چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر / دیدار معاونین پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان تهران با آیت الله العظمی علوی گرگانی

حوزه/ اهل بیت(ع) وقتی به ماه رمضان می رسیدند، با حالت خاصی وارد این ماه می شدند، ولی بعضی افراد غیر این رفتار می کنند و رفتار نادرستی در ماه رمضان از خود بروز می دهند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله علوی گرگانی در سلسله مباحث تفسیری در ماه رمضان به آیه ۳۰ آل عمران« یَوْمَ‌ تَجِدُ کُلُ‌ نَفْسٍ‌ مَا عَمِلَتْ‌ مِنْ‌ خَیْرٍ مُحْضَراً وَ مَا عَمِلَتْ‌ مِنْ‌ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَ‌ بَیْنَهَا وَ بَیْنَهُ‌ أَمَداً بَعِیداً وَ یُحَذِّرُکُمُ‌ اللَّهُ‌ نَفْسَهُ‌ وَ اللَّهُ‌ رَءُوفٌ‌ بِالْعِبَادِ »  اشاره کردند و گفتند:  خدای تعالی می فرماید« روزی که هر کس، آنچه را از کار نیک انجام داده، حاضر می‌بیند؛ و آرزو می‌کند، میان او، و آنچه از اعمال بد انجام داده، فاصله زمانیِ زیادی باشد. خداوند شما را از (نافرمانی) خودش، برحذر می‌دارد؛ و (در عین حال،) خدا نسبت به همه بندگان، مهربان است.»

ایشان با بیان این که همه اعمال انسان ثبت و ضبط می شود و در روز قیامت به انسان نشان خواهند داد و گفتند: در روایتی امام صادق(ع) فرمودند، وقتی انسان از دنیا رفت اولین فرشته ای که به قبر او می آید، خاتِم است، به او گفته می شود هر چه را در دنیا انجام داده ای بنویس. در این لحظه همه اعمال جلوی چشم انسان می آید.

ایشان افزودند: در این زمان قلم انگشت دست و مرکب آب دهان او می شود این آدم روی کفنش شروع به نوشتن می کند این مرده اعمال خوبش را می نویسد وعمل بدش را نمی نویسد، گفته می شود چرا عمل بدت را ننوشته ای، مرده می گوید من خجالت می کشم که اعمال بدم را بنویسم و بعد وقتی اعمال بد را نوشت با انگشت سبابه مهر کند و به گردن او می اندازند.

حضرت آیت الله علوی گرگانی اظهار داشتند: برای همین انسان لازم است در اعمال و رفتار خود بازشناسی کند و هر کاری که نادرست و ناپسند بود در همین دنیا آن را باز بینی کند.

ایشان اظهارداشتند: خصوصیت روز قیامت این است که اعمال گذشته را به انسان نشان می دهند، یادآوری می کنند و انسان تازه متوجه می شود چه روزهای سختی در انتظارش است.

حضرت آیت الله علوی گرگانی گفتند: وقتی اوضاع این گونه است، اعمال ثبت و ضبط می شود، چرا انسان نسبت به اعمال بدش باز خوانی نکند.

معظم له افزودند: خدا می فرماید، ای پیامبر روزی خواهد آمد که همه اعمال خوب و بد شما نوشته می شود و به شما نشان داده می شود و ای کاش بین انسان و بدی هایش فاصله باشد. اما خدا رئوف و مهربان است و  نسبت به دوستدارن خود با محبت رفتار خواهد کرد.

ایشان در ادامه با اشاره به حرمت شکنی بعضی افراد نسبت به ماه های خدا و ماه رمضان اظهارداشتند: جای تعجب است بعضی افراد برای ماه خدا احترام قائل نیستند، علنا در ماه رمضان، حرمت این ماه را می شکنند.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha