شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام رفیعی

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه خداوند در شب معراج هفت ویژگی عبد واقعی را برای پیامبر اسلام(ص) بیان کرد، گفت: انسان با ترک گناه، سکوت، اشک از خوف الهی، حیا، کنترل شکم از حرام، پرهیز از حب دنیا و دوست داشتن مؤمنان می‌تواند عبد واقعی باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در ویژه برنامه تفسیر سوره انبیاء که از رسانه ملی منعکس شد، طی سخنانی اظهار کرد: خداوند در سوره انبیاء بعد از بیان داستان ۱۷ پیامبر و داستان حضرت مریم(س) از آیه ۹۲ تا پایان سوره نتیجه‌گیری و بیان کلیات را مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه آیه ۹۲ سوره انبیا نکات کلیدی و مهمی دارد، افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید همه مردم یک امت و عبد خدا هستند و اگر تفرقه و اختلافی وجود دارد به خاطر نافرمانی از خدا و اطاعت نکردن از دستورات پیامبران الهی است، همانطور که بعد از پیامبر اسلام(ص) هم برخی برخلاف خواست ایشان عمل کردند و سبب تفرقه در اسلام شدند.

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی‌العالمیه با بیان اینکه هیچ پیامبری گفته‌های پیامبر دیگر را نفی نکرده است، بیان کرد: انبیاء الهی به صورت پله پله هستند و پیامبر اسلام(ص) پله آخر و اسلام دین کامل است و نه حضرت موسی(ع) و نه حضرت عیسی(ع) در اصول دین چیزی خلاف حرف پیامبر اسلام(ص) نگفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: قرآن با اختلاف و تفرقه مخالف است و می‌فرماید تمام بشریت عبد است و خدا معبود، تمام بشریت مخلوق است و خدا خالق، تمام عالم به توحید منجر می‌شوند و ما زیر این آسمان، باوری بالاتر از توحید نداریم.

رفیعی اضافه کرد: امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید بالاترین معرفت، شناخت خدا است و علامه طباطبایی(ره) می‌فرماید اگر قرآن را در یک کلمه جمع کنیم می‌شود توحید و اگر توحید را باز کنیم می‌شود قرآن و اگر ما شیعیان به اهل‌بیت(ع) توسل می‌کنیم به خاطر این است که دین خدا را بشناسیم.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های عبد بودن و عبودیت خدا گفت: عبودیت به معنای نماز و روزه نیست بلکه عبادت حقیقی بالاتر از این‌ها است و نماز و روزه بروز عبادت است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: خداوند در شب معراج به پیامبر(ص) فرمود عبد واقعی فردی است که هفت ویژگی داشته باشد؛ نخستین ویژگی عبد واقعی داشتن ورع و قدرت ترک گناه است و در روایات داریم که عابدترین مردم فردی است که بتواند ترک گناه کند و مدیریت نفس و خویشتن‌داری داشته باشد.

وی در ادامه با بیان ویژگی‌های عبد واقعی افزود: دومین ویژگی قدرت سکوتی است که هر چیزی را به زبان خود جاری نکند بنابراین کنترل زبان و پرهیز از گفتن حرف‌های بی‌ربط و ناپسند نشانه بندگی است.

رفیعی ترس از خدا و جاری شدن اشک از خوف خدا را سومین نشانه عبودیت دانست و گفت: خداوند دو قطره را خیلی دوست دارد، یکی قطره خون شهید و دیگری قطره اشک از خوف خدا است.

وی بیان کرد: چهارمین ویژگی عبد خدا حیا است به این صورت که انسان در خلوت از خدا بترسد و گناه را ترک کند؛ پنجم کنترل شکم است که هر چیز را نخورد زیرا بالاترین عبادت حلال‌خوری است.

کارشناس مذهبی رسانه ملی اظهار کرد: ششمین ویژگی عبودیت این است که دنیا در نزد او محبوب نباشد بلکه وسیله‌ای برای آخرت باشد و هفتم اینکه همانطور که خداوند بندگان خوب و مؤمنش را دوست دارد او نیز بندگان خوب خدا را دوست داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بنده خدا IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    0 0
    خدا قوت خیلی عالی بود