جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جاسوس موشکی آمریکا در خلیج فارس

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ارتش آمریکا در واشنگتن به حالت آماده باش فوری درآمد

مجله آمریکایی نیوزویک نوشته، مقامات آمریکایی در رابطه با همه گیر شدن ویروس کرونا یک یگان ویژه را بسیج کردند که وظیفه آن از جمله تخلیه احتمالی دولت ایالات متحده از واشنگتن است.بنابر گزارش اسپوتنیک، پیش از این موریل بوزر شهردار محله کلمبیا در پایتخت آمریکا، وضعیت اضطراری را برای یک ماه دیگر تمدید کرده بود که به خاطر تعداد فزاینده موارد ابتلا به ویروس کرونا است. این نگرانی وجود دارد که شیوع کرونا در واشنگتن به چنان مقیاسی برسد که عملکرد عادی دولت را غیرممکن کند.گفته می شود یگان ویژه مشترک پایتخت آمریکا (JTF-NCR) متشکل از 10 هزار نفر نیروی امنیتی 16 مارس تشکیل شده است. علاوه بر محافظت از پایتخت ایالات متحده در برابر دشمن احتمالی، این یگاه باید آماده انتقال نه تنها کاخ سفید، بلکه سایر نهادهای کلیدی به مکانی امن باشد.در مقاله منتشر شده در نیوزویک آمده است که ساختمان ویژه به هلیکوپترهای Blackhawk از گردان هوایی 106 مجهز شده که به طور خاص برای تخلیه طراحی شده است. افسران این واحد تأیید کردند که آنها در حال مطالعه یک طرح جامع تخلیه اضطراری (JEEP) هستند که مربوط به رهبری پنتاگون است. تخلیه رهبران غیرنظامی در پروتکل الحاقی Atlas شرح داده شده است، علاوه بر این سناریوهای محرمانه دیگری نیز وجود دارد.بنابر اعلام رسانه‌های معتبر، آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا ( کووید ۱۹) در سراسر جهان حاکی از افزایش شمار مبتلایان به ۲ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۵۸۱ نفر، شمار جانباختگان نیز به ۱۴۶هزار و ۸۵۵ نفر و شمار بهبودیافتگان به ۵۵۲ هزار و ۷۳۵ نفر حکایت دارد.در این بین آمریکا با رکورد ۶۷۸ هزار و ۱۴۴ مبتلا و با افزایش بهت آور شمار قربانیان ویروس کرونا به ۳۴ هزار و ۶۴۱ نفر در صدر کشورهای بحران زده ناشی از این ویروس قرار دارد.شمار بهبود یافتگان مبتلا به ویروس کرونا در آمریکا نیز ۵۷ هزار و ۸۴۴ نفر اعلام شده است.

نشنال اینترست جاسوس موشکی آمریکا در خلیج فارس را لو داد

نیروی هوایی آمریکا مدت‌هاست که یک کشتی کوچک جاسوسی را در خلیج فارس مستقر کرده است.تاریخ دقیق استقرار این کشتی در خلیج فارس اعلام نشده، اما این کشتی جاسوسی-نظامی با نام «یو.اِس. اِن. اِس اینوینسیبل» دارای رادارهایی متعلق به نیروی هوایی آمریکاست و سابقه فعالیتش در خلیج فارس حتی به سال ۲۰۱۳ نیز باز می‌گردد.در عین حال گفته شده که محل استقرار دقیق این کشتی مشخص نیست، اما سنتکام تائید کرده که کشتی یاد شده در حوزه مرتبط با نیروی هوایی آمریکا در خلیج فارس مستقر است.در این گزارش هدف از استقرار این کشتی نظارت بر زرادخانه موشکی ایران و موشک‌های بالستیک میان‌بُرد عنوان شده است.

تروریست‌ها علیه جنایت سری آمریکا دست به افشاگری زدند

۲۷ تن از اعضا و سرکرده‌های تروریستی که در پایگاه آمریکایی «التنف» در شرق سوریه به سر می‌بردند، طی شب‌های ۲۳ و ۲۴ فروردین موفق شدند از این پایگاه فرار و خود را تسلیم نیروهای ارتش سوریه بکنند. «اولگ گراولی‌یِف» رئیس‌سازمان آشتی روسیه در سوریه، در این ارتباط گفت، این افراد در زمان فرار، توسط دیگر گروه‌های تندروی تحت حمایت آمریکا، هدف حمله قرار گرفتند، ولی موفق شدند پایگاه را ترک کنند. رئیس‌مرکز آشتی روسیه افزود:« افراد مسلحی که تسلیم شدند، اعتراف کردند که مربیان آمریکایی به آنها آموزش داده بودند تا تأسیسات نفتی و زیر بنایی شبکه ترابری (سوریه) را تخریب کنند و همچنین، در مناطقی که نیروهای ارتش سوریه بر آن سیطره دارند، عملیات تروریستی انجام دهند».این افراد مسلح، اسلحه‌هایی که فرماندهان آمریکایی‌ به آنها داده بودند، را در اختیار فرماندهان ارتش سوریه قراردادند. روزنامه فرامنطقه‌ای « القدس العربی» هم پنجشنبه گذشته گزارش داد، «غنام الخضیر» ملقب به «ابوحمزه عشائر»، سرکرده«جیش مغاویر الثوره، نقشه‌ها و اسنادی که از مقر فرماندهی این گروه و اتاق عملیات نیروهای ائتلاف آمریکایی به دست آورده بود، را تحویل دمشق داده است.  الخضیر همچنین، یک دستگاه تلفن همراه متعلق به اتاق عملیات ائتلاف را با خود از پایگاه التنف خارج کرده است که اسامی و شماره تلفن‌های افسران‌، فرماندهان و عناصر حاضر در پایگاه التنف را در خود جای داده است.«مزاحم السلوم» سخنگوی رسمی سابق گروه موسوم به «ارتش سوریه جدید » که با پنتاگون در ارتباط بوده و هماهنگ‌کننده بخش امور مدنی و روابط عمومی ائتلاف بین‌المللی در سوریه نیز بوده است، در گفت‌وگو با القدس العربی، شکاف در صفوف نیروهای تحت امر ائتلاف آمریکایی در پایگاه التنف را تایید کرد و این تعبیر را به کار برد که فساد بزرگ در میان گروه‌های معارض در پایگاه التنف وجود دارد. البته، فرماندهان دیگری نظیر خضیر هم هستند که هنوز در صفوف گروه مغاویر الثوره حضور دارند و برای فرار منتظر فرصت هستند.

پومپئو پروژه «حرکت ناامن» را کلید زد

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که درباره گزارش سنتکام راجع به «حرکت ناامن» شناورهای نظامی ایرانی به شناورهای آمریکایی در خلیج فارس با وزارت دفاع آمریکا صحبت کرده است.مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در پی ادعای سنتکام درباره «حرکت ناامن شناورهای نظامی ایران در نزدیکی کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا» در پاسخ  به این سوال شبکه فاکس نیوز که آیا درباره این موضوع با وزارت دفاع آمریکا صحبت کرده است، گفت: ما به عنوان یک تیم در این باره صحبت کردیم. در حال ارزیابی این هستیم که چگونه به بهترین شکل پاسخ داده و نارضایتی خود را درباره اتفاق که رخ داد منتقل کنیم. بر اساس این گزارش، اظهارات پمپئو در پی این مطرح می‎شود که ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین در بیانیه‌ای مدعی شد که یازده شناور نظامی ایرانی در محدوده‌ی شمال خلیج فارس به شش کشتی جنگی از ناوگان نیروی دریایی آمریکا نزدیک شده و برای آن‌ها مزاحمت ایجاد کرده‌اند.‎همچنین آمریکایی‌ها گشت‌زنی‌های شناورهای ایرانی به منظور حفظ امنیت کشور و منطقه را خطرناک و تحریک آمیز توصیف کرده‌اند.علاوه بر این، واشنگتن مدعی شده است که این کشتی‌های جنگی آمریکایی در حال انجام عملیات مشترک با بالگردهای آپاچی در آب‌های بین‌المللی در خلیج فارس بوده‌اند.

روسیه طرح الحاقی رژیم صهیونیستی را رد کرد

روسیه ضمن اعلام مخالفت با طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری، تأکید کرد که این اقدام راه‌حل تشکیل دو دولت به‌ویژه چشم‌انداز تشکیل کشور مستقل فلسطین را از بین می‌برد.به گزارش العالم به نقل از روسیا الیوم، "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت خارجه روسیه، امروز- جمعه- طی کنفرانسی مطبوعاتی، به طرح کابینه رژیم صهیونیستی درباره الحاق 30 درصد از کرانه باختری رود اردن به سرزمین‌های اشغالی اشاره کرد.زاخاروا گفت: "این نیات باعث نگرانی و مخالفت منطقی طرف فلسطینی مواجه می‌شود. روسیه در کنار دیگر کشورهایی، که از راه‌حل دو دولت برای حل منازعه فلسطین و اسرائیل حمایت می‌کنند، این نگرانی را دارند که اجرای طرح مذکور ممکن است چشم‌انداز تشکیل یک کشور مستقل و یکپارچه فلسطین را تضعیف کند."سخنگوی وزارت خارجه روسیه بر ضرورت پایبندی به قوانین بین‌المللی برای حل و فصل منازعه فلسطین و اسرائیل، به‌ویژه قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل تأکید کرد.سازمان آزادی‌بخش فلسطین به تازگی فاش کرد، در روزهایی که جهان سرگرم بحران کروناست، آمریکا و رژیم صهیونیستی در آستانه توافق بر سر نقشه مناطقی در کرانه باختری برای الحاق به اراضی اشغالی هستند.به گفته مسؤولان فلسطینی، بر اساس طرح صلح ادعایی آمریکا معروف به معامله قرن، رژیم صهیونیستی 30 تا 40 درصد از مساحت کرانه باختری از جمله کل قدس شرقی را به اراضی تحت اشغال خود ضمیمه خواهد کرد.

ترامپ برای ایالت ها پیام مبهم آزادی داد

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با ارسال پیام‌هایی مبهم از طرفدارانش خواست ایالت‌هایی که اخیراً به دلیل تعطیلی بر اثر شیوع کرونا صحنه تظاهرات بوده‌اند را «آزاد کنند.»توئیت دونالد ترامپ یک روز بعد از آن اتفاق افتاد که او از دستورالعمل دولت خود برای بازگشایی اقتصاد آمریکا در سه مرحله رونمایی کرد.ترامپ در سه توئیت متوالی که تماماً با حروف‌های بزرگ نگاشته شده‌اند نوشت: «میشیگان را آزاد کنید!»، «ویرجینیا را آزاد کنید!» و «مینه‌سوتا را آزاد کنید!»رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای گذشته مواضعش در قبال فرمانداران دموکرات چندین ایالت آمریکا را چندین بار تغییر داده است. او ابتدا آنها را مورد انتقاد قرار داد، بعد گفت با آنها دوست شده و باز به آنها حمله کرده است. ترامپ در چند توئیت روز جمعه ضمن دفاع از عملکرد خودش در مدیریت ویروس کرونا به انتقاد از فرماندار نیویورک پرداخت و به «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور ما قبل خودش حمله کرد.فرمانداران هر سه ایالتی که ترامپ خواستار «آزادسازی» آنها شد دموکرات هستند. همه این ایالت‌ها در روزهای گذشته صحنه تظاهرات‌هایی با حضور معترضانی بوده‌اند که خواستار رفع دستورات منع آمد و شد در این ایالت‌ها هستند. به عنوان مثال، معترضان در میشیگان برای اعتراض به صدور دستور منع تردد از سوی فرماندار «گرچن ویتمر» با هزاران خودرو روانه مرکز این ایالت شدند.با این حال، روزنامه یواس‌ای‌تودی نوشته منظور ترامپ از این توئیت‌ها هنوز کاملاً مشخص نیست. تنها توضیح اضافی که او ارائه کرده در توئیت سوم است که همراه با آن از هوادارانش خواسته «حقوقتان در متمم دوم قانون اساسی را حفظ کنید. این حق به مصادره گرفته شده است.»کاخ سفید به درخواست روزنامه یواس‌ای‌تودی برای توضیح درباره این توئیت‌ها پاسخ نداده است.منتقدان ترامپ می‌گویند به نظر می‌رسد ترامپ در حال تشویق به برگزاری تظاهرات‌های اعتراضی در این سه ایالت است که همگی برای انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ هم حائز اهمیت هستند.«جوئان فریمن»، استاد تاریخ دانشگاه ییل که متخصص در زمینه خشونت‌های ضددولتی است در واکنش به توئیت‌های ترامپ نوشت: «او دارد در گیر و دار یک بحران سلامت ساکنان این ایالت‌ها را به حمله به مسئولان ایالتی ترغیب می‌کند.»وی اضافه کرد: «ترامپ دارد بی‌توجه به اینکه کارش چه اثراتی دارد ایالت‌ها را می‌کوبد تا بتواند حمایت کسانی که او را دوست دارند به دست بیاورد.»

حشد شعبی عملیات «ابطال النصر» را  تمام کرد

مرکز اطلاع رسانی حشد شعبی اعلام کرد: عملیات «ابطال النصر» (قهرمانان پیروزی) در جزیره الانبار با تحقق اهداف خود پایان یافت.در بیانیه حشد شعبی آمده است عملیات قهرمانان پیروزی برای پیگرد تروریستهای داعشی در جزیره الانبار پایان یافت و اهداف ترسیم شده برای این عملیات نیز محقق شدند.

آسمان عراق بازهم حالت جنگی به خود گرفت

شبکه خبری المیادین گزارش داد که پهپادهای آمریکایی بر فراز آسمان جنوب شهر بغداد پایتخت عراق به پرواز درآمدند.براساس این گزارش، پهپادهای آمریکایی همچنین در آسمان شهر"الزعفرانیه" در جنوب شرق بغداد در حال پرواز هستند.شبکه المیادین به نوع و تعداد و دلیل پرواز پهپادهای آمریکایی هیچ اشاره‌ای نکرده است.الزعفرانیه یکی از بزرگ‌ترین شهرهای حومه بغداد است که در واقع ورودی اصلی جنوبی شهر بغداد به شمار می‌رود و در مسیر جاده اصلی قرار دارد که محل اتصال پایتخت عراق به استان‌های جنوبی این کشور است.

شورای انتقالی یمن دولت مستعفی را تهدید کرد         

شورای انتقالی جنوب یمن که مورد حمایت امارات متحده عربی است، دولت مستعفی یمن را تهدید به جنگ کرد.این شورا اعلام کرد: وقوع جنگ با نیروهای مورد حمایت سعودی بسیار نزدیک شده است و ما در حال دورشدن از دستیابی به توافق سیاسی پایدار هستیم.شورای انتقالی جنوب در بیانیه‌ای به تحرکات اخیر دولت مستعفی یمن هشدار داد و اظهار داشت: ما تاکید کردیم که چنین تحرکاتی تهدیدی علنی علیه آتش بس و تلاش‌های سازمان ملل در منطقه برای دستیابی به صلح و ثبات است.این بیانیه می‌افزاید: متأسفانه وقوع جنگ اتفاقی قریب الوقوع است و به دلیل این تحرکات و تخلفات دولت منصور هادی از امکان دستیابی به توافق سیاسی پایدار دور شده‌ایم.

شورای امنیت درخواست آتش‌ بس فوری داد

شورای امنیت سازمان ملل خواستار برقراری فوری آتش بس و توقف هر چه سریعتر درگیری‌ها در یمن در پی شیوع ویروس کرونا شد.این شورا از طرف‌های درگیر در یمن خواست تا در پی شیوع ویروس کرونا، جنگ و درگیری را هر چه زودتر متوقف کنند.نماینده دائم جمهوری "دومینیکن" در سازمان ملل که کشورش، ریاست شورای امنیت را بر عهده دارد، به خبرنگاران گفت که اعضای شورای امنیت از درخواست "آنتونی گوترش" دبیرکل سازمان ملل برای توقف فوری جنگ و درگیری در یمن حمایت کردند."خوزه سینگر ویسینگر" افزود: شورای امنیت نگران ادامه درگیری‌ها در یمن است و از طرف‌های درگیر خواسته که همه تلاش خود را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به کار بگیرند.وی با اشاره به اعلام آتش‌بس یک‌طرفه ائتلاف سعودی در یمن گفت که اعضای شورای امنیت از آن استقبال کرده و از حوثی‌ها(انصارالله) و دولت مستعفی یمن خواستند تا به شکل سازنده‌ای با پیشنهادات "مارتین گریفتیس" نماینده سازمان ملل در امور یمن تعامل کنند.

رهبر شیعیان بحرین هشدار کرونایی داد

آیت‌الله عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین با اشاره به مسؤولیت دولت تأکید کرد که با شیوع ویروس کرونا کوتاهی کردن در آزادی زندانیان بحرین جایز نیست.وی در بیانیه‌ای با اشاره به درخواست‌های مکرر برای آزادی زندانیان با توجه به افزایش ابتلا به کرونا در بحرین تأکید کرد: «به دنبال شیوع ویروس کرونا در میان کارگران هیچ عذری پذیرفته نیست و این هشداری آشکار درباره شیوع این ویروس در میان زندانیان است و فردا پشیمانی دیگر سودی نخواهد داشت».طبق گزارش وبگاه «مرآة البحرین»، آیت‌الله قاسم همچنین با تأکید بر حفظ سلامت و جان مردم و جان زندانیان، افزود که مسئولیت دولت در برابر خداوند عزوجل، جامعه و وجدان انسانی، اجازه کوتاهی در آزادی زندانیان را نمی‌دهد.پیشتر ائتلافی بین المللی مرکب از نوزده گروه حقوقی از مقامات بحرین خواست، مدافعان حقوق بشر و فعالان معارض را که صرفا به دلیل مطالبه حقوق خود در آزادی بیان و برگزاری تجمع‌های اعتراضی مسالمت آمیز زندانی شده‌اند در شرایط همه‌گیری جهانی کرونا آزاد کنند.این ائتلاف در بیانیه‌ای مشترک که پایگاه دیدبان حقوق بشر آن را منتشر کرد، آورده است: «بحرین ۱۴۸۶ زندانی را آزاد کرد که ۹۰۱ نفر آنها از عفو پادشاهی به دلایل انسانی برخوردار شدند و ۵۸۵ نفر هم به مجازات‌هایی غیر از زندان محکوم شدند این گامی مثبت است، اما آزادی زندانیان هنوز شامل حال رهبران جریان‌های معارض و فعالان و مدافعان حقوق بشر نشده است».

آمریکا برای دولت الکاظمی شرط و شروط گذاشت

 گابریل سوما، مشاور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد، دولت آمریکا شرط‌های متعددی را برای حمایت از دولت مصطفی الکاظمی یا هر شخصیت دیگری که پست نخست وزیری را برعهده بگیرد، در نظر دارد.وی در ادامه افزود: یکی از این شروط ابتدا آن است که دولت عراق خواسته تظاهرکنندگان را قبول کند، به تمایلات ملت عراق، پاسخ دهد و عاملان قتل و ربودن تظاهرکنندگان را مجازات و بازخواست کند.گابریل سوما همچنین تصریح کرد، شروط دیگر آمریکا کمک به ملت عراق از طریق بهبود اوضاع اقتصادی و کاهش فقر، احترام به حاکمیت عراق و عدم اجازه به کشورهای خاورمیانه به دخالت در امور داخلی عراق است.مشاور ترامپ اظهار داشت: آمریکا آماده همکاری با دولت مصطفی الکاظمی است و در صورت اجرای این شروط و پاسخگویی به درخواست‌های ملت عراق از آن حمایت می‌کند.

ائتلاف النصر سهم کرسی‌های شیعیان را فاش کرد

«ریاض التمیمی» عضو ائتلاف النصر در پارلمان عراق به رهبری حیدر العباری نخست وزیر سابق این کشور تعداد کرسی‌های وزارتی را که هر کدام از گروه‌های شیعی در دولت پیش روی عراق تصاحب خواهند کرد، فاش کرد.التمیمی در اظهاراتی تلویزیونی گفت: «گروه‌های شیعی مسئولیت چند وزارتخانه را در دولت در دست تشکیل مصطفی الکاظمی برعهده خواهند گرفت».وی افزود: «ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی الصدر سه وزارتخانه را در اختیار می‌گیرد و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری هم سه وزارتخانه دیگر را به دست می‌آورد»به گفته این عضو پارلمان عراق، ائتلاف النصر هم دو کرسی وزارتی را از آن خود می‌کند و ائتلاف «دوله القانون» به رهبری نوری المالکی و «جریان حکمت» به رهبری عمار حکیم هم هر کدام یک وزارتخانه را تصاحب می‌کنند.به گزارش پایگاه خبری المعلومه، کابینه عراق شامل ۲۳ پست وزارت است.«حنین القدو» نماینده ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق هم دو روز پیش از مطالبه احزاب سنی از «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه عراق و گرفتن سهم شش کرسی وزارتی در کابینه او طی مذاکرات جاری خبر داد.یک منبع آگاه در پارلمان عراق هم گفت که «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر مامور تشکیل کابینه، سه‌شنبه آینده از پارلمان به طور رسمی درخواست خواهد کرد تا جلسه رأی اعتماد به کابینه او را برگزار کند.«برهم صالح» رئیس جمهور عراق بعد از آنکه احزاب سیاسی با نخست‌وزیری «عدنان الزُرفی» مخالفت کردند، الکاظمی، رئیس دستگاه اطلاعات عراق را مأمور تشکیل کابینه کرد. او باید ظرف یک ماه، اسامی وزرای کابینه را به پارلمان تحویل دهد و رأی اعتماد گیرد.الکاظمی در حال حاضر در حال مذاکره با گروه‌های سیاسی مختلف برای انتخاب اعضای کابینه خود است. بر اساس آخرین خبرها از مذاکره او با فراکسیون‌های شیعه، گفته می‌شود که توافق شده، این فراکسیون‌ها به الکاظمی در تشکیل کابینه، اختیار تام دهند.

طالبان هشدار جنگی به آمریکا داد

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در گفتگو با روزنامه افغانستان (صبح کابل) هشدار داد: اگر آمریکایی‌ها به توافقنامه صلح با طالبان عمل نکنند با آن‌ها وارد جنگ می‌شویم همان گونه که قبلا هم با نظامیان آمریکایی می‌جنگیدیم.وی افزود: از طرف مقابل (آمریکا) تخطی‌هایی از توافقنامه صلح صورت گرفته که طالبان در این زمینه به آن‌ها گوشزد کرده است.سخنگوی طالبان درباره نظام سیاسی افغانستان گفت: نظام سیاسی آینده افغانستان را مردم این کشور تعیین خواهند کرد، اما این موضوع در مذاکرات میان افغان‌ها قابل بحث است.وی افزود: مردم افغانستان در چهل سال گذشته برای حاکمیت نظامی اسلامی قربانی دادند بنابراین ما می‌خواهیم نظام اسلامی داشته باشیم.مجاهد بار دیگر دولت افغانستان را اداره کابل خواند و گفت طالبان نمی‌خواهد با اداره کابل ادغام شود بلکه خواستار نظام اسلامی است.سخنگوی طالبان درباره مسائلی از قبیل حقوق بشر، آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها و حقوق زنان از جمله تحصیل گفت: هر پدیده‌ای که با شریعت اسلام در تضاد نباشد با آن مخالفت نداریم.مجاهد بار دیگر مبادله شش هزار زندانی (پنج هزار زندانی طالبان و یک هزار زندانی دولتی) را پیش شرط آغاز مذاکرات مستقیم میان افغان‌ها دانست.سخنگوی طالبان گفت: افراد طالبان در مناطق تحت کنترل خود برای مقابله با ویروس کرونا وارد عمل شده اند و مراکز درمانی در این مناطق فعال است.

رژیم سعودی یمن را به توپ بست

جنگنده‌های رژیم سعودی طی ۲۴ ساعت گذشته ۳ استان یمن را هدف سنگین‌ترین حملات هوایی قرار دادند. به نقل از المسیره، جنایت‌های رژیم سعودی علیه مردم بی دفاع و بی گناه یمن همچنان ادامه دارد.بر اساس این گزارش، شهر «مجزر» در استان مأرب چندین مرتبه هدف حملات متجاوزانه سعودی‌ها قرار گرفت.در همین حال، «خب و الشعف» در الجوف نیز طی چند نوبت توسط جنگنده‌های سعودی بمباران شد.در همین حال، الحدیده نیز بارها توسط جنگنده‌های سعودی مورد هدف قرار گرفت.تداوم این تجاوزهای نظامی علیه مردم بی دفاع یمن در حالی است که متجاوزان سعودی چندی پیش در اقدامی تبلیغاتی و فریبکارانه از برقراری آتش بس یکجانبه در یمن خبر داده بودند.

بزرگترین پایگاه نظامی آمریکایی  مورد حمله مسلحانه قرار گرفت

در حمله افراد مسلح به نزدیکی پایگاه نظامی بگرام در افغانستان، ۵ تن کشته و ۴ تن زخمی شدند.پایگاه نظامی بگرام، بزرگترین پایگاه نظامی آمریکایی در افغانستان و نزدیک کابل است. ‏این افراد هدف تیراندازی مهاجمان قرار گرفتند.کشته‌ها و زخمی‌ها تبعه افغانستان هستند. هیچ گروهی مسئولیت حمله را به عهده نگرفته است.

پوتین فرمان هسته‌ای صادر کرد

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از دولت خواسته است تا نسبت به اجرای برنامه جامع این کشور درباره تحقیقات و توسعه تکنولوژی هسته‌ای که از سال ۲۰۱۴ تصویب و عملیاتی شده است، اطمینان حاصل کند.پوتین در این ارتباط با صدور فرمان رئیس جمهوری که در وبگاه رسمی کاخ کرملین منتشر شده، خواستار رسیدگی به این موضوع شده است.در این فرمان آمده است که دولت موظف است نسبت به اجرای برنامه توسعه تکنولوژی‌های جدید هسته‌ای به گونه‌ای که روسیه تا سال ۲۰۲۴ به یک سیستم انرژی کارآمد براساس فناوری پیشرفته هسته‌ای دست یابد، اطمینان حاصل کند.

مجله آمریکایی به ترامپ نصیحت جنگی کرد

یک نشریه آمریکایی در مطلبی به تحلیل تحولات منطقه خاور میانه پرداخت و نوشت: هفده سال پیش آمریکا به عراق حمله کرد و دولت صدام حسین را سرنگون ساخت. این تصمیم فاجعه آمیز، آمریکا را درگیر جنگی ساخت که برای ۴۵۰۰ تن تلفات داده و ۲ تریلیون دلار نیز هزینه روی دست مالیات دهنگان گذارد و اکثر رهبران سیاست خارجی می دانند که حمله به عراق ما را ایمن تر نکرد.به نوشته مرکز مطالعات خلیج فارس مجله آمریکایی «واشنگتن اگزمینر» در ادامه آورده است: اما ظاهرا برخی سیاستگذاران کلیدی نتوانسته اند درس هایی از جنگ عراق بیاموزند و در تلاشند تا جنگ بزرگ دیگری را در خاورمیانه آغاز کنند.به گفته نیویورک تایمز؛ برخی از مقامات دولت آمریکا در تلاش برای تشدید اقدامات نظامی علیه ایران هستند. طرح های پیشنهادی همچون غرق کردن کشتی های جنگی ایران، اقدامی جنگی است که می تواند منجر به یک درگیری بزرگ شود. این فشار برای تشدید درگیری ها از سوی وزارت دفاع آمریکاست و ترامپ منتقد هزینه های جنگی بیهوده در خاورمیانه است.اگزمینر در ادامه مطلب خود می افزاید: با توجه به فشارهای عظیمی که بر ارتش، اقتصاد و بودجه فدرال ما تحمیل شده است آخرین چیزی که آمریکا در حال حاضر به آن احتیاج دارد جنگ خونین و گران قیمت دیگری در خاورمیانه است. ما باید به حضور نظامی خود در عراق پایان دهیم و عقب نشینی نیروهایمان در افغانستان را تسریع بخشیم تا بر اولویت های اصلی داخلی و خارجی متمرکز شویم. اما حتی اگر آمریکا با بحران بی سابقه ای رو به رو نبود باز هم جنگ جدید با ایران به نفع ملی ما نبود.این نشریه تاکید می کند که توجیه فعلی که برای اقدامات نظامی ما مطرح می شود این است که شبه نظامیان تحت حمایت ایران مسئولیت حملات اخیر علیه سربازان آمریکایی و شرکای ائتلافی ما در عراق بر عهده دارند اما این واضح است که برای حفظ امنیت ملی ،دیگر نیازی به حضور نیروهای ما در عراق نیست.شروع جنگ با ایران برای دفاع از پایگاه هایی که دیگر در خدمت هیچ هدف واقعی نظامی نیستند احمقانه است. ترامپ به جای تشدید اقدامات نظامی علیه ایران باید تمام نیروهای ما را از عراق خارج کند و درگیری ما را در جنگی پایان دهد که هرگز نباید آغاز می شد.نشریه آمریکایی در پایان می نویسد: رئیس جمهور باید همچنان به خود اعتماد کند و به قول خود در پایان دادن درگیری در عراق و سوریه و افغانستان ادامه دهد. رهایی ما از این مناقشات به ما امکان این را می دهد که در ماه ها و سال های آینده با چالش های عظیم کشورمان بهتر رو به رو شویم.

مرکل هم ترامپ را تنها گذاشت

"آنگلا مرکل"، صدراعظم آلمان در ویدئوکنفرانس با سران هفت کشور صنعتی جهان (جی هفت) که بنا به درخواست "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا به طور مجازی برگزار شد، گفت: برلین از سازمان جهانی بهداشت و سازمان‌های همکار آن به طور کامل حمایت می‌کند.مرکل افزود این بیماری همه گیر تنها با یک واکنش بین المللی قوی و هماهنگ می‌تواند نابود شود. صدراعظم آلمان همچنین در این ویدئوکنفرانس، مسئولیت ویژه جهانی برای اوضاع آفریقا و ضرورت حمایت‌های زودهنگام از کشورهای آفریقایی را نیز مورد تاکید قرار داد."هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان هم با حمایت خود از سازمان جهانی بهداشت در برابر انتقادهای ترامپ، تاکید کرد: تضعیف این سازمان در بحران فعلی مانند پرتاب خلبان از یک هواپیمای در حال پرواز است.ماس تاکید کرد: حالا بدترین نقطه زمانی ممکن برای زیر سوال قرار دادن این نهاد بین المللی است. سازمان جهانی بهداشت ستون فقرات مبارزه بین المللی با ویروس کروناست.دونالد ترامپ از قطع کمک‌های مالی آمریکا به این سازمان خبر داد. رئیس جمهور آمریکا در توجیه این اقدام خود مدعی شد سازمان جهانی بهداشت در انجام وظایفش در قبال مقابله با شیوع ویروس کرونا موفق نبوده و باید پاسخگو باشد.ترامپ که به شدت در آمریکا بابت نحوه مدیریتش در خصوص شیوع ویروس کرونا مورد انتقاد قرار گرفته، در روزهای اخیر سازمان جهانی بهداشت را هدف حملات لفظی‌ قرار داده است.رئیس‌جمهور آمریکا همچنین طی روزهای اخیر چندین بار سازمان جهانی بهداشت را به جانبداری از چین و تلاش برای پنهان کردن اطلاعات اولیه در خصوص شیوع ویروس کرونا متهم کرده است.تصمیم دولت ترامپ در قطع کمک‌های مالی به این سازمان با موج گسترده‌ای از محکومیت‌ها در جهان مواجه شده و اکثر کشورها از آن انتقاد کرده‌اند.

نیروهای مسلح ساخت زیردریایی هسته‌ای را کلید زد

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ما به فکر ساخت زیردریایی هسته‌ای هستیم و در ساخت زیردریایی‌های بزرگ‌تر از فاتح این قابلیت در وزارت دفاع به صورت بومی وجود دارد.امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به توانمندی نیروی دریایی ارتش در ساخت زیردریایی هسته‌ای، گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران در بحث انرژی اتمی بسیار شفاف و مشخص است و بارها رهبر معظم انقلاب بر صلح‌آمیز بودن آن تاکید داشتند.فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این که تمامی دستگاه‌های نظام و دولت در چارچوب مشخص شده برای برنامه هسته‌ای حرکت می‌کنند، ادامه داد: تمامی معاهدات بین‌المللی وجود دارد و هیچ کدام داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را منع نمی‌کند، اما وقتی از صلح حرف می‌زنیم بدون آمادگی دفاعی این صلح معنا پیدا نمی‌کند.وی تصریح کرد: وقتی بازداندگی و آمادگی برای دفاع وجود نداشته باشد، صلح تحیکم و تثبیت نمی‌شود و به همین علت نیروهای مسلح کشورها حضور دارند تا این صلح پایدار بماند.دریادار خانزداری با بیان اینکه نیروهای مسلح برای ایجاد امنیت و تحکیم صلح به وجود آمدند، افزود: موضوع دفاع و جنگ در مرحله بعد قرار می‌گیرد، بنابراین ما نیاز به تجهیزاتی داریم تا این صلح تثبیت شود و در این جهت با بکارگیری نیروی انسانی متعهد و با استفاده از این تجهیزات، امنیت را به نفع کشور خود و جامعه جهانی برقرار کنیم.فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بسیار به موضوع انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای نیازمند است، افزود: تهدیدات بسیاری در پیرامون کشورمان وجود دارد، امروز اگر شاهد حضور ناو هواپیمابر آمریکایی در منطقه هستیم باید بدانیم که رانش آن هسته‌ای است و این موضوع باعث می‌شود تا ۶ ماه در دریا بماند که در غیر این صورت ، باید بعد از مدت کوتاهی برای سوخت‌گیری به بندر مراجعه کند و سپس به دریانوردی ادامه دهد.وی با اشاره به این که پیشران هسته‌ای باعث شده تا یک شناور سنگین با استعداد تجهیزاتی فراوان در دریا حضور طولانی داشته باشد، بیان کرد: چه قدرتی می‌تواند ما را از این توانمندی منع کند تا از نتوانیم از امنیت خود دفاع کرده و صلح را برقرار کنیم.دریادار خانزداری با اشاره به دسته‌بندی زیردریایی‌ها گفت: رانش زیردریایی‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول زیردریایی‌های دیزلی هستند که با رانش خود به صورت محدود زیر آب می‌مانند و پس از مدتی برای شارژ باتری و تنفس خدمه باید به سطح آب بیایند یا در عمقی قرار بگیرند تا دودکش موتور دیزل خود را از آب خارج کنند تا باتری شارژ شوند. در این نقطه می‌توان زیردریایی را با دستگاه‌های مختلف شناسایی کرد و راه مقابله با آن این است که زیردریایی بتواند بیشتر در عمق بماند و مسافت طولانی‌تری را طی کند که برای این کار یک رانش دیگر به نام سامانه رانش مستقل از هوا ساخته شده است.وی  تصریح کرد: این رانش نوع خاصی از سوخت را حمل می‌کند که با ترکیب چند ماده شیمیایی انرژی تولید می‌کند و با استفاده از آن با تولید برق باتری زیردریایی را شارژ می‌کند یا به حرکت زیردریایی ادامه می‌دهد، اما آن هم فقط مدتی توان زیرآب ماندن را دارد و حدود ۲ تا ۳ برابر نمونه دیزلی که این هم محدود است.خانزادی با بیان این که از زیردریایی به عنوان ضربه دوم یاد می‌شود، بیان کرد: اگر دشمن به پایگاهی حمله کند زیردریایی می‌تواند در مسافتی دورتر پنهان شود و در محلی که آن‌ها تصورش را هم ندارند به دشمن حمله کند، پس با این ویژگی زیردریایی نیاز به یک رانش ویژه دارد که اگر آن را رانش هسته‌ای بدانیم پس زیردریایی به آن احتیاج دارد.فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به استفاده بسیاری از کشورهای جهان از این نوع رانش عنوان کرد: اگر جمهوری اسلامی ایران به این فکر نباشد که از زیردریایی با رانش هسته‌ای استفاده کند، غفلت کرده پس ما به این فکر هستیم و در ساخت زیردریایی‌های بزرگ‌تر از فاتح این قابلیت در وزارت دفاع به صورت بومی وجود دارد و قطعا برنامه توسعه رانش زیردریایی در دستور کار نیروی دریایی قرار دارد.

آمریکا توافق تسلیحاتی را شرطی کرد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اعلام تماس تلفنی وزیر خارجه این کشور با همتای روسی خود گفت هرگونه توافق کنترل تسلیحاتی، به حضور همزمان روسیه و چین منوط شده است.مورگان اورتاگس با اعلام خبر تماس تلفنی مایک پمپئو وسرگئی لاوروف افزود: دو طرف با در نظر گرفتن همه‌گیری کووید-۱۹ درباره گام‌های بعدی گفت‌وگوهای امنیتی استراتژیک دوجانبه بحث کردند.وی ادامه داد:  وزیر خارجه تاکید کرد هر گفت‌وگوی آتی کنترل تسلیحات باید بر اساس دیدگاه ترامپ مبنی بر توافق سه جانبه کنترل تسلیحات با حضور چین و روسیه باشد.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: دو طرف همچنین درباره موضوعات دو جانبه همچون شهروندان آمریکایی بازداشتی، تبادل نظر کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha