چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام حسن صافی

حوزه/ ایمان واقعی، دوستی ما اهل بیت(ع) و کفر واقعی، بغض نسبت به ما است و دین غیر از حب به اهل بیت(ع) و بغض نسبت به دشمنان اهل بیت(ع) نیست. لذا دین اسلام، دین محبت است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن صافی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با اشاره به شناخت معرفت شناسی نسبت به امام(ع)، گفت: خدا در آیه ۸ سوره صافات فرمود  (یرِیدُونَ لِیطْفِؤُا نُورَ الله بِأَفْواهِهِمْ وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کرِهَ الْکافِرُونَ) «عده از مردم می خواهند با دهانشان نور خدا را بگیرند و جلوی نور خدا را بگیرند.

این استاد حوزه افزود: درباره تفسیر این آیه روایاتی وارد شده که بیانگر این است مراد از نور ولایت اهل بیت(ع) و حضرت علی(ع) است. از جمله این روایت این است از امام هفتم(ع) نقل شده است که مراد از نور در این آیه، نور حضرت علی(ع) است و چون با حضرت علی(ع) دشمنی دارند فکر می کنند می توانند این نور را خاموش کنند.

وی بیان داشت: قرآن در آیه ۸ سوره تغابن فرمود: فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنَا وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ؛ به خدا و رسولش و نور هم ایمان بیاورید، مراد از این نور هم ولایت و انوار اهل بیت(ع) است. در روایت دیگر هم مراد آمده اگر کسی با اهل بیت(ع) باشد، اهل نجات خواهد بود و اگر کسی همراه با امام نباشد، اهل نجات نخواهد بود.

 حجت الاسلام والمسلمین صافی گفت: پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) وظایف ما را در زمان عصر غیبت مشخص کردند که شما باید از اهل «ذکر» تبعیت و پیروی کنید و امام باقر(ع) می فرمایند، مراد از اهل ذکر، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) می باشند.

این استاد حوزه افزود: پیامبر (ص) نیز می فرمایند «مراد از ذکر، من و اهل بیت(ع) می باشیم،  باید از ما سؤال و پیروی کنید. غیر از راه اهل بیت(ع)، خطا و اشتباه است».

وی بیان داشت: در روایت دیگر امام صادق(ع) می فرمایند، ما کسانی هستیم که خدا اطاعت از ما را واجب کرده و ما هم اولوالامر هستیم و مردم چاره ای ندارند باید ما را بشناسند و بدانند که حجت بالغه امام عصر(عج) می باشند. اگر کسی می خواهد اهل کمال باشد، باید امامش را بشناسد.

 حجت الاسلام والمسلمین صافی گفت: اگر مردم، ما اهل بیت(ع) را نشناسند، معذور نیستند. وظیفه هر مسلمانی امام شناسی است. امروز با پیشرفت علمی همه باید معرفت به امامشان داشته باشند. هر کسی هم که پیامبر و امام را بشناسد، دارای ایمان خواهد بود و هر کسی انکار کند، کافر است و کسی که منکر نباشد و تنها دنبال شناخت امام نرود، آنها کافر نیستند.

این استاد حوزه افزود: در روایتی امام باقر(ع) فرمودند «افضل آن چیزی که بندگان به آن تقرب پیدا می کنند، طاعت خدا، اطاعت رسول خدا و پیروی از اهل بیت(ع) می باشند». بعد فرمودند، ایمان واقعی دوستی ما اهل بیت(ع) و کفر، بغض نسبت به ما است و دین غیر از حب به اهل بیت(ع) و بغض نسبت به دشمنان اهل بیت(ع) نیست. لذا دین اسلام، دین محبت است.

وی بیان داشت: امام شناسی از مسائل مهم در عصر غیبت است اگر در این رابطه درست و قوی عمل نکنیم،  ایمان ما ضعیف است. معرفت به این است که اطاعت از آنها بر ما واجب و اعمال ما بر آنها عرضه می شود و بدانیم هر کاری بخواهیم انجام دهیم، آنها می بینند چون زنده هستند و امام عصر(عج) اعمال ما را می بینند.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha