جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی

حوزه/ حدیث شریف «الحسن و الحسین امامان قاما او قعدا» نشان می دهد که اصالت نه با جنگ است و نه با صلح؛ بلکه امام کسی است که با تدبیر خود مصلحت، عزت و حکمت دین و دین داران جامعه را لحاظ کند.

حجت الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک ولادت امام حسن(ع)، به صلح این امام همام اشاره کرد و گفت: صلح امام حسن(ع) مطابق با اصالة التدبیر است؛ اینجا بحث مهمی وجود دارد که آیا در مقابله با دشمن اصالة الحرب اصل است یا اصاله الصلح؟

رئیس انجمن فقه و اصول حوزه با اشاره به اینکه برخی از فرقه ها به نوعی با اصالة الحرب موافق هستند، اظهار داشت: زیدی ها امامت کسی را قبول دارند که قیام مسلحانه بر ضد دشمنان و ظلم داشته باشند و برخی از متفکران اسلامی مثل عبد الکریم زیدان در مجموع بحوث فقهیه، این اعتقاد را تقویت می کنند و به آیاتی مثل قاتِلُوهُمْ حَتَّی لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ لِلَّه تمسک می کنند.
این استاد حوزه گفت: بعضی دیگر همواره به اصاله الصلح معتقدند و برخورد مسالمت آمیز بودن را ترویج می کنند و دکتر وهبه زحیلی بر این مطلب پافشاری دارد و به آیاتی نظیر «لا یَنهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ لَم یُقاتِلوکُم فِی الدّینِ وَلَم یُخرِجوکُم مِن دِیارِکُم أَن تَبَرّوهُم وَتُقسِطوا إِلَیهِم» تمسک می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی ادامه داد: نکته این است که هر دو دسته در افراط و تفریط می باشند و حق این است که نه اصل با جنگ است و نه اصل با صلح؛ سیره پیامبر یک بُعدی نبوده است؛ بلکه ایشان جنگ های فراوانی با کفار داشتند و گاهی هم صلح را اختیار نموده اند .
رئیس انجمن فقه و اصول حوزه افزود: حدیث شریف «الحسن و الحسین امامان قاما او قعدا» نشان می دهد که اصالت نه با جنگ است و نه با صلح؛ بلکه امام کسی است که با تدبیر خود مصلحت، عزت و حکمت دین و دین داران جامعه را لحاظ کند و این همان اصل رکین میانه روی و اعتدال در روش برخورد با شرائط است.
وی در پایان گفت: نکته آخر این است که می توان با شعار و راهبرد اعتدال و میانه روی در همه ابعاد در جهان پساکرونا حرف اساسی برای جهانیان داشته باشیم.


۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha