جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام زمان

حوزه/ آیا حضرت صاحب الامر علیه السلام همسر دارند و صاحب عائله و فرزند می باشند؟ اگر دارند کجا اقامت دارند و آیا آنها شناخته شده اند یا بطور ناشناس زندگی می کنند وکسی آنها را نمی شناسد؟

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی در کتاب «پاسخ به ده پرسش» به سؤالی پیرامون زندگانی شخصی حضرت مهدی(عج) پاسخ دادند که به مناسبت فرارسیدن نیمه شعبان،  پرسش و پاسخ معظم له تقدیم نگاه شما مهدی یاوران می شود.

سؤال:

آیا حضرت صاحب الامر علیه السلام همسر دارند و صاحب عائله و فرزند می باشند؟ اگر دارند کجا اقامت دارند و آیا آنها شناخته شده اند یا بطور ناشناس زندگی می کنند وکسی آنها را نمی شناسد؟

جواب:

باید متذکر بود که جواب این پرسش، در هاله قدس غیبت امام علیه السلام قرار دارد وخفاء امر امام علیه السلام که یکی از نشانه ها وخصایص آن حضرت است، در پاسخ این سؤال نیز اثر می گذارد، لذا بطور تحقیق و یقین نمی توان به آن پاسخ داد، چون در این زمینه احادیث و روایات اطمینان بخشی در دست نداریم، یا اینکه به نظر حقیر نرسیده است؛ واگر در عصر ائمه: ودر وقت صدور سایر روایات، اینگونه پرسش ها مطرح شده باشد، شاید بعضی از روات احادیث، برای اینکه در جوهر مطلب دخالت نداشته اند، به حفظ وضبط احادیث آن همّت نگماشته اند.

بعضی از روایاتی هم که در دسترس است با چشم پوشی از وضع سند و متون آنها، یا از جهت اختلاف نسخه یا غرابت متن، ضعف دارند.

مانند روایت شیخ الطائفه (شیخ طوسی) در کتاب (غیبت) از (مفضّل بن عمر) از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده که اگر چه این جمله آن: (لا یطلع علی موضعه أحد من ولده ولا غیره (۱) بر مکان ایشان هیچ کس، حتی فرزندی از فرزندانش اطلاع ندارد). که با قطع نظر از مناقشه بعضی در آن، بر وجود فرزند برای آن حضرت دلالت دارد. اما (غیبت نعمانی) این جمله را چنین روایت کرده است: (لا یطلع علی موضعه أحد من ولی ولا غیره (۲) از مکان ایشان هیچ کس حتی دوستدارانشان نیز خبر ندارند).

با وجود این اختلاف، استناد به نقل (غیبت شیخ) اطمینان بخش نیست؛ بلکه نقل (غیبت نعمانی) از برخی جهات، مانند علوّ سند ولفظ حدیث، معتبرتر به نظر می رسد.

بعضی از روایات، مثل خبر (کمال الدین انباری) وخبر (زین الدین مازندرانی) از جهت غرابت وضعف ظاهری که در متن آنها است، قابل استناد نمی باشند.

وبعضی دیگر، همچون فقرات برخی از (ادعیه وزیارات) نیز صراحت ندارند؛ وقابل حمل بر عصر ظهور می باشند. علاوه بر این، با فرض قبول دلالت، متعرض خصوصیات وتفصیلات نبوده، فقط بطور اجمال، اصل متزوج بودن وفرزند داشتن آن حضرت را بیان می کنند.

و خلاصه سخن آنکه، اگر چه همسر وفرزند داشتن آن حضرت محتمل است، اما در بررسی اخبار واحادیث به حدیث معتبری که موجب اطمینان باشد، وخصوصاً متضمن تفاصیل این موضوع باشد، نرسیدیم، ودنبال کردن وتعقیب این موضوع هم لزومی ندارد.

چنانکه وضع جناب (خضر) که به اتفاق شیعه وسنی در حیات است، وبنا بر تفاسیر، همان بنده ای است که در سوره کهف، سرگذشت حضرت (موسی) با سرگذشت ایشان آمده است، از این جهات نیز بر ما نامعلوم است.

وهمچنین وضع حضرت (عیسی) با اینکه زنده است، در این امور عادی، از جهات متعدد نا معلوم است. بلکه وضع (دجال) بنا بر قول آنانکه فعلاً او را زنده می دانند، و(ابن صائد) و(ابن صیاد) که مسلم در (صحیح) و ترمذی و ابوداوود وابن ماجه هر یک در (سنن) خود روایت نموده اند (۳) از این جهات همه مجهول است؛ وبا وجود این، اهل سنت به وجود آنها وحیات فعلی آنها معترفند.

 ________________________

پی نوشت ها:

(۱) غیبت شیخ، ص۱۰۲.

(۲) منتخب الاثر، ص۲۵۲.

(۳) به کتاب منتخب الاثر ص۲۷۴ و ۲۷۵ مراجعه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha