سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید صادق محمدی در حاشیه بازدید از نمایشگاه  دستاوردهای پژوهش و غرفه انجمن فقه و اصول حوزه

حوزه/ اساسا اصل انتظار،یکی از راهبردهای اصلی درحرکت نظام تشیع به سوی اهداف است و خود انتظار موضوعیت دارد و نباید با مسائل و حواشی این مهم را تضعیف کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به معنای انتظار گفت: انتظار بایدهمواره باز تولید و بازنگری شود و بابیان روز حقیقت آن تبیین گردد، انتظار راهبرد عملی برای ایجاد نشاط و حرکت و عمل قلبی برای ایجاد اراده و حرکت به سوی هدف مورد نظر است، مانند نیت به عنوان عمل قلبی برای ایجاد اراده در انسان .

رئیس انجمن علمی اصول فقه حوزه افزود: در کتاب مکیال مرحوم اصفهانی نیز آمده است«هو کیفیه نفسانیه ینبعث منها التهیوء»؛ به نظر ما این تعریف خوبی است.

این استاد حوزه اظهار داشت: انتظار از مقوله تشکیک است به این معنا که شدت و ضعف دارد و هر قدر که انتظار شدت پیدا کند، امید و نشاط انسان افزایش و فزونی پیدا می کند و شدت انتظار، اراده انسان را هم به همان مقدر شدید می کند و این انتظاربه معنای شیعی راهبرد اساسی، یک فارق مهم بین عالم تشیع، ادیان دیگر و حتی فرقه های دیگر مسلمین است.
وی بیان داشت:  دو اصل مهم درتشیع وجود دارد یکی ولایت وجود بلافصل حضرت امیر(ع) و دیگری هم انتظار به معنای خاص آن برای ظهور حضرت مهدی(ع) درباره شیعه وجود دارد ابتدا وانتها که انقلاب حضرت مهدی(ع)، انقلاب سبز در راستای انقلاب سرخ امام حسین(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: در ارزش انتظار همین اندازه بس که در روایت آمده است، منتظر کالشاهر سیفه بین یدی رسول الله یذب عنه است؛

رئیس انجمن علمی اصول فقه حوزه با اشاره به علائم ظهور افزود: در این رابطه علائم قطعی وجود دارد مانند خروج مردی از نسل ابوسفیان در منطقه شام،خسف بیدا فرورفتن لشگریان سفیانی در زمین بیدا منطقه ای بین مکه و مدینه و همچنین بر اساس مصادر شیعی خروج یمانی یکی از علائم قطعی ظهور است.

این استاد حوزه با بیان این که در روایت آمده که هیچ پرچمی به اندازه پرچم یمانی هدایت گر نیست، گفت: از دیگر علائم قطعی ظهور، قتل نفس زکیه ای است از اولاد امام حسن(ع) که البته فاصله بین شهادت و ظهور حضرت، 15 روز می باشد

وی بیان داشت: یکی دیگر از علائم، صیحه آسمانی است.البته این صیحه آیاواحد یا متعدد مورد بحث است که از وحشت آن خوابیده، بیدار، ایستاده، می نشیند و هر کسی که نشسته، می ایستد.
استاد محمدی با بیان این که خروج دجال هم در منابع عامه علامت قیامت و در منابع شیعه از علائم ظهور شمرده شده است؛ که البته به شکلی قابل جمع است  گفت: اختلاف است که دجال فرد، شیء یا جریان خاص است. البته علائم غیر قطعی به این معنا ممکن است بین این علامت و ظهور حضرت فاصله زیادی باشد نظیربلاهای  آسمانی و زمینی.

رئیس انجمن علمی اصول فقه حوزه افزود: لذا این نکته خیلی مهم این است آیا مسئله بلاهای همگانی مثل همین ویروس کرونا از علائم ظهور است یا خیر؟ جواب این است که ورود در این بحث و شمردن این مسئله از علائم ظهور حضرت غیر علمی است و تعیین زمان برای ظهور حضرت به شدت در منابع روایی مورد نکوهش قرار گرفته، به همین دلیل هر کسی ادعای تعیین وقت مشخص برای ظهورحضرت دارد، اگر وقت معینی را تعیین کند، خلاف اصل مسلم در روایات است.

این استاد عالی حوزه اظهار داشت: اساسا اصل انتظار، راهبرد اصلی در نظام تشیع است و خود انتظار موضوعیت دارد و نباید با مسائل و حواشی این مهم را تضعیف کرد.
313/ 40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha