جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ حضور طلاب مدرسه سفیران خاتم الانبیاء (ص) در بیمارستان توحید سنندج برای خدمات رسانی به بیماران کرونایی

حوزه/ عضو هیئت‌علمی گروه حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران به مبحث «کرونا و هزینه‌های فرصت ازدست‌رفته » پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر محمد کاشانی پور در ابتدای نشست علمی مبحث " کرونا و هزینه‌های فرصت از دست رفته" به‌عنوان یکی از سلسله نشست‌های "کرونا و زندگی مؤمنانه" که یکشنبه‌شب به همت دانشگاه پردیس فارابی و جهاد دانشگاهی قم در فضای مجازی برگزار شد، با اشاره به اینکه عمدتاً افراد از هزینه فرصت ازدست‌رفته بی‌تفاوت یا غافل هستند، گفت: واقعیت این است که انسان نسبت به سایر موجودات ویژگی تفکر و توانایی پیش‌بینی آینده و برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهدافشان و خلاقیت را دارد، برنامه‌ریزی برای آینده مستلزم تصمیم‌گیری بین انتخاب گزینه‌های مختلف است و این انتخاب ممکن است منجر به خوشحالی شود.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال در دستگاه‌های مالی درآمدها و هزینه‌های گزینه‌های مختلف را بررسی می‌کنیم و گزینه‌ای به نظر ما جالب است که سود بیشتری داشته باشد. باید هزینه فرصت را در محاسبات خود لحاظ کنیم و این هزینه فرصت سود طرح‌های رد شده است یعنی بهترین طرحی که رد می‌شود هزینه فرصت ما خواهد شد.

عضو هیئت‌علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران افزود: در ارزیابی طرح‌های اقتصادی برخی از هزینه‌ها و درآمدهای ضمنی مثل هزینه فرصت ازدست‌رفته و هزینه‌های تلویحی را از محاسباتمان کنار می‌گذاریم و نسبت به آن‌ها غفلت می‌کنیم.

کاشانی پور عنوان کرد: میزان دستیابی به اهداف و برنامه‌ها و تشخیص درست تصمیم به گذشت زمان و وقوع یک رویدادی در آینده مربوط است، یعنی اگر اثرات زیان‌بار تصمیممان را در لحظه متوجه نشویم باید زمان بگذرد و متوجه شویم که تصمیممان درست نبود.

وی با اشاره به اینکه زمان مطرح‌شدن رویداد شیوع کرونا، متوجه شدیم که زیرساخت‌های امر بهداشت و درمان مناسب بود یا خیر؟ و در واقع متوجه کوتاهی‌های گذشته می‌شویم، گفت: بعد از حادثه دقت ما فایده ندارد بلکه باید قبل از وقوع حادثه نسبت به گزینه‌های احتمالی فکر کرده و هزینه فرصت را در محاسبات خودمان لحاظ کنیم.

عضو هیئت‌علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه باید هنگام برنامه‌ریزی و انتخاب حساسیت لازم را داشته باشیم، بیان کرد: در ارتباط با یک طرح زیر بنایی، ما به این دقت می‌کنیم که آیا طرح توجیه دارد یا ندارد؛ از طرف دیگر امکان اجرا توسط مدیران را دارد یا خیر؟ اگر طرحی که توجیه دارد اجرا شود گزینه خوبی است یا اگر طرحی که توجیه ندارد اجرا نشود این نیز خوب است و دو حالت دیگر روی دهد خطاست اول اینکه طرح زیر بنایی که توجیه دارد اما بنا به دلایلی اجرا نمی‌شود و خطای دوم این است طرحی که توجیه ندارد بنا به دلایلی و اصرار برخی نیروها اجرا شود.

کاشانی با اشاره به ارزیابی و بررسی دو خطای تصمیم‌گیری ذکرشده، تصریح کرد: قبل از تصمیم‌گیری در ارتباط با وقوع خطاها و میزان اهمیت هر خطایی به‌خوبی بیاندیشیم و حسرت انسان و فکر کردن بعد از تصمیم اثربخش نیست.

وی ابراز کرد: خطای پذیرش نادرست به خاطر ملموس و مشهود بودن اثراتش برای همگان عیان است تا خطای نوع اول که اثرات آن پنهان است و به نظر بنده این خطا خطرناک‌تر است.

عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران با بیان اینکه هزینه فرصت ازدست‌رفته در حقیقت منافع ازدست‌رفته ناشی از تصمیم گرفته‌شده است، گفت: اگر یک فرد یا یک بنگاه از میان چندین انتخاب متفاوت، یکی را برگزینند هزینه فرصت این فرد یا بنگاه معادل است با هزینه مرتبط با بهترین انتخاب ممکن از بین سایر انتخاب‌های باقی‌مانده که از آن‌ها صرف‌نظر کرده است.

کاشانی ادامه داد: مفهوم هزینه فرصت ازدست‌رفته نقش مهمی را در تضمین اینکه منابع کمیاب به‌صورت کارا مورداستفاده قرار گرفتند یا نه، بازی می‌کند؛ درواقع مشخص می‌شود از منابعمان به‌خوبی استفاده کردیم یا خیر و این محدود به هزینه‌های پولی یا مالی نمی‌شود بلکه به هر چیزی که دارای ارزش باشد و از آن صرف‌نظر شده باشد می‌تواند به‌عنوان هزینه فرصت تلقی شود، از آن جمله می‌توانیم به هزینه واقعی محصول صرف‌نظر شده، زمان یا لذت از دست رفته اشاره کنیم.

وی با اشاره به اینکه هزینه فرصت غیر از مسائل اقتصادی و عملکردها، در سبک زندگی هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و ما می‌توانیم به آن دقت کنیم، یادآور کرد: منابع مختلف مانند پول و زمان قابلیت‌های استفاده مختلف دارند و هر تصمیمی که شما می‌گیرید یک هزینه فرصت است؛ یعنی با انتخاب گزینه موردنظر خود از سایر گزینه‌ها صرف‌نظر می‌کنید چون گزینه‌ها قابل‌جمع نیستند و در هر حالتی هزینه فرصت خواهید داشت.

عضو هیئت‌علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران ابراز کرد: بهترین انتخاب زمانی است که بیشترین فکر شده و تمام جایگزین‌های ممکن نیز بررسی‌ شده باشد، بنابراین ما زمانی می‌توانیم از انتخاب خود خرسند و مطمئن باشیم که همه گزینه‌های جایگزین را بررسی کرده باشیم و آن گزینه‌ای را انتخاب کنیم که سود نهایی آن بیشتر یا زیان آن کمتر است.

کاشانی گفت: هزینه فرصت در تمام زمینه‌های زندگی روزمره مسئله مهمی است و بهترین راه یادگیری استفاده صحیح از زمان و منابع و تأکید بر استفاده از سعی و خطا است، بنابراین باید هنگام تصمیم‌گیری توجه به جنبه‌های مختلف، مشورت با افراد مختلف و عبرت از تجربیات گذشته توجه داشته باشیم و بر اساس آزمون‌وخطا جلو برویم.

وی با اشاره به اینکه عجله کردن و عدم تأمل منجر به هزینه فرصت می‌شود، ادامه داد: افراد معمولاً دقت نکرده و بسیاری از گزینه‌ها را جدی نمی‌گیرند و به دنبال راحت کردن کار خودشان هستند، از میان گزینه‌های در دسترس یکی را انتخاب کرده و این باعث می‌شود بعداً هزینه فرصت بالایی داشته باشند.

عضو هیئت‌علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران اضافه کرد: باید موضوعات انتخاب‌شده را در معرض نظر دیگران قرار دهیم و تبادل‌نظر بین افراد و مشورت را داشته باشیم.

کاشانی اظهار کرد: در پژوهش‌های انجام‌شده محققین با دو نوع خطای آلفا یعنی رد درست و بتا پذیرش نادرست مواجه هستند که معمولاً برای خطای بتا یا همان خطای نوع دوم اهمیت بیشتری قائل هستند.

 وی بیان کرد: خطای آلفا یعنی رد درست نیز موردتوجه بیشتری باشد اثرات و نتایج تصمیمات ما در آینده دور مشخص می‌شود و در کوتاه‌مدت پی به خطای خودمان نمی‌بریم بنابراین به نظر بنده خطای نوع اول می‌تواند خطرناک‌تر باشد.

عضو هیئت‌علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه به دلیل آشکار نبودن هزینه فرصت از آن غفلت کرده یا آن را تکرار می‌کنیم و رد نمی‌کنیم، اظهار کرد: خطای نوع اول چون اتفاق افتاده و در معرض دید ما است نسبت به آن پشیمان و یا ناراحت شده و در رفتارهای بعدی لحاظ می‌کنیم.

کاشانی با اشاره به حسرت روز قیامت، اضافه کرد: انجام ندادن کارهای خوب حسرتش بیش از انجام دادن کارهای بد است به دلیل اینکه برای کارهای بد توبه می‌کنیم یا فعالیت‌های اصلاحی انجام می‌دهیم اما برای انجام ندادن کارهای خوب ممکن است هیچ اقدامی نداشته باشیم.

وی گفت: تجربه مرگ موقت در افراد نشان می‌دهد نسبت به کارهایی که انجام داده‌اند حسرت خورده‌اند و موقع برگشت دوباره به زندگی سعی می‌کنند آن کارها را انجام دهند که این فرصت نادر است و برای همه پیش نمی‌آید.

عضو هیئت‌علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران با اشاره به نفس مسوله و خطرناک بودن آن، گفت: ما کارهای بدی انجام می‌دهیم و نسبت به بد بودن آن هشیار نیستیم و تصور می‌کنیم کار خوبی انجام می‌دهیم که این بسیار خطرناک است و راه غلط را ادامه می‌دهد؛ به نظر بنده نفس مسوله شباهت زیادی با هزینه فرصت ازدست‌رفته دارد.

کاشانی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به ارتباط هزینه فرصت و زندگی مؤمنانه، عنوان کرد: هنگام بروز حادثه کرونا مردم نسبت به هم مهربان‌تر شدند و کارهایی انجام دادند که قبلاً انجام نمی‌دادند یعنی فرصت‌های جدیدی پیدا شد و افسوس خوردند چرا درگذشته از فرصت‌هایشان را استفاده نکردند؛ در واقع این حادثه هزینه فرصت را شفاف کرد.

وی ادامه داد: در حسابداری مطلبی با عنوان مدیریت کیفیت جامعه داریم که هزینه‌هایی که بابت مخارج و اقدامات ایجابی برای پیشگیری انجام می‌دهیم بسیار به‌صرفه‌تر است که ما هزینه درمان و جبران خسارات انجام دهیم؛ هزینه‌های جبران خسارت بسیار گران‌تر از هزینه‌هایی است که برای کیفیت و پیشگیری خرج می‌کنیم.

عضو هیئت‌علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران با اشاره به قرنطینه در ایام بیماری کرونا، ابراز کرد: هنگام بروز بیماری فراگیر، برای جلوگیری از آن باید فضاها را بست و هنگام بستن این فضاها و مسدود کردن فعالیت‌ها باید به همه جنبه‌ها دقت کنیم و تبعات و زیان‌های فعالیت‌های متوقف‌شده را موردبررسی قرار داد.

کاشانی با تأکید بر نقش فضای مجازی در شرایط بیماری کرونا، یادآور کرد: در این شرایط فضای مجازی فرصت خوبی برای کاهش هزینه‌های بیماری کرونا بود؛ در واقع کرونا ارزش سرمایه‌گذاری در آموزش مجازی را مشخص کرد.

وی اضافه کرد: وقتی به منابع زیرزمینی و توسعه پایدار فکر نمی‌کنیم باید تبعات آن را بپذیریم، وقتی حادثه کرونا اتفاق افتاد و بسیاری از فعالیت‌ها متوقف شد فضای محیط‌زیست تمیز و پاک شد پس باید مراقب باشیم قبل از وقوع حوادث نیز از محیط‌زیست حفاظت کنیم.

عضو هیئت‌علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران گفت: کرونا به ما نشان داد باید فرزندان و اعضای خانواده را مستقل و مسئول بار بیاوریم و هر فردی بتواند به‌تنهایی کارهای خودش را انجام دهد و افراد به همدیگر وابسته نباشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha