جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام بهرامی

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان اولین وظیفه استاد را خودسازی و سپس هدایت عنوان کرد و گفت: اکنون رسالت هدایتگری انبیاء بر عهده اساتید حوزه است و لازمه آن خودسازی است، اگر خودسازی صورت گرفت،  موثر خواهد بود و طلبه و حوزه و به تبع آن جامعه متحول خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا بهرامی، در نشست برخط با موضوع «نقش موثر و بی بدیل اساتید در پرورش معنوی و شکوفایی طلاب» ضمن گرامیداشت هفته بزرگداشت مقام معلم، با اشاره به حدیث امام صادق علیه السلام که فرمودند: «لَیْسَ الْعِلْمُ بِکَثْرَةِ التَّعَلُّمِ و التعلیم وَ إِنَّمَا هُوَ نُورٌ یَقْذِفُهُ اللَّهُ تَعَالَی فِی قَلْبِ مَنْ یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یَهْدِیَه.‏..» گفت: علم به کثرت تعلیم و تعلم نیست، علم حقیقت دیگری دارد و آنچه با تعلیم و تعلم بدست می آید ابزاریست برای رسیدن به علم حقیقی و علم حقیقی، علمی است که خداوند به واسطه آن انسان را هدایت می کند.

وی، مراتب هدایت را شامل: هدایت به سوی مسلمانی، شیعه شدن و در مسیر اهل بیت(علیهم السلام) قرار گرفتن دانست و گفت: علم حقیقی و علم واقعی رسیدن به نردبان سعادت و تکامل و رسیدن به مقام مُخلِصین است، که انسان بر اساس آن  رشد نموده و مسیر را طی می کند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان خاطرنشان کرد: اگر در مسیر هدایت حرکت کردیم و به مقام مخلصین رسیدیم، عالم شده ایم، در غیر این صورت اصطلاحات و ابزاری بیش نیاموخته ایم و به سرزمین نورانی علم راهی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: علم حقیقتی است که راه و مسیر را روشن و نورانی می کند و هدایت از جانب خدای متعال است و اولین قدم برای رسیدن به آن شناخت نفس است. کسانی در این صراط قرار خواهند گرفت، که خود را بشناسند و اولین قدم برای خودشناسی « َیقْظهُ » است، که همان بیداری و اگاهی براساس آموزه های الهی و آموزه های قرآن و عترت نسبت به اینکه از کجا و برای چه آمده ام و به کجا خواهم رفت، و بفهمد که آمده است برای حرکت به سوی کمال، به سوی الله، به سوی حقیقت الهی و رسیدن به مقام مُخلَصین.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی با بیان اینکه بیداری برای انسان با شناخت نفس و شناخت دین حاصل می شود، گفت: بیداری حرکت می آورد و انسان را برای سوی شناخت نفس و رسیدن به مقصد نهایی پیش می برد، بیداری نسبت به اینکه از کجا  آمده ام و قرار است به کجا بروم و بین من و مقصد نهایی و آن راه نورانی چه حجاب های ظلمانی نهفته است و تلاش برای برداشتن حجاب های ظلمانی می کند.

 مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با بیان آیه ۵۳ سوره فصلت «سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنْفُسِهِمْ»، گفت: انسان باید خود را بشناسد اگر خود را را شناخت، اگر به شناخت نفس خود راهی پیدا کرد، آنجاست که نورانیت علم در دل او ایجاد می شود و در مسیر نور حرکت می کند، امیر المومنین امام علی(علیه السلام) فرمودند:  «مَنْ‏ عَرَفَ‏ نَفْسَهُ‏ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ» هرکس خود را شناخت خدای خود را شناخته است، هرکس این ظرفیت نفس را شناخت، هرکس حجاب های ظلمانی را شناخت، هرکس در صدد برطرف کردن حجاب های ظلمانی بر آمد، هرکس ظرفیت این انسان خاکی را شناخت، هرکس توانست بیندیشد و فکر کند و بفهمد و باورش شود که این انسان می تواند تا کجا حرکت کند، می تواند به جایی برسد که خدا را بشناسد.

وی تصریح کرد: دروس صرف، نحو و دیگر دروس حوزوی مقدمه ای برای شناخت قرآن، حدیث و به تبع آن شناخت نفس و در مسیر نور قرار گرفتن است و به تعبیر قرآن، انسان آمده است برای رسیدن به خلیفة اللهی تا در زمین خاکی خود را بشناسد که خدا را بشناسد.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی، پرداختن به علوم حوزوی را یک ضرورت اجتناب ناپذیر دانست و گفت: باید در کنار آن معنای خلوص و معنویت و ارتباط با عالم وحی، استفاده از ماه رمضان و نفحات رحمانیه الهی، درک شب قدر، درک ماه های رجب، شعبان و رمضان، درک معارفی که در این ادعیه این ماه ها آمده است، را داشته باشیم.

وی اولین وظیفه استاد را خودسازی و سپس هدایت عنوان کرد و گفت: اکنون رسالت هدایتگری انبیاء بر عهده اساتید حوزه است و لازمه آن خودسازی است اگر خودسازی صورت گرفت،  موثر خواهد بود و طلبه و حوزه و به تبع آن جامعه متحول خواهد شد و راه آن این جمله نورانی حضرت امیرالمومنین علیه السلام است که فرمودند: مَن عَمِلَ بِما علَمُ عَلَّمَهُ اللّه علم مالم یَعلَمُ.

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان با اشاره به الگوپذیری طلبه از استاد، یادآور شد: شهید مطهری، در محضر اساتیدی همچون علامه طباطبایی(ره) و امام خمینی(ره) تعلیم دید و شهید مطهری شدند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha