پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
رضا رمضانی

حوزه/ بین غضب و گناه رابطه تنگانگی است. هر چه گناه بیشتر، غضب و محرومیت بیشتر می شود و آن قدر محرومیت زیاد می شود که انسان احساس می کند که از خدا جدا شده و فاصله گرفته و این فاصله گرفتن، بدترین اتفاق را برای انسان رقم می زند که دیگر نتواند نام خدا را، بر زبان جاری کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ماه مبارک رمضان از مهمترین ماه ها در کلام قدسی حضرت حق تعالی به شمار می رود، از جمله مسائلی که این ماه را نسبت به سایر ماه ها ویژه کرده، ادعیه روزانه آن است. برای بهره بری بیشتر از دعاهای روزانه، این خبرگزاری هرساله اقدام به نشر این دعا به همراه شرح وتوضیح  علما و اساتید حوزه کرده است، امسال نیز حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، عضو خبرگان رهبری، امام و مدیر سابق مرکز اسلامی هامبورگ به شرح دعاهای ده روز ابتدایی این ماه مبارک پرداخته است که شرح دعای روز چهارم تقدیم روزه داران می کند:

 «اللهُمَّ لا تَخْذُلْنی‏ فیهِ لِتَعَرُّضِ‏ مَعْصِیَتِکَ، وَلاتَضْرِبْنی‏ بِسِیاطِ نَقِمَتِکَ، وَزَحْزِحْنی‏ فیهِ مِنْ مُوجِباتِ‏ سَخَطِکَ، بِمَنِّکَ وَایادیکَ، یا مُنْتَهی‏ رَغْبَةِ الرَّاغِبین‏؛ 

در دعای روز ششم چند چیز را از خدای متعال درخواست می کنیم،  «اللهُمَّ لا تَخْذُلْنی‏ فیهِ لِتَعَرُّضِ‏ مَعْصِیَتِکَ خدایا مرا در این روز به خاطر ارتکاب معصیت و گناه خوار نکن وَلاتَضْرِبْنی‏ بِسِیاطِ نَقِمَتِکَ،  به ضرب تازیانه کیفر مده و وَزَحْزِحْنی‏ فیهِ مِنْ مُوجِباتِ‏ سَخَطِکَ،  قهر نکن و از آنچه که موجب خشم و غضب تو می شود، دور کن.

شرح

یکی از مسائلی که باید در این روز بدان توجه داشته باشیم، گناه است. گناه در حقیقت ساختار شکنی، حرکت بر خلاف طبیعت بشری و حرکت بر خلاف فطرت انسانی است. فطرت، انسان را به خیر، نیکی و فضائل دعوت می کند، منتها ممکن ما از مسیر  فطرت فاصله بگیریم و غبار، روی فطرت ما قرار بگیرد.  همین مسئله موجب می شود از حق فاصله بگیریم. گناه نوعی ساختار شکنی است و این باعث می شود انسان با حق و خود فاصله بگیرد و حتی با خود قهر کند.

گناه و آثار مخرب آن

 وقتی انسان با خودش قهر شود، این مسئله باعث بزرگترین چالش برای آدمی و از خود بیگانگی می شود. همین مسئله موجب جدایی و دوری انسان از مسیرحق، خدا محوری، عدالت خواهی، خدا خواهی و هدایت می شود. گناه نوعی ساختار شکنی است و در روح انسان اثر منفی می گذارد. باید بدانیم روح، لطیف است و هر گناهی باعث می شود، این لطافت از بین برود. گناه باعث دریده شدن پرده ها می شود.

ماه رمضان ماه آشتی با خدا

 ماه رمضان ماه آشتی است. وقتی توبه از باب  اجرای فرمان الهی باشد خداوند خودش  استقبال می کند و مشتاق است. می فرماید: لو علم المدبرون کیف اشتیاقی الیهم و الی توبتهم لماتوا شوقا ،آنهایی که به من پشت کردند؛ اگر می دانسته اند، چه قدر مشتاقشان هستم، از شدت شوق می مردند.

 اگر انسان این حقیقت را درک کند که خدای خالق بدون این که نیازی به انسان داشته باشد، آن قدر اصرار به بازگشت می کند، کانّه، خدا محتاج به انسان است و پیک می فرستد، که ای انسان، چرا با من قهر هستی؛ من که نعمت را از شما کم نکردم. مشکل و مانع از خود شما است.

رابطه بین گناه و غضب

بین غضب و گناه رابطه تنگانگی است. هر چه گناه بیشتر، غضب و محرومیت بیشتر می شود و آن قدر محرومیت زیاد می شود که انسان احساس می کند که از خدا جدا شده  و فاصله گرفته و این فاصله گرفتن، بدترین اتفاق را برای انسان رقم می زند که دیگر نتواند نام خدا را، بر زبان جاری کند و این بزرگترین عذاب برای انسان است.

انسان برای عبودیت و درک صفات الهی آفریده شده، این که بتواند از صفت علم، قدرت و حیات معقول استفاده کند، اگر این انسان بهره ای از کمال خود نداشته باشد، آن وقت این زندگی برای او ننگ خواهد بود؛ این انسان مرده است. اگر چه زنده است و نفس می کشد ولی مرده است.

عوامل غضب الهی

 ما باید تلاش کنیم آنچه که موجب سخط و غضب الهی است، فراهم نکنیم، متاسفانه برخی آنچیزهایی که باید جدی می گرفتند را  شوخی گرفتند و آنچیزی که باید از آن می گذشتند، جدی گرفتند، باید از حسادت، کینه، تهمت و دروغ می گذشتیم، جدی گرفتیم و از خدمت، طاعت، انس و محبت که باید جدی می گرفتیم به سادگی عبور کردیم. از خدا بخواهیم که ما را در مسیری قرار دهد که رحمت الهی را جذب کنیم و موجبات نافرمانی ، سخط و غضب  او را فراهم نکنیم.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha