پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اقتصاد جهانی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

کرونا نفس اقتصاد جهان را گرفت

بانک توسعه آسیا اعلام کرد هزینه همه گیری ویروس کرونا برای اقتصاد جهان ۴.۱تریلیون دلار یا حدود ۵درصد تولید ناخالص داخلی است و بستگی به گسترش این بیماری در سراسر اروپا، آمریکا وسایر اقتصادهای بزرگ دارد.بانک توسعه آسیا اعلام کرد هزینه همه گیری ویروس کرونا برای اقتصاد جهان ۴.۱ تریلیون دلار یا حدود ۵ درصد تولید ناخالص داخلی است و بستگی به گسترش این بیماری در سراسر اروپا، آمریکا و سایر اقتصادهای بزرگ دارد.دوره کوتاه تر محدودیت اقتصادی این آسیب را تا دو تریلیون دلار یا ۲.۳ درصد تولید جهانی پایین می آورد. آسیای در حال توسعه از جمله چین ۳۶ درصد کل هزینه این همه گیری را پرداخت می کند.یاسویوکی ساوادا، اقتصاددان ارشد بانک توسعه آسیا گفت:« هیچ کس نمی تواند بگوید همه گیری ویروس کرونا چقدر گسترده خواهد بود و محدودیت‌های اقتصادی چقدر طول می کشد. احتمال اختلال های مالی شدید و بحران مالی را نمی‌توان نادیده گرفت». بانک توسعه آسیا در ششم مارس اعلام کرده بود شیوع ویروس کرونا ۳۴۷ میلیارد دلار برای اقتصاد دنیا هزینه خواهد داشت و نرخ رشد جهان را ۰.۴ درصد پایین می آورد. از آن زمان، مرکز شیوع ویروس از چین به اروپا و آمریکا منتقل شده و حالا تعداد کل مبتلایان در دنیا از یک میلیون نفر هم گذشته است.تخمین های جدید این بانک تاثیر مستقیم همه‌گیری این ویروس را بر گردشگری، مصرف و سرمایه گذاری در نظر گرفته است. اگر اختلال های مربوط به بخش عرضه تشدید شوند، هزینه این همه گیری افزایش خواهد یافت.بانک توسعه آسیا در گزارش خود پیش بینی رشد اقتصاد را در ۲۰۲۰ برای آسیا تا ۲.۲ درصد نسبت به ۵.۵ درصدی که در سپتامبر سال گذشته پیش بینی کرده بود پایین آورد. این بانک رشد اقتصادی چین را ۲.۳ درصد پیش بینی کرد در حالی که قبلا آن را ۶ درصد اعلام کرده بود.اقتصاد چین در سال گذشته ۶.۱ درصد رشد داشت. طبق گزارش این بانک، تمام مناطق آسیا در سال جاری میلادی رشد ضعیف تری خواهند داشت. به گفته ساوادا، اگر این بیماری طی ۳ تا ۶ ماه مهار شود بهبود اقتصاد جهان سریع تر خواهد بود.

ترامپ دست به دامان دویچه ‌بانک شد

به گزارش اشپیگل آنلاین، روزنامه واشنگتن پست دریافته است که پسران ترامپ یعنی اریک و دونالد (پسر) که گرداننده شرکت او هستند، از فروش یکی از املاک او در واشنگتن صرفنطر کرده‌اند زیرا بازار خرید و فروش مستغلات کاملا راکد است و هیچ خریداری وجود ندارد. از این گذشته در آمریکا نیز همه چیز به رکود کشیده شده و هتل‌ها، ویلاها و استراحتگاه‌های توریستی متعلق به ترامپ مشتری ندارند. اغلب آنها حداکثر ده درصد ظرفیت‌شان پر است.  شرکت ترامپ در زمینه ساخت، سرمایه‌گذاری، دلالی و مدیریت املاک در سراسر جهان فعال است. این شرکت صاحب و اداره‌کننده صدها هتل، زمین گلف، املاک مسکونی، آسمان‌خراش و کازینو در کشورهای گوناگون است. واشنگتن پست نوشته است که شرکت ترامپ و شرکت‌های زیرمجموعه آن هر هفته ۶۸۰ هزار دلار ضرر می‌کنند. تحمل این ضرر برای ترامپ بسیار دشوار است زیرا به او، به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، قاعدتا سالانه ۴۰۰ هزار دلار تعلق می‌گیرد. البته ترامپ زمانی که به ریاست جمهوری رسید به شکل نمادین اعلام کرد که به یک دلار قناعت می‌کند.به گزارش دویچه‌وله، اما اکنون وضع تفاوت کرده و حتی نفوذ سیاسی او نمی‌تواند به پسرانش برای نجات سرمایه او کمک کند. در مذاکراتی که برای تعیین یک بسته کمکی به منظور نجات صاحبان سرمایه در آمریکا صورت گرفت، دموکرات‌ها مانع از آن شدند که این کمک‌ها شامل حال شرکت‌ متعلق به سازمان ترامپ نیز بشود. همین باعث شده که شرکت ترامپ به دویچه بانک روی آورد که با رئیس آن دوستی خانوادگی نیز دارد.  ترامپ از دویچه بانک تقاضای وام کرده و اریک ترامپ برای مستدل کردن تقاضایش چنین وارد صحنه شده است: «این روزها همه باید دست به دست هم دهند و باهم همکاری کنند؛ صاحبخانه و مستاجر، صاحبخانه و بانک. تمام جهان در جنگی مشترک علیه اپیدمی کروناست». اشپیگل آنلاین نوشته که این قابل تصور است که دویچه بانک برای دادن وام به سازمان ترامپ تقاضای اعتبار ویژه‌ای (حاشیه امنیتی مالی ویژه) کرده باشد. خود بانک حاضر نشده است به رسانه‌ها در این باره توضیحی دهد.

ریزش برگ های بورس‌های جهان سرمایه گذاران را وحشت زده کرد

بورس‌های جهان با شیوع ویروس کرونا وحشتناک‌ترین روزهای تاریخ را می‌گذرانند؛ همه‌چیز برای سرمایه‌گذاران از بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ نیز سخت‌تر است. در یک ماه گذشته، بورس‌های جهان ۲۵ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند.خبرگزاری‌ سی‌ان‌ان، شاخصی به نام «ترس و طمع» دارد که احساس سرمایه‌گذاران را در معاملات بورسی نشان می‌دهد. این شاخص که مرتب به روز می‌شود، به یک سوال ساده پاسخ می‌دهد: «چه احساس و هیجانی بازار را هدایت می‌کند؟» هرچه این شاخص به عدد ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد، به معنای بهتر بودن وضعیت اقتصاد و طمع بیشتر سرمایه‌گذاران برای انجام معاملات اقتصادی است. اما هرچه این شاخص به صفر نزدیک‌تر باشد، نشان از آشفتگی شرایط اقتصاد و ترس سرمایه‌گذاران برای انجام معلاملات بورسی دارد. در دو ماه گذشته، بیشتر روزها شاخص ترس‌ و طمع سی‌ان‌ان قرمز بوده است. این شاخص با عدد ۲۲، احساس سرمایه‌گذاران را «ترس شدید» توصیف می‌کند. در یک ماه گذشته، بورس‌های جهانی تریلیون‌ها دلار از ارزش خود را از دست داده‌اند. بر اساس گزارش رویترز، مرکز تحقیقات جهانی «بانک آمریکا» شاخصی به نام شاخص فروش دارد که میزان ارزشمندی وال‌استریت را بررسی می‌کند؛ این شاخص در ماه گذشته، ۵۴.۹ درصد کاهش را نشان می‌داد.در مدت دو ماه فوریه و مارس، بورس آمریکا آسیب‌های بسیار شدیدی دیده است اما حالا که چهار روز از شروع ماه آوریل می‌گذرد، نوسانات شاخص‌های بورسی از پیک شدید ماه گذشته، کاهش یافته است. رویترز می‌نویسد: «اگرچه بازارها هنوز آشفته و دور از سطح بالای خود هستند، اما نشانه‌هایی وجود دارد که احتمال از بین رفتن علت‌های بدترین وضعیت ممکن بازار را نشان می‌دهد. علت‌هایی که باعث کاهش ۳۴ درصدی شاخص S&P۵۰۰ شد.» در ماه گذشته ارزش کل وال‌استریت نسبت به یک ماه پیش، نزدیک به ۳۰ درصد سقوط کرد. فقط تا ۱۲ ماه مارس، بورس آمریکا ۱۱.۵ تریلیون دلار از ارزش خود را از دست داده بود.  در دو روز اخیر نیز انتشار آمارهایی درباره میزان بیکاری فزاینده در آمریکا، بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده است. وزارت کار آمریکا گزارش ماهانه حقوق و دستمزد را منتشر کرد که نشان می‌داد در ماه مارس، ۷۰۱ هزار شغل از بین رفته است. این اداره همچنین گزارش داد که در یک هفته، ۶.۶ میلیون نفر ادعای بیکاری کرده‌ و درخواست بیمه بیکاری داده‌اند.  بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، بورس‌های آسیایی پیش از انتشار این گزارش بسته شدند و هنوز واکنش خود را نشان نداده‌اند. با این وجود، روز جمعه در آخرین روز هفته کاری جهانی، شاخص نیکی ژاپن ۱.۴ درصد سقوط کرد، شاخص‌ هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۴ درصد افزایش یافت و شاخص کامپوزیت شانگهای نیز ۱.۷ درصد افزایش یافت.  با این وجود، تمام شاخص‌های بورسی جهان روزهای سخت و بسیار پرنوسانی را می‌گذرانند. در روز چهارشنبه هفته گذشته، شاخص FTSE۱۰۰ لندن نزدیک به ۴ درصد افت کرد و شاخص‌های اصلی بورس‌های آلمان و فرانسه نیز ۳ درصد از ارزش خود را از دست دادند.بر اساس گزارش بیزینس اینسایدر، در یک ماه گذشته بورس‌های جهان به طور کلی ۲۵ درصد از ارزش خود را از دست دادند. فقط در آخرین هفته ماه فوریه، در زمانی که ویروس کرونا هنوز به وضعیت همه‌گیری نرسیده و در بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا و ایتالیا شیوع پیدا نکرده بود؛ بورس‌های جهان ۶ تریلیون دلار از ارزش خود را از دست دادند. 

نفت جان دوباره گرفت

بهای معاملات نفت برای دومین روز افزایش پیدا کرد و نفت برنت تحت تاثیر امیدواریها به توافق میان تولیدکنندگان جهان برای کاهش عرضه، با بزرگترین رشد هفتگی تاکنون روبرو شد.نفت در واکنش به چشم انداز کاهش عرضه به میزان ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه در روز، با بزرگترین افزایش قیمت یک روزه در تاریخ خود روبرو شد. این بهبود چشمگیر که پس از هفتهها ریزش مداوم روی داد در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا بود که وعده داد عربستان سعودی و روسیه بزودی برای خاتمه دادن به جنگ قیمت نفت، مذاکره خواهند کرد.روند افزایشی قیمتهای نفت ادامه یافت و بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱۳.۹ درصد معادل چهار دلار و ۱۷ سنت افزایش، در ۳۴ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت روز پنج شنبه ۲۱ درصد افزایش قیمت داشت و برای کل هفته ۳۶.۸ درصد افزایش نشان داد که بزرگترین افزایش هفتگی در تاریخ معاملات نفت برنت بود.بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت با ۱۱.۹۳ درصد معادل سه دلار و دو سنت افزایش، در ۲۸ دلار و ۳۴ سنت در هر بشکه بسته شد. شاخص نفت آمریکا برای کل هفته ۳۱.۸ درصد افزایش رقم زد که بزرگترین رشد هفتگی تاکنون بود.اوپک قرار است روز دوشنبه با هماهنگی عربستان سعودی یک دیدار فوق العاده برگزار کند و در این دیدار در خصوص کاهش تولید به میزان حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز که معادل ۱۰ درصد از تقاضای جهانی است، گفت و گو خواهد شد.ترامپ گفته که آمریکا با کاهش تولید خود موافقت نکرده است اما ولادمیر پوتین، همتای روسی خود موافقت کشورش با کاهش تولید را اعلام کرد. با این حال حتی کاهش قابل توجه تولید جهانی هم اشباع عرضه ای که بر اثر نابودی تقاضا در طول شیوع ویروس کرونا روی داده است را جبران نخواهد کرد.فاتح بیرول، مدیر آژانس بین المللی انرژی اظهار کرد: حتی اگر گروه اوپک پلاس تولیدش را به میزان ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهد، ذخایر جهانی نفت ۱۵ میلیون بشکه در روز در سه ماهه دوم امسال رشد می کند.رییس جمهور آمریکا پنج شنبه گذشته اعلام کرد که با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و  ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه صحبت کرده و آنها موافقت کرده اند که تولیدشان را ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.لری کودلاو، مشاور اقتصادی کاخ سفید در آستانه احتمال انعقاد پیمان جدید میان اوپک و متحدانش برای محدودیت عرضه، در مصاحبه با بلومبرگ اظهار کرد که دلیلی نمی بیند مذاکرات رییس جمهور آمریکا با عربستان سعودی و روسیه در خصوص نفت به ثمر ننشیند و ترامپ از صنعت نفت آمریکا حمایت خواهد کرد اما دولت نمی تواند تصمیماتش در خصوص تولید نفت را به شرکتهای آمریکایی دیکته کند.در این بین ایالت آلبرتای کانادا که سومین ذخایر بزرگ نفت جهان را در اختیار دارد، برای مشارکت در پیمان جهانی کاهش تولید نفت اعلام آمادگی کرده است. اما روسیو ناهله، وزیر انرژی مکزیک اعلام کرد شرکت نفتی دولتی پمکس قصد دارد تولیدش را حتی در میادین پرهزینه کاهش دهد.بر اساس گزارش رویترز، گزارش شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شرکتهای انرژی آمریکا به دلیل افت فعالیت اقتصادی و تقاضا برای سوخت در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، شمار دکلهای حفاری نفت را برای سومین هفته متوالی کاهش دادند. شمار دکلهای حفاری نفت در هفته منتهی به سوم آوریل ۶۲ حلقه کاهش یافت که بزرگترین کاهش هفتگی در پنج سال گذشته بود و شمار دکلها به ۵۶۲ حلقه رسید که پایین‌ترین حد از مارس سال ۲۰۱۷ بود. شمار دکلهای حفاری نفت که معیاری برای سنجش تولید آتی است، ۳۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می دهد.

حفر چاه های جدید نفتی به پایان رسید

بابک زنگنه، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی حفاری گفت: از چاه‌های تکمیل‌شده، دو حلقه توسعه‌ای و چهار حلقه تعمیری بوده است. عملیات حفاری این چاه‌ها در برنامه پارسال تعریف و اجرایی شده بود که با تلاش متخصصان و کارکنان سختکوش شرکت، در روزهای آغازین امسال تکمیل شد و برای بهره‌برداری در اختیار شرکت‌های متقاضی قرار گرفت.وی با بیان اینکه در این مدت ۴ هزار و ۸۸۰ متر حفر چاه به‌وسیله دستگاه‌های حفاری این شرکت ثبت شد، اظهار کرد: دو حلقه چاه توسعه‌ای (جدید) با به‌کارگیری دکل‌های سنگین خشکی ۹۳ و ۳۴ فتح در موقعیت میدان‌های نفتی مارون و گچساران حفاری شد. دستگاه‌های حفاری ۵۱، ۸۵، ۷۱ و ۷۵ در ۱۵ روز گذشته تعمیر شدند و عملیات حفاری دو حلقه چاه در میدان نفتی اهواز و دو حلقه در میدان‌های رگ سفید و آغاجاری را با موفقیت تکمیل کردند.وی با بیان اینکه ناوگان این شرکت اکنون ۷۰ دستگاه حفاری خشکی و دریایی ملکی دارد، افزود: با توجه به وسعت و مناطق عملیاتی این شرکت در استان‌های نفت‌خیز کشور، جابه‌جایی ۱۶ دستگاه حفاری در مراحل اجرا قرار دارد.زنگنه با تاکید بر اینکه در راستای تحقق برنامه‌های تولید شرکت ملی نفت ایران کار حفاری چاه‌های نفت و گاز اعم از توسعه‌ای، توصیفی، تعمیری و اکتشافی بدون کوچک‌ترین وقفه و به‌طور شبانه‌روزی استمرار دارد، اظهار کرد: کارکنان عملیاتی این شرکت در قالب طرح اقماری در همه روزهای سال و در هر شرایط اقلیمی در چارچوب ضوابط و دستورالعمل‌های ایمنی، بهداشت و محیط زیست (اچ‌اس‌یی) در حال انجام وظیفه هستند.

روسیه به کاهش نفت چراغ سبز نشان داد

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه ضمن انداختن تقصیر ریزش قیمت‌های نفت به گردن عربستان سعودی، اعلام کرد که کشورش برای کاهش چشمگیر تولید نفت به همراه آمریکا و اوپک آماده است. پوتین در کنفرانس ویدیویی با مقامات دولت و تولیدکنندگان نفت روسیه کاهش تولید حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز معادل ۱۰ درصد از تولید جهانی را پیشنهاد کرد.قیمت‌های نفت در پی شکست مذاکرات اوپک پلاس و امتناع روسیه از پذیرش پیشنهاد اوپک برای کاهش بیشتر تولید نفت در ماه گذشته، به پایینترین حد در ۱۸ سال اخیر سقوط کرده بود. قرار است نشست فوق العاده اوپک دوشنبه هفته جاری برگزار شود.پوتین گفت: متاسفانه شرکای ما از عربستان سعودی با تمدید پیمان محدودیت عرضه فعلی موافقت نکرده و با خروج از این پیمان، تخفیف‌های چشمگیری را برای نفت خود عرضه کردند. این اقدام در شرایطی که تقاضا به شدت کاهش پیدا کرده بود، تاثیر مضاعفی روی کاهش قیمتهای نفت گذاشت و تاثیر آن روی وضعیت بازار همچنان ادامه دارد.رییس جمهور روسیه همچنین گفت: روسیه آماده همکاری با آمریکا است که بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است اما در گروه اوپک پلاس حضور ندارد.پوتین اظهار کرد که مسکو با قیمت نفت ۴۲ دلار در هر بشکه مشکلی ندارد و هر گونه کاهش تولید باید بر اساس سطح تولید سه ماهه اول باشد.بر اساس گزارش رویترز، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه هم اظهار کرد که آمریکا برای کاهش تولید نفت محدودیت‌های قانونی دارد اما این کشور باید انعطاف پذیری نشان دهد.در این بین، رگولاتور انرژی دولتی تگزاس اعلام کرد اگر رییس جمهور آمریکا با تولیدکنندگان بین المللی درخصوص کاهش تولید به توافق برسد، تگزاس با محدودیت تولید نفت موافقت خواهد کرد. رایان سیتون، یکی از سه عضو کمیسیون خط آهن که رگولاتور تولید نفت و گاز در تگزاس است، در مصاحبه ای اظهار کرد: هر گونه کاهش تولید موقتی خواهد بود و نیازی به توافق بلندمدت وجود ندارد.

ورق برای طلا برگشت

قیمت طلا در بازار جهانی که هفته گذشته بیش از هشت درصد افزایش یافته بود، از ابتدای هفته جاری تاکنون ۰.۴ درصد کاهش نشان می دهد. بهای معاملات طلا که سرمایه گذاران منتظر انتشار گزارش ماهانه اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا به منظور ارزیابی تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا بودند، تغییر چندانی نداشت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۶۱۳ دلار و ۳۲ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز پنج شنبه تحت تاثیر آمار افزایش چشمگیر شمار مدعیان بیکاری در آمریکا که نگرانیهای اقتصادی را تشدید و تقاضا برای خرید داراییهای امن را تقویت کرد، ۱.۵ درصد صعود کرده بود. بهای معاملات این بازار از ابتدای هفته جاری تاکنون ۰.۴ درصد کاهش داشته است.در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۶۳۴ دلار و ۷۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته با ۲.۹ درصد افزایش، در ۱۶۳۷ دلار ۷۰ سنت بسته شده بود.ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارزش در شرکت دیلی فارکس اظهار کرد: طلا به دلیل قوی شدن ارزش دلار، نتوانسته است روند افزایشی قدرتمندی ایجاد کند.دلار در معاملات روز جاری تغییر چندانی در برابر ارزهای رقیب نداشت اما روز پنج شنبه به بالاترین حد در یک هفته گذشته صعود کرده بود.سرمایه گذاران منتظر انتشار آمار اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا در مارس هستند که بعدازظهر روز جمعه از سوی وزارت کار اعلام می شود. اقتصاددانان کاهش ۱۰۰ هزار شغل در ماه میلادی گذشته در مقایسه با رشد ۲۷۳ هزار شغل جدید در فوریه را پیش بینی می کنند.طلا در شرایط ابهامات اقتصادی یا سیاسی به سرمایه گذاری جذابی تبدیل می شود و از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون بیش از شش درصد رشد کرده است اما اخیرا ریزش قیمتهای شدیدی را تجربه کرده است زیرا سقوط بازارهای سهام جهان سرمایه گذاران را وادار کرده است برای تهیه نقدینگی، به فروش طلا بپردازند.در این بین شیوع پاندمی ویروس کرونا رشد انفجاری در آمریکا طی می کند و شمار جان باختگان در ایتالیا و اسپانیا افزایش پیدا کرده است. آمار رویترز نشان می دهد که شمار مبتلایان به ویروس کرونا تا روز پنج شنبه به حدود یک میلیون نفر رسید.بر اساس گزارش رویترز، بازارهای سهام آسیایی صعود روز گذشته وال استریت را دنبال کردند که تحت تاثیر افزایش قیمتهای نفت روی داد.در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری یک درصد افزایش پیدا کرد و در ۲۲۳۵ دلار و ۵۰ سنت ایستاد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد کاهش، ۷۲۴ دلار و ۹۸ سنت معامله شد. هر اونس نقره برای تحویل فوری با یک درصد کاهش، به ۱۴ دلار و ۳۹ سنت رسید.

دلار کرکره صرافی های بانکی را بالا برد

بازار ارز پس از تعطیلی دو هفته ای، با افزایش قیمت دلار و یورو اولین فعالیت رسمی در سال جدید را آغاز کرده است. این در حالی است که سال گذشته، در ایام نوروز شاهد فعالیت صرافی های بانکی بودیم، اما امسال هیچگونه برنامه ای برای خدمت رسانی به مردم در ایام نوروز اعلام نشد. بر اساس اعلام نرخ از سوی صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به قیمت 15700 تومان از مردم خریداری می شود و با رشد 900 تومانی نسبت به آخرین روز کاری سال قبل، به نرخ 15800 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها به نرخ 17100 تومان از مردم خریداری می شود و به قیمت 17200 به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به بیست و هشتم اسفندماه سال گذشته، 300 تومان گران تر شده است.

کرونا هواپیماهای جهان را خانه نشین کرد

آمارها نشان می دهد ظرفیت صندلی های سفرهای بین المللی هوایی نسبت به سال گذشته تقریبا ۸۰ درصد کاهش یافته است و نیمی از هواپیماهای جهان در آشیانه ها هستند، این بدان معناست که سال ها زمان می برد تا صنعت هوانوردی از شرایط شیوع ویروس کرونا بهبود یابد.شرکت های حمل و نقل نظیر یونایتد ایرلاینز هلدینگز و ایر نیوزیلند، هشدار داده اند آنها احتمالا با بحران کوچک تری مواجه خواهند بود و نگرانی ها وجود دارد که شرکت های دیگر (از این وضعیت) نجات پیدا نکنند.اولیور پونتی، معاون یک شرکت داده پردازی «فورواردکیز» گفت: «احتمالا زمانی که از همه گیری عبور کنیم، وضعیت به شرایط پر جنب و جوش بازار که در ابتدای سال داشتیم باز نخواهد گشت.وی در بیانیه ای اعلام کرد: «همچنین ممکن است تعدادی از ایرلاین ها ورشکست شوند و تخفیف های غیر اقتصادی برای جذب تقاضا لازم خواهد بود.»«فورواردکیز» اعلام کرد تعداد صندلی های خطوط هوایی بین المللی در هفته های میانه ۳۰ مارس تا ۵ آوریل به ۱۰ میلیون صندلی کاهش یافته که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته ۴۴.۲ میلیون صندلی بوده است.آمارهای OAG، شرکت ارائه دهنده آمارهای مسافرت در جهان نشان می دهد رشد این صنعت در چند سال گذشته از دست رفته است و این وضعیت می تواند تا سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ ادامه یابد مگر اینکه حجم پروازها به سطحی که برای سال ۲۰۲۰ انتظار می رفت، باز گردد.«کریوم»، یک شرکت دیگر که داده های هوانوردی ارائه می دهد، اعلام کرد نیمی از ناوگان هوانوردی در آشیانه هستند.هلانه بکر، تحلیلگر  شرکت «کوئن» در یادداشتی نوشت: «درحالی که بسیاری از این هواپیماها به طور موقت در حالت ذخیره و در آشیانه هستند، بسیاری دیگر هرگز برای خدمات بکار گرفته نخواهند شد... ما معتقدیم که صنعت هوانوردی زمانی که از کرونا عبور کنیم، بسیار متفاوت خواهد بود.»منابع آگاه در بخش تولید و عرضه شرکت های هواپیماسازی می گویند این شرکت‌ها نیز به دنبال کاهش چشمگیر در تولید هواپیماهای پهن پیکر در بحبوحه کاهش تقاضا در جت های بزرگ این صنعت هستند.کونراد کلیفورد، معاون بخش آسیا- اقیانوسیه اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی گفت: «دولت ها باید به ایرلاین ها نقدینگی کافی برای حل این مشکل در این دوره را تضمین بدهند.»وی افزود چنین حمایتی می تواند شامل حمایت مستقیم مالی، سهل کردن دریافت وام و ضمانت های وامی و بازگشت به بازار اوراق بهادار شرکتی باشد.یاسک ساسین، وزیر دارایی های ملی لهستان اعلام کرد ایرلاین ملی این کشور (LOT) در حال کار بر روی طرح نجاتی است که احتمالا به کمک دولتی احتیاج خواهد داشت زیرا ترافیک هوایی به علت شیوع این ویروس به حالت تعلیق درآمده است.واسو راجا، معاون ارشد شبکه راهبردی امریکن ایرلانیز با اشاره به کمبود رزرو پرواز، به رویترز گفت تقاضای داخلی آمریکا نیز در هفته منتهی به ماه می همچنان ضعیف خواهد بود.این خط هوایی ۷۰ تا ۷۵ درصد پروازهای داخلی خود در ماه آوریل را کاهش داده و حدود ۸۰ درصد در ماه می، افت دارد. طی هر دو ماه، پروازهای بین المللی نزدیک به ۹۰ درصد کاهش یافته است.الین چائو، وزیر حمل و نقل آمریکا گفت دولت نباید پروازهای داخلی را در این بحران متوقف کند و این به ایرلاین ها بستگی دارد که تصمیمات تجاری در مورد مقاصد پروازی بگیرد.

فعالیت تجاری اروپا به پایین‌ترین سطح تاریخ رسید

پس از اینکه داده‌ها نشان داد فعالیت‌های تجاری منطقه یورو به پایین‌ترین سطح تاریخ خود رسیده است، سهام اروپا پایین آمد.پی‌ام‌آی (شاخص مدیران خرید) کامپوزیت آی‌اچ‌اس مارکیت برای کل اروپا، از ۵۱.۶ واحد در ماه فوریه به ۲۹.۷ واحد در ماه مارس سقوط کرد، که این پایین‌ترین سطح تاریخ این شاخص در اروپا می‌باشد. این همچنین بزرگترین سقوط یک ماهه این شاخص از زمان ایجاد آن در ۱۹۹۸ تا کنون است.اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند پی‌ام‌آی اروپا این ماه تا ۳۱.۴ واحد سقوط خواهد کرد.عدد پایین‌تر از ۵۰ نشان‌دهنده افت فعالیت‌های اقتصادی در این قاره است.مدیر ارشد آی‌اچ‌اس مارکیت، کریس ویلیامسون، گفت: این داده‌ها تاکید دارند که رشد اقتصادی اروپا در حال حاضر به منفی ۱۰ درصد رسیده است.پس از اعلام این داده‌ها در ابتدای معاملات امروز بازارهای اروپا شاخص سهام پن‌یوروپین استاکس ۶۰۰ اروپا ۰.۷۶ درصد افت کرد.فوتسی میلان ایتالیا بیش از همه و ۱.۶۶ درصد سقوط کرد.کاک فرانسه ۱.۱۷ درصد افت کرد، فوتسی انگلیس ۱.۱۸ درصد سقوط کرد و داکس آلمان ۰.۶۵ درصد پایین آمد.

ائتلاف سعودی به بحران سوخت دامن زد

سخنگوی شرکت نفت دولت نجات ملی یمن از ادامه توقیف چندین کشتی حامل مشتقات نفتی توسط ائتلاف سعودی خبر داد و به این موضوع اعتراض کرد.«امین الشبابی» سخنگوی شرکت نفت دولت نجات ملی یمن اعلام کرد، ائتلاف سعودی علاوه بر توقیف ۱۳ کشتی که حامل ۳۰۰ هزار تن بنزین و دیزل است، یک کشتی حامل مشتقات نفتی دیگر را ۱۴۵ روز است که در توقیف نگه داشته است.وی به شبکه «المسیره» گفت: اگر ائتلاف به تدریج این کشتی‌ها را آزاد می‌کرد ما می‌توانستیم قیمت مشتقات نفتی را کم کنیم.الشبابی ادامه داد، مواد داخل این کشتی‌ها که چندین ماه است در توقیف هستند به قیمت بالا خریداری شده‌اند و کاهش اخیر قیمت نفت فایده‌ای برای این موضوع ندارد.ئتلاف سعودی در حالی اجازه ورود این کشتی‌ها به بندر «الحدیده» را می‌دهد که این کشتی‌ها توسط سازمان ملل تفتیش و اجازه ورود دریافت کرده‌اند.بحران سوخت بر همه جوانب زندگی مردم از مصرف خانگی تا سوخت خودروها و فعالیت بیمارستان‌ها و غیره تأثیر گذاشته است.

جنگ نفتی فروکش کرد

رئیس جمهور روسیه کاهش تولید روزانه ده میلیون بشکه نفت آمریکا و عربستان را برای افزایش قیمت نفت خواستار شد.ولادیمیر پوتین با تاکید بر کاهش سطح تولید نفت در عرصه جهانی گفت: همه این اقدامات باید مشترک انجام شود.پوتین افزود: زمانی که می‌گویم همکاری مشارکتی، همه این واقعیت را درک می‌کنند که کاهش تولید نفت به سطح پیش از آغاز بحران، مطرح است. رئیس جمهور روسیه بر آمادگی کشورش برای همکاری با تولیدکنندگان نفت و ایجاد تعادل در بازار جهانی تاکید کرد و گفت: یکی از علل سقوط بهای نفت، خروج عربستان از توافق اوپک پلاس، افزایش تولید این کشور و اعلام آمادگی برای تخفیف بهای نفت است.توافق نفتی میان اوپک و روسیه برای کاهش تولید یک و نیم میلیون بشکه نفت از روز چهارشنبه سیزدهم فروردین، پس از سه سال پایان یافت.منابع آگاه در وین اعلام کردند: اعضای اوپک و غیر اوپک به علت سقوط بهای نفت تصمیم دارند دوشنبه از طریق ویدئو کنفرانس گفتگو کنند. هنوز مشخص نیست چه کشورهایی در این کنفرانس ویدیویی شرکت می‌کنند. عواقب بحران کرونا و ثبات در بازار نفت از مهمترین محور این نشست ویدئویی اعلام شده است.

کرونا ظلم کاپیتالیسم را برملا کرد

حسن سبحانی در یادداشتی در صفحه شخصی خود  به ظالمانه بودن نظام سرمایه‌داری و اثبات آن در دوران شیوع کرونا اشاره کرد و نوشت: تأکید بیش از سی‌ساله من بر ظالمانه بودن نظام اقتصادی سرمایه‌داری که مبتنی بر بهره است و انکار مقامات اقتصادی و سیاسی کشور از طریق اتخاذ رویه سکوت در قبال آن، این روزها که فضای اقتصادی جهان متأثر از شیوع ویروس، به تعطیلی و رکود تهدید و یا عملاً زمین‌گیر شده، یک بار دیگر موضوعیت یادآوری یافته است.وی ادامه داد: آنچه ما می‌گوییم این است که تا زمانی که صاحب پول ریسک سود و یا زیان مشارکت پولش را در تولید کالا و یا خدمت نپذیرد و تحت هر شرایطی، حتی اگر شرایط مبنی بر لزوم تعطیلی تولید و یا توقف فعالیت بانک‌های به‌اصطلاح تجهیزکننده پول باشد، با اطمینان بهره پول و بهره بهره پول و… خود را دریافت کند و همزمان و در کنار وی بدنه کارگری و نیروی انسانی، در معرض ریسک بیکاری موقت یا دائمی باشد، بساط این نظام استثماری برچیده نمی‌شود.عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد، قرائن حاکی از آن است که گویا ادامه چگونگی سیاستگذاری در نظام پولی کشور و رویکرد اقتصادی مبتنی بر حفظ بهره و نرخ آن که جسورانه آن را نرخ سود نامیده‌اند، علی‌رغم رکود و کاهش نسبی فعالیت‌های حتی متکی بر تقاضا برای پول، به‌قوت خویش باقی است و صاحبان پول، علی‌رغم شرایط حادث‌شده همچنان از طریق نظام بانکی بهره پول خود را دریافت خواهند کرد و این در حالی است که حتی در کشورهای سرمایه‌داری پیشرفته که نرخ بهره به‌دلیل تعادل بازارها، در اقتصادهای‌شان بسیار کم است با درک شرایط اقتصادی حادث‌شده، همان نرخ‌های کم نیز، مشمول تغییراتی شده است.به‌گفته این اقتصاددان، نکته قابل تأمل این است که اقتصاد ایران، نگرانی صاحبان پول از دریافت بهره پول‌هایشان و یا کاهش نرخ‌های معمول آنها را، در حصار امن ذهنیت مقامات اقتصادی مبنی بر لزوم حفظ نرخ، حتی در شرایط نامناسب فعلی، بلاموضوع کرده است و این در حالی است که نیروی کار و میلیون‌ها انسان عمدتاً بیکار و بی‌پول به‌اصطلاح «گنجشگ‌روزی»، حداقل باید در شرایط این روزها تحقیر قهری ناشی از حمایت‌های اجتماعی را (که امر لازمی هم هست) تحمل کنند تا امکان گذران روزمره زندگی و تأمین هزینه‌ها را داشته باشند.سبحانی در خاتمه تأکید کرد: باید روابط ظالمانه موجود بین نیروی کار و صاحب سرمایه پولی به هم بریزد و قید سهیم بودن صاحب پول در سود و زیان سرمایه‌گذاری (و نه وام بانکی) اجرایی شود تا هم نیروی کار قدر ببیند و استثمار تلاش و خلاقیت یدی و دماغی او خاتمه یابد و هم در عین حال صاحب سرمایه (و نه پول)، متناسب با سود و زیان حاصله و نه بهره خنثی به شرایط، مورد بی‌مهری قرار نگیرد.

شیب نزولی وال استریت تند تر شد

آمارهای وزارت کار آمریکا حاکی از آن است که طی ماه گذشته و حتی پیش از بالا گرفتن روند شیوع ویروس کرونا 701 هزار فرصت شغلی در سراسر آمریکا از دست رفته‌اند.این مسئله باعث شده است که کارشناسان اعلام کنند که بدون شک اقتصاد آمریکا وارد رکود شده است.شیوع ویروس کرونا باعث شده است که میلیاردها نفر در سراسر جهان خانه نشین شده و بخش‌های مختلف اقتصادی را به سمت فروپاشی سوق داده است.این اقدامات باعث شده است تا بسیاری از شرکت‌ها به اخراج کارکنان و اجرای برخی سیاست‌ها برای تامین نقدینگی روی بیاورند.از اواسط ماه فوریه تا کنون شاخص S&P500 27 درصد از ارزش خود را از دست داده و 7 هزار میلیارد دلار از ارزش بازار آن از دست رفته است. کارشناسان اقتصادی و برخی موسسات بزرگ مالی در آمریکا هم پیش‌بینی کردند که تولید ناخالص داخلی در آمریکا به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت. به گونه‌ای که مؤسسه بانکی مورگان استنلی پیش‌بینی کرده است تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه دوم امسال 38 درصد کاهش یابد. در معاملات روز گذشته شاخص داوجونز 1.71درصد، و شاخص S&P500، بورس وال استریت 1.72 درصد از ارزش خود را از دست داد و شاخص نزدک نیز 1.8 درصد منفی شد.

ترازوی تجاری ایران با اوراسیا سنگین تر شد

سیدروح اله لطیفی سخنگوی گمرک ایران اظهار داشت: طی پنج ماه گذشته و به عبارت بهتر از تاریخ پنجم آبان سال 98 تا 6 فروردین ماه سال جاری، میزان تجارت خارجی ایران و اوراسیا به یک میلیارد و489 میلیون و232 هزار و265 دلار رسیده است.از این مقدار 67 درصد سهم واردات و 33 درصد نیز سهم صادرات بوده است.وی افزود: سرجمع صادرات ایران به اوراسیا از حیث وزنی یک میلیون و159 هزار و 479 تن و ارزش این مقدار نیز برابر است با 489 میلیون و 931 هزار و 955 دلار.همچنین سرجمع واردات کشور از اوراسیا از حیث وزنی دو میلیون و 958 هزار و 128 تن بوده است که ارزش این حجم کالا 999 میلیون و300 هزار و 310 دلار است.لطیفی در مورد میزان صادرات و واردات کالاها براساس توافقنامه فی مابین توضیح داد : با توجه به توافقنامه تجاری ایران و اوراسیا در آبان ماه سال 98 ونیز اقدامات صورت گرفته برای اجرایی شدن تعرفه های ترجیحی، حجم صادرات ترجیحی کشور به مجموعه اوراسیا به مقدار 123هزار و 960 تن و به ارزش 136میلیون و260 هزار و 229 دلار است. ضمن آنکه حجم واردات کشور در این مدت زمان به مقدار دو میلیون و381 هزار و 859 و به ارزش 749 میلیون و816 هزار و 205 دلار است.سخنگوی گمرک در باره مقاصد عمده صادراتی به اوراسیا گفت: بزرگترین مقصد صادرات ایران به اوراسیا ، کشور فدراسیون روسیه با حجم بیش از 481 هزار و668 تن وبه ارزش 248 میلیون و555 هزار و102 دلار که این میزان بیش از 50 درصد از کل ارزش صادرات ایران به اوراسیا را شامل می شود . پس از روسیه، ارمنستان با بیش از 24.6 درصد و قزاقستان با 16 درصد بیشترین صادرات ایران به مجموعه اوراسیا محسوب می‌شود.لطیفی در باره مبدا نخست واردات از اوراسیا گفت: بیشترین واردات کالا از کشور فدراسیون روسیه بوده است . حجم واردات کشور از روسیه در پنج ماهه اخیر از حیث وزنی بیش از دومیلیون و7 هزار و 981 تن وبه ارزش 713 میلیون و706 هزار و 799 دلار است که این میزان بیش از 71.4 درصد کل واردات ایران از کشورهای اوراسیا را شامل می شود . پس از روسیه، کشورهای قزاقستان با 24.9 درصد و بلاروس با 2.3 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.دبیرشورای اطلاع رسانی گمرک در مورد کالاهای صادراتی کشورمان به اوراسیا توضیح داد: کالاهای اصلی صادراتی ایران به اوراسیا شامل سیب تازه، پسته تازه و خشک، گاز طبیعی مایع شده، کیوی تازه ، خیار و خیار شور است، همچنین کالاهای ترجیحی صادراتی ایران به این کشورها شامل کیوی تازه، پسته تازه وبا پوست، انگور خشک شده، کاهو ،گل کلم و کلم بروکلی است.وی در مورد کالاهای وارداتی از اوراسیا گفت: کالاهای اصلی وارداتی از اوراسیا شامل ، جو به استثنای بذر، ذرت دامی، روغن دانه آفتاب گردان و گوشت و شقه بره است . ضمن آنکه کالاهای ترجیحی وارداتی ایران شامل جو، ذرت دامی، روغن آفتابگردان، گوشت و لاشه بره و کاغذ روزنامه است.لطیفی تصریح کرد: در میان 20 قلم اصلی صادرات ترجیحی ایران به اوراسیا ، به ترتیب پسته بیش از 46 درصد، کیوی با 27 درصد و انگور خشک با 10 درصد بیشترین سهم صادراتی را شامل شده است .همچنین در بیست قلم نخست واردات ترجیحی کشور از مجموعه کشورهای اوراسیا ، به ترتیب جو 45 درصد، ذرت دامی با 26 درصد و روغن دانه آفتابگردان با 17 درصد سهم اصلی واردات ترجیحی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.پنج کشور فدراسیون روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان شرکای اقتصادی و تجاری ایران با اوراسیا هستند.

ترامپ به ماسک ایست داد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، با استناد به قانون تولیدات دفاعی، با صدور فرمانی به دولت این کشور دستور داد تا صادرات ماسک‌های N95 و دیگر تجهیزات حفاظتی پزشکی که در مبارزه با شیوع ویروس کرونا مورد نیاز هستند را ممنوع کرد.وی طی بیانیه‌ای گفت: اجرای این دستور یکی دیگر از قدم‌های دولت آمریکا برای جلوگیری از احتکار، افزایش قیمت و سودجویی از طریق جلوگیری از صادرات است.

نرخ بیکاری زمستان ۹۸ اعلام شد

مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در زمستان سال ١٣٩٨ را منتشر کرد. بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ١٠.٦ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) طی چهار هفته منتهی به هفته مرجع آمارگیری بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال پیش از آن (١٣٩٧) ١.٧ درصد کاهش یافته است.در هر فصل براساس استانداردهای مربوطه و طرح فنی آمارگیری نیروی­ کار، اطلاعات وضع فعالیت افراد در هفته دوم تقویمی کامل و هفته پس از آن در ماه میانی هر فصل جمع آوری می­‌شود؛ از این رو  اطلاعات فصل زمستان طرح بیکاری مربوط به ١٢ تا ٢٥ بهمن ماه ١٣٩٨ بوده که متأثر از شرایط شیوع بیماری کرونا در کشور نبوده است.در زمستان ١٣٩٨ به میزان ٤٢.٤ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٣٩٧) ١.١ درصد کاهش داشته است.جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ٤٣٥ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥٢ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در زمستان ١٣٩٨، بخش خدمات با ٥٢.٧  درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی، بخش‌های صنعت با ٣١.٧ درصد و کشاورزی با ١٥.٦ درصد قرار دارند.نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢٥.٧ درصد از فعالان این گروه سنی در زمستان ١٣٩٨ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٣٩٧) ٢.٤ درصد کاهش یافته است. بررسی نرخ بیکاری گروه سنی  ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در زمستان پارسال ١٧.٨ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به زمستان ١٣٩٧، به میزان ١.٦ درصد کاهش یافته است.بررسی سهم اشتغال ناقص جمعیت ١٥ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که در زمستان سال گذشته ١٠.٤ درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و نظایر آن) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٥.٣ درصد از شاغلین ١٥ ساله و بیش‌تر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

چین بسته‌ بزرگ ضد کرونا را تصویب کرد

چین ۵۶ میلیارد دلار به حمایت از کسب و کارها در برابر کرونا اختصاص داد بانک مرکزی چین بار دیگر با کاهش ذخیره بین بانکی به بانک‌های این کشور اجازه داد میزان وام‌دهی خود را افزایش دهند. انتظار می‌رود این تصمیم به معنای آزادسازی ۴۰۰ میلیارد یوان ( ۵۶.۳۸ میلیارد دلار) نقدینگی باشد که در اختیار کسب‌وکارهای کوچک و متوسط قرار خواهد گرفت. این گام، تازه‌ترین اقدام سیاستگذار چینی برای جلوگیری از ثبت رشد منفی در اقتصادی است که آخرین بار ۳۰ سال پیش کوچک شده بود.یان سه، کارشناس ارشد مسایل اقتصادی در موسسه فاندر سکیوریتیز گفت: بلایی که سر اقتصاد جهانی آمد، تاثیر خیلی بزرگی روی اقتصاد چین خواهد داشت و حالا لازم است سیاست اقتصادی چین انبساطی‌تر و منعطف‌تر باشد.انتظار می‌رفت روند بازگشایی کارخانجات در چین خیلی زود آغاز شود اما اکنون مشخص شده است که بسیاری از کسب‌وکارها کماکان نمی‌توانند به روال عادی خود بازگردند و اکنون ریسک بیکار شدن میلیون‌ها چینی میتواند باعث ایجاد سونامی جدیدی در اقتصاد این کشور  شود. بانک‌های چینی تاکنون در چندین مرحله حدود هفت تریلیون یوان ( ۹۸۹ میلیارد دلار) وام در اختیار کسب‌وکارهای این کشور قرار دادهاند. از زمان کاهش سرعت رشد شیوع کرونا تاکنون بانک مرکزی چین از ابزارهای متعددی برای تقویت رشد اقتصادی این کشور رونمایی کرده است. از سوی دیگر در سوییس دولت این کشور اعلام کرد که اعتبار بسته حمایتی خود از کسبوکارها را به ۴۰ میلیارد فرانک ( ۴۱ میلیارد دلار) افزایش داده است. تاکنون بیش از ۴۸۴ شهروند سوییسی بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست دادهاند. بانک‌های یو بی اس و کردیت سوییس قرار است به عنوان عامل اجرای این بسته، وام‌های با نرخ سود صفر درصد یا بسیار کم بهره تا سقف ۵۰۰ هزار فرانک را در اختیار شرکت‌های آسیب دیده این کشور قرار دهند. با این حال دولت با اجرای نظارت دقیق و راستایی آزمایی تقاضاهای دریافت وام هشدار داده است که با سودجویان به شدت برخورد خواهد کرد.

جدال لفظی دو غول نفتی بالا گرفت

وزیر انرژی عربستان سعودی روز شنبه اظهارات روسیه مبنی بر این که ریاض ماه گذشته از پیمان کاهش تولید اوپک پلاس خارج شد را رد کرد.شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی به اظهارات روز جمعه همتای سعودی خود واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیر انرژی روسیه نخستین کسی بود که به رسانه ها اعلام کرد تمامی کشورهای مشارکت کننده در پیمان محدودیت عرضه اوپک پلاس از اول آوریل از تمامی تعهداتشان آزاد خواهند شد و باعث شد کشورها برای جبران کاهش قیمتها و سودشان، به افزایش تولید اقدام کنند.شاهزاده فصیل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی هم اوایل روز شنبه به اظهارات منتسب به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه مبنی بر این که خروج عربستان سعودی از توافق اوپک پلاس اقدام درستی نبود واکنش نشان داد و گفت این روسیه بوده که از این پیمان خارج شده است.بر اساس گزارش رویترز، وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین خاطرنشان کرد که موضع ریاض در خصوص تولید نفت شیل روشن است و این صنعت بخش مهمی از منابع انرژی است.این جدال لفظی در حالی صورت می گیرد که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از ایده تلاشهای جهانی برای کاهش تولید ۱۰ میلیون بشکه در روز نفت از سطح تولید سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ و مهار ریزش قیمتهای نفت استقبال کرده است.در پی فشارهای ترامپ برای متوقف شدن جنگ قیمت میان عربستان سعودی و روسیه، گروه اوپک پلاس قرار است روز دوشنبه نشست فوق العاده ای از طریق وبینار برگزار کند تا اعضای گروه درباره کاهش تولید مذاکره کنند. توافق قبلی اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان برای محدودیت عرضه به میزان ۱.۷ میلیون بشکه در روز که برای حمایت از قیمتها به اجرا درآمده بود، در ۳۱ مارس به پایان رسید و برنامه اعضای این گروه برای افزایش قابل توجه تولید با وجود افت تقاضای ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث شد شاخص قیمت جهانی نفت برنت تا مرز ۲۲ دلار در هر بشکه سقوط کند که پایینترین حد از سال ۲۰۰۲ بود.

فهرست جدید ممنوعه های صادراتی اعلام شد

گمرک ایران فهرست جدیدی از اقلام جدید ممنوعه صادراتی را برای مقابله با کرونا به گمرکات سراسر کشور اعلام کرد.گمرک ایران با انتشار فهرستی، جدیدترین اقلام مشمول ممنوعیت صادرات از جمله تجهیزات پزشکی را برای مقابله با ویروس کرونا اعلام کرد.  این اقلام جدیدترین فهرستی است که از سوی سازمان غذا و دارو به گمرک جهت اجرا تا اطلاع ثانوی ابلاغ شده است.  به گزارش ایرنا، پس از شیوع کرونا در کشورهای جهان بسیاری از کشورها از جمله ایران صادرات مورد نیاز برای مقابله با این ویروس را ممنوع اعلام کردند. 

بانگ اقساط کسر شده را به مشتریان برگرداند

وزیر ارتباطات اعلام کرد نزدیک به ۱۷ هزار فقره قسط که از حساب مشتریان پست‌بانک کسر شده بود، به حساب آنها باز می‌گردد.«محمدجواد آذری جهرمی» افزود: شکایت‌هایی برای کسر اقساط وام پست بانک در شرایط کرونا دریافت کردم. شکایات بررسی شد و متاسفانه درست بود.وی افزود: متاسفانه مجموعا ۱۶ هزار و ۹۱۹ فقره قسط به صورت اتوماتیک از حساب وام گیرندگان برداشته شده بود، خواستم همه این اقساط تا پایان هفته بازگشت داده شود.

 مجلس طرح خودکفایی را به بحث گذاشت

ششمین جلسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی، صبح روز۱۶فروردین ماه با طرح خودکفایی استان ها در تولید کالاهای اساسی با حضور نمایندگان عضو این کمیسیون، معاونان وزارتخانه های صمت، اقتصاد و جهاد کشاورزی برگزار شد.به گزارش اداره اخبار و رسانه های گروهی مجلس، در این جلسه که با استفاده از فناوری دیجیتالی دو سویه برگزار شد، نمایندگان این وزارتخانه‌ها برنامه‌های خود را در مورد راهکارهای تحقق جهش تولید و کاهش آثار و تبعات اقتصادی کرونا ارائه دادند.چگونگی افزایش صادرات، کنترل واردات با توجه به کاهش درآمدهای نفتی، نحوه اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور که کاهش یک میلیارد دلاری ارز اختصاص یافته به صادرات را در سال ۹۸ در پی داشت از دیگر موضوعات مطرح جلسه امروز کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی بود.بر اساس این گزارش، در ششمین جلسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در سال ۹۹، وزارت جهاد کشاورزی گزارشی از کاهش واردات، افزایش تولید داخل و صادرات محصولات کشاورزی و همچنین طرح‌های افزایش بهره‌وری مانند طرح‌های اجرا شده در استان های خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان را که بخشی از آن به بهره‌وری رسیده است، برای نمایندگان مجلس تشریح شد.پیش بینی میزان تولید امسال گندم  تا ۱۳ میلیون تُن که به معنای خودکفایی در این کالای اساسی است و نیز اجرای طرح‌های خودکفایی در شکر، روغن، چای و سایر مواد اولیه مورد نیاز بخش کشاورزی از دیگر موضوعات مورد بحث نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان وزارتخانه های صمت، اقتصاد و جهاد کشاورزی در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی بود.در این جلسه همچنین، الگوهای موثر برای توزیع بهینه بسته های حمایتی در بین بیکارشدگان کرونا، کارگران روزمزد و افراد شاغل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha