جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام شهبازیان

حوزه/ ادعای حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حیدری پیچیدگی خاصی ندارد که نیاز به پاسخ تفصیلی داشته باشد. با مراجعه به کتاب المیزان علامه طباطبایی (ره) و بررسی دیدگاه ایشان پیرامون رجعت هیچ ارتباطی میان بیانات علامه طباطبایی با شیخ احمد احسایی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمد شهبازیان در یادداشتی که در اختیار حوزه نیوز قرار داد، به نقد سخنان حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حیدری پرداخت .

بسم الله الرحمن الرحیم

کلیپی از جناب حجت الاسلام و المسلمین سید کمال حیدری پخش گردیده که محتوای آن اشاره به شباهت دیدگاه علامه طباطبایی با شیخ احمد احسایی پیرامون وقوع رجعت در مکانی غیر از زمین مادی کنونی و محل زندگانی فعلی ما می باشد. مؤید این کلیپ نگاشته ای از ایشان در سایت رسمیشان می باشد .

متن چنین است :

لطفا درباره موضوع رجعت توضیح بفرمایید و آیا رجعت برای مؤمنان نیز وجود دارد؟

منظور از رجعت، بازگشت برخی از مردم به زندگی، پس از مرگشان است. اصل رجعت مورد توافق تمام علماست، نه کیفیت آن و تفاسیر متعددی از رجعت وجود دارد.

علامه طباطبایی(ره) معتقد است که رجعت برزخی میان عالم دنیا و عالم برزخ است و جزو عالم دنیا نیست. یعنی رجعت مرتبط به عالم تجرد مثالی است، نه عالم تدرج و زمان. روز رجعت خود یکی از مراتب روز قیامت است، هر چند که از نظر ظهور به روز قیامت نمی‏‌رسد، چون در روز رجعت، باز شر و فساد تا اندازه‏‌ای امکان دارد، به خلاف روز قیامت که دیگر اثری از شر و فساد نمی‏‌ماند. (ترجمه المیزان جلد دوم صفحه ۱۵۹)

همچنین اختلافی میان قائلین به رجعت نیست که رجعت تنها شامل افرادی از هر دو طیفِ ایمان محض و کفر محض است و نه شامل همگان.[۱]

نقد و بررسی

جناب آقای سید کمال حیدری در کلیپ خود مستند کلام علامه طباطبایی را بیان نکردند اما در سایت ایشان به ترجمه المیزان ج۲ ص ۱۵۹ آدرس داده شده است .

اینجانب حدود سه سال پیش و به مناسبت انجام پروژه ی تحقیقی خود با عنوان (تحریف آموزه های مهدویت در جریان های انحرافی) و بررسی انحراف مدعیان دروغین از جمله احمد اسماعیل بصری پیرامون رجعت  با این ادعا از جانب آقای حیدری آشنا شدم و پس از جستجو مستندی در کتاب شریف المیزان پیدا نکردم . در همان زمان و با جستجو در اینترنت با نگاشته ای انتقادی از طلبه ای عراقی با نام "شیخ احمد الجعفری " روبرو گشتم که گویا در کلاس های آقای سید کمال حیدری حضور داشته و به مناسبت بر گفتارهای ایشان نقد هایی را مکتوب نموده است .آدرس نقدهای این منتقد چنین است .

۱۰۸۰۳۳ https://www.kitabat.info/subject.php?id=

به نظر بنده ادعای ایشان پیچیدگی خاصی ندارد که نیاز به پاسخ تفصیلی داشته باشد. با مراجعه به کتاب المیزان علامه طباطبایی و بررسی دیدگاه ایشان پیرامون رجعت هیچ ارتباطی میان بیانات علامه طباطبایی با شیخ احمد احسایی وجود ندارد . نظر علامه طباطبایی روشن است و ایشان پس از بیان تواتر روایت های رجعت از منظر شیعه و عدم مخالفت این آموزه با عقل، قرآن و روایات،  بنا بر روایتی که می فرماید (ایام الهی سه مورد است.  ۱. روز ظهور حضرت مهدی علیه السلام ۲. روز رجعت ۳. روز قیامت) معتقدند که در سیر تجلی حقیقت بر مردمان جهان ابتدا خدای متعال در زمانه ظهور تجلی حق را صورت می دهد و با رجعت حقیقت عالم بر مردمان بیش تر آشکار می شود و در قیامت نهایت تجلی حق رخ خواهد داد و هیچ امری بر کسی پوشیده نمی ماند .به تعبیر دیگر قرآن (یوم تبلی السرائر) است .

به روشنی این سخن هیچ سنخیتی با نظر شیخ احمد احسایی ندارد که می خواهد رخ داد رجعت و ظهور را در عالمی به نام هورقلیا معرفی کند و آن را غیر از دنیای و زمین فعلی بداند .

 نگارنده همانند دیگر محققان این عرصه در مقاله ای به بررسی دیدگاه شیخ احمد احسایی و احمد بصری در مورد وقوع رجعت در عالمی غیر از زمین مادی پرداخته است.

آدرس مقاله اینجانب :

کاوشی در رجعت با تاکید بر انحرافات شیخیه، بهائیت و احمد اسماعیل بصری - فصلنامه علمی پژوهشی مشرق موعود ش۴۹

اجمالا اشتباه جناب استاد حیدری در این است که مرحله ای بودن تجلی حق در ظهور و رجعت و قیامت را به معنای مرحله ای بودن مکان دانسته اند که برداشتی بدون دلیل از کلمات علامه طباطبایی می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کامران کلاه کج IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    4 0
    خوبه که خودتون توی عکس اولی سایت ایشون که نوشته آیت الله العظمی سید کمال حیدری رو گذاشتید بنده به عنوان مقلد ایشون یعنی دارم از یه حجه الاسلام تقلید میکنم در سخنانتان کمی تفکر کنید