پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آئین غسل.jpg

حوزه/ امروزه حضور طلبه ها در خدمات اجتماعی به غیر از  انجام آن امور، فرصتی برای ارشاد و بیان ظریف برخی مسائل است که طلبه ها از این فرصت نیز در جای خود استفاده می کنند، مگر نه این است که شنیده ایم در گذشته مبلغان مسیحی از بیمارستان و مدارس جدید استفاده می کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، دبیر کتاب سال حوزه در یادداشتی آورده است :

در پاسخ به شبهاتی که درباره حضور روحانی ها در بیمارستان ها و سایر مراکز خدماتی به مردم و تناسب آن با  کارکرد روحانیت مطرح می شود که در این باره باید به نکاتی توجه شود :

۱. حوزه و روحانیت دارای کارکردهای متعددی است از وظیفه اهم هدایت علمی و فکری جامعه و تولید نظریه های بنیادین در عرصه تمدن اسلامی و فقه نظام و اداره جامعه براساس دیدگاه اسلام تا وظایف اجتماعی و مردمی، همانطور که احکام و مناسک عبادی نیز مانند نماز جماعت، حج و خمس، بر اساس آموزه های دینی و تصریح امام راحل، دارای ابعاد عبادی و سیاسی اجتماعی است. به کارکردهای متنوع مسجد در اسلام نیز می توان توجه کرد.

۲. در سیره عملی امیرالمؤمنین و امامان معصوم علیهم السلام بیان مطالب عمیق توحیدی و علمی و احکام شریعت و همچنین رسیدگی به امور اجتماعی دیده می شود مانند بردن نان و غذای شبانه به در خانه محرومان.  

عالمان و ستارگان علمی حوزه نیز در کنار تولید مباحث عمیق علمی، انجام وظایف اجتماعی دیده شده است و چه بسا نگران این بوده اند شاید بقدر وسع و توان تلاش نکرده اند.

۳. مجموعه حوزه و سیاست گذاری کلان آن باید همه وظایف و کارکردها را پوشش دهد، و در کنار تولید علم و مجاهده علمی، پاسخ گوی نیاز های فکری جامعه بوده و مطالب تولید شده تبلیغ کرده و منتقل کند و به دیگر وظایف اجتماعی نیز عمل نماید، البته بر اساس توانایی ها تقسیم وظایف عقلایی است.

شیخ اعظم انصاری (ره) که در نجف بودند به نوعی تلاش می کردند اما هم بحث فاضل و عالم ایشان که به شهرستان رفته  در عرصه مردمی و اجتماعی  به گونه ای دیگر ...  عالمان و مجتهدان که قدیم در شهرستان ها و بلاد مستقر بودند در کنار ارشاد دینی، تنظیم سند ملکی نیز انجام می دادند.

۴. برای ارشاد مردم می توان از ابزار مختلف استفاده کرد و برخی از ابزارهای غیر مستقیم چه بسا موثرتر است.   امروزه حضور طلبه ها در خدمات اجتماعی به غیر از  انجام آن امور، فرصتی برای ارشاد و بیان ظریف برخی مسائل است که طلبه ها از این فرصت نیز در جای خود استفاده می کنند، مگر نه این است که شنیده ایم در گذشته مبلغان مسیحی از بیمارستان و مدارس جدید استفاده می کردند.

۵. انجام برخی امور مانند مانند رسیدگی به بیماران با وجود تراکم کاری پرستاران و حفظ جان انسان واجب کفایی است که در پاسخ به استفتا برخی مراجع نیز اخیرا به آن اشاره شده است.

همچنین تجهیز میت زمانی کادر رسمی برخی غسالخانه ترسیده و انجام نمی دهند، واجب کفایی است و انجام آن از طلبه ها شایسته است.

۶. امروزه با وجود حکومت دینی و حضور روحانیت در عرصه سیاست و برخی عملکردهای ضعیف، شبهات زیادی درباره استفاده حوزه از امکانات مادی نظام و عدم حضور در خدمت به مردم وجود دارد. این همراهی ها و حضور روحانیت پاسخ عملی به بسیاری از شبهات بوده و سبب استحکام رابطه روحانیت با مردم و اعتماد بیشتر می شود که تأثیر آن بعدا در عرصه تبلیغ دینی نیز ظهور پیدا می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha