سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
ناشران

حوزه/ نویسنده حوزوی و مدیر انتشارات ائمه(ع) گفت: به جهت وضعیت دشوار پیش آمده لازم است که دولت در شرایط پساکرونایی از ناشران حمایت بیشتری به عمل آورد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد تقدسی نیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که به جهت تشدید وضعیت نامساعد اقتصادی مردم پس از شیوع ویروس کرونا، خرید کتاب و اقلام فرهنگی نیز کاهش قابل توجهی داشته است، اظهار داشت: اساساً وضعیت کتاب و صنعت نشر ارتباط زیادی با اوضاع اقتصادی مردم و جامعه دارد، به این معنا که هر زمان وضعیت اقتصادی خوب باشد، به همان نسبت نیز اوضاع بازار کتاب و نشر نیز خوب و مطلوب است و برعکس این مساله نیز البته صادق است.

 وی افزود: البته این مسئله علاوه بر بُعد اقتصادی دارای بُعد فرهنگی است از این حیث که به هر حال کتاب و کتاب خوانی از آن جمله مقولاتی است که باید در رابطه با آن اطلاع رسانی و فرهنگ سازی لازم را انجام داد.

مدیر آموزش های آزاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) همچنین گفت: از آن سو در سال های اخیر از آن جا که بسیاری از مردم از جمله نسل جوان بیش از حد مشغول فضای مجازی شده اند، لذا ایام فراغت خود را بیشتر با گردش در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی سپری می کنند و طبعاً کمتر به سمت کتاب میل و رغبت پیدا می کنند.

وی با اشاره به شرایط پدید آمده پس از شیوع کرونا ابراز داشت: هر چند که خانه نشینی مردم در دوران کرونا باعث افزایش میزان مطالعه شد، اما خرید کتاب کمتر صورت گرفته، چرا که مردم عموماً کتاب هایی که پیشتر داشته اند را مطالعه کرده و یا به مطالعه در فضای مجازی می پردازند.

وی گفت: از این رو بنده معتقدم که باید زمینه ها و شرایط در دسترس قرار گرفتن کتاب برای مردم در دوران جدید به خوبی فراهم شود تا شاهد رونق کتاب و کتاب خوانی در کشور باشیم، ضمن آن که به هر حال از ظرفیت نشر الکترونیک هم می توان بهره بُرد، هر چند که هیچ چیزی جای کتاب کاغذی را نمی گیرد.

مدیر انتشارات ائمه(ع) با بیان این که تحول در بازار نشر و کتاب نیازمند عزم و اراده ملی و حمایت بیش از پیش دولت است، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات دولت در شرایط کنونی می تواند این باشد که خرید کتاب از ناشران به میزان بیشتری نسبت به دوران قبل صورت گیرد، ضمن آن که لازم است زمینه و شرایط مساعدی در بخش توزیع و معرفی کتاب ها پدید آید.

وی افزود: از سویی با توجه به این که فعلاً امکان برگزاری نمایشگاه های کتاب استانی و ملی فراهم نیست، دولت تسهیلات کم بهره و طولانی مدتی در اختیار ناشران و کتاب فروشان و اهالی فرهنگ قرار دهد و همچنین در بحث کاغذ نیز حمایت جدی تری از ناشران به عمل آورد.

حجت الاسلام والمسلمین تقدسی نیا در پاسخ به این سوال که موافق برگزاری نمایشگاه کتاب به شکل مجازی و یا مستقیم هستید، گفت: قطعاً برگزاری شکل عادی و مستقیم نمایشگاه کتاب به مراتب بهتر است که به نظرم پس از آرام شدن اوضاع کرونا، می توان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را مهر یا آبان امسال برگزار کرد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha