جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اسماعیل راهنورد/مدیر کتابخانه آیت الله بروجردی

حوزه/ مدیر کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی گفت: در روزهای تعطیلی کتابخانه، روزانه بیش از دو هزار نفر از منابع کتابخانه دیجیتال آیت الله بروجردی استفاده می کنند.

اسماعیل راهنورد، مدیر کتابخانه حضرت آیت‌الله بروجردی، بمناسبت بیست و پنج فروردین سالروز تاسیس این کتابخانه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور و تعطیلی کتابخانه ها، استقبال از کتابخانه دیجیتال آیت الله بروجردی را خوب ارزیابی کرد و گفت: در این مدت بیش از ۶۸ هزار کاربر از منابع دیجیتال کتابخانه استفاده کرده اند.  

وی افزود: با توجه به اینکه چند سالی است کتابخانه آیت الله بروجردی به صورت جدی و مطابق با استانداردهای کتابخانه‌ای اقدام به پیاده ‌سازی منابع کتابخانه دیجیتال کرده است، با وجود تعطیلی محیط فیزیکی این کتابخانه به دلیل شیوع بیماری کرونا، مجموعه کتابخانه تلاش کرده‌اند، تا حداکثر خدمات غیر حضوری را برای مخاطبان و پژوهشگران داشته باشند.

راهنورد تصریح کرد: اگرچه بخش قابل توجهی از این خدمات در زمان فعالیت پیش از تعطیلی وجود داشت و کاربران می‌توانستند بدون مراجعه به کتابخانه و از هر نقطه دنیا از این خدمات استفاده کنند، اما زمانی که این اتفاق رخ داد، گستره خدمات غیرحضوری و دیجیتال کتابخانه، متناسب با زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری و امکانات لازم تا حد ممکن گسترش و ارتقاء یافت و کارشناسان این کتابخانه به صورت فعالیت از راه دور، شرایط ارائه خدمات غیرحضوری و دیجیتال را فراهم کردند.

 مدیر کتابخانه آیت‌الله بروجردی تعداد منابع دیجیتال را در حال حاضر هفتاد هزار عنوان بیان کرد و یادآور شد: این مجموعه شامل ۷۹۳۱ نسخه خطی، ۹۲۳۸ عنوان کتاب چاپ سنگی و سربی، ۸۰۰۰ عنوان پایان نامه‌ حوزوی و دانشگاهی، ۳۵.۰۰۰ عنوان منابع چاپی و ۱۰.۰۰۰ عنوان سند، مقاله و نشریه برای مخاطبان قابل جستجو و مشاهده است.

وی بیان داشت: بر اساس گزارش سامانه، در سال ۱۳۹۸ بیش از ۱۷۰ هزار کاربر به کتابخانه دیجیتال مراجعه کرده و از منابع آن استفاده کرده اند. در ایام تعطیلی کتابخانه به دلیل شروع بیماری کرونا، بین بازه زمانی ۹ اسفند ۱۳۹۸ تا ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ تعداد مراجعه کنندگان بیش ۶۸.۱۱۵ کاربر بوده که از این تعداد ۲۱.۷۱۷ کاربر به نسخه های خطی و کتب چاپ سنگی و سربی، ۲۹.۳۸۶ کاربر به پایان نامه ها،   ۷۲۴۴ کاربر به سایر منابع چاپی و  ۹۲۵۸ کاربر به مجموعه اسناد، نشریات و مقالات مراجعه کرده اند.

راهنورد بیان کرد: کتابخانه دیجیتال آیت الله العظمی بروجردی در ایام تعطیلی کتابخانه مورد استقبال و استفاده پژوهشگران و مخاطبان قرار گرفته و کلیه مخاطبان و پژوهشگران عضو و غیر عضو این کتابخانه بدون محدودیت می‌توانند از هر کجای دنیا، با مراجعه به پرتال کتابخانه و جستجو در نرم افزار آن که در صفحه اصلی پرتال قرار گرفته است، به تمامی منابع دیجیتال از جمله متن کامل پایان نامه‌ها و تصاویر نسخ خطی به صورت آزاد و رایگان(بدون نیاز به نام کاربری و رمز عبور) مشاهده کنند.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha