جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام یعقوبی

حوزه/ بسته شدن حرم‌های مقدس اهل‌بیت(ع) محمل شبهه‌ای در جامعه شد، مبنی بر اینکه شیعیان که مدعی شفابخشی حضرت رضا(ع) و حضرت معصومه(س) هستند، چگونه در این زمان، حرم‌های آنان را از ترس ابتلا به ویروس کرونا در قرنطینه قرار داده و زیارت را ممنوع اعلام کرده‌اند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، در ایام شیوع کرونا در ایران و سایر کشورهای دنیا، در راستای مقابله با گسترش بیشتر این ویروس، بسیاری از برنامه‌های تجمعی و نیز اماکن تجمع مردم تعطیل شد؛ حرم‌های مقدس اهل‌بیت(ع) و زیارتگاه‌ها هم در همین راستا بسته شدند.

این موضوع محمل شبهه‌ای در جامعه شد مبنی بر اینکه شیعیان که مدعی شفابخشی حضرت رضا(ع) و حضرت معصومه(س) هستند و شفای امراض و مریضان خود را از آنها می‌طلبند، چگونه در این زمان، حرم‌های آنان را از ترس ابتلا به ویروس کرونا در قرنطینه قرار داده و زیارت را ممنوع اعلام کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، به این شبهه پاسخ داد.

وی افزود: این سؤال و شبهه هم درست و هم نادرست است، از این جهت درست است که ما معتقدیم حرم اهل‌بیت(ع) دارالشفا است و کسی که اخلاص دارد اگر به آنجا برود، حاجت خود را می‌گیرد و مشکل او برطرف می‌شود.

ما وقتی می‌گوییم ائمه (ع) شفا می‌دهند معنای آن این نیست که اگر کسی مریض شد نه دکتر برود، نه دارو مصرف کند و نه متخصص او را ببیند و در خانه نشسته و بگوید من به دکتر و دارو اعتقاد ندارم می‌خواهم بروم از امام رضا (ع) شفا بگیریم. معلوم است این کار درستی نیست.حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: شفا گرفتن حتماً نباید با حضور فیزیکی صورت گیرد؛ فرموده‌اند به امامان متوسل بشوید با دعای توسل و نذر و نیاز کردن به اهل‌بیت(ع)؛ بنابراین از راه دور هم می‌شود به اهل‌بیت(ع) ارادت پیدا کرد و از پشت بام خانه هم می‌توان با امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) ارتباط برقرار کرده و توسل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: درست است که حرم‌های اهل‌بیت(ع) دارالشفا است، اما نگفته‌اند که حتماً به این اماکن رفته و شبانه‌روز در آنجا بنشینید تا شفا بگیرید، بلکه از راه دور و نزدیک، از راه نذر و نیاز و نذورات و کارهای خیر هم می‌توان به ائمه(ع) متوسل شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: آن‌ها اقرب الوسایل هستند و خدا هم فرموده وقتی من را صدا می‌زنید وسیله بیابید، نگفته از نظر فیزیکی در کجا باشید، نگفته حتماً در حرم باشید، بلکه فرموده هر جا هستید به اولیای من متوسل شوید من به شما پاسخ خواهم داد؛ زیرا اولیای من واسطه و سبب خیر می‌شوند.

امام‌جمعه بجنورد خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه ما وقتی می‌گوییم ائمه(ع) شفا می‌دهند معنای آن این نیست که اگر کسی مریض شد نه دکتر برود، نه دارو مصرف کند و نه متخصص او را ببیند و در خانه نشسته و بگوید من به دکتر و دارو اعتقاد ندارم می‌خواهم بروم از امام رضا(ع) شفا بگیریم. معلوم است این کار درستی نیست.

وی اظهار کرد: در تاریخ داریم حضرت موسی(ع) مریض شد، عرض کرد : خدایا چه کسی این مریضی را به من داده است؟ خدا فرمود: من، حضرت موسی(ع) گفت: پس من هم نزد طبیب نمی‌روم تا خودت آن را شفا دهی، خداوند فرمود: یا موسی! من هم تو را شفا نمی‌دهم تا پیش طبیب بروی.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: طبیب و دارو اسباب و وسایل هستند، ما نباید اسباب را از بین برده و مستقیم درِ خانه امام رضا(ع) رفته و بگوییم من مریض شده‌ام باید من را شفا بدهی. امام رضا(ع) در جواب من می‌تواند بگوید: ای شیعه من! آیا راه‌های طبیعی را رفتی، نزد طبیب رفته‌ای؟ نسخه گرفته‌ای، دارو مصرف کرده‌ای؟

وی ادامه داد: پس اینکه می‌گوییم حرم اهل‌بیت(ع) دارالشفا است نه اینکه انسان هر مریضی داشته باشد مستقیم به آنجا برود خوب می‌شود، بلکه باید مراحل طبیعی خود را طی کرده و اسباب و مسببات عالم نقش خود را ایفا کنند.

اهل‌بیت (ع) با اجازه و اذن خدا می‌توانند در برخی از موارد توانمندی و اتصال خود به خدا را نشان دهند؛ یعنی کرامت کرده و مریضی را شفا بدهند که تحقق این امر، حضور فیزیکی لازم ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: در روایات داریم که خداوند قرار است هر چیز را از مسیر خود حل کند و سنت‌های عالم هستی استمرار دارد؛ پس بنابراین هیچ منافاتی ندارد که حرم را دارالشفا بدانیم، اما مسیر طبیعی درمان بیماری را هم طی کنیم؛ به این معنا که در ابتدا پیشگیری کنیم مریض نشویم، اگر مریض شدیم به دکتر مراجعه کرده و نسخه دکتر را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: اگر همه این کارها را کردیم و به نتیجه‌ای نرسیدیم یک راه و سبب دیگری هست که آن سبب، فوق اسباب است، البته آن هم در عالم اسباب است که اهل‌بیت(ع) با اجازه و اذن خدا می‌توانند در برخی از موارد توانمندی و اتصال خود به خدا را نشان دهند؛ یعنی کرامت کرده و مریضی را شفا بدهند که تحقق این امر، حضور فیزیکی لازم ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حشینی IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 1
    ولی کربلا رواقش بازه و مشکل ساز نشده .... باز بذارن حرمو هرکی خواست نره!