پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
امام زمان عج

حوزه/ برای درک هرچه بهتر از پناهگاه بودن شهر قم در بروز فتنه های اعتقادی؛ باید به خصوصیت دفع بلا از شهر قم به دلیل وجود عالمان و اندیشمندان دینی در این شهر توجه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین امیرمحسن عرفان، عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به شبهه منتشر شده در فضای مجازی از سوی بدخواهان علیه قم و حوزه علمیه گفت: « امام صادق علیه السلام در روایتی پیرامون جایگاه آخرالزمانی شهر مقدس قم فرمودند: « إذا عمّت البلدان الفتن فعلیکم بقم وحوالیها ونواحیها، فإنّ البلاء مدفوع عنها»؛ هنگامی که فتنه همه‌ شهرها را فراگیرد به شهر قم و اطراف آن پناه ببرید که بلا از آنجا دفع شده است».

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: کج اندیش برای تخریب ذهنیت جامعه نسبت به این روایات و حوزه های علمیه شیوع ویروس کرونا در این شهر را مخالف این روایات می دانند، در این رابطه و به عنوان پاسخ باید بگویم، احادیثی که پیرامون جایگاه آخرالزمانی شهر قم نقل شده است بر فرض صحت سند که در جای خود باید بحث شود، ناظر به «بُعد معنوی» این شهر است. بنابراین قم نیز مانند سایر شهرها  در معرض بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله است و از این رو سفارش معصومین علیه السلام به توجه و یا سکونت در شهر قم و اطراف آن برای محفوظ ماندن از فتنه ‌هایی است که به ایمان انسان آسیب می‌زند. قابل توجه اینکه حتی مسجدالحرام که به عنوان خانه امن الهی در قرآن معرفی شده است، بارها دچار ابتلائات شدید مثل سیل و ویرانی و آتش سوزی و ... گردیده است. بنابراین؛ مقصود از امن بودن مسجد الحرام و حرم اهل‌بیت علیهم السلام عبارت از امنیت معنوی است نه امنیت مادی و جسمی.

وی اظهار داشت: برای درک هرچه بهتر از پناهگاه بودن شهر قم در بروز فتنه های اعتقادی؛ باید به خصوصیت دفع بلا از شهر قم به دلیل وجود عالمان و اندیشمندان دینی در این شهر توجه کرد؛ بر این اساس می ‌توان نتیجه گرفت فروکاستن نقش شهر قم در دفع بلا به موضوعاتی مانند بیماری یا بلاهای آسمانی و طبیعی کاملا غرض ‌ورزانه و غیر علمی است. چنانکه در روایتی از امام صادق علیه السلام به مرکزیت قم در علم و دانش اشاره شده است: «ستخلو کوفه من المؤمنین و یازر عنها العلم کما تازر الحیه فی حجرها، ثم یظهر العلم ببلده یقال لها قم و یصیر معدنا للعلم و الفضل؛ به زودی کوفه از مؤمنان خالی می‌گردد، و علم از آن همچون ماری که در لانه ‌اش جمع می‌شود، جمع و برچیده می‌گردد و سپس در شهری که آن را «قم» می‌گویند آشکار می‌شود و آنجا مرکز علم و فضیلت خواهد شد». این سنخ از روایات پیرامون شهر قم یک نوع پیش بینی بوده از این که این شهر به کانون عالمان شیعی تبدیل خواهد شد که در هنگامه ظهور فتنه ها و شبهه ها باید به این شهر پناه برد.

حجت الاسلام و المسلمین عرفان گفت: آموزه های بی بدیل شیعه در برهه ‌ها و صحنه‌ های گوناگون عرصه داری می‌کنند و نور می ‌پراکنند و با مبانی قوی و روشنایی بخش خود در هر ساحتی، حرف اول را می ‌زنند و پیروانی از جان گذشته  پیرامون خود گرد می ‌آورند. این رستاخیز بزرگ، هیچ ‌گاه، خوشایند ذهن ها، فکرها و انسان‌ های آلوده و دستان پلید و قدرت‌ های تباهی آفرین نبود؛ از این روی، همیشه بر آن بودند که یا آن را تحریف کنند و از داخل بپوسانند و از پویایی و رستاخیزآفرینی بازدارند و یا نابودش کنند و تمام نشانه ‌های آن را از صحنه روزگار بزدایند.

در این زمینه باید دست بوس عالمان مصلح و پیران روشن ضمیر خیرخواه و دین آشنایی در شهر قم  باشیم که طی سالیان گذشته در روزگار سیطره ی منازعات و عصبیت های کور اندیشه ای  به مبارزه با ناراستی ها و کجی ها پرداختند. 

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha