جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام حمیدرضا مطهری- نشست خبری همایش بین المللی «امام علی(ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز»

حوزه/ رئیس انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم گفت: رسیدگی به وضع معیشتی فقرا و تأمین نیازهای ضروری آنان، تأسی به سیره و روش نورانی ائمه اطهار(ع) است.

حجت الاسلام و المسلمین حمید رضا مطهری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اهمیت و فضیلت بی نظیر ماه مبارک رمضان در مقایسه با دیگر ماه های سال اظهار داشت: یکی از ویژگی های خاص این ماه عزیز آن است که برترین شب سال یعنی شب قدر در آن قرار دارد که در این شب، مقدرات یک ساله بشر مشخص می شود.

وی افزود: از دیگر مناسبت های این ماه، ولادت امام حسن مجتبی(ع) و نیز شهادت پدر بزرگوارشان آقا امیرالمومنین(ع) است که حد فاصل نیمه رمضان و بیست و یکم این ماه را به عنوان هفته اکرام ایتام و نیازمندان نامیده اند و از این حیث لازم است که ما شیعیان به خصوص به تاسی از سیره اهل بیت (ع) و از جمله این دو امام هُمام در این جهت پیشگام باشیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین گفت: کمک به نیازمندان و دستگیری از ایتام و فقرا از جمله بارزترین شاخصه های سیره امام علی(ع) و امام حسن مجتبی(ع) است، به ویژه در ماه مبارک رمضان که این مساله اهمیت بیش از پیشی نیز پیدا می کند.

وی بیان داشت: در این میان، امسال به جهت شیوع ویروس کرونا و این که بسیاری از کسب و کارها و از جمله فعالیت بسیاری از اقشار جامعه همچون کسبه و کارگران دچار اختلال جدی و حتی تعطیلی دو ماهه شد، لازم است که به تعبیر مقام معظم رهبری، در رمضان امسال یک رزمایش گسترده مواسات و همدلی مؤمنانه برگزار شود تا انشاالله خاطره شیرین آن برای همیشه در ذهن ملت و از جمله اقشار ضعیف و کم بضاعت جامعه باقی بماند.

وی گفت: هر کس در حد توان خود می تواند از فقرا و نیازمندان دستگیری کند و در امور خیر پیشقدم باشد تا انشاالله تا حدی از سختی ها و رنج های خانواده های محروم و آسیب پذیر کاسته شود.

حجت الاسلام و المسلمین مطهری همچنین افزود: چه خوب است که امسال هزینه برپایی افطاری ها خرج نیازمندان و فقرا شود و کسانی که دارای مکنت مالی هستند، ویژه تر از سال های قبل در این امر خیر مشارکت کنند.

وی ابراز داشت: بدون تردید همدلی و کمک مومنانه به نیازمندان و تلاش در این راستا، تأسی به سیره نورانی اهل بیت(ع) است، کما این که ائمه اطهار(ع) بیش از دیگر افراد، دغدغه این مسایل را داشته و در این باره پیشگام بودند.

رئیس انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم گفت: قطعاً این پویش و همدلی ملی، آثار و برکات مهم فرهنگی و اجتماعی نیز به همراه دارد و مهم آن است که در این امداد و یاری رسانی، عزت و آبرو و کرامت انسانی افراد نیازمند و محروم به خوبی حفظ شود.

وی افزود: به عنوان مثال در سیره امام سجاد(ع) داریم که یکی از بستگان ایشان که فرد نیازمندی بود، بارها از حضرت بدگویی کرده بود و گلایه می کرد که به او از سوی زین العابدین(ع) کمکی نمی شود و وقتی این امام مظلوم به شهادت رسیدند، آن فرد فهمید که کمک هایی که به او می شده از سوی امام سجاد(ع) بوده و ایشان به گونه ای این کار را می کردند که کرامت و عزت فرد خدشه دار نشود.

وی بیان داشت: یا در خصوص امام مجتبی(ع) داریم که به روایتی ایشان دو بار تمام اموال و دو بار هم نیمی از اموال خود را بخشیدند و این درس را به ما دادند که برای برآورده کردن نیاز افراد ضعیف و فقیر با بخشش کل اموال، حتی باید از صفر شروع کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به این که کمک به نیازمندان و افراد ضعیف در سیره اهل بیت(ع) صرفاً منحصر به کمک های مالی نبوده است، گفت: امامان معصوم ما در کنار کمک های مالی و نقدی، گاهی به بهانه های مختلف اقدام به آزاد کردن برده و کنیز می کردند و این امور را مکمل فعالیت های خیرخواهانه می دانستند.

وی افزود: در زندگی حضرت سجاد(ع) نمونه های فراوانی از این کار دیده می شد و جالب این که ایشان معمولاً در پایان ماه رمضان این کار را انجام می دادند و قبل از آزاد کردن بردگان و کنیزان خود، آن ها را به شیوه الهی و بر اساس آموزه های دینی، به خوبی تربیت می کردند و حتی زمینه زندگی مستقل آن ها را فراهم می کردند و بعد آن ها را در راه خدا آزاد می کردند.

این استاد حوزه یادآور شد: این مساله نشان می دهد که ما نباید از ابعاد تربیتی و فرهنگی این مساله غافل شویم، کما این که اقدامات زین العابدین(ع) در این باره در شرایطی بود که جامعه دچار انحرافات اخلاقی و فرهنگی شده بود به این معنا که برعکس عده ای می رفتند کنیزکان را در سن پایین می خریدند و به آن ها آموزش زنا و موسیقی و رقص می دادند، اما امام سجاد(ع) در مقابل آن ها را تحت هدایت و تربیت الهی خویش قرار داده و سپس به بهانه های مختلف آنان را در راه خدا آزاد می کرد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha