جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آقا تهرانی

حوزه/ استاد حوزه علمیه با اشاره به موفقیت جوانان ایرانی در عرصه های مختلف گفت: برخی از افراد در برابر غربی ها خودباخته اند و ظرفیت و توان جوانان ایرانی را کم می بینند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی بامداد یکشنبه (21 اردیبهشت ماه) در ویژه برنامه «شب های همدلی» که به همت قرارگاه جهادی هیئت فاطمیون قم در مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد و به صورت زنده از شبکه قرآن سیما پخش گردید، اظهار داشت: اموری هستند که اگر انسان نسبت به انجام آن اهمیت دهد، خودسازی را آسان می کند، که تلاوت و قرائت قرآن و تدبر در آن، یکی آن جمله است.

وی بر ضرورت توجه به حال نیازمندان پرداخت و گفت: رسیدگی به وضع فقیران و دوستی با آنها برای خودسازی و فردی که اهل تزکیه است، بسیار مؤثر بوده و مردم باید رسیدگی به حال فقرا یکی از وظایف خود را بدانند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه 177 سوره بقره تصریح کرد: این آیه مصادیق بِرّ و کارهای خوب را بیان می کند و در ابتدای این آیه می فرماید «لَکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّـهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِکَةِ وَالْکِتَابِ وَالنَّبِیِّینَ»؛ نیکوکار کسی است که به خدا، و روز رستاخیز، و فرشتگان، و کتاب و پیامبران، ایمان آورده است؛ که البته این نیکوکاری به شناخت انسان درباره خالق هستی بر می گردد.

وی افزود: در بخش دیگری از این آیه آمده است « وَآتَی الْمَالَ عَلَی حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبَی وَالْیَتَامَی وَالْمَسَاکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَالسَّائِلِینَ وَفِی الرِّقَابِ» نیکوکار بر مبنای محبت به خدا مال خود را به خویشان خود می بخشد و برای دست گیری، رسیدگی به بستگان اولویت دارد که برخی از افراد مثل همسر و فرزندان واجب النفقه هستند و سپس، به خویشان نزدیک و در ادامه به یتیمان، مساکین، نیازمندان، سائلان و افراد در بند انفاق کند.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی با اشاره به اهمیت دادن و حضور قلب در نماز اظهار داشت: در این آیه می خوانیم که چنین فردی، نماز را به پا می دارند؛ برخی از انسان ها نماز می خواند اما برخی دیگر نماز را به پا می دارند که باید جزو کسانی باشیم که دیگران را به نماز دعوت می کنند و خودمان نیز واقعاً نماز بخوانیم؛ بزرگان ما برای نماز حساب باز می کردند و نمازشان برایشان کارساز بود.

وی با بیان این که خداوند در ادامه آیه 177 سوره بقره نیکوکاران را افرادی معرفی می کند که زکات می پردازند، گفت: زکات واجب است و انسان باید به واجبات خود پرداخت و این واجب الهی دِینی جدی است؛ با توجه به بخش پایانی این آیه، این گونه افراد وقتی که عهدی را می بندد، به آن پایبند هستند و در گرفتاری ها اهل شکیبایی و صبر هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه 80 سوره اسرا تصریح کرد: در این آیه می خوانیم «وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا» ورود و خروجمان به هر کاری را باید از خدا بخواهیم؛ در روایتی بیان شده که مداومت بر این ذکر، زیارت حضرت ولی عصر(عج) را نصیب انسان می کند.

وی به اهمیت صدقه همراه با محبت پرداخت و افزود: آیت الله بهجت(ره)  می فرمودند که برای درگذشتگان هم صدقه دهید و صدقه راه و مسیر آنها را تسهیل می کند؛ وقتی که صدقه داده می شود، باید با مهربانی و محبت پرداخت شود، نه این که فرد صدقه گیرنده احساس کند که مدیون و بدهکار صدقه دهنده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی با اشاره به موفقیت جوانان ایرانی در عرصه های مختلف اظهار داشت: به برخی از افراد نگاه نکنید که در برابر غربی ها خودباخته اند و ظرفیت و توان جوانان ایرانی را کم می بینند.

رسیدگی به فقرا و همنشینی با آنها اخلاق انسان را اصلاح می کند

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که رسیدگی به فقرا و همنشینی با آنها اخلاق انسان را اصلاح می کند، تصریح کرد: اهل بیت(ع) برنمی تابیدند مسؤولی را که خود را بگیرد و مسؤول اشرافی را نمی پسندیدند؛ اما متأسفانه برخی از مسؤولان این بیماری را دارند و مبتلای به اشرافی گری و اشراف زده بوده و چنین افرادی اصلاً دوست داشتنی نیستند؛ حتی المقدور به اهل ایمان و فقرا باید توجه داشت و خاک نشین بود که این سیره اهل بیت(ع) بوده است.

وی با بیان این که میان اهل بیت(ع) و فقرا مودت قرار بود، افزود: اهل بیت(ع) افراد گرفتار را درک می کردند؛ خیلی بد است که فرد که مسؤولیتی دارد، نتواند مردم را درک کند و وضعیت کسانی که در سختی زندگی می کنند را نفهمد.

غربی ها در شیوع کرونا نسبت به فقرای خود بی توجهی کردند

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی به رفتار کشورهای غربی با نیازمندان خود اشاره کرد و اظهار داشت: در قضیه کرونا، کشورهای غربی نسبت به فقرا و گرفتارهای کشور خود بی توجهی کردند اما در کشور ما این اتفاق نیفتاد و حتی بچه های این کشور اعلام آمادگی کردند که به دیگر کشورها بروند و کمک کنند تا فقرا از پا در بیایند.

وی با بیان این که کشورهای غربی توجهی به فقیران خود ندارند، گفت: مسئولان آنها بدون هیچ ابراز تأسفی آمار قربانیان خود در شیوع بیماری کرونا را بیان می کنند و خجالت هم نمی کشند.

قرب الهی در پی رسیدگی به حال نیازمندان است

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که قرب الهی در پی رسیدگی به حال نیازمندان است، تصریح کرد: به دنبال دینداری، رسیدگی به مساکین و خاک نشینان قرار دارد و این حُسن انبیای الهی است و حتی اجازه ندهید که کسی نیازمند شوند که درخواست نیاز کند اما متأسفانه برخی افراد پس از انفاق طوری رفتار می کنند که رفتارشان پشیمانی فرد نیازمند را در پی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی اظهار داشت: سفارش رسول خدا(ص) و مقام ولایت، محبت به فقرا و همنشینی با آنها است؛ این از مسلمانی است که به فکر دیگران باشیم و از درگاه الهی بخواهیم که اهل توجه به دیگران باشیم.

وی به لزوم رسیدگی مسئولان به نیازمندان گفت: اهل بیت(ع) نسبت به مساکین بسیار رسیدگی می کردند و به دیگری و اطرافیان خود اجازه نمی دادند که از طرف ایشان به دیگران کمک کنند؛ بلکه شخصاً ورود می کردند که این درسی برای مسئولان و امثال بنده است که دستمان به جایی بند است و باید حواسمان به افراد زحمت کش جامعه باشد که به دنبال برکت حلال هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha