پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
معلم

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت هفته معلم، گفت: بسترسازی و فراهم کردن زمینه رشد و شکوفایی نسل آینده، همان کار بزرگ و جهاد حیاتی است که به عهده معلمان است که شغل انبیا است.

حجت‌الاسلام حسین عبداللهی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، به تبیین پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت هفته معلم پرداخت و اظهار کرد: بنا بر رسالت اصلی نظام اسلامی که تزکیه و تعلیم قرآنی و حکیمانه برای تحقق جامعه دینی عادلانه و آرمان‌خواه است، نظام تعلیم و تربیت که زیرمجموعه نظام اسلامی است، می‌تواند و نباید جز به این مهم بیندیشد.

وی افزود: وظیفه جریان تعلیم و تربیت در نظام اسلامی، فراهم‌سازی زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه نسل آینده‌ساز در عرصه‌های موردنیاز است.

حجت‌الاسلام عبداللهی اضافه کرد: تعابیر رهبر انقلاب اسلامی دراین‌باره بسیار قابل‌تأمل است: «کودک و نوجوان و جوان کشور می‌آموزد که استعداد و توان بالقوهٔ خود را برای ارزش‌های متعالی یعنی ارزش‌های اسلامی و انقلابی شکوفا کند و به کار گیرد» و «نسل جوانی که در این مسیر صیرورت و پرورش می‌یابند».

وی ادامه داد: در این دو فراز با جوهرهٔ تعلیم و تربیت دینی آشنا می‌شویم؛ صیرورت و شدن؛ یعنی کودک و نوجوان و جوان در پرورش و آموزش، فقط قابل نیستند بلکه خود فاعل تعلیم و تربیت‌اند.

حجت‌الاسلام عبداللهی اظهار کرد: وظیفه معلم و استاد بیش از دخالت زمینه‌سازی و فراهم کردن بستر رشد و شکوفایی شاگردان است. مثل باغبانی که فضای رشد گل و گیاه و درخت را فراهم می‌کند. او هیچ‌گاه ساقه گیاه و جوانه درخت را نمی‌گیرد و به سمت بالا نمی‌کِشد او زمین و زمینه و هوا و آب و تغذیه را فراهم می‌سازد و از آفات مراقبت می‌کند. این گیاه است که خود باید بروید، جوانه بزند و قامت، استوار کند.

وی گفت: این بسترسازی و فراهم کردن زمینه رشد و شکوفایی نسل آینده، همان کار بزرگ و جهاد حیاتی است که به عهده معلمان است که شغل انبیا است.

حجت‌الاسلام عبداللهی افزود: این جهاد بزرگ و کار سترگ تلاش برای آموزش علم نافع با روش‌های درست و صحیح است که به شکوفایی متربی و شاگرد بینجامد؛ او را به ابزارهای لازم برای پیشرفت و اعتلای کشور مجهز کند، از سوی دیگر به او هویت ببخشد تا نقش خود را خودش بازیابد و او را از وزانت و اعتبار روحی و اعتماد به نفس، برای طی کردن راه‌های دشوار تا رسیدن به قله‌های فتح برخوردار سازد.

وی تصریح کرد: چنین جوانانی که در یک مسیر درست خود راه می‌یابند و شکوفا می‌شوند و نقش می‌یابند؛ ثروت عظیم انسانی کشور هستند که با هیچ ثروت دیگری قابل مقایسه نیستند.

حجت‌الاسلام عبداللهی خاطرنشان کرد: توجه به این گنج بی‌پایان و این ثروتِ گران است که بهترین و بیشترین انگیزه را در معلمان آگاه جامعه اسلامی ایجاد می‌کند.

وی افزود: جای بسی خوشبختی است که در کنار جهاد بزرگ معلمان و اساتید، الگوهای عینی و عملی هم فراروی این نسل آینده‌ساز است، شهیدانی چون چمران و آوینی و شهدای هسته‌ای و شیخ شهید انقلاب؛ علامه شهید مطهری.

استاد حوزه علمیه و دانشگاه گفت: پیام مقام معظم رهبری به مناسبت هفته معلم بیانی جامع و چکیده از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و شرحی بر مأموریت‌های هفتگانه بیانیه گام دوم است که بار اصلی تحقق آن بر دوش جوانان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha