پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 893111
۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
کتاب

حوزه/ «دست‌های خالی پاهای خونین» روایتی است مستند از دشمنی‌های رژیم بعث عراق و گروهک‌های ضدانقلاب در قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلان‌غرب در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی.

به گزارش خبرگزاری حوزهT «اسدالله احمدی» بخشی از مشکلات و مصائبی که بر ایران اسلامی تحمیل شد را در کتاب «دست‌های خالی، پاهای خونین» به‌تفصیل شرح داده است.

کتاب بازه زمانی ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹ را شامل می‌شود و به شهرهای قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب اختصاص دارد.

این کتاب بر اساس اسناد و منابع مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گوشه‌ای از جنایات گروهک‌های ضدانقلاب، ارتش بعث و سلطنت‌طلبان را تشریح کند.

«دست‌های خالی پاهای خونین» از شش فصل شامل «پیشینه تاریخی و وضعیت جغرافیایی منطقه»، «در آستانه بحران»، «جنگ قبل از جنگ»، «تهاجم گسترده» و «اشغال شهر» می‌شود. در فصل آخر نیز بخشی از اسناد، عکس‌ها و نقشه‌های مرتبط با موضوعات مرتبط با بخش‌های کتاب آورده شده است.

قسمتی از کتاب

فرمانده نیروهای دشمن خطاب به مردم قصرشیرین گفت: هرکس صدام را بخواهد می‌تواند وسایلش را با خود ببرد عراق و هرکس [امام] خمینی را می‌خواهد، باید با پای ‌برهنه به سمت ایران برود.

بعضی افراد از جمله حاج شیرزاد حیدری، حاضر به ترک شهر نبودند. او در پاسخ به خط‌ و نشان کشیدن فرمانده عراقی گفت: من کاری به هیچ‌کس ندارم می‌خواهم در شهر و خانه خودم بمانم.

 اما سربازان دشمن با اشارۀ فرمانده دست و پای او را گرفتند و به‌زور سوار کمپرسی کردند.

گرچه مردم در حال رهایی از دست دشمن بودند، ترک شهر آن‌هم بعد از تحمل چندین ماه ناملایمات قبل از اشغال و به‌خصوص پس از اشغال، غم سنگینی بر دل‌هایشان نهاده بود. آنان در حالی به‌طرف سرپل ذهاب می‌رفتند که فقط کفش و لباس تنشان را با خود داشتند. ناگهان بغض یکی از خانم‌ها ترکید. او همسر جهانگیر محمدی بود و با صدای بلند و گریان گفت: خداحافظ قصرشیرین.

کتاب «دست‌های خالی پاهای خونین: تاخت‌وتازهای ضدانقلاب و ارتش عراق در قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب ۱۳۵۷ -۱۳۵۹» در زمستان سال ۱۳۹۸ توسط انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشرشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha