جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تشیع انگلیسی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رهبر معظم انقلاب حکم روزه ماه رمضان هنگام شیوع بیماری کرونا را بیان کردند

رهبر معظم انقلاب نظر خود را درباره روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان در شرایط شیوع بیماری کرونا اعلام کردند.متن سؤال و پاسخ رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:سؤال: در شرایط کنونی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است، روزه گرفتن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟پاسخ: روزه به عنوان یک تکلیف الهی در حقیقت نعمت خاص خداوند بر بندگان است و از پایه های تکامل و اعتلاء روحی انسان به شمار می رود و بر امت های پیشین نیز واجب بوده است. از آثار روزه پدید آمدن حالت معنوی و صفای باطن، تقوای فردی و اجتماعی، تقویت اراده و روحیه مقاومت در برابر سختی هاست و نقش آن در سلامت جسم انسان نیز روشن است و خداوند اجر عظیمی برای روزه داران قرار داده است.روزه از ضروریات دین و ارکان شریعت اسلام است و ترک روزه ماه مبارک رمضان جایز نیست مگر آنکه فرد، گمان عقلایی پیدا کند که روزه گرفتن موجب:۱ ـ ایجاد بیماری۲ ـ  و یا تشدید بیماری۳ ـ و یا افزایش طول بیماری و تأخیر در سلامتی می شود.در این موارد روزه ساقط ولی قضای آن لازم است.بدیهی است در صورتی که این اطمینان از گفته پزشک متخصص و متدین نیز به دست آید، کفایت می کند.بنابراین اگر فردی نسبت به امور یاد شده خوف و نگرانی داشته و این خوف منشأ عقلایی داشته باشد، روزه ساقط ولی قضای آن لازم است.

کالج اسلامی لندن از دست تشیع انگلیسی در نفرت‌پراکنی با چراغ سبز لندن پرده برداشت

معاون سابق کالج اسلامی لندن با اشاره به چراغ سبز دولت انگلیس به تفرقه‌افکنان بین مذاهب اسلامی گفت: انگلستان با انجام‌ندادن هیچ گونه اقدامی در برابر این نفرت‌پراکنی، به آنها آزادی عمل داده و از آنان حمایت می‌کند.  طبق اطلاعاتی که وجود دارد، انگلستان بودجه‌ای را برای تربیت مبلغان دارای تریبون اختصاص داده است. آیا این اقدام به منظور تأمین نیازمندی‌های مسلمانان است یا دلیل دیگری وجود دارد؟تا جایی که اطلاع دارم حوزه علمیه‌ای در کمبریج برای تربیت طلاب علوم دینی به راه افتاده که از منظر دولت قابل قبول است. ظاهر امر این گونه است که علمای کشورهای دیگر مثل هند، پاکستان یا کشورهای عربی که به انگلستان می‌آیند، تحصیلات خود را در مدارس سلفی گذرانده‌اند و تندرو و رادیکال هستند.به عقیده انگلیسی‎ها، چنین افرادی مسائل جامعه این کشور را به خوبی درک نمی‌کنند. از این رو انگلستان درصدد برآمده است تا مسلمانانی را که در همین جامعه رشد کرده‌ و علاقه دینی دارند، به ائمه جماعات مساجد تبدیل کند و نگذارند امام و مبلغی از خارج کشور بیاید. البته ارتباط انگلیسی‌ها بیشتر با اهل سنت است.گفته و شنیده می‌شود که بسیاری از طلابی که به خارج از ایران می‌روند، مهارت انجام تبلیغات مناسب مقصد را ندارند. به عقیده شما در حوزه تبلیغ بین‌الملل با چه کمبودهایی روبه‌رو هستیم و چه راهکاری برای این موضوع می‌توان ارائه کرد؟تبلیغ در خارج از کشور دو وجه دارد؛ یکی برای مسلمانان و دیگری غیر مسلمانان. تبلیغ برای مسلمانان نیز مهم است، برای مثال در انگلستان ۵۰۰ هزار نفر شیعه وجود دارند که به تبلیغ، مراسم مذهبی و سخنران نیازمندند. اهل سنت نیز به مراسم مخصوص خود مثل نماز تراویح و ... نیاز دارند. اعزام مبلغ و سخنران برای مسلمانان نیز حائز اهمیت است.خدمت‌رسانی به مسلمانانی که در خارج از کشور هستند و برآوردن نیاز آنان مسئله مهمی است که مشکلی در این باره وجود ندارد. مسلمانان زبان ما را متوجه می‌شوند. وقتی از ایران مبلغ شیعی اعزام می‌شود که به زبان بومی آنان نیز صحبت می‌کند، مسئله‌ای ایجاد نمی‌شود. اعتقادات برای این افراد واضح و قابل درک است. من وقتی در جمع شیعیان از امام حسین(ع) صحبت می‌کنم آنها سابقه شناختی ۳۰ و ۴۰ ساله از این امام دارند و اشک می‌ریزند؛ این در حالی است که سخن از رشادت‌ها و حماسه حسینی در میان غیرمسلمانان چنین بازتابی نخواهد داشت.کریس یوور، از جمله مبلغانی است که اسلام را برای غیرمسیحیان تبیین می‌کند. وی کتابی را نیز برای آشنایی با اسلام برای غیرمسلمانان تدوین کرده است. او مطرح کرد که حتی نوع جمله‌بندی در مباحث تبلیغی و ترویجی برای غیرمسلمانان اهمیت دوچندان داشته و بسیاری تعابیر برای آنها غریب است. این مطلب بیانگر آن است که آنچه ما مبلغان ایراد می‌کنیم، باید قابل درک باشد و ما در این راستا کار بسیاری داریم تا بتوانیم تبلیغی اثرگذار داشته باشیم.انقلاب اسلامی ایران باب فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی اساسی را باز کرده؛ این در حالی است که ما فقط جنبه‌های سیاسی و اقتصادی را می‎بینیم. درب‌های زیادی برای انجام کارهای عمیق باز شده است که تبیین اسلام برای غیرمسلمانان یکی از آنهاست.متأسفانه مبلغان و خطیبانی فعال در حوزه ارتباطات با غیرمسلمانان که مسلط به زبان مقصد نیز باشد، نداریم تا بتوانیم اسلام را به ایشان به درستی تبیین و مفاهیم مورد نظر را مبتنی بر علم ارتباطات، تبلیغ و ارائه کنیم.

اتحادیه جهانی علمای مسلمان برای عذر کرونایی روزه بیانیه صادر کرد

اتحادیه جهانی علمای مسلمین اعلام کرد که کرونا ویروس بر روزه داران تاثیری ندارد و عذری برای روزه نگرفتن در ماه رمضان نیست.اتحادیه جهانی علمای مسلمین در بیانیه‌ای در پایگاه رسمی خود اعلام کرد که وضعیت جهان در سایه انتشار کرونا به ویژه جهان اسلام را که به استقبال از ماه رمضان می‌رود، دنبال می‌کند.این اتحادیه اعلام کرد: مغالطه‌ها در مورد اینکه عذری برای روزه نگرفتن در سایه شیوع کرونا وجود دارد، بسیار شده است و این امر با این شبهه مطرح می‌شود که روزه بر سیستم دفاعی تاثیر می‌گذارد.اتحادیه جهانی علمای مسلمین تاکید کرد: روزه ماه رمضان از بزرگترین ارکان اسلام است و عذری جز بر کسی که بیمار باشد یا مسافر و یا سالخورده یا باردار و غیره باشد، وجود ندارد.این اتحادیه در بیانیه خود اعلام کرد که کرونا یک عذر مشروع برای روزه نگرفتن نیست، مگر آنکه فرد به این بیماری مبتلا شده باشد.در این بیانیه آمده است: پژوهش‌های علمی از سوی مسلمانان و غیر مسلمانان ثابت کرده است که روزه نه تنها قدرت دفاعی بدن را کم نمی‌کند، بلکه باعث تجدید سلول‌ها شده و به بدن فایده می‌رساند.

کتاب "صدور انقلاب اسلامی از منظر آیت‌الله خامنه‌ای" منتشر شد

کتاب  "صدور انقلاب اسلامی از منظر آیت‌الله خامنه‌ای" تألیف «سامان نظام‌الاسلامی» و «علی خاکرنگین» از سوی انتشارات "راز نهان" منتشر شده است.این کتاب در پنج فصل: ماهیت و عوامل ایجادی انقلاب، اهداف انقلاب اسلامی، روش‌های صدور انقلاب، موانع صدور انقلاب و نقاط قوت صدور انقلاب و در ۱۰۳ صفحه، به صورت خودجوش و جهادی نگاشته شده است.علاقه‌مندان جهت تهیۀ این اثر می‌توانند با شمارۀ ۰۹۱۲۰۷۹۲۷۳۳ و یا با آیدی‌های theideall@ و Rahro_e_Khamenei@ تماس برقرار کنند. مبلغ در نظر گرفته شده برای این کتاب، ۱۵ هزار تومان است.در بخشی از این کتاب آمده است:رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشراف کامل نسبت به مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... جهان به ویژه جهان اسلام، اولویت صدور پیام و ارزش‌های والای انقلاب اسلامی را به جهان اسلام عنوان می‌کنند، از این جهت غالب محتوای اهداف صدور انقلاب از منظر معظم‌له متشکل از اهداف والای اسلامی و قرآنی است. ایشان همواره خواستار صدور اهداف قرآنی اعم از: توحید، عدالت، انصاف، کرامت انسانی، آزادی، عزّت و وحدت و ... هستند. انقلاب اسلامی ایران نشأت گرفته از ارزش‌های نهضت عاشورای حسینی است (آزادی، عدالت، توحید، معنویت و ...).

اندونزی محافل قرآنی را لغو کرد

وزارت دین اندونزی با صدور بخشنامه‌ای در آستانه ماه مبارک رمضان، برگزاری مراسم تلاوت قرآن در مساجد را لغو کرد و خواستار پرداخت هر چه سریعتر زکات فطره شد.وزارت دین این کشور در آستانه ورود به ماه رمضان برای ارائه دستورالعمل‌های عبادت متناسب با شرع اسلامی در عین جلوگیری از کاهش انتشار ویروس کرونا و محافظت از کارمندان و جامعه مسلمانان در اندونزی بخشنامه‌ای را صادر کرد.وزارت دین اندونزی اعلام کرده است که این بخشنامه علاوه بر اینکه مربوط به اجرای برنامه‌های عبادی در ماه رمضان و عید سعید فطر است، دستورالعمل‌های مربوط به جمع‌آوری و توزیع زکات را تنظیم می‌کند.دستورالعمل صادرشده برای ماه رمضان و عید فطر به امور ذیل اشاره کرده است؛ مسلمانان برای برگزاری نماز جماعت به مساجد نروند و در خانه‌های خود نماز بخوانند. همچنین برای تلاوت قرآن و انجام امور مذهبی دیگر به مساجد مراجعه نکنند و برگزاری مراسم تلاوت قرآن در مساجد ادارات دولتی و غیردولتی لغو شود.در بخش دیگری از این بخشنامه آمده است: مسلمانان زکات فطره خود را سریعتر بپردازند تا میان نیازمندان توزیع و مراسم میهمانی عید فطر نیز از طریق رسانه‌های اجتماعی و تماس تلفنی انجام شود.نصرالدین عمر، امام بزرگ مسجد استقلال اندونزی، در دیدار با فخرول راضی، وزیر دین این کشور، گفت: این مسجد هرساله غذای افطاری را برای قشر نیازمند در ماه رمضان عرضه می‌کند. با شرایط شیوع بیماری همه‌گیر کووید - ۱۹ و مطابق توصیه دولت، برنامه افطاری برگزار نمی‌شود، اما مسئولان مسجد همه نقاط را شناسایی کرده‌اند و غذا را آماده می‌کنند تا به تمام نیازمندان و حتی زندانیان برسانند.عمر اظهار کرد: براساس دستورالعمل دولت درباره انجام عبادت در خانه، مسجد استقلال نیز نمازهای جماعت تراویح را برگزار نمی‌کند، ولی مراسم سخنرانی آنلاین قبل از تراویح عملی برپا می‌شود. نخستین سخنرانی نیز با حضور وزیر دین همانند گذشته در آغاز ماه رمضان ارائه می‌شود.وزیر دین در پاسخ به برنامه‌های ارائه شده، ضمن اعلام حمایت خود از دستورالعمل فوق، برای تسهیل در اجرای برنامه‌ها قول مساعدت داد.

درس اخلاق حوزه آنلاین شد

حجت الاسلام والمسلمین محمود ملکی معاون تهذیب حوزه های علمیه اعلام کرد: با توجه به شرایط پیش آمده در کشور و به منظور جلوگیری از شیوع مجدد ویروس کرونا، نخستین جلسه درس اخلاق حوزه های علمیه در سال جدید به صورت آنلاین برگزار می شود.وی افزود: جلسه آنلاین درس اخلاق حوزه با ارائه حجت الاسلام والمسلمین همتیان فردا پنجشنبه ۲۸ فروردین ماه ساعت ۱۱ الی ۱۱ و سی دقیقه به صورت آنلاین از طریق پیشخوان بر خط حوزه های علمیه به نشانی http://login.ismc.ir/ پخش می شود.حجت الاسلام والمسلمین ملکی اضافه کرد: تمامی طلاب و فضلای حوزه در سراسر کشور می توانند از طریق سامانه پیشخوان برخط حوزه از مباحث اخلاقی استفاده کنند.معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه اعلام کرد: افزون بر پخش آنلاین جلسه درس اخلاق، محتواهای ارائه شده نیز در سایت ها و کانال های مرتبط با معاونت تهذیب بارگزاری می شود و قابل استفاده برای عموم طلاب و فضلا خواهد بودوی بیان کرد: از هفته آینده جلسات درس اخلاق حوزه به صورت غیر حضوری و آنلاین به صورت دو بار در هفته از طریق پیشخوان برخط حوزه های علمیه برگزار خواهد شد.

تعطیلی اماکن مذهبی و مساجد تمدید شد

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه از ۲۳ فروردین مشاغل کم ریسک شروع به فعالیت کردند، گفت: برای ما مهم بود که همکاری مردم با این طرح چگونه‌ است و ارزیابی ما این است که مردم با ما همکاری کردند و کاسبان هم پروتکل‌ها را رعایت کردند و یکی از نشانه‌ها این بود که افزایش در ابتلای شهروندان به کرونا را نداشتیم.وی افزود: البته معنای این موضوع این نیست که دیگر کرونا مهار شده است. همچنین غربالگری جدید هم ادامه می یابد و همه افرادی که در تست مثبت می شوند ما را به سمت کسانی هدایت خواهند کرد که با این افراد در تماس بوده‌اند تا از آنان هم تست گرفته شود.روحانی تاکید کرد: این قدم بسیار مهمی است که ما را به شرایطی که بتوانیم این بیماری را مهار کنیم نزدیک می کند. همچنین اپلیکیشنی که دانشگاه شریف تهیه کرده است و با همکاری وزارت بهداشت مشخص می‌شود که چه کسانی شرایط قرمز دارند و مبتلا هستند، چه کسانی شرایط زرد و نیاز به مراقبت دارند و چه کسانی پادتن دارند و درمان شدند که با بنفش نمایش داده می‌شوند.رییس جمهوری با بیان اینکه شرایط این روزها برای مردم در سراسر دنیا سخت است، تاکید کرد: همه دنیا با این ویروس درگیر شده است و در سیاست‌های جهانی و اقتصاد بین‌المللی نیز تاثیر گذاشته است اما برای مردم ما سخت تر است چون با تحریم دست به گریبان هستیم و حتی برای ما سخت تر هم شد چون همزمان با عید نوروز نیز بود که بسیاری از عادات فرهنگی مردم ما را تحت الشعاع قرار داد.وی ادامه داد: برای ماه رمضان بسیار اندیشیدیم که چه کنیم و چطور آن را مدیریت کنیم. در ماه رمضان اماکن مذهبی و مساجد جذابیت بیشتری پیدا می‌کند اما باید از مردم بخواهیم همچنان شرایط ویژه را تا نیمه اردیبهشت حداقل ادامه دهید و پس از آن مقطع نیز باز جلساتی برگزار می‌کنیم تا ببینیم می توان تصمیم تازه‌ای اتخاذ کرد یا نه.روحانی با بیان اینکه ماه رمضان مراسم تجمعی و افطاری جمعی نخواهیم داشت، گفت: از مردم می خواهیم که تا جایی که در توانشان است به اقشار آسیب‌پذیر جامعه کمک کنند. دولت و نهادهای عمومی غیردولتی و هم بخش خصوص و مردم خیر در این زمینه بار سنگینی به دوش دارند که اگر همه کنار هم باشیم می توانیم از این شرایط سخت عبور کنیم.رییس جمهوری با تقدیر از تلاش واحدهای تولیدی و صنعتی در طول ماه‌های اخیر و تداوم فعالیت اقتصادی و تولیدی در کشور اظهار کرد: ما باید کاری بکنیم که طرح های جدیدی آماده شود و اقتصاد ما به سمتی برود که شرایط برای کار کردن بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران فراهم شود که با توجه به مقررات بهداشتی بتوانند در این شرایط هم کار خود را ادامه دهند چرا که همین تدوام فعالیت باعث ایجاد اشتغال و کارآفرینی می‌شود.وی با اشاره به مصوبات جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا درباره استفاده از امکان مقدسه تاکید کرد: امیدواریم از نیمه اردیبهشت به بعد کاری کنیم که مردم بتوانند از اماکن مقدسه استفاده کنند هر چند که قرار بود تا پایان اردیبهشت شرایط ویژه برای حضور در اماکن مقدسه رعایت شود اما آقای اعرافی که از حوزه علمیه در این جلسات حضور دارند درخواست کردند که این زمان تا نیمه اردیبهشت عقب بیاید و در نیمه اردیبهشت مجدداً شرایط را برای حضور مردم در این امکان مقدسه بررسی کنیم.

عالمان وهابی دست به دامن وجوهات شرعی شدند

کاهش کسری بودجه عمومی در عربستان طی چند سال اخیر و افزایش بودجه نظامی این کشور برای تجاوز به یمن و مشارکت در جنگ داخلی لیبی، موجب شد تا عالمان وهابی دست به دامن وجوهات شرعی برای برون‌رفت از اوضاع بغرنج کرونا شوند.به گزارش وبسایت خبری «التواصل»، عبدالله مطلق عضو هیأت کبار العلماء عربستان به تسریع در خارج کردن زکات قبل از موعد شرعی در پی شیوع کرونا فتوا داد.عبدالله مطلق گفته است که مجموعه ای از کارگران و شاغلان مانند رانندگان تاکسی طی ماه اخیر کسب و کار خود را از دست داده اند و خارج کردن زکات با هدف دستگیری از خانواده های آنان امری ضروری است.وی همچنین از مسلمانان عربستان و ثروتمندان خواست تا از همسایگان و خویشاوندان خود تفقد کنند تا بلکه تاثیر کرونا بر افزایش آمار فقر و بیکاری کاهش پیدا کند.

مراجع معظم تقلید فتوای روزه در سایه کرونا را صادر کردند

نظر تعدادی از مراجع معظم تقلید در خصوص روزه داری ماه رمضان امسال که مصادف شده با ویروس کرونا و حکم روزه گرفتن در این ایام، به این شرح است:نظر آیت الله مکارم شیرازی

- سؤال:با توجه به شیوع بیماری کرونا چند سوال وجود دارد: بالا بردن سطح ایمنی بدن در مبتلا نشدن و همچنین در درمان این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرف دیگر به توصیه پزشکان باید در طول روز مکرر مایعات مصرف کرد. در این شرایط تکلیف مردم و کادر درمان برای روزه ماه مبارک رمضان چیست.

پاسخ معظم له:انسان نمی‌تواند به این دلیل، روزه را بخورد و باید در ماه رمضان روزه بگیرد، البته می‌تواند در فاصله افطار تا سحر از غذاهای مقوی استفاده کند تا از ضعف شدید بدن در طول روز جلوگیری نماید. اما کسی که می‌داند روزه برای او ضرر دارد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست، همچنین اگر یقین ندارد اما احتمال قابل توجهی می‌دهد که روزه برای او ضرر دارد، خواه این احتمال از تجربه شخصی حاصل شده باشد یا از گفته طبیب.

نظر آیت الله سیستانی بسم الله الرحمن الرحیم دفتر آیت الله سیستانی سلام علیکم ماه مبارک رمضان در حالی نزدیک می‌شود که ویروس کرونا همچنان در حال انتشار در مناطق مختلف جهان است و پزشکان برای کاستن از احتمال ابتلا به این ویروس، نوشیدن آب در دوره‌های زمانی نزدیک به هم را توصیه می‌کنند زیرا کمبود آب در بدن موجب کاهش توان دفاعی بدن می‌شود و در صورت خشک بودن حلق و ورود ویروس به آن، امکان انتقال ویروس مذکور به دستگاه تنفسی نیز وجود دارد، اما نوشیدن آب باعث انتقال ویروس به معده می شود و به از بین بردن آن کمک می کند، بدین ترتیب آیا با توجه به دلیل گفته شده، فریضه روزه در سال جاری بر مسلمانان ساقط می‌گردد؟

پاسخ معظم له:وجوب روزه ماه مبارک رمضان یک تکلیف فردی است و هرکس که شرایط وجوب آن را داشته باشد باید فارغ از اینکه برای دیگران واجب باشد یا خیر، روزه بگیرد واگر فرد مسلمان بیم آن داشته باشد که روزه گرفتن ولو با اتخاذ همه تدابیر احتیاطی، باعث ابتلایش به کرونا می شود، وجوب هر روزی که می ترسد در صورت روزه گرفتن به این بیماری مبتلا می شود، از او ساقط می گردد.اما اگر بتواند درجه احتمال ابتلا به بیماری را کم کند تا آنچا که از نظر عقلا دیگر احتمال ابتلا مورد اعتنا نباشد- ولو از طریق ماندن در خانه و عدم اختلاط نزدیک با دیگران، استفاده از ماسک و دستکش های پزشکی و رعایت موارد ضد عفونی مکرر و نظیر آن – و موجب مشقت شدید و غیرقابل تحملی نیز نباشد، وجوب روزه از او ساقط نمی شود..اما درباره آنچه گفته شد که پزشکان نوشیدن مکرر آب را در فاصله زمانی نزدیک به هم جهت جلوگیری از کمبود آب بدن و خشکی حلق توصیه می کنند – به این دلیل که احتمال ابتلای به ویروس کرونا را مرتفع می کند – این امر مانع وجوب روزه نمی شود، غیر از کسانی که به آن رسیده باشند و در صورت روزه گرفتن، ترس ابتلای به بیماری وجود داشته باشد و هیچ راهی برای کاهش احتمال آن هم وجود نداشته باشد – ولو با ماندن در منزل و اتخاذ سایر راههای احتیاطی پیشرفته- اما افراد دیگر غیر از چنین فردی باید روزه بگیرند.البته چه بسا بتوان با مصرف سبزیجات و میوه های سرشار از آب پیش از سحر، کمبود آب بدن ناشی از روزه داری را جبران کرد همچنانکه می توان با جویدن آدامس بدون قند، جلوی خشکی حلق را گرفت- البته به شرطی که ذرات آن در دهان جدا نشده، وارد حلق نشود_ بنابراین جویدن آدامس باعث افزایش ترشح بزاق دهان می شود و مانعی از آن در صورت روزه داری وجود ندارد.بنابرین کسانی که می‌توانند کار خود را در ماه رمضان رها کرده و در منزل باقی بمانند و از ابتلا به بیماری مذکور در امان باشند، وجوب روزه از آنان ساقط نمی‌شود اما افرادی که نمی‌توانند کار خود را رها کنند- بنا به هر دلیلی- و از ابتلا به ویروس در صورت ترک نوشیدن آب در بازه‌های زمانی در روز بیم دارند و نمی‌توانند اقدامات دیگر برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا را اتخاذ کنند، روزه بر آنان واجب نیست، هر چند مجاز به روزه‌خواری در ملا عام هم نیستند.روشن است که روزه ماه رمضان از مهم ترین فریضه‌های شرعی است و تنها در صورت وجود عذر واقعی، ترک روزه جایز است و هر فردی نسبت به وضعیت خود آگاه تر است که آیا عذر واقعی برای ترک روزه دارد یا خیر.

نظر آیت الله شبیری زنجانی سوال: با توجه به شیوع ویروس خطرناک کرونا و گفته های پزشکان مبنی بر تقویت بدن برای جلوگیری از اثر کردن ویروس، آیا در ماه رمضان امسال می شود روزه نگرفت؟ پاسخ معظم له:اگر بنا به گفته پزشکان متخصص، روزه گرفتن برای فردی، احتمال ابتلای او به این بیماری و آسیب دیدن وی را افزایش دهد، نباید روزه بگیرد و این مسأله در رساله عملیه هم آمده است. البته نباید مرتکب تظاهر به روزه خواری شده و به ماه مبارک بی احترامی کند.همچنین اگر با تغییر شرایط؛ مثلاً با ماندن در منزل، تحرک کمتر، رعایت نکات بهداشتی و مصرف غذاها و نوشیدنی های تقویتی، بتواند احتمال متعارف ضرر را دفع کند و ایجاد چنین شرایطی موجب مشقت شدید نشود، باید چنین کند و روزه بگیرد.

دستور آزادی فرد توهین‌کننده به آیت‌الله سیستانی صادر شد

«برهم صالح» رییس جمهور عراق به درخواست آیت ‌الله سیستانی به عنوان شاکی خصوصی این پرونده که پیشتر خواهان آزادی فرد توهین‌کننده به خود شده بود، با صدور حکم ریاستی دستور آزادی این فرد را داد.صالح در حکمی رسمی نوشت که با توجه به توصیه نخست وزیر عراق و با توجه به گذشت آیت الله سیستانی مرجع عالی دینی از حق شخصی خود، دستور آزادی «کاظم عبیس عبد» را می‌دهد.عبیس عبد متهم است که در شبکه‌های اجتماعی به آیت‌الله سیستانی توهین کرده است.مقام های قضایی حله در استان بابل عراق این فرد را پس از دستگیری به دو سال زندان محکوم کرده بودند که بعد از اطلاع، آیت‌ الله سیستانی در نامه‌ای خواهان بخشش و آزادی وی شد.دفتر آیت‌الله سیستانی ۲۶ فروردین ماه جاری پس از اطلاع از این حکم در نامه‌ای به دادگاه، ضمن مخالفت با حبس این فعال شبکه‌های مجازی، خواهان لغو این محکومیت شد.متن نامه به این شرح است:بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب آقای حیدر کطوف علی قاضی محترم دادگاه بدوی حله سلام علیکم و رحمه الله و برکاته امروز از حکم صادره شما در دادگاه محترم درباره شهروند (کاظم عبیش عبد) مبنی بر حبس به مدت دو سال به دلیل اهانت به جایگاه و وجهه مرجعیت عالی‌قدر سید علی السیستانی در صفحه شخصی‌اش آگاه شدیم.باید به اطلاع شما برسانیم که حضرت آقای سیستانی(دام ظله)، به هیچ وجه راضی به مجازات این فرد به دلیل اهانت به ایشان نیست.لذا در اینجا امیدواریم که تمام اقدام‌های لازم و قانونی برای آزادی شهروند یاد شده انجام شود.صالح رییس جمهوری عراق نیز به درخواست نخست وزیری و با توجه به گذشت آیت‌الله سیستانی از حق شخصی خود، دستور آزادی این فرد را داده است.در حکم ریاست جمهوری عراق آمده است که این حکم ریاستی از تاریخ صدور آن به اجرا درآید

تعطیلی کلیساها صدای شخصیت‌های مذهبی را درآورد

در آلمان شورای مرکزی مسلمانان مخالفتی با تعطیلی مساجد این کشور ندارد اما کلیساهای کاتولیک و پروتستان خواستار بازگشایی کلیساها هستند.ایمان مازیک، دبیر شورای مرکزی مسلمانان آلمان می‌گوید: در شرایط کنونی، سلامتی و زندگی مردم اولویت دارد. بسته ماندن مساجد به خصوص در ماه مبارک رمضان برای ما بشدت ناگوار است، اما باید به وظیفه دینی و شهروندی خود در جهت این اولویت عمل کنیم.مشاور وزیر کشور آلمان با تمجید از شورای مرکزی مسلمانان و موضع‌گیری دبیر آن گفته است: این نهایت احساس مسئولیت و همبستگی است و به انسجام و تقویت جامعه کمک می‌کند.این رسانه افزود، قرار است در جلسه مشوراتی وزارت کشور و نمایندگان مذاهب در آلمان درباره زمان و شرایط از سرگیری مراسم عبادی و گردهمایی در مساجد، کلیساها و کنیسه ها تصمیم گیری شود. چگونگی برگزاری مراسم خاکسپاری در ایام پاندمی نیز از نکات این جلسه خواهد بود.مارکوس کربر، دستیار وزیر کشور آلمان در امور اجتماعی، نمایندگانی از کلیساهای کاتولیک، پروتستان، ارتدوکس، شورای مرکزی یهودیان و شورای هماهنگی مسلمانان را به این نشست مشورتی دعوت کرده تا نظرات آنها را درباره شرایط ناشی از شیوع کرونا بپرسد.مارکوس گروبل، نماینده ویژه دولت آلمان در امور مذهبی نیز، پیشنهاد از سرگیری فوری فعالیت های مذهبی را داده و گفته است: امور مذهبی هر چه زودتر باید به وضعیت آزاد قبلی خود باز گردند. قابل توجیه نیست که فروشگاه‌های لوازم ساختمانی باز باشند اما رفتن مردم به کلیسا ممنوع بماند.کاردینال ولکی، اسقف اعظم شهر کلن، در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون سراسری آلمان گفت: کلیساها بر حقوق تضمین شده خود اصرار دارند. قانون اساسی حق شهروندان در به جا آوردن آداب دینی را تضمین کرده است. وقتی مغازه‌های تک فروشی حق بازگشایی دارند، در کلیساها و اماکن مذهبی سایر ادیان نباید به روی مومنان و معتقدان بسته بماند.دویچه وله نوشت: همه کلیساهای آلمان، طبق تصمیم دولت، در تعطیلات عید پاک بسته ماندند اما از نظر اصولی، این تصمیم با حق آزادی عقیده مغایرت داشت.فرانک برویتی‌گام کارشناس حقوقی تلویزیون سراسری آلمان در این زمینه گفت: بر همین اساس، دیوان عالی قضایی خواستار آن شده بود که مرتب این وضعیت بررسی شود که آیا ممنوعیت سراسری مراسم در کلیسا اقدامی مناسب است یا در بعضی مناطق و ایالات می‌توان انعطاف به خرج داد.طبق توافق مقام های ایالتی و فدرال آلمان، از روز دوشنبه اول اردیبهشت (۲۰ آوریل)، فعالیت اقتصادی در برخی از حوزه‌ها به روال عادی خود باز می گردد و مدارس نیز از ۱۵ اردیبهشت (۴ مه) به تدریج باز می شند. همه اماکن مذهبی اما همچنان بسته خواهند ماند تا امکانی برای شیوع کرونا فراهم نشود.گئورگ بتزینگ، دبیر مجمع اسقفی آلمان، این تصمیم را غیرقابل درک خوانده و در مصاحبه‌ای گفته است: بدون تردید کلیساها هم می‌توانند تدابیر بهداشتی ضروری را رعایت کرده و در مراسم عبادی، به فاصله‌ اجتماعی لازم مقید بمانند.پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، پیش‌تر در زمینه تداوم ممنوعیت حضور در کلیساها ابراز نگرانی کرده بود. پاپ محدود شدن مناسک مذهبی مومنان به رسانه‌ها را یک «خطر» توصیف کرد.اما ‌هاینریش بدفورد اشتروم دبیر شورای کلیساهای پروتستان آلمان، اظهار اطمینان کرده که ملاقات با اعضای دولت برای تعیین تکلیف کلیساها، به توافقی سازنده منجر شود و بتوان الگویی مسئولانه را برای انجام آیین عبادی جمعی پیدا کرد.ینس اشپان وزیر بهداشت آلمان روز جمعه اعلام کرد کشورش موفق شده است کووید -۱۹ را بعداز اجرای یک ماه محدودیت‌ها تحت کنترل درآورد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، اشپان گفت: تعداد مبتلایان به کووید -۱۹ به طور چشمگیری کاهش یافته، به ویژه افزایش نسبی براساس آمار روزانه، بنابر این شیوع این بیماری دوباره تحت کنترل است.

شیوع اسلام هراسی مسلمانان انگلیس را نگران تر کرد

روزنامه انگلیسی«نیوزویک» با انتشار گزارشی اعلام کرد: میانگین جرایم انزجارطلبانه ضد مسلمانان در مدت اخیر به خصوص با اخبار پیاپی مربوط به میزان شیوع ویروس کرونا در جهان افزایش یافته است.نیوزویک گزارش داد: مسلمانان انگلیس امروز با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، با افزایش احساسات انزجارطلبانه و تنفر مواجه می شوند.این اطلاعات با هماهنگی بین دستگاه مبارزه با تروریسم و دستگاه پلیس در انگلیس برای بررسی بیشتر اقدامات گروه های افراطی راستگرای به دست آمده است، این گروه های افراطی با سوء استفاده از بیماری کرونا به پمپاژ اخبار دروغین و نظریه های توطئه درباره تبدیل شدن مساجد و اماکن عبادی مسلمانان به کانون شیوع این ویروس اقدام می کنند.براساس این گزارش، در این اخبار دروغین آمده است که مسلمانان تصمیم دولت انگلیس مبنی بر بستن کامل مکان های عبادی را در طول ماه مبارک رمضان با برپایی نماز و افطاری کردن نقض خواهند کرد.در همین حال، « ایمان عطا» مدیر موسسه خیریه «تل ماما» گزارش داد: این موسسه نسبت جرایم انزجارطلبانه ضد مسلمانان را در انگلیس ارزیابی می کند.عطا تاکید کرد: در اینترنت احساسات ضد اسلامی در طول مدت شیوع و مبارزه با ویروس کرونا افزایش چشمگیری داشته است.وی ادامه داد: افراد تندرو، مسلمانان را با ویروس کرونا مرتبط می دانند و آنها را عامل شیوع این ویروس عنوان کردند. زیرا آنها به حرف دولت گوش نمی دهند و تجمع های خود را ادامه می دهند.مدیر موسسه تل ماما، گفت: این موسسه تعدادی از پیام های منتشر شده را از طریق توئیتر رصد کرده است. در این پیام ها ادعا شده است که مساجد باوجود تصمیم برای تعطیلی کامل، باز هستند. برخی از کاربران توئیتر نیز فیلم های ویدیویی قدیمی را منتشر کرده اند که در آن برپایی نماز در مساجد را نشان می دهد.این پیام ها و اخبار دروغین ضد مسلمانان درحالی منتشر می شود که منابع اسلامی در انگلیس اعلام کردند که مساجد در این مدت به طور کامل بسته بوده است.

انگلستان از طرح مسجد لیدز پرده برداری کرد

از طرح ساخت مسجد جدید در لیدز انگلستان که قرار است در نزدیکی یک باشگاه گلف ساخته شود، پرده برداری شد.سازندگان می گویند تاسیسات جدید قرار است به عنوان یک مرکز برای اجتماعات مردمی ایفای نقش کند.مجتمع جدید قرار است شامل یک مسجد، یک مرکز اجتماعی با مساحت ۵۶۰ مترمربع، دارای تسهیلات لازم برای اقامه نماز، کلاس های آموزشی، کتابخانه، کارگاه آموزشی ۱۳۱ مترمربع، و یک سالن نمایشگاه با فضای ۱۱۰ مترمربع باشد. مسجد دو طبقه بوده و شامل پارکینگ برای ۴۱ دستگاه اتومبیل است. با این حال به گفته متقاضیان طرح، قرار است اکثر نمازگزاران پیاده به محل بیایند.این نهاد می گوید تسهیلات جدید ، بسیار بزرگتر از مدرسه موجود بوده و تاثیر زیادی برای گردهم آوردن جوانان خواهد شد.پس از پایان ساخت و ساز، مدرسه اسلامی کنونی به عنوان یک مرکز روزانه برای زنان و سالمندان مورد استفاده قرار خواهد گرد.ساختمان مسجد هم اندازه با ساختمان های مجاور خواهد بود.امید است که چنین امکاناتی باعث غرور و احساس مالکیت در جامعه شود. مرکز اجتماعی به طور بالقوه به ارتقاء رویدادهای خصوصی کمک می کند و مراسم های متعددی در سالن های اجتماعات، نمایشگاه های محلی و کارگاه ها برگزار شده و به ارتقاء بیشتر مهارت ها و دانش کمک می رسانند.این خدمات امکاناتی را در زمینه بهداشت و آموزش برای مردم محلی فراهم می کند. آموزش کودکان، بزرگسالان، اتاق های آموزشی دوره ها و نمایش استعدادهای خلاق محلی از دیگر فعالیت های این مرکز خواهد بود.

کرونا هم حریف جهادگران طلبه نشد

گرگان، این روزها جهان مهمان ناخوانده ای دارد که همه دوست دارند هر چه زودتر رخت بربندد تا همه با خیال راحت به زندگی عادی خود بازگردند.کووید۱۹ بار دیگر نقاب ها را از چهره انداخته و جهان را وارد جنگ تازه ای کرده و این روزها شاید بیشتر سیاستمداران و کاسبان خود را دارد، اما بازهم جهادی ها به میدان آمده اند.«کرونا چگونه می کشد؟»، «چه بر سر اموات کرونایی می آید»، «چگونه اموات کرونایی را آماده برای دفن کردن می کنند»، «کجا و چگونه آن ها را به خاک می سپارند» از جمله سؤالاتی است که این روزها ذهن ها را درگیر کرده و دشمنان در جنگ رسانه ای خود چندین بار سعی کردند با این موارد حاشیه سازی کنند. جهادگران همیشه در صحنه هستند، در بیمارستان ها یا در کارگاه های تولیدی یا در غسالخانه ها فرقی برای جهادگران نمی کند عرصه خدمت چه باشد و در کجا باشد همه آن ها به وظایف خود عمل می کنند اما شاید تنها وظیفه این روزهایاحمدین است تا با رعایت مسائل بهداشتی باری را از روی این فرشتگان زمینی برداریم.

نخستین ابرفروشگاه گواهینامه حلال دریافت کرد

ابرفروشگاه ماتاهری پورتا پرایم که ۱۴۶ فروشگاه، سه مرکز توزیع و یک دفتر مرکزی در اندونزی دارد، نخستین فروشگاه زنجیره ای مدرن است که در این کشور گواهینامه حلال دریافت کرده است. ابرفروشگاه ماتاهاری پورتا پرایم در اندونزی، نخستین فروشگاه زنجیره ای مدرن در این کشور می باشد که قادر به دریافت گواهینامه حلال شده است.شورای علمای اندونزی، بخش ارزیابی موادغذایی، دارویی و آرایشی به تازگی برای این ابرفروشگاه شناخته شده در کشور گواهینامه صادر کرده است. شورای علمای اندونزی در اکتبر ۲۰۱۹ اعلام کرده بود که داشتن گواهینامه حلال برای محصولات مصرفی و خدمات مرتبط برای فروشگاه ها ضروری است و شرکت هایی که پس از اخذ گواهینامه مقررات مربوطه را رعایت نکنند، حداکثر تا ۲ میلیارد روپیه (نزدیک به ۱۲۸ هزار دلار) جریمه و تا سقف ۵ سال به حبس محکوم خواهند گردید.این شرکت که ۱۴۶ فروشگاه، سه مرکز توزیع و یک دفتر مرکزی در پایتخت دارد، همچنین سیستم بیمه حلال را در دو خط عملیاتی و پشتیبانی پیاده سازی کرده است و نخستین فروشگاه زنجیره ای مدرن اندونزی است که گواهینامه حلال دریافت می کند. دنی کونجیونیان مدیر و سرپرست شرکت گفت: گواهینامه حلال را ما به ارائه بهترین خدمات خرده فروشی به مشتریان برای تامین نیازهای خانوار و استقبال از روزهای ماه رمضان که هفته آینده آغاز می شوند، توانمند می سازد.وی خاطرنشان کرد: ما به تمامیت حلال در کل شعبه ها متعهد می شود. ما همچنین در پی گرفتن مجوزها و گواهینامه های دیگر هستیم. اندونزی بزرگترین جمعیت مسلمان جهان را دارد. براساس اطلاعات دولت ، بیش از ۸۵ درصد از ۲۷۲ میلیون نفر در این کشور مسلمان هستند.

آیت الله ناصری از طلاب جهادی قدردانی کرد

آیت الله ناصری یزدی، در دیدار طلاب جهادی یزد گفت: مواسات و یاری رساندن به بندگان خداوند از بزرگترین امور در آیات و روایات است.امام جمعه یزد ادامه داد: روایات فراوانی در عظمت یاری رساندن و خدمت کردن به بندگان خداوند وجود دارد مثل این روایت که می فرماید: اگر کسی مشکلی را از برادر مؤمن خود برطرف کند، از ۷۰ طواف خانه خدا بهتر است. یا روایتی که گره گشایی از بندگان خداوند را مایه آمرزش گناهان دانسته و انسان را مثل روزی که از مادر متولد شده است، معرفی می کند.رئیس شورای حوزه علمیه یزد با بیان این که کار طلاب در این ایام، حرکت عظیمی بود و باید دست طلاب جهادی را بوسید، به خاطره ای از زمان فراگیری بیماری وبا در نجف و خدمت آیت الله شیخ غلامرضا فقیه خراسانی به طلاب اشاره کرد و گفت: در آن ایام که کسی به طلاب توجهی نمی کرد، ایشان درس را تعطیل کرد و به پرستاری از طلاب پرداخت و به صورت ناشناس، لباس های طلبه های بیمار را به خارج از شهر نجف می برد و پس از شستشو و خشک کردن آن ها، لباس ها را درب حجره ها می گذاشت.آیت الله ناصری در ادامه گفت: خداوند هیچ حادثه ای را نمی آورد مگر اینکه نعمت هایی در کنارش وجود دارد. امروز یک موجود ریز سوزنی به نام کرونا وارد شده که همه جهان را به هم زده و قدرت های بزرگ و مدعیان عالم را به زیر کشیده است.نماینده ولی فقیه د راستان یزد در پایان ضمن پیروزی طلاب از این امتحان بزرگ گفت: امیدوارم خدا کمک کند تا شما در همه کارها پیش قدم باشید و اخلاص خود را همچنان که در این ایام داشتید، تقویت کرده و ادامه دهید.

حوزه کلنگ اجرایی "طرح عافیت" را زمین زد

حجت الاسلام ذاکر قاسم زاده، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه آذربایجان شرقی گفت: به یاری خداوند متعال و توجهات حضرت ولی عصر(عج) و با دعا و استغاثه مردم، بیماری کرونا از بین خواهد رفت.معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه آذربایجان شرقی ادامه داد: بحمدالله حوزویان استان متشکل از گروه‌های جهادی طلاب، اساتید و مبلغان در یاری‌رساندن به اقشار مختلف مردم برای  مبارزه و پیشگیری از ویروس کرونا در خط مقدم حضور چشمگیر دارند و فعالیت‌های جهادی تا شکست این بیماری ادامه خواهد داشت به طوری که مقام معظم رهبری در سخنرانی نیمه شعبان از حضور حوزویان تبریز تشکر و قدردانی کردند.وی افزود: در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر مواسات و کمک مؤمنانه، طلاب و مبلغان استان با ترغیب و تشویق مردم و خیرین جهت تأمین اقلام موردنیاز خانواده های بی بضاعت، در کنار سایر دستگاه‌های مرتبط مشغول فعالیت هستند.حجت الاسلام قاسم زاده ادامه داد: ستاد بحران حوادث غیرمترقبه حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی با تأمین و توزیع  پک‌های ضدعفونی کننده و لباس مخصوص آرامستان‌ها و بیمارستان‌ها جهت تجهیز طلاب جهادی که در خط مقدم مبارزه با ویروس منحوس کرونا حضور دارند اقدام نموده است.معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، طلاب و مبلغان استان در فضای مجازی با عنوان طرح عافیت با مخاطبان و علاقه‌مندان در زمینه‌های مختلف همچون پرسش و پاسخ، احکام، سبک زندگی و آشنایی با معارف زندگانی اهل بیت(ع) و ایجاد امید و روحیه و توجه مردم به سمت معنویت و آموزه های دینی فعالیت خواهند کرد.

الازهر علیه اهانت به مقدسات اسلامی جبهه گرفت

درپی هتک حرمت مقدسات اسلامی و تمسخر نماز از سوی چند جوان مصری، الازهر مصر با صدور بیانیه‌ای، این عمل شنیع را به شدت محکوم کرد.به تازگی فیلم کوتاهی در شبکه‌ اجتماعی فیسبوک منتشر شده است که در آن چند دختر جوان در ایام قرنطینه، با هدف هنجارشکنی، اهانت به مقدسات اسلامی و استهزاء احکام شرعی، هنگامی نماز خواندن، مشغول کشیدن سیگار می‌شوند.انتشار این فیلم، موجی از واکنش‌ها را درپی داشت تا آنجا که الازهر مصر به عنوان بزرگترین نهاد دینی این کشور ضمن محکوم کردن این اقدام و هشدار به افرادی که چنین رفتار ناشایستی را انجام می‌دهند تاکید کرد که اهانت به مقدسات اسلامی، خشم و غضب الهی را به همراه خواهد داشت.الازهر با اشاره به همه‌گیری کروناویروس و نیاز بیش‌ازپیش جامعه اسلامی به عبادت و مناجات با خدا برای دفع این بلا از بلاد اسلامی خاطر نشان که در شرایط کنونی، همگی باید به درگاه الهی تضرّع و دعا کنند تا این بیماری از امت اسلامی رفع شود.الازهر مصر همچنین در واکنش به برخی اقدامات تحریک‌آمیز برای نافرمانی مدنی و شکستن قرنطینه تصریح کرد که برپایی هرگونه تجمع مذهبی به دلیل به‌خطر افتادن جان مردم ممنوع است.این نهاد دینی همچنین با هشدار به عاملان دعوت به برپایی تجمعات مذهبی مانند نماز جماعت در ایام ماه مبارک رمضان خاطر نشان کرد که «در خانه بمانید و همراه با اعضای خانواده نماز جماعت برپا کنید. رعایت دستورات حکومتی در این خصوص واجب شرعی است.»الازهر در پایان اعلام کرد که رعایت دستورات مسؤولان و مقامات دولتی برای ریشه‌کنی بیماری کویید۱۹ یک عبادت شرعی است که افراد با رعایت این توصیه‌ها حتما ماجور خواهند بود.

حوزه‌ از صف واحد ادیان الهی در خدمت بشریت استقبال کرد

آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در نامه به دبیرکل شورای جهانی کلیساها تصریح کرد: حادثه ناگوار انتشار ویروس کرونا مایه رنج و مصیبت کشورها و ملت‌ها و موجب غم و اندوه رهبران ادیان، عالمان و اندیشمندان شده است. متن نامه آیت‌الله اعرافی به این شرح است:حادثه ناگوار انتشار ویروس کرونا مایه رنج و مصیبت کشورها و ملت‌ها و موجب غم و اندوه رهبران ادیان، عالمان و اندیشمندان شده است. حوزه‌های علمیه و بزرگان دین در قم و ایران ضمن ابراز همدردی با مصیبت‌دیدگان و آسیب‌دیدگان از پیروان همه ادیان و همه ملت‌های جهان، آرزوی دوری همه بلاها و نابسامانی‌ها از جهان و رحمت الهی برای جانباختگان و شفای عاجل برای بیماران را از خداوند منان دارد. حوادث و بلایای طبیعی در منطق ادیان آسمانی پدیده‌هایی هشداردهنده برای آزمون بشر، زمینه‌ساز تکامل و تعالی انسان، مایه بصیرت نسبت به مبدأ و معاد، فرصتی برای سنجش و تجلی خصلت‌های انسانی و اجتماعی و شکوفایی روح همدلی، ایثار و فداکاری است.تبیین صحیح، عقلانی و حکیمانه این گونه حوادث و چگونگی مواجهه با آن، پرهیز از دوقطبی غیرواقعی علم و دین، توسعه پژوهش‌های ناظر به معالجه آسیب‌ها و معضلات اجتماعی وظیفه‌ای سترگ بر عهده همه نخبگان، فرهیختگان و مسئولان است.لازم است رهبران و عالمان دینی با تحکیم مبانی اعتقادی و توجه به ضرورت تزکیه نفس و صیانت جامعه از ناهنجاری‌ها و آلودگی‌ها و نیز توجه به قدرت لایزال خداوند متعال، اهتمام به دعا و تضرع در پیشگاه خداوند را ترویج کنند و بدون تردید انجام این مهم نیازمند همدلی و همکاری همگانی همه مراکز و مجامع علمی دینی و رجوع به سرمایه بی‌نظیر تعالیم وحیانی پیامبران آسمانی با رویکردی جامع و عقلانی است. رهبران راستین الهی همواره بر ارادت و پیمان خود با خداوند و پیامبران الهی و انسانیت ایستاده‌اند و خواهند ایستاد.حوزه‌های علمیه و بزرگان و استادان و طلاب آن آمادگی دارند، ضمن تبادل تجارب علمی، پژوهشی، فرهنگی و امدادی به ویژه در عرصه مجازی، فصل جدیدی از هم فکری‌ها و همکاری‌ها را با مراکز علمی بین‌المللی، دانشگاه‌ها، مراکز دینی، رهبران ادیان آسمانی و کشورهای دنیا و نهاد مسیحیت ارتدوکس آغاز کنند تا با این حوار و تعامل، صف واحد ادیان الهی در خدمت بشریت شکل بگیرد.

ارتودکس‌های جهان عید فصح را خانگی جشن گرفتند

در شرایطی که انتشار ویروس کرونا جان ۱۶۰ هزار نفر را در جهان گرفته است، میلیون‌ها مسیحی ارتودکس، عید فصح را در منازل خود گرامی داشته‌اند. مراسم «آتش مقدس: Holy Fire» (از سنت‌های مسیحیت) در کلیسای «قیامت» بیت المقدس در حالی برگزار شد که این کلیسا از ماه گذشته به روی مسیحیان بسته شده است و فقط تعدادی از کشیش‌ها اجازه ورود به آن را دارند.«یوحنا دهم یازجی» اسقف کلیسای ارتدکس رومی انطاکیه در پیامی به مناسبت عید فصح اظهار کرد: ما امروز برای کسانی که به دلیل بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند و برای کسانی که به این بیماری مبتلا هستند و کسانی که برای بهبودی آنها شب‌ها را بیدار می‌مانند و شب و روز با این ویروس مبارزه می‌کنند،دعا می‌کنیم و شفای بیماران را می‌خواهیم.عید فصح در سوریه، لبنان و مصر نیز در کلیساهای خالی و بدون حضور مردمی برگزار شد.

آستان علوی آموزش مجازی قرآن را کلید زد

«احمد شلاکه الشمری» رئیس واحد آموزش و تربیت مرکز قرآن کریم آستان علوی با اعلام این خبر گفت: ممنوعیت برپایی هرگونه تجمع در شرایط بهداشتی که کشور (به دلیل کرونا) در آن به سر می‌برد، موجب تعطیلی دوره‌های قرآنی به شکل معمول شد و این امر ما را به فکر برگزاری دوره‌های آموزش از راه دور انداخت.وی هدف از این دوره‎ها را استمرار کار آموزش و عدم جدایی قرآن‌آموزان از دروس خود عنوان کرد و افزود: این دوره‌ شامل پنج رشته احکام تلاوت، علوم قرآنی، حفظ، مقامات قرآنی به شیوه عراق و مقامات قرآنی به شیوه مصری می‌شود.الشمری همچنین تصریح کرد: گروهی از اساتید مرکز قرآن کریم آستان علوی بر برگزاری این دوره‌ها نظارت دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha