جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حسن روحانی

حوزه/ رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید خود را برای پساکرونا آماده کنیم، گفت: در حال حاضر حفظ سلامت مردم در اولویت اول قرار دارد و بخش زیادی از مسئولیت این کار برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و باید از سربازان خط مقدم این مسئله تقدیر کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، یک شنبه ۱۰ فروردین، در جلسه هیئت دولت، با تبریک اعیاد شعبانیه و ادای احترام به جانبازان عزیز سراسر کشور، گفت: در این ایام امیدوارم بتوانیم از این فرصت معنوی برای توجه بیشتر به معنویت استفاده و از همه خادمان کشور به خوبی تجلیل کنیم.

وی اضافه کرد: می‌خواهم در این فرصت از مردم عزیز و بزرگواری که تحمل و به توصیه‌های ما توجه کردند و نیز گروهی که برای تامین مایحتاج عمومی مردم همه توان خود را به کار بردند تشکر کنم.

سلامت مردم در اولویت اول قرار دارد

رئیس جمهور گفت: در حال حاضر حفظ سلامت مردم در اولویت اول قرار دارد و بخش زیادی از مسئولیت این کار برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و باید از سربازان خط مقدم این مسئله تقدیر کرد.

روحانی ادامه داد: ما اکنون بیش از گذشته به مردم مان امیدوار هستیم و اطمینان داریم که آن‌ها با دولت همکاری خواهند کرد هم به پزشکان ما بیش از گذشته اطمینان داریم که امروز بیش از گذشته مسلط‌تر هستند و هم به واحدهای تولیدی و خدماتی کشور اطمینان داریم.

وی ادامه داد: البته می‌دانیم که بخشی از واحدهای تولیدی و خدماتی به واسطه این بیماری در سختی قرار دارند از این رو در حد توانمان به آن‌ها کمک خواهیم کرد.

وحدت جامعه حفظ شود

روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به ناراحتی ناشی از شیوع کرونا در جامعه تصریح کرد: این بیماری رنج و مشقت فراوانی برای مردم ما ایجاد کرد عده‌ای عزیزان خود را از دست دادند و زندگی سختی برای کادر درمانی ایجاد کرد، اما آثاری هم داشت این آثار خوب را نباید فراموش کرد از جمله وحدتی که ایجاد شد بنابراین نباید این وحدت از میان برود.

رئیس جمهور افزود: در کنار این همه سختی، انسجامی صورت گرفت و دل‌ها به هم نزدیک شد کینه‌ها به مقدار بسیار زیادی زدوده شد و دل‌ها متوجه حق و خداوند و متوجه کمک به یکدیگر شد؛ این‌ها را باید همیشگی و دائمی کرد.

وی اضافه کرد: ما سرمایه اجتماعی ارزشمندی پیدا کردیم که نباید بگذاریم از میان برود، چون به نفع همه است و این امر که دولت به مردم اعتماد داشته باشد و مردم نیز به دولت و هر روز به هم نزدیک‌تر شوند موجب پیش رفتن بهتر کار می‌شود.

روحانی گفت: امروز صبح آقای نمکی وزیر بهداشت مقایسه‌ای انجام دادند میان ایران و دیگر کشورهای درگیر با بیماری کرونا که رتبه ایران در این مقایسه رتبه قابل قبولی بود یعنی در مقایسه تعداد افرادی که مبتلا می‌شوند و درمان بیماران، آمار قابل قبولی داریم.

رئیس جمهور افزود: توانمندی و ظرفیت بخش بهداشت و درمان ایران در شرایط خوبی است از نظر تعداد تختها، آی سی یو و تجهیزات در شرایط قابل قبولی است؛ در بخش کاهش فوتی‌ها، تسلط کادر درمانی و نداشتن اضطراب و شرایط خوب استان‌هایی که از پیک عبور کردند و استان‌هایی که محل بحث هستند و باید از پیک عبور کنند مجموع امار در شرایط قابل قبول و خوبی است و در آخر هم آقای نمکی گفتند این هفته ما بهتر از هفته قبل است.

وی اظهار کرد: ما می‌خواهیم قدم به قدم برسیم به یک وضعیت مطلوب و وقتی مقایسه می‌شود این آمار با آمار کشورهای دیگر و غربی، شرایط ما شرایط خوبی است و امیدواریم در پایان این روند شرایط خوب و مطلوبی به دست بیاوریم.

روحانی افزود: همیشه مردم ایران افتخار آفریدند و ان شاءالله در این مقطع نیز همین طور خواهد شد و به افتخاری خواهیم رسید این در حالی است که همه دنیا می‌داند که ما در شرایط عادی نیستیم و در شرایط فشار و تحریم هستیم و توانستیم به خوبی مقاومت کنیم و کشور را در حدی که هست اداره کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: باید خودمان را با زندگی در شرایط کرونای ضعیف‌تر و محدودتر در ماه‌های آینده در نظر بگیریم نه زندگی بدون کرونا؛ به این سادگی نیست که بگوییم ۱۰ یا ۲۰ روز دیگر کرونا نیست.

تصمیمات ما در زمینه کرونا با اتفاق آراست

رئیس جمهور گفت: هیچ تصمیمی تا امروز در ستاد ملی کرونا اتخاذ نشده مگر آنکه در کمیته‌های تخصصی مورد بحث قرار گرفته باشد و متخصصان ما آن را به عنوان بهترین راه تشخیص داده باشند.

روحانی ادامه داد: اگر ما مدارس را تعطیل کردیم این موضوع با توجه به نظر متخصصان بود و یا اگر گفتیم اماکن متبرکه و یا نمازهای جمعه تعطیل شود و اجتماعات صورت نگیرد همه این‌ها براساس گفته‌های متخصصان ما بود و تمام تصمیمات ما با اتفاق آرا اتخاذ می‌شود.

رئیس جمهور گفت: مردم عزیز ما باید بدانند که در کنار سلامت، تولید هم به عنوان یک اصل برای ما تلقی می‌شود و ما نمی‌توانیم تولید را در کشور تعطیل کنیم، نمی‌توانیم تولید مواد غذایی و بهداشتی و یا توزیع آن‌ها را تعطیل کنیم و نمی‌توانیم نیازمندی‌های مردم برای مثال در زمینه حمل و نقل را تعطیل کنیم.

روحانی افزود: سلامت برای ما یک اصل است، اما در کنار آن، تولید و امنیت جامعه هم برای ما اصل است و همانطور که می‌بینید تمام نیروهای مسلح و مرزبانان ما در صحنه حاضر هستند.

رئیس جمهور گفت: ما این اصول متعدد را داریم و باید آن‌ها را مد نظر قرار دهیم و در تصمیم گیری‌ها باید این اصول را کنار هم قرار دهیم تا به یک تصمیم نهایی برسیم.

زمان جنگ سیاسی نیست

وی اضافه کرد: از همه آن‌هایی که فعلا در صحنه تصمیم گیری نیستند و ممکن است در روزهای آینده تصمیم گیر باشند خواهش می‌کنم که کمک کنند، این شرایط در واقع شرایطی نیست که بخواهیم جنگ سیاسی کنیم.

روحانی تصریح کرد: این یک مسئله عمومی برای جهان است و ما می‌خواهیم از این مسئله به خوبی عبور کنیم؛ ما باید محدودیت‌هایی را اجرا کنیم، اما این محدودیت‌ها نمی‌تواند به گونه‌ای حداکثری باشد که قابل اجرا نباشد و یا به قدری حداقلی باشد که تاثیری نداشته باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ماجرای کرونا این نیست که در زمانی مشخص به این نکته برسیم که ویروس کرونایی در عالم و ایران وجود نداشته باشد گفت:​ این ویروس که هم اکنون وارد جامعه شده وجود دارد و مشخص نیست چه زمانی از بین برود.

وی افزود: مهم این است که شرایط را برای جامعه قابل تحمل کنیم و به نوعی برای مواجه شدن با ویروسی که شرایطش ضعیف می‌شود و افراد در جامعه، بدن هایشان برای مقابله با آن توانمندتر می‌شود آماده باشیم.

روحانی ادامه داد: روز گذشته در دیدار و گفتگویی که با متخصصان و پزشکان در زمینه موضوع کرونا داشتیم متخصصان اعلام کردند این ویروس مانند آنفلوآنزایی می‌ماند که در یک دوره اوج می‌گیرد و به پایان می‌رسد و ممکن است دوباره اوج بگیرد و مانند یک آنفلوآنزا عمل می‌کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما باید خودمان را برای زندگی با چنین شرایطی تا زمانی که معالجه قطعی یا واکسن قطعی برای آن پیدا شود منطبق کنیم و تاکنون هیچ واکسن و درمان قطعی برای این ویروس کشف نشده است.

روحانی اظهارکرد: ما باید شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنیم که دستگاه درمان مان حتی در زمانی پیک و اوج این بیماری با اضطراب و استرس مواجه نشود.

وی بار دیگر به نشست روز گذشته خود با متخصصان پزشکی اشاره و تاکید کرد: متخصصان اعلام کردند اگر شرایط سختگیرانه‌ای که هم اکنون اعمال شده، یک هفته دیگر ادامه داشته باشد ما مطمئن‌تر خواهیم بود برای این که فعالیت هایمان به خوبی آغاز شود.

رئیس جمهور گفت:​ اینکه فعالیت‌ها آغاز شود به معنی آن نیست که از روز شروع فعالیت تمام پروتکل‌های بهداشتی را کنار بگذاریم.

کرونا سبک زندگی مردم را تغییر داد

روحانی افزود: سبک زندگی جدیدی که ما شروع کرده ایم در اینکه برخی رفتارها مانند دست دادن و قرب و نزدیکی به یکدیگر را کنار گذاشته ایم و یا اینکه برخی اموراتمان را از طریق فضای مجازی انجام می‌دهیم و زندگی مان به سمت یک زندگی الکترونیکی پیش رفته است باید برای مدتی آن را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: تغییر شیوه زندگی شاید فرصتی برای ما فراهم آورد برای اینکه بخشی از زندگی مان را الکترونیکی کنیم و شرایط را تغییر دهیم و این به نفع جامعه ما خواهد بود در اینکه ارتباط مردم با ادارات و خدمات جامعه و حتی مراکز توزیعی که مواد لازم را در اختیار ما قرار می‌دهند روابط مان را تغییر دهیم؛ بنابراین در سبک زندگی ما تغییراتی ایجاد می‌شود که این تغییرات احتمالا باید برای مدتی باقی بماند.

رئیس جمهور گفت: از تمام متخصصان در روز گذشته پرسیدم که آیا اقدامات ما قابل قبول است؟ و خوشبختانه همه متخصصان کار انجام شده را قابل قبول می‌دانند البته توصیه‌هایی نیز ارایه و به بنده توصیه کردند تا زمانی که برای درمان این بیماری راهی پیدا شود باید دولت سرمایه گذاری برای واکسن این ویروس داشته باشد و یا در برخی رشته‌های پزشکی باید تغییراتی ایجاد شود و در برخی رشته‌ها مانند بخش عفونی باید بیشتر سرمایه گذاری شود.

وی افزود: به نظر من متخصصان ما روز گذشته توصیه‌های خوبی به ما داشتند و تمام این توصیه‌ها برای ما قابل قبول است.

عبور از پیک کرونا در برخی استان‌ها

رئیس جمهور گفت: طبق صحبتی که با پزشکان داشته ایم در برخی استان‌ها از پیک کرونا عبور کردیم و در شیب پایین قرار داریم.

وی تصریح کرد کرد: دولت با همه توان خود حامی آن‌ها خواهد بود و نیازها و مایحتاج شان را چه در داخل باشد و چه در خارج باید تامین کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha