پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
الدرس القرآني الخامس عشر؛ كُلًّا نُّمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ

حوزه/ معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه نشست علمی «وظیفه انسان در حوادث ناگوار از دیدگاه قرآن کریم» را برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام سازمند در نشست علمی «وظیفه انسان در حوادث ناگوار از دیدگاه قرآن کریم»، با بیان اینکه زندگی انسان همیشه با مشکلات و سختی ها روبه رو می شود، گفت: خدا انسان را برای آزمایش آفرید که همراه با ناگواری و سختی است و باید از این ناگواری ها به بهترین وجه استفاده کنیم.

وی، افزایش بینش را در مواجهه با ناگواری ها و پی بردن به فلسفه آن را ضروری برشمرد و اظهار داشت: باید بین ناگواری های ساخته شده دست بشر و ناگواری های غیراختیاری تفکیل قائل شویم. همچنین منابع دینی، قرآن، احادیث، دیدگاه دانشمندان را جویا شویم و به دانش خود در این زمینه بیفزاییم.

سخنران نشست، با بیان اینکه برخی ناگواری ها ناشی از اعمال نادرست ماست، مانند اعتیاد، رعایت نکردن موارد بهداشتی و برطرف سازی علل آن را وظیفه انسان دانست و بیان کرد: کسانی که به اختیار خویش، به این ناگواری ها دامن بزنند، مدیون و مسئول هستند و خدا تبعات ناگواری هایی ساخته دست دیگران است، جبران می کند.

وی با اشاره به ناگواری هایی که در اختیار انسان نیست، خاطرنشان ساخت: در منابع دینی بیان شده است که این ناگواری ها وسیله پیشرفت بشر هستند و موجب ترفیع درجات، قرب الهی، رسیدن به مقام رضا و بخشش گناهان است.

حجت‌الاسلام سازمند به آثار مثبت ناگواری های غیراختیاری در زندگی بشر اشاره نمود و تصریح کرد: وظیفه داریم آثار ناگواری ها را بشناسیم و برخورد بهتری با آن داشته باشیم و حتی به جایی برسیم که آنها را با دل و جان بپذیریم و به آنها محبت بورزیم.

وی یکی از شروط مواجه با ناگواری ها را صبر برشمرد و به آیات قرآن در این باره اشاره کرد که مؤمنان را به صبر و شکیبایی دعوت می‌ نماید و گفت: افرادی که چنین واکنشی دارند، مشمول درودها و نعمت های خدا می شوند و جزو هدایت شدگان هستند.

سخنران نشست با بیان اینکه در قرآن، فقط یک مورد اجر بی حساب ذکر شده است که به صابران تعلق دارد، اظهار داشت: در روایات داریم اگر کسی در هنگام ناگواری آیه استرجا (انا لله و انا الیه راجعون) را با حضور و ایمان قلبی بخواند، خدا مصیبتش را جبران می‌کند، عاقبتش را نیکو می گرداند و عوض شایسته ای می‌دهد که موجب خشنودی انسان می شود.

وی درباره وظیفه بعدی در مواجهه با ناگواری ابراز داشت: افزون بر خود، باید دیگران را به حق و صبر سفارش کنیم. باید به گونه ای عمل کنیم که نتیجه مثبتی داشته باشد.

حجت‌الاسلام سازمند، در ادامه، تصریح کرد: قرآن می گوید: همه در حال خسران اند، به جز کسانی که ایمان آورده اند، عمل صالح انجام می‌ دهند و دیگران را به حق و صبر سفارش می‌ نمایند.

وی رضایتمندی در ناگواری ها را از دیگر وظایف مؤمنان دانست و گفت: رتبه رضا از صبر بالاتر است؛ راضی، از بلا ناراحت نمی شود، ولی صبور از بلا ناراحت است، ولی صبر می کند.

حجت‌الاسلام سازمند با تأکید بر لزوم همدلی و کمک در هنگام بروز ناگواری ها، اظهار داشت: وظیفه داریم با کسانی که مصیبت دیده اند، بزرگوارانه برخورد کنیم. هر کس اندوهگینی را دعوت به صبر کند، خدا پاداش صاحب مصیبت را به وی می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha