شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام علی مصلحی

حوزه/ هنوز جامعه به آمادگی نرسیده که از رهبرش اطاعت محض و بدون چون و چرا داشته باشد، چرا که به خوبی نسبت به رهبرش و... شناخت پیدا نکرده است نمونه این مسئله در بحث ولایت فقیه مطرح است.

حجت الاسلام والمسلمین علی مصلحی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به موضوع انتظار و  غیبت حضرت ولیعصر(عج) شبهاتی که در این رابطه مطرح شده در پاسخ به این سوال که چرا حضرت ظهور نمی کند، گفت: این مسئله طبیعی است، چرا که در این رابطه حکمت الهی وجود دارد و عقل ما قادر به درک و فهم حکمت الهی که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و اراده خدای متعال به چه چیزی تعلق می گیرد، نیست.

این کارشناس مهدوی در پاسخ به این سوال که بعضی افراد حوادث دنیا را مانند  داعش به خروج سفیانی و ... تطبیق و ارتباط می دهند، اظهار داشت: اصل تطبیق امری اشتباه است و مهم در این موارد، آمادگی قبل از ظهور است، اما مردم به جای این که برای ظهور آماده و شرایط آن را مهیا کنند، بیشتر دنبال علائم ظهور می باشند.

وی بیان داشت: همانطور که حدوث هر انقلابی نیازمند عواملی مانند رهبر، مردم، یاران خاص و حمایت مردم دارد، نظیر انقلابی که در کشور ما به وجود آمده است. انقلابی که در ایران شکل گرفت همه عوامل همچون امام راحل به عنوان رهبر، مردم، یارسازی و حمایت در آن بود.

حجت الاسلام والمسلمین مصلحی گفت: در بحث ظهور نیز همین موارد لازم است، رهبر جامعه حضرت ولیعصر(عج) می باشد که در روایات هر دو مذهب شیعه و سنی مطرح شده، این چنین جامعه ای نیازمند به پرورش و تربیت یاران خاص، اقبال عمومی و حمایت مردم است که هنوز محقق نشده است.

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: باید مردم دنیا از حکومت ها خسته و درمانده شوند تا شاهد اقبال عمومی باشیم. امید مردم نباید به غرب و اروپا باشد. در همین بیماری کرونا حتی غربی ها درمانده شدند و مسائلی مانند این. به هر حال باید سعی کرد یاران خاص تربیت و پرورش یابند، ذهنها برای ظهور آماده و مردم هم مهیای پذیرش حضرت باشند.

این کارشناس مسائل مهدوی اضافه کرد: هنوز این پازل ها اتفاق نیفتاده، هنوز اقبال عمومی مردم حادث نشده است تا خدا بخواهد آن منجی را بفرستد. آماده کردن و مهیا کردن جامعه بدست خود مرد است. در کتاب مکیال المکارم شرایط ظهور اشاره شده است. اولین شرط، معرفت نسبت به آن حضرت است. مردم هنوز امام شان را نشناخته اند، وقتی معرفت نباشد، به دنبال ش اطاعت محض و بی چون و چرا نمی آید.

وی افزود: هنوز جامعه به این آمادگی نرسیده که از رهبرش اطاعت محض و بدون چون و چرا داشته باشد، چرا که به خوبی نسبت به رهبرش و... شناخت پیدا نکرده است. نمونه این مسئله در بحث ولایت فقیه مطرح است.

حجت الاسلام والمسلمین مصلحی گفت: امام رضا(ع) می فرمایند «لا یکون المومن مومناً حتی یکون فیه ‏ثلاث خصال، سنه من ربه و سنه من نبیه و سنه من ولیه»: مومن، مومن نیست مگر اینکه سه خصلت در او باشد: یک خصلت از پروردگارش، یک خصلت از پیامبرش و یک خصلت از امامش.». معرفت مهم است. باید کاری کرد همه امور به امام زمان(عج) ختم شود. نباید در بروز حوادث چشم به بیرون از مرزها و امریکایی ها داشت، این یعنی هنوز نسبت به امام خود به معرفت نرسیده ایم.

این کارشناس مسائل مهدوی افزود: لازم است معرفت به جایی برسد که هر چه امام بیان کرد، فرد رازی باشد این یعنی همان تسلیم محض. این مسئله را شیعه و سنی هر دو نقل کردند.

313/40 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha