شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
فاضل لنکرانی

حوزه/ متأسفانه حرف هایی زده می شود مبنی بر اینکه مثلا نیازی نیست انسان به ظواهر دین توجه کند، بلکه باید به سراغ حقیقت دین رفت و به این بهانه می خواهند فقه را بکوبند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، امروز در ابتدای سلسله دروس ماه مبارک رمضان با عنوان صلاة مسافر که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، در سخنانی به تشریح اهمیت عبودیت و بندگی خدای متعال پرداخت.

وی با اشاره به فرارسیدن شب های مبارک قدر گفت: امیدوارم خدای متعال به همه ما توفیق درک شب قدر و فیوضات عظیم این ایام را عنایت کند و برای مردم ایران اسلامی و همه بشریت مقدرات خوبی رقم بخورد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عبودیت و بندگی خدا را مسئله ای مهم دانست و تأکید کرد: هیچ چیز در عالم مهم تر از عبودیت و بندگی خدای متعال نیست و گاهی انسان با خودش فکر می کند که عمری از او گذشت اما آنچنان که شایسته است چیزی از بندگی خدا نفهمیده است؛ هرکسی باید از خود این سؤال مهم را بپرسد که ما چقدر بندگی خدا را کرده ایم؟

آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان ساخت: حب دنیا و تعلقات دنیوی مانع از عبودیت پروردگار عالم می شود لذا در این شب های قدر باید از خداوند خواست تا دست همه ما را بگیرد و ما را در مسیر بندگی خویش قرار دهد.

وی گفت: تنها راه رسیدن به عبودیت این است که آنچه را خدای متعال فرموده است را دقیق عمل کنیم و چیزی از واجبات الهی کم نگذاریم و از محرمات نیز اجتناب کنیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار تأکید کرد: اگر کسی خیال کند که بدون دستورات دینی همانند نماز می تواند بندگی خدای متعال را بکند سخت در اشتباه است؛ متأسفانه حرف هایی زده می شود مبنی بر اینکه مثلا نیازی نیست انسان به ظواهر دین توجه کند بلکه باید به سراغ حقیقت دین رفت و به این بهانه می خواهند فقه را بکوبند.

وی افزود: تا کسی فقیه نشود نمی تواند عارف شود به عبارت دیگر تا کسی مزه فقه را نچشیده و به فقاهت نرسیده باشد، محال است به عرفان حقیقی دست پیدا کند، مگر ادعاهای پوچ و خیالی از عرفان؛ اگر کسی واقعا چنین فکری در سر داشته باشد که بدون انجام و اقامه نماز می تواند به حقیقت دین دست پیدا کند در واقع این کار او انکار همه انبیای الهی است  چرا که طبق آیات قرآن کریم هیچ پیامبری نبوده است مگر اینکه دعوت به عبودیت و بندگی خدای متعال در رأس همه برنامه های او بوده است.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: سیره رسول خدا و ائمه اطهار(ع) این گونه بوده است که آن حضرات با دقت همه دستورات الهی را انجام می داده اند از نماز و روزه تا سایر عبادات؛ آنچنان بین ظاهر و باطن دین ارتباط وجود دارد که اگر کسی آخر عمرش هم توهم کند که به نماز نیازی ندارد همه باطن را نیز از دست داده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به لزوم توجه دادن مردم و نسل جوان به لذت بندگی خدای متعال گفت: لذت بندگی را باید در خود و خانواده و عموم مردم و جامعه ایجاد کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha