و طالبان قرار شده که بر پایگاه نظامی این کشور افغانستان حمله نشود و همچنین خاک افغانستان به محلی برای حملات تروریستی تبدیل نگردد.

کشتی جنگی انگلیسی خلیج فارس را ترک کرد

یک فروند کشتی جنگی انگلیسی با خروج از خلیج فارس، عازم پایگاه خود در شهر بندری «پورتسموث» در انگلیس شد.به نوشته وبگاه «فورسزنت» کشتی جنگی «ایچ ام اس دیفندر» که هفت ماه در تنگه هرمز در کنار کشتی‌های دیگر انگلیسی حضور داشت، در روزهای گذشته به پایگاه خود بازگشت.به نوشته این وبگاه، این کشتی جنگی حین استقرار خود در تنگه هرمز ۳۸ کشتی تجاری با ۱.۶ میلون تن بار را همراهی کرد.به گفته مقامات نیروی دریایی انگلیس، کشتی مذبور در ابتدا در خاور دور حضور داشت اما به دنبال تشدید اوضاع در خلیج فارس و تنگه هرمز، عازم این منطقه شد.نیروی دریایی سلطنتی انگلیس چندی قبل فرماندهی ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا در خلیج فارس را برعهده گرفت.دو ائتلاف اروپایی و آمریکایی در حالی در خلیج فارس شکل می‌گیرد که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و بازگشت تحریم‌های ضد ایرانی همراه با اعزام نزدیک به ۱۴۰۰۰ نیروی آمریکایی به منطقه، تنش‌ها در خلیج فارس را به میزان کم‌سابقه‌ای افزایش داد.واشنگتن مدعی است که حضور ناوهای هواپیمابر، بمب‌افکن‌ها و هزاران نیروی نظامی آمریکا در منطقه با هدف ایجاد بازدارندگی در برابر ایران صورت گرفته است. تهران ضمن رد این ادعا، گفت‌وگوی منطقه‌ای برای کاهش تنش را در قالب «ابتکار صلح هرمز» پیشنهاد کرده است.

بشار اسد عفو عمومی اعلام کرد

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه برای جرائم انجام شده تا پیش از ۲۲ مارس ۲۰۲۰ حکم عفو عمومی صادر کرد. به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با صدور دستور شماره ۶ سال ۲۰۲۰ برای جرائم انجام شده تا قبل از تاریخ امروز، ۲۲ مارس ۲۰۲۰ حکم عفو عمومی داد.با لغو برخی شروط در حکم جدید، مجازات‌هایی که در حکم‌های قبلی شامل عفو نشده بودند، نیز گنجانده شدند.همچنین این حکم با شروط مشخص و روشنی، شامل موارد استثنایی است که شامل عفو نمی‌شدند.در این حکم آمده است، این عفو تاثیری در دادرسی‌های شخصی ندارد و این دادرسی‌ها در دایره اختیارات دادگاه باقی می‌مانند و طرف زیان دیده در تمامی حالت‌ها می‌تواند ظرف یک سال از تاریخ صدور این حکم، شکایت خود را در دادگاه کیفری مطرح کند، اما پس از اتمام این مهلت، حق او در شکایت ساقط می‌شود و تنها می‌تواند در دادگاه مدنی مربوطه شکایت خود را مطرح کند.

بن سلمان فاز دوم کودتا را آغاز کرد

فعال توئیتری معروف به مجتهد اعلام کرد که در جریان بازداشت های اخیری که  محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به راه انداخته ۱۴ افسر بلندپایه در گارد پادشاهی نیز به چشم می‌خورد. وی در ادامه افزود افسران بلندپایه در تمام بخش ها بسیار نگران بوده و احساس می کنند هیچکس در امنیت به سر نمی‌برد. همچنین اکثر شاهزادگان احساس می کنند که در مرحله آینده ممکن است بازداشت شوند.بن سلمان پیش از این تعداد زیادی از شاهزادگان از جمله محمد بن نایف ولیعهد سابق را بازداشت کرده بود چرا که معتقد است آنها به دنبال کودتا در کشور هستند.این در حالی است که مجتهد اعلام کرده بود بن سلمان در سایه بحران کرونا در عربستان به دنبال به دست گرفتن قدرت است.همچنین روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده است که احمد بن عبدالعزیز شاهزاده سعودی به دلیل شک بن سلمان برای اقدام به کودتا توسط وی بازداشت شده است.

دولت افغانستان و طالبان برای تبادل زندانیان به توافق رسیدند

وزارت امور خارجه قطر با رضایتبخش اعلام کردن مذاکرات دولت افغانستان و طالبان از توافق دو طرف در خصوص تبادل زندانیان خبر داد.طبق اعلام وزارت امور خارجه قطر، دولت افغانستان و طالبان در خصوص لیست و مکان تبادل زندانیان هم به توافق دست یافته اند. توافق دولت افغانستان و طالبان برای تبادل زندانیانوزارت امور خارجه قطر با رضایتبخش اعلام کردن مذاکرات دولت افغانستان و طالبان از توافق دو طرف در خصوص تبادل زندانیان خبر داد. طبق اعلام وزارت امور خارجه قطر، دولت افغانستان و طالبان در خصوص لیست و مکان تبادل زندانیان هم به توافق دست یافته اند.

رئیس جمهور سودان جنوبی مورد سوء قصد قرار گرفت

هنگامی که رئیس سودان جنوبی درحال رفتن به کلیسایی در جوبا بود، کاروانش هدف حمله یک دستگاه خودروی شخصی قرار گرفت که با واکنش سریع تیم محافظش روبرو شد. محافظان رئیس جمهور سودان جنوبی به تعقیب خودروی مهاجم پرداختند اما پیش از اینکه خودروی مزبور را متوقف کنند این خودرو با یک دستگاه موتور سیکلت تصادف کرد.برخی اخبار در سودان جنوبی حاکیست حمله به کاروان رئیس جمهور این کشور با هدف ترور سالوا کی یر مابادریت انجام شده‌است اما وزیر اطلاعات دولت جوبا دیروز در یک نشست مطبوعات گفت: از زمان استقلال کشور تاکنون این اولین حمله کاروان حامل رئیس جمهور است. ما در حال بررسی این حمله هستیم و هنوز ابعاد آن برای ما روشن نیست.به دنبال برگزاری همه پرسی در سال ۲۰۱۱ ساکنان سودان جنوبی به استقلال این منطقه رای مثبت دادند و کشور سودان جنوبی تشکیل و سالوا کی یر مابادریت به عنوان رئیس جمهور آن انتخاب شد.دولت جوبا برخاسته از هیچ انتخابات مردمی نیست چراکه شعله ور بودن جنگ داخلی در سودان جنوبی اجازه برگزاری انتخابات را دراین کشور نداده‌ است. این جنگ ماه گذشته میلادی پس از تشکیل دولتی با مشارکت قبایل و سایر اقشار مردم سودان جنوبی پایان یافت.

«نتانیاهو» و «گانتز» بر سر تشکیل «کابینه فراگیر» به توافق رسیدند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌گوید با «بنی گانتز»، رئیس ائتلاف آبی و سفید بر سر تشکیل «کابینه فراگیر» به توافق رسیده است.گفتنی است، در انتخابات ماه جاری در سرزمین های اشغالی، حزب لیکود به ریاست نتانیاهو به عنوان بزرگترین حزب انفرادی در پارلمان اسرائیل اکثریت آرا را کسب کرد. این حزب به همراه احزاب مذهبی و ناسیونالیست خود توانست ۵۸ کرسی را تصاحب کند؛ در حالی که برای تشکیل دولت به حداقل ۶۱ کرسی نیاز دارد. این در حالی است که گانتز از حمایت ۶۱ قانونگذار برخوردار است و تحت قوانین اسرائیل، هفته گذشته از سوی رئیس جمهور رژیم صهیونیستی مأمور تشکیل دولت جدید شد. این فرمانده پیشین ارتش اسرائیل یک ماه فرصت دارد تا این مهم را به انجام برساند.گانتز همزمان در تلاش بود تا از طریق ارائه لوایحی جهت وضع محدودیت دوره برای پست نخست وزیری و همچنین ممنوعیت فعالیت یک سیاستمدار تحت تعقیب قانونی در این سمت، به فعالیت نتانیاهو پایان دهد.

آمریکا از «کرکوک» و «القیاره» کوچ کرد

یک منبع نظامی عالی‌رتبه عراقی گفت، آمریکا تصمیم دارد پس از تخلیه اردوگاه القائم واقع در منطقه مرزی سوریه، اردوگاه‌های کرکوک و القیاره را نیز تخلیه کند.روزنامه لبنانی «الأخبار» به نقل از این منبع نوشت، «دومین خروج آمریکا شامل دو اردوگاه K۱ در استان کرکوک و القیاره در استان نینوا خواهد بود».این منبع عراقی تخلیه این دو اردوگاه را گامی مثبت در جهت اجرای مصوبه پارلمان در پنجم ژانویه گذشته مبنی بر اخراج نیروهای بیگانه از کشور توصیف کرد.این منبع همچنین گفت، ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، طرف عراقی را در جریان تصمیم خود برای تخلیه پایگاه‌ها و تأسیساتی که اکنون در اختیار دارد، قرار داده است.الأخبار همچنین به نقل از برخی منابع امنیتی دیگر نوشت: «خروج نیروها یا اقدام کنونی آمریکا در راستای بازاستقرار بسیار محدود نیروها صورت می‌گیرد. واشنگتن به دنبال خروج آبرومندانه است و به همین دلیل، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها برخی اقدامات خود اعم از تعلیق آموزش نیروهای نظامی عراق و خروج از این کشور را با ترس از شیوع کرونا توجیه می‌کنند».

گاف ترامپ پرده از بحران آمریکا برداشت

چندی پیش خبر رسید که یکی از بیمارستان‌های آمریکا در پی کمبود ماسک‌های تنفسی این کشور، اقدام به شستن، ضدعفونی و استفاده مجدد از آن‌ها کرده است. پس از این اقدام غیرکارشناسی، حال گزارش‌ها حاکی از آن است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور هم در نشست ابتدای هفته خود در کاخ سفید که با محوریت ویروس کرونا برگزار شده بود، اعلام کرد که پزشکان و پرستاران ماسک‌هایشان را دور نیاندازند! ترامپ طی سخنرانی خود از از جامعه پزشکی خواسته بود تا پس از ضد عفونی این ماسک‌ها، مجددا از آن‌ها استفاده شود.این اظهارت ترامپ در حالی مطرح شده که هیچ یک از نهادهای پزشکی و بهداشتی در آمریکا از جمله مرکز پیشگیری از بیماری‌های واگیردار این پیشنهاد را نمی‌پذیرند.آنتونی فائوچی، رئیس مرکز پیشگیری بیماری‌های واگیردار، تاکید کرده بود که مدت زمان استفاده از هر ماسکی در توصیه نامه‌های مراکز بهداشتی ذکر شده و نباید بیشتر از مدت زمان ذکر شده، ماسک مورد استفاده قرار گیرد.چندی پیش نیز مایک پنس، معاون ترامپ در پی کمبود شدید ماسک‌های بهداشتی در آمریکا از شرکت‌های ساختمانی خواسته بود تا ماسک‌های انبار شده خود را تحویل مراکز بهداشتی دهند و دیگر سفارشی در این حوزه نداشته باشند چون آمریکا نمی‌تواند به اندازه کافی ماسک تامین کند.

ترامپ گارد ملی آمریکا را وارد عمل کرد

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در یک نشست خبری در کاخ سفید درباره شیوع ویروس کرونا در این کشور گفت: در حال کار با نمایندگان کنگره برای اتخاذ تدابیری در حمایت از مشاغل کوچک هستیم.وی تاکید کرد که دولت به دنبال آن است که جنگ با کرونا را کمترین تعدا تلفات ممکن ببریم.رئیس جمهور آمریکا همچنین از اعلام وضعیت اضطراری در ایالت نیویورک خبر داد و گفت که طی ۲۴ ساعت آینده کمکهای پزشکی برای این ایالت ارسال خواهد شد.رئیس جمهوری آمریکا در ادامه نشست خبری خود گفت که نیروهای گارد ملی آمریکا برای کمک به مقابله با ویروس کرونا در ایالتهای نیویورک، واشنگتن و کالیفرنیا وارد عمل خواهند شد.ترامپ در این نشست خبری که توسط مایک پنس و وزیر بهداشت این کشور همراهی میشد مجددا از واژه «ویروس چینی» استفاده کرد.  وی گفت: یک کنسرسیوم دولتی-خصوصی برای محاسبه منابعی که برای مقابله با ویروس چینی نیاز است راه اندازی شده است.وی در عین حال تاکید کرد که این دشمن نامرئی اکنون به ۱۴۴ کشور جهان حمله کرده است.دونالد ترامپ با بیان اینکه مردم و اقتصاد آمریکا از ویروس کرونا آسیب خواهند دید تاکید کرد که اقتصاد ایالات متحده بعد از غلبه بر کرونا دوباره احیا خواهد شد.

پمپئو کابل را بدون اعلام نتیجه ترک کرد

وزیر امور خارجه آمریکا در حالی به سفر یک روزه خود به کابل پایان داد که هیچ نتیجه‌ای درباره میانجی‌گری احتمالی او بین اشرف غنی و عبدالله اعلام نشده است.«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا که در سفری از پیش اعلام نشده وارد کابل شده و با «محمد اشرف غنی» رییس جمهوری افغانستان و «عبدالله عبدالله» رقیب سیاسی وی دیدار کرد، افغانستان را به مقصد دوبی ترک کرد. خبرگزاری فرانسه پیشتر گزارش داده بود که هدف پمپئو از این سفر افزون بر «پیشبرد توافق اخیر میان آمریکا و گروه طالبان» که از سوی وزارت خارجه آمریکا اعلام شده بود، میانجی‌گری بین غنی و عبدالله برای پایان دادن به بحران سیاسی در افغانستان بوده است.پمپئو در حالی کابل را ترک کرد که هیچ نتیجه رسمی درباره توافق احتمالی میان غنی و عبدالله اعلام نشده است.عبدالله در پیامی توئیتری نوشت در دیداری که با وزیر امور خارجه آمریکا در قصر سپیدار برگزار شد، در خصوص اهمیت روند صلح و ضرورت حل بحران سیاسی جاری بین افغان‌ها بحث و تبادل نظر شد.آمریکا و گروه طالبان دهم اسفند سال گذشته در دوحه پایتخت قطر توافقی امضا کردند که درصورت محقق شدن مفاد آن ممکن است بتواند زمینه توافق صلح نهایی را مهیا کند.غنی یک روز بعد از امضای این توافق، در کنفرانسی خبری با بیان اینکه آمریکا حق مداخله در امور دولت این کشور را ندارد و فقط تسهیل کننده مذاکرات است، تصریح کرد: هیچ پیش شرطی را برای آغاز مذاکرات بین گروه‌های افغانستانی با طالبان نمی پذیریم و  روند آزادی زندانیان طالبان باید در جریان گفت‌وگو مورد بحث و بررسی قرار گیرد.کمیته انتخابات افغانستان غنی را پیروز انتخابات اخیر ریاست جمهوری در این کشور اعلام کرد، اما عبدالله با اعتراض به نتایج این انتخابات خود را رییس جمهوری دانست و هر دو رقیب سیاسی در دو کاخ در کابل مراسم تحلیف برگزار کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha