چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
عبدالوهاب فراتی

حوزه/آمریکا برای این که اعتماد ایران را جلب کند و دوباره ایران به میز مذاکره برگردد لازم است که تحریم ها را بردارد.

دکتر عبدالوهاب فراتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به سخنان اخیر رهبر انقلاب که فرمودند« کدام عاقلی کمک آمریکا را که متهم به تولید ویروس است قبول می کند» و پیام رئیس جمهور ایران خطاب به مردم آمریکا( نگذارید بیش از این اوراق تاریخ آمریکا سیاه شود)، گفت: اصل این که رفتار امریکا حداقل در این دو سال ایران را به خود بی اعتماد کرده است، بر همگان مشخص است. امریکا و کشورهایی اروپایی در قالب 5 +1 وارد مذاکره طولانی با ایران شدند که نهایتا امریکا از تعهدش پا پس کشید.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: اگر امریکاییها اعتماد سازی  و اعتماد را جلب می کردند، می شد منتظر اتفاق دیگر بود، ولی امریکا یک طرفه زیر برجام را زد و حاضر به انجام تعهدش نشد ولی از آن سو از ایران خواست متعهد بماند.

وی بیان داشت: این مسئله وقتی اتفاق می افتد که معاهده بین المللی است، ولی امریکاییها زیر این معاهده را زدند و رها کردند. مشخص است که این مسئله نمی تواند خوشایند باشد.

فراتی گفت: اگر دولت اقدام به مذاکره می کند، امر طبیعی است، چرا که همگان دیدند، این امریکا بود که قابل اعتماد نیست و این مسئله برای همه مردم و جوانان مشخص شد چگونه کشوری که به تعهدنامه بین المللی اعتنایی ندارد و زیر آن می زند، می توان به او اعتماد کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: باید این مسئله به نسل جوان منتقل می شد و باید این هزینه صورت می گرفت، این پَس زمینه ای است که امریکاییها خودشان به وجود آوردند. اینها کسانی هستند که حتی جلوی کمک های بشر دوستانه را می گیرند.

وی بیان داشت: امریکا برای این که اعتماد ایران را جلب کند و دوباره ایران به میز مذاکره برگردد لازم است که  تحریم ها را بردارد.

فراتی گفت: اگر دولت دنبال مذاکره است چون می خواهد در مجامع جهانی نشان دهد که ایران با هیچ کشوری مشکلی ندارد. اهل مذاکره هم هست. شاید این که دولت دنبال مذاکره است به لحاظ دیپلماتیک ایده بدی نباشد.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: از سوی دیگر ما در کشور به اصولی پایبند هستیم و دنبال جنگ نیستیم.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha