جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
صفرعلی قهرمانی -  موسسه الحکمه

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب بر لزوم بازبینی جدی در خصوص سریال های مناسبتی ماه رمضان تأکید کرد.

حجت الاسلام علی قهرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،‌ با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: واقعیت آن است که بسیاری از سریال هایی که در سال های اخیر به عنوان آثار مناسبتی ماه رمضان از تلویزیون پخش شده، چندان نسبتی با مناسبت این ماه نداشته، ضمن آن که حتی بعضی از سریال های طنز نیز ربطی به اخلاق مداری نداشته اند و گاهی در جهت عکس اهداف مدنظر در ماه مبارک رمضان عمل کرده اند.

وی افزود: از سویی حتی سریال های غیرطنز نیز به جای آن که دعوت به دین داری بیشتر کنند، بعضاً مفاهیمی را عرضه کرده اند که در تقابل با آن هدف و ماموریتی است که خدای متعال در این ماه برای بندگانش قرار داده است.

منتقد حوزوی سینما و تلویزیون همچنین گفت: گرچه امسال به جهت شیوع کرونا مردم عمدتاً در منازل هستند و مساجد تعطیل می باشد، اما با این حال چینش مسلسل گونه این برنامه ها و به خصوص سریال ها از ساعاتی قبل از غروب تا نیمه شب و حتی گاه تا سحر، باعث می شود که مخاطبان در غفلت باشند و این برنامه های سرگرم کننده تا حدود زیادی آن ها را از عبادت و مناجات باز بدارد.

وی بیان داشت: آن چه مهم است این که این برنامه ها و سریال ها باید نسبتی با ماه مبارک داشته باشند و این طور نباشد که مردم در این شب ها و روز ها به غفلت بیشتر به واسطه رسانه دعوت شوند.

شاخصه های برنامه مناسبتی تبیین شود

 وی گفت: به عقیده بنده، در تعریف برنامه مناسبتی و میزان تناسب آن با جامعه دینی بر اساس مفاهیم دینی، می بایست بازبینی مجددی صورت گیرد، ضمن آن که از سازمان ها و نهادهای عریض و طویل در ارتباط با صدا و سیما مثل مرکز افکارسنجی و مرکز پژوهش ها انتظار می رود که به این مباحث ورود جدی داشته باشند تا ان شاءالله شاهد تحولی در این عرصه پس از گذشت ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی باشیم.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب همچنین در ادامه صحبت های خود در خصوص مباحث مطرح شده پیرامون حضور یک روحانی به عنوان مجری برنامه پیش از افطار شبکه اول سیما ابراز داشت: در این ایام این سؤال مطرح شده که آیا اساساً حوزه اجرای تلویزیونی عرصه ای است که روحانیت به آن ورود کند، ضمن آن که شاهد انتقادات تند و گزنده ای از سوی برخی سلبریتی ها در این باره بوده ایم.

وی افزود:در این خصوص آن چه به نظر بنده می رسد این که چطور وقتی بازیگرهایی که تخصص ندارند و تنها چهره هستند، به نوعی تمام برنامه های صدا وسیما را گرفته اند و حتی بازیگرهایی مجری شده اند که تجربه اجرا نداشته و دوره هایی نیز ندیده اند، به این عرصه ها ورود می کنند، ایرادی ندارد اما اگر فردی که از خودشان نیست به این وادی قدم می گذارد، مسأله مشکل ساز می شود!؟

وی گفت: بحث بر سر این است که اگر قرار است استانداردهایی مطرح باشد نباید برخورد دوگانه ای در این باره وجود داشته باشد و حب و بغضی به قضایا نگاه کرد بلکه می بایست خود کار و توانمندی مجری را دید و بر اساس شاخصه های حرفه ای آن را مورد ارزیابی قرار داد.

نمره قابل قبول مجری روحانی شبکه اول سیما

حجت الاسلام قهرمانی خاطرنشان کرد: علاوه بر توانمندی مجری، یکی از ملاک های مهم در این باره، میزان ارتباطی است که مخاطبان با مجری می گیرند و در نهایت هم خروجی و محصول کار باید مورد قضاوت قرار گیرد.

وی گفت: از این حیث بسیاری از بازیگران خوب و توانمندی که مجری شده اند، در کار اجرا چندان قوی ظاهر نشده اند و این در حالی است که در قیاس با این افراد، حجت الاسلام برمایی، مجری برنامه دعوت بسیار بهتر ظاهر شده و البته این طور نیست که بگوییم کارش بی عیب و نقص است اما در مقایسه با آن طیف سلبریتی ها نسبتاً موفق تر ظاهر شده است.

این منتقد سینما و تلویزیون همچنین اظهار داشت: از سوی دیگر ما باید ببینیم که فعالیت یک روحانی در مقام مجری چه ارتباطی با مأموریت تبلیغ دین دارد و چه بسا که این فعالیت برپایه درایت در روایت دین باعث شود که رویکرد عقلانیت محور به مخاطب انتقال پیدا کند و باعث تقویت مباحث اخلاق مداری و دین مداری شود و از این حیث حضور این فرد روحانی اتفاقاً بسیار خوب و لازم هم باشد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حميد IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    0 0
    با سلام جالب اينكه الان در يكي از شبكه ها برنامه اي قبل از افطار پخش مي شود كه هر روز يكي از بازيگران بعنوان مجري حضور پيدا مي كنند بعضي از آنها اصلا با مهمان برنامه نمي توانند صحبت بكنند واز چهره آنها معلوم است كه خيلي در فشار هستند و شايد اولين بار است كه برنامه زنده اجرا مي كنند و... البته اين را هم بگويم اينها چون از خودشان هستند هيچ نقدي بر آنها نيست خدا به همه ما انصاف دهد