سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
خروج

حوزه/ برای اولین بار است که در سینمای ایران فیلم مهمی چون "خروج" آن هم از یک فیلمساز کاربلد و موفق در عرصه هنر هفتم وطنی پیش از آن که بر پرده نقره ای سینماها درخشد، سر از اکران اینترنتی در می‌آورد و پخش آنلاین می شود.

 خبرگزاری حوزه/ در این که کرونا در هفته ها و ماه های اخیر، اوضاع و احوال زندگی عادی بسیاری از ساکنین کره ی خاکی را به هم ریخته، شکی نیست اما هنر آن است که در همین اوضاع آشفته بتوان بهترین راه را برای سامان بخشیِ نسبی امور پیدا کرد.

آن چه مسلم است این که سینمای ایران نیز همچون دیگر بخش های جامعه به شدت متأثر از نُحوست این ویروس بوده به طوری که هفته هاست عملاً همه سینماهای کشور در تعطیلی بسر می برند و زمان بازگشایی آن ها و شروع روال عادی فعالیتشان نیز فعلاً مشخص نیست.

در کل دنیا نیز سینماگران و سینماداران طی این مدت شاهد ارقام بسیار درشت خسارت و ضرر مالی بوده اند. قطعاً سینمای وطنی ما نیز تا به این حد در وضعیت پیچیده و ناشناخته دچار نشده؛ نقطه‌ای که شاید بتوان از آن به عنوان یک نقطه عطف تاریخی یاد کرد.

البته ناگفته نماند که به اذعان بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فرهنگی و رسانه ای، سینمای ایران تا پیش از دچار شدن به آفت کرونا نیز وضعیت چندان مناسبی نداشت و پس از سال های درخشان دهه شصت و اوایل دهه هفتاد، تقریباً در سال های بعدی، مخاطب نسبتاً ثابتی داشته، به طوری که در بهترین حالت این میزان به رقم ۲ میلیون نفر نزدیک می شده و علی القاعده این آمار برای یک جامعه ای افزون بر هشتاد میلیون نفر به هیچ وجه آمار جالب و قانع کننده ای نیست.

با همه این ها، این تعداد اندک مخاطب نیز خود موجب گردش مالی بخشی از خانواده سینما شده و از این رو با تداوم اوضاع کرونایی باید تدابیری متناسب با این شرایط اتخاذ کرد، به ویژه آن که بهترین نوبت اکران سال یعنی اکران بهار نیز در سال جاری از دست رفته و همین مساله نیز باعث تشدید وضعیت وخیم سینماها شده است.

البته این یک بُعد قضیه است و از آن سو به جهت خانه نشینی اکثریت غالب مردم ایران در روزها و هفته های پس از شیوع کرونا، آمارها نشان می دهد که مخاطبان فیلم و سریال در شبکه های اجتماعی و به خصوص مخاطبان "وی او دی ها" افزایش قابل توجهی یافته و همین مساله برخی از سینماگران را به این فکر انداخته که از بستر فضای مجازی و اکران آنلاین، آثار تولیدی خود را در معرض دید عموم علاقه مندان قرار دهند.

بی شک اکران فیلم های سینمای ایران در این پلتفرم در نوع خود حرکت ابتکاری به شمار می رود که خط شکن در این زمینه نیز، فیلم "خروج" است.

البته نخستین فردی از اهالی سینما که چنین پیشنهادی را ارایه کرد، "علیرضا داود نژاد" سینماگر پیشکسوت کشورمان بوده، اما اولین نفری که این پیشنهاد را عملی ساخت، کسی نیست جز"ابراهیم حاتمی کیا"

در واقع برای اولین بار است که در سینمای ایران فیلم مهمی چون "خروج" آن هم از یک فیلمساز کاربلد و موفق در عرصه هنر هفتم وطنی پیش از آن که بر پرده نقره ای سینماها بدرخشد، سر از اکران اینترنتی در می‌آورد و پخش آنلاین می شود.

بسیاری از اهالی سینما این تصمیم را انقلابی در عرصه پخش سینماها توصیف کرده اند که البته باید دید میزان استقبال مخاطبان چگونه خواهد بود، چرا که اگر سازو کارهای مناسبی برای این قضیه پیش بینی شود، قطعاً باعث رونق بیش از پیش سینمای ایران خواهد شد.

البته بدیهی است که جذابیت و خاصیت فیلم سینمایی به این است که بر روی پرده سینما و در سالن های مخصوص اکران فیلم به نمایش درآید و لذا وضعیت فعلی یک مُسکنی در این باره است تا انشاالله کشور از بحران کرونایی خارج شده و جریان امور به روال عادی و مرسوم خود بازگردد.

ناگفته نماند که اکران آنلاین فیلم های روز سینمای ایران، یک فایده و حُسن بزرگ هم دارد و این هم این که به این وسیله هم حجم تولیدات سینمایی افزایش پیدا می کند و هم از آن سو، به تدریج شاهد شکل گیری رقابتی میان سینماداران و سینماگران هستیم به این معنا که مجاب شده و به سمت تولیداتی بروند که دیدن آن‌ها بر روی پرده نقره‌ای سینما به مراتب جذاب تر و دلپذیرتر از مانیتورها و تلویزیون های خانگی باشد.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha